Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

sanokaa nyt ajattelenko mä jotenkin ihan hullusti päin tän asian vai mikä on etten ihan tajunnut pointtia. oon siis kesän ajan kodinhoitajan sijaisena kaupungin kotipalvelussa, oltiin työkaverin kanssa ajamassa asiakkaan luo ja käytiin autossa seuraavanlainen ksekustelu:

työkaveri: " niin onko sulla nyt kuinka pitkä sopimus?"

minä: " mä aloitin kesäkuussa ja elokuun 13. on viimeinen työpäivä."

" niin siis sä opiskelet, eikö?"

" en."

" et oo missään koulussa?"

" en."

" jaa. että oot sitten ihan vaan kotona. työttömänä." (ja sana " työttömänä" tuli oikein painokkaasti ja artikuloiden)

" niin no mä valmistuin reilu vuosi sitten ja oon ollut siitä pitäen äitiyslomalla ja lapsen kanssa kotona, ja nyt mulla on tää sijaisuus tässä. että en oo työttömänä."

" niin joo sulla on sellasta. no et oo sitten tullut ajatelleeks että menisit johonkin kouluun" (jokseenkin paheksuvasti ja kyllästyneen kuuloisesti)

yritin sitten hämmentyneenä selvittää suunnitelmiani, mutta jäi kyllä semmoinen olo että mikään mitä sanon ei muuta työkaverin näkemystä että minä olen työtä vieroksuva kotona lusmuaja. vai tulkkasinko jotenkin väärin?

Kommentit (5)

sitä vain ihmettelin että miten se päätteli mun olevan vaan kotona. TYÖTTÖMÄNÄ. (se sana siis tuli todellakin tuomitsevaan sävyyn) ja sitten ne koulutusutelut päälle just siihen sävyyn että meinaat sitten elää koko elämäs vaan sossun siivellä..

mä oon kuitenkin tehnyt töitä lähes koko lukioaikani, lähes koko opiskeluaikani, kaikki kesät siitä lähtien kun oon ollu 15v. ja nyt tosiaan " lorvinut" kotona lapsen syntyman jälkeen peräti vuoden ja yhden kuukauden, josta äitiysloman jälkeisen ajan kotihoidontuella. eli en ole ollut ikinä elämässäni työttömänä. enkä osaa ajatella että olisin puheillani tai muullakaan antanut mitään aihetta ajatella että olen. ihmettelin siis vaan että mistä se keksi sen työttömyys-jutun.

ap

annat työkaverin puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Aina tulee olemaan sellaisia ihmisia, jotka katsovat olevansa jotenkin ylempänä muita ja oikeutettuja arvostelemaan toisten elmäntilanteita.

Olet vaan ylpeästi se mitä olet - eihän sinulla ole mitään hävettävää, herranjumala. Jos työkaverilla tulee vielä jotain sanomista, niin ala kuulustelemaan takaisin ja päivittele kaikkea mitä hän tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja hittooko tietenkään edes pähkäilen moista. ..jotenkin vaan.. emmätiiä.

mä olen ollut samanlaisena kesäsijaisena samassa paikassa myös aiemmin, ennen raskautta. silloin olin vielä koulussa, ja eräs työkaverini muisti tämän, ja kyseli jotain valmistumisestani ja muusta. olen saanut koulutuksen ihan muuhun kuin kodinhoitohommiin, ja tämän käytyä ilmi siinä keskustelussa rupesi eräs vasta tältä kesältä tuttu työkaveri siunailemaan että " tuollaisia ne just on! ei yhtään katsota että mikä kenenkin oma ala on, laitetaan vaan ihan minne sattuu! miten ne nyt sut tänne laittoi?" jne. ensin en edes tajunnut että kuka mut on ja minne laittanut ja sanoin niinkuin asia on että olen töissä ihan vapaaehtoisesti ja taisin peräti jopa hakea töitä. hetken perästä tajusin sen luulleen että mä olen joku väkisintyöllistetty työnvieroksuja.

nää kaksi " tapausta" on sattunut tässä viikon sisään ja mulle rupeaa pukkaamaan semmoinen tunne että onko mun pärstäkertoimessa jotain pahasti vialla vai antaako työn laatu tms. seikka ymmärtää että motivaatiossa tai jossain on ongelmaa. en tajua.

tutulle kuulostaa, itse olin noin kahdeksan vuotta sitten kunnan kotipalvelussa ( nyt olen ollut kotiäitinä), ja minulle jäi niin p..ka maku koko työstä suuhun juuri työkavereiden osalta. Jotenkin tuntui että sinne oli kerääntynyt kaikki inhottavimmat ja ilkeimmät ihmiset. Itse satuin odottamaan silloin esikoistani ja olin nuori juuri koulusta valmistunut ja tein sijaisuuksia. Yhtään en saanut myötätuntoa kun voin pahoin aamuisin ja olin tosi väsynyt, päinvastoin minä sain eniten asiakkaita ja tietenkin ne kaikkein vaikeimmat tapaukset. Jotenkin koen että he itse olivat niin väsyneitä että purkavat huonon mielensä juuri sijaisiin... enkä ole ainut kuka oli tätä mieltä...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat