Vierailija

Lapsemme aloittaa koulun syksyllä, ja täällä olevista keskusteluista tulin ajatelleeksi, että voisi olla hyvä aika aloittaa viikkorahan maksu. Koska maksamme kaiken lapsen tarvitseman/haluaman kuitenkin edelleen, viikkorahaksi olin ajatellut vain 2e.

Mutta sitten aloin miettimään, että pitäisikö lapsen ostaa jatkossa esim. karkkipäivän karkit viikkorahasta, vai mihin viikkoraha oikeastaan on yleensä "tarkoitettu"? Kyllä meistä vanhemmista tuntuisi luontevammalta edelleen maksaa karkkiostokset ruokaostosten lomassa. Jos taas lapsi saa ostaa viikkorahalla mitä haluaa, nurkathan alkavat täyttyä kaikesta pikkurihkamasta. En muutenkaan oikein innostu ajatuksesta, että lapsi ostelisi kaikenlaista pikkutilpehöörää, mitä mielijohteessaan sattuu haluamaan. Lapselle ostetaan muutenkin aika paljon leluja ym. kaipaamiaan tavaroita/asioita, ja lisätavaran kertymisen ajatteleminen suorastaan hirvittää..

Eli miten niissä perheissä, joissa vanhemmat maksavat karkit, lelut, harrastukset yms., on viikkoraha-asia tuumittu? Onko silloin aivan turhaa maksaakaan viikkorahaa? Toisaalta tuntuu, että kuuluuhan viikkoraha jollakin lailla kiinteästi lapsuuteen..

Kommentit (10)

lapsien viikkoraha on 5 euroa. Aluksi sai käyttää rahan miten tahtoi ja kaikki kului karkkiin... Sanoin sitten että käyttää karkkiin vain 3 euroa ja säästää 2, joilla voi sitten halutessaan ostaa jotain kivaa itse. Nuorin osti itselleen pc-pelin, dinorobotin ym "kallista" vanhempi ei ole ostanut oikeastaan mitään

Lainaus:

Ajattele mihin sinä ja miehesi ootte viikkorahanne käyttäny. Helpottaako?

Itte oon saanu ostaa namia, jotain roinaa.

Jos viikkoraha on 2 euroa niin ei sillä paljoa namia osteta, tai krääsää osteta mielettömästi nurkkiin..

.

Mun mielestä 2 egellä saa paljon karkkia. Me annamme lapsille 1,5 euroa perjantaisin karkkirahaa ja sillä saavat tarpeeksi (nuoremmalla jää karkkeja vielä jemmaankin). Saavat itse päättää mitä namuja ostavat (käyvät ostamassa namut syönnin jälkeen). En oo koskaan käsittänyt sitä, että karkkipäivänä vedetään hirmumäärät limua, sipsejä ja namuja. Niin ja lapset on jo 9 ja 12, joten ei ihan pienistä oo kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ajattele mihin sinä ja miehesi ootte viikkorahanne käyttäny. Helpottaako?

Itte oon saanu ostaa namia, jotain roinaa.

Jos viikkoraha on 2 euroa niin ei sillä paljoa namia osteta, tai krääsää osteta mielettömästi nurkkiin..

Musta "krääsä" on ihan tarpeellinenkin asia! Jos ostaa koruja tai muuta sälää niin voihan ostaa jonkun purnukan? Laatikon lapsen ostamille "aarteille".

Ne on kuitenkin lapselle tärkeitä tavaroita.

Minusta 50 euron juttuja ei usein tarvitse saadakaan. En halua kasvattaa materialisteja. Pankkitililtä nostetaan tarvittaessa, jos hankita on järkevä, isovanhempien antamia rahoja.

Lahjoja tosiaan tulee aikamoisia määriä.

t. se kolmen euron viikkorahan antaja

Ja säästäminen on minusta tärkeä taito oppia, minä en halua, että lapseni tumpuloivat elämänsä joidenkin pikavippien ja kulutusluottojen kanssa.

lelut, karkit, elokuvat jne.

Opettaa lapsia säästämään, ja toisaalta karkinsyöntikin vähenee, kun joutuu tekemään valintoja.

Minusta ei ole mitään järkeä siinä, että vanhempi ostaa lapselle karkkia säännöllisesti.

Mutta oli suht turha, sillä itse ostamme lapsille kuitenkin asiat mitä tarvitsevat. Viikkorahalla lapset tuppasivat ostamaan vähän mitä vain, ihan mitä vaan rahalla sai. Siksi päädyimme siihe, ettei viikkorahaa makseta vaan rahaa annetaan sitten kun sitä johonkin tarvitaan. Ettei lapset opi ostamaan kaikkea turhanpäivästä.

jos aina vaan aikuisen kortti vinkuu niin eihän rahasta tule mitään käsitystä.

Meillä lapsi saa 2 e, jolla saa tehdä mitä tykkää. Hän yleensä punnitsee valintaa karkin, sarjakuvakirjan ja lelun välillä, ja minusta on kiva nähdä että yleensä kirja voittaa. Mutta se on hänen raha ja hänen valinta. Voin myös sanoa että jos pystyt säästään kolmen viikon viikkorahan niin minä laitan loput. Se on opetus säästämisestä, eli että jotain täytyy jättää ostamatta että vähän ajan päästä saa jotain mitä tosiaan haluaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat