Seuraa 

Miten olette käytännössä homman toteuttaneet? Milloin ja miten lypsätte? Kuinka paljon maitoa saatte saaliiksi ja mikä on järkevä määrä luovuttaa? Luovutatteko myös kerääjään tulevat saaliit?

Itse ilmoittauduin luovuttajaksi ja ens. viikolla saan purnukat kotiin. Tähän asti olen vain pakastanut kerääjään tulevat maidot (tulee n 30-50 ml/imetys eli päivässä saan pullollisen kasaan), äidinmaito keskuksesta sanoivat että myös kerääjään tulevat voi luovuttaa, mutta itseä mietityttää tuo hygienisyys vaikka pesenkin rinnan aina ennen.

Kommentit (8)

Minä lypsän aina kun alkaa tuntua että rinta on liian täysi. Yleensä 2-3 krt päivässä. Aiemmin minulta tuli litra päivässä luovutukseen, mutta nyt määrät ovat vähentyneet.

Kerralla tulee yleensä n.1-3 dl/rinta, eli vaihtelua on suuresti.

Ainakin meidän sairaalassa noita määriä on pidetty todella isoina, joten ilmeisesti " normaali" määrä on kuitenkin huomattavasti pienempi. Tarpeellistahan maito on joka pisara ja kyllä minusta ne maidonkerääjän saaliit voi ihan huoletta laittaa kunhan vain jaksaa huolehtia kerääjän keittämisestä ja omasta käsihygieniasta. (varmuuden vuoksi voipi käyttää käsidesiä käsitellessään välineitä)

Näkisin, että maidonkerääjällä kerätyn maidon hygienisyydessä riskitekijä on se, että jos jollakin kerralla se pöpö pääsee menemään purkkiin, niin sitten se voi saastuttaa koko päivän saaliit.

Sehän on tietysti isoin harmi siksi, että maito menee sitten hukkaan samoin kui sen eteen tehty työ. Tarkaanhan ne tutkii kaikki maidot eikä varmasti mene pöpöstä maitoa vauvoille asti, sen suhteen voi kyllä olla ihan huoleti.

Järkevä määrä on varmaan jokaisen kohdalla erilainen riippuen siitä minkä verran jaksaa keitellä ja peseskennellä käsiään suhteessa " saaliin määrään" .

Miusu ja poikanen 4kk.

Meillä tyttö syntyi keskosena, joten aluksi jouduin lypsämään kaiken maidon. Tytön ollessa 3 vk rupesin luovuttamaan ylimääräistä maitoa. Kun tyttö oli noin 2 kk oppi hän itse syömään rinnasta. Sen jälkeen annoin hänen syödä toisesta rinnata ja lypsin imettämisen jälkeen toisen. Vauva söi vuoroitellen molempia rintoja. Vähitellen vähensin lypsämistä. Parin kuukauden jälkeen lypsin enää 2-3 kertaa vuorokaudessa, eli silloin kuin rinnat olivat todella täynnä. Aamulla lysin aina ja tilanteen mukaan kerrana tai kaksi päivällä. Jos oikein muistan kertasaalis oli 200-250 ml. 4kk lypsin kaiken kaikkiaan. Luovuttaminen oli aika työlästä, kun jatkuvasti sai olla pesemässä ja keittämässä pulloja ja pumppuja. Halusin kuitenkin luovuttaa, kun maitoa tuli runsaasti ja halusin jotenkin korvata takaisin, kun oma vauvanikin eli ekat päivät luovutetulla maidolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En luovuttanut maitoa, mutta pumppasin omaa maitoa sairaalassa olevalle vauvallemme. Oma maito pyrittiin antamaan mahdollisimman tuoreena. Hygienian kanssa on tarkkaa, ja tärkeää on se, ettei sekoita vastalypsettyä lämmintä maitoa jo jäähdytettyyn maitoon.

Luovutettu maito pastöroidaan äidinmaitokeskuksessa. Bakteeripitoisuus määritetään senkin takia, että varmistetaan, ettei luovuttaja kärsi esim. rintatulehduksesta.

Luovutan maitoa parhaillaan. Aluksi oma vauva oli teholla ja lypsin hänelle, mutta 2vkoa synnytyksestä maitoa tuli valtavasti yli oman tarpeen ja aloin luovuttaa. Minulla naitoa tulee 2-3dl/lypsy, lypsän yleensä 3-4kertaa päivässä (aventin käsipumpulla). Viikkomäärät ovat olleet 4 - 5,5litraa. Riippuen osittain minkä verran olen pakastanut omaa lasta varten omaan pakkaseen. Ai niin, ja määrää pidetään äidinmaitokeskuksella suurena.

Helteiden aikaan oli maidon bakteeripitoisuus vähän liian korkea, joten otin käyttöön minäkin käsidesin ennen rintojen pesua ja välineiden käsittelyä.

Muistaakseni suositusvähimmäismäärä HUS:lla oli, että maitoa pitäisi tulla päivässä 3-4 dl ylimääräistä. Itse luovutin noin puolisen litraa päivässä, jonka keräsin kahdella lypsyllä eli aamulla lypsin aamusyötön jälkeen ja illalla lapsen nukahdettua yöunille. Päivisin en muista juurikaan lypsäneeni tai keränneeni maitoa muuten.

Itse lypsin käsikäyttöisellä pumpulla. Keitin välineet joka kerta, vaikka pelkkä tiskauskin olisi joka toisella kertaa riittänyt. Kädet desinfioin käsidesillä kaikissa väleissä ja rinnat pesin lämpöisellä vedellä ja kuivasin talouspaperilla. Olin suorastaan neuroottinen hygienian suhteen. Maito olikin sitten aina tosi puhdasta. Vähempikin stressaaminen olisi riittänyt.

Reissussa ollessa lypsin maidot pääsääntöisesti viemäriin, mikä oli turhauttavaa. Joskus kokeilin sitä, että pakastin maidot suoraan matkoilla ja sitten toin pakasterasiat kylmälaukussa kotiin. Olin käärinyt rasiat tiukasti kylmäpoikiin ja sanomalehtiin. Hyvin kelpasi tämä reissumaitokin maitokeskukselle.

Kokonaisuudessaan lypsämishomma oli työläs. Välineiden pesut rassasivat eniten ja samoin se, että illalla lapsen nukahdettua piti vielä etsiä jostakin voimat lypsämiseen ja siihen desinfiointiin. Välillä ärsytti myös ihan suunnattomasti valtaisat rinnat, jotka aina pakkautuivat tiukoiksi ja muhkuraisiksi, jos lypsy viivästyi. Maidon tulohan ei tasaantunut oman lapsen maidontarvetta vastaavaksi ennenkuin luovutus loppui. Toisaalta tämä säästi kaikenmaailman rintaraivareilta ja muilta, kun aina oli maitoa yli tarpeen helposti tyrkyllä.

Lopputuloksesta ajattelen ehdottomasti niin, että kokemus oli hieno. Tuntui hyvältä tietää, että maito meni todella tärkeään käyttöön. Oman lapseni lisäksi pidin " hyvää huolta" omalla tavallaan muistakin pikkuisista.

Ja toki iloitsin myös siitä, että luovutuksesta sai myös ihan konkreettista rahapalkkaa. :)

Nyt kun olen raskaana toista kertaa, mietin jo kuumeisesti, alanko hommaan toista kertaa, jos sinne asti päästään. Vielä en tiedä. Nyt tätä vastausta kirjoittaessani mietin pitkästä aikaa niinkin päin, että saattaisihan tuota alkaakin.

Hieno juttu kuitenkin, että sinä ja moni muu on jo päätynyt luovuttajaksi. Teette arvokasta työtä.

Iloa elämäänne toivottaa Tituliini, tammimamma 04 ja 07, jos hyvin käy

eli sairaalasta lainatulla sähköpumpulla pumppaan. Nyt tuli mieleen, että voisinhan tuota itsekin kerätä myös maidonkerääjällä, tähän asti imettäessä on valunut maidot rätteihin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat