Vierailija

Voi helvata sentään, kun taas otti päähän leikkipuistossa. Miten voi aikuisilta ihmisiltä olla käytöstavat niin hukassa, että ei voi lasten nimiä lausua, kuten ne lausutaan? Minkälaista mallia nämä äidit kuvittelevat näyttävänsä omille lapsilleen vai tahallaanko he tulevia koulukiusaajia kasvattavat?

Mielipiteitä saa olla kaikilla, mutta kuten vanha sanonta sanoo, ne ovat kuin persereikiä, kaikilla on yksi, mutta ei sitä jokaiselle tarvitse esitellä. Eikä se lapsi ole itselleen nimeä antanut, joten ei sitä ' väärää' nimeä tarvitse lapselle kostaa. On ymmärrettävää, että jos nimellä on erilaisia lausuntatapoja, niin kerran tai kaksikin voi erehtyä, mutta jos ei voi korjata sanomisiaan, vaikka sanotaan, että lausutaan toisin. Ja vaikka lapsi itse sanoo asiasta aikuiselle, joka on jo lapselta aika rohkeasti tehty. Senkin ymmärtäisin, jos kyse olisi siitä, että ei vain osaa lausua, mutta kun paatuneimmatkin savon viäntäjät mökkipaikkakunnalla osaavat pojan nimen oikein sanoa, niin voiko se täällä pääkaupunkiseudulla olla niin vaikeaa.

Sivut

Kommentit (80)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Kaikissa muissa kielissä se lausutaan " thomas" , eli vain noin 99% ihmisistä on siis ap:n mielestä väärässä.

Onneksi näin, koska tuo " tuumas" kuulostaa.... no, omituiselta.

Eivät vain voineet lausua kuten me sen lausumme.

Ap

Vierailija:

Lainaus:

Luulisi, että sanovat niin kuin sinä sen lausut.

Mieheni nimi ei mitenkään vaikea sanoa, mutta mua ottaa päähän, kun esim. mun työkaverit sanoo sen pieleen (useimmat).

Luulisi, että se Tuumas ei voi olla liian vaikea. Ymmärrän kyllä, että kun joku paperista lukee ensimmäisen kerran tai vaikka viidennenkin, jos kyse on esim. neuvolantädistä ja käyntien välillä aikaa, niin on aivan luonnollista arvata väärä lausuntamuoto, mutta jos sitä ei pysty korjattaessa muuttamaan, niin kyse on minusta vain huonoista käytöstavoista ja ilkeilystä. Kyllä 4-vuotias jo ymmärtää, että häntä kohtaan ollaan ilkeitä tai välinpitämättömiä, jos nimi tahallaan lausutaan väärin.

jotenkin muuten kuin Tuumas. Esimerkiksi kaikki tuntemani suomalaiset Thomasit (12 kpl) nuorinta lukuunottamatta lausuvat nimensä Tuumas.

Vierailija:

Lainaus:

Thomas lausutaan kylläkin " tomas" ja Tomas lausutaan " tuumas" .

Että vedä se puikko vaan perseestäsi.

U-kirjainta ei ole sanassa ja siksi siellä ei kuulu y:tä.

Vierailija:

Lainaus:

Ei tietenkään Tuumasta ruotsalaisella U:lla jolloin se suomeksi olisi¨ " Tyymas" ....tarkkuutta....

jos SUOMESSA haluatte käyttää " hienoja" vieraskielisiä nimiä, ja lausutte sen itse väärin, on turha odottaa, että muut lausuisivat nimen samalla tavalla väärin.

mulla on ihan lähipiirissä ihmisiä, jotka lausuvat lapsemme nimen aina väärin. Kyseessä ei ole mikään erikoinen tai vaikeasti lausuttava nimi. Tuntuu aika välinpitämättömältä ja erikoiselta.

Kyllä 4-vuotias jo ymmärtää, että häntä kohtaan ollaan ilkeitä tai välinpitämättömiä, jos nimi tahallaan lausutaan väärin.

[/quote]

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat