Vierailija

Tässäpä vasta pulma. Asumme turvallisella autottomalla pientaloalueella, jossa on isoleikkikenttä, turvallista metsää, koulun ja päiväkodinpihoja, pelikenttiä ja paljon rivitaloja ja paljon lapsia. Varsinainen idylli lapsille.

Nyt yksi lapsi on kuitenkin alkanut hankalaksi ja lyöttäyy pakolla meidän tytön kelkkaan ja seurailee tätä. Tämä on ollut jo kauemmin pienenä pulmana, mutta nyt kesällä riistäytynyt käsistä. Tämän tytön huone sijaitsee niin, että näkee suoraan meidän ulko-ovelle. Aina jos meidän tyttö lähtee jonnekin, tämä naapuri juoksee mukaan. Lapsemme ei siis saa liikkua missään ulkona, ei pyöräillä, ei leikkiä muiden kanssa, ei olla yksin, ei pelailla veljensä kanssa ilman, että tämä yksi tyttö on mukana vähintäänkin tuijottamassa ja huutelemassa ja uhkailemassa. Lisäksi tyttö käy hakemassa ulos tai soittaa useita kertoja lähes joka päivä. Jos näkee meitä missä vaan vaikka rannalla tai kaupassa, hän toteaa heti äidilleen mä meen noitten kaa kotiin ja lyöttäytyy mukaan. En enää keksi tekosyitä vaan sanon ihan äidin kuullen suoraan ei kun olemme nyt oman perheen kesken, että ei käy. Sehän ei tietysti estä tätä tyttöä hoksaamasta että tehän olette pyörällä ja hänkin on niinpä vähän kun hidastelee niin mennään sittenkoin yhtämatkaa tai levittämästä pyyhettään meidän pyyhkeiden viereen rannalla.

Olen puhunut äidille ja isällä ja tytölle itselleenkin. Vanhemmat sanovat vaan, että niin se on niin omapäinen ja tyttö itse kommentoi vaan saan mä olla ulkona. Et sä mua määrää. Ai enks mä vai saa mennä pelikentälle, onks se sun kenttä vai?

Ajatuksia

Sivut

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...lähde "saattamaan" häntä. Jos tyttö juoksee peräänne, hyvästele lapsesi nopeasti ja pysäytä tyttö, pyydä tulemaan sinun mukaasi ja tarjoa esim. keksejä. Jutustele tytön kanssa ja sano, että x ei aina jaksa leikkiä vain hänen kanssaan, eikö tytöllä olisi muita kavereita? Jos tyttö on liian ärsyttävä etkä halua häntä kotiisi tms., mene suoraan sanomaan vanhemmille että tytön käytös on rasittavaa.

Ala käyttäytyä kuin et huomaisikaan tyttöä; kun pimpottaa ovikelloa, älä vastaa siihen. Lukitse ovet, laita pihalla olevat lelut yms. varastoon. Ikkunoista verhot eteen, jos kurkkii niistä. Jos tyttö juoksee lapsesi perään, pidä huoli ettei lapsi reagoi tyttöön ollenkaan ja kun saapuu kaverilleen (tai minne nyt meneekin), leikkivät sitten sisällä sen aikaa että "vieras" häipyy takaisin kotipihalleen. Kerro kaikille lapsesi kavereiden vanhemmille mistä on kyse, jotta ovat juonessa mukana.

Tuo lapsi kuulostaa tosi rasittavalta ympäristölleen. Soita lastensuojeluun ja kerro ettei vanhemmat pärjää lapsensa kanssa ja se on rasite myös naapureille.

Lasten vanhempien tulisi omasta aloitteestaan ottaa yhteys kasvatusneuvolaan ja saada apua lapsensa käsittelyyn.

Tuo ehdotettu täydellinen välinpitämättömyys voisi olla kokeilemisen arvoista.

Kierrä ovikello illalla pois niin saatte olla rauhassa illat ja aamut.

Käy vielä kerran vanhempien luona keskustelemassa ja sano että lapsi roikkuu teidän ovessa ja häiritsee iltaisin liian myöhään ja aamulla liian varhain.

Kyllä ahdistaisi. Sanoisin kyllä uudestaan ja uudestaan tytön vanhemmille asiasta. Ja tytöllekin todella tiukasti.

Kyllä mä meidän pihan lapsille sanon tarvittaessa tiukastikin jos ei kaunis puhe mene perille. Tähän asti on toiminut, tietty meillä ei nyt ihan tuommoista tilannetta ole ollut.

Mutta me asutaan maan tasalla ja meidän parvekkeen ovella parveilee välillä lapsia kun siitä varsinkin kesäisin kuljetaan. Välillä hätistelen niitä siitä parvekkeen edestä pois, sanon että tässä on meidän koti, menkää kauemmas ja meidän lapset ei nyt tule pihalle, heippa.

Omasta mielenstämme olemme yrittäneet kaikkea mahdollista mikä on vielä normaalin rajoissa. Kerrottu, että me nukuttaan yöllä ja meidän ovikelloa ei saa soittaa kuin tietyn kelloajan jälkeen yms. Ei auta. Sanoo vaan ups unohdin. Vähän epäilen, että valehtelee. Hän on jollain lailla hillitön haluissaan. Tekee mitä vaan saadakseen haluamansa ja kotona rääkyy ja ulvoo ja makaa maassa, jos on joku sellainen asia mitä vanhemmat eivät vaan voi mahdollistaa. Meillä tyttö on koulunjälkeen yksin kotona tunnin, joskus kaksi ja muuloinkin pieniä hetkiä. Muuten yksinolo sujuu hyvin, mutta tälle tytölle jos erehtyy avaamaan oven tai meidän tyttö on tulossa kotiin ja naapurin tyttö on siinä meidän edustalla norkoilemassa niin sisällehän se tulee tai jää roikkumaan ovenripaan.

Tytössä rasittaa se, että hän on kuin itsevaltias. Hän määrää kaikki leikit ja pelit. Hän on aivan sokea toisten tunteille. Ja kai se on niin, että jokaisen kuitenkin piäisi saada valita onko yksin vai perheen parissa vai kenen kanssa. Tämän tytön käytös ja tunkeutuminen seuraan aamuvarhaisesta yömyöhään on vaan liikaa. Aamulla olemme heränneet siihen, kun hän soittaa tai pimpottelee ovikelloa, yömyöhään hakee lasta ulos, huutelee avoimesta ikkunasta, tuli kurkkimaan pihallemme kun grillasimme "tuutsä ulos, mitä te teette, saanksä mä tulla sinne kans". Ja vanhemmille olen jo jutellut. He ovat ihan asiallisia, mutta toteavat, ettei lapsi vaan usko heitä. He eivät voi mitään. Lapsi on niin haastava. "Jos se häiritsee sanokaa sille."

1. Käy vielä kerran rauhallisesti ja ystävällisesti kertomassa tytön vanhemmille, että tytön käytös häiritsee ja toivotte sen loppuvan.

2. Jos vanhemmat vastaavat, etteivät pysty tyttöä kieltämään, sanot, että se on todella huono juttu ja siinä tapauksessa heidän kyllä pitäisi hakea ammattiapua, että saavat lapseensa jonkinlaisen otteen.

3. Jos ongelma vieläkin jatkuu, sano vanhemmille, että jos he eivät ota yhteyttä perheneuvolaan tai johonkin ja saa lasta kuriin, sinä teet sen heidän puolestaan, että asia on todellakin häiritsevä ja vakava ja näyttäytyy teidän mielestänne heitteillejätöltä.

4. Jos häirintä vieläkin jatkuu, ota yhteys lastensuojeluun.

Uskoisin, että toimii. Samalla ei varmasti enää nämä vanhemmatkaan teitä tervehdyksillään häiritse.

Tästä lapsesta kärsii koko meidän perhe. Tyttäremme kyllä ylivoimaisen eniten. Ajatelkaa nyt vähän, tytär yrittää tulla sisälle omaan kotiinsa koulupäivän jälkeen tekemään läksyjä, mutta tämä neiti jää siihen ovenripaan kiinni ja maanittelee ja uhkailee ja punkee itsensä siihen jottei ovea saa kiinni. Näin oli roikkunut siinä lähes tunnin, kunnes sattuma laukaisi tilanteen. Tai viistosti ikkunoidemme takana on pieni, jyrkkä kivi tai kallio. Kukaan muu ei anna lastensa olla sillä kivellä, koska se on niin joka reunaltaan jyrkkä ja suurimmaksi osaksi yhden toisen asukkaan takapihaa, mutta tämä tyttö istuu kiven meille päin olevalla syrjällä olevalla kielekkeellä ja tuijottelee meille sisään. Istuu yhdessä kohdassa, joskus syö jotain tai puuhaa jotain. Mutta siis ... no näitä voisi kertoa vaikka loputtomiin ja osa on niin hulluja juttuja ettei kukaan edes uskoisi.

Ja en nyt noista viitsi, että itse makaat kotona jne... meillä käy kyllä lapsia leikkimässä ja kyläilemässä, ovikelloakin rinkuttelevat ja olen iloinen ettei yksininäinen tarvitse olla, mutta itse koen tämän tytön käytöksen kyllä häirinnäksi, enkä ihan terveeksi käytökseksi.

Kyllä täällä mielestäni on kaikille pajon kavereita, monesti leikkivät iso liuta yhdessä, ehkä voi olla että sellaista tyttökaveria ei ole, koska on tosiaan aika itsekeskeinen ja määrätietoinen kyynärpäätaktikko.

Ja tytöt ovat aloittamassa tokaluokan.

omatoimisesti pääse meille. Hyvä kun olet puhunut vanhemmille - heidän vastuulla lapsi on, todella kummallista että "eivät voi lapselle mitään". Olisi kyllä aika hakea apua, jos ei lastaan saa pidettyä pois naapurista.

Oletko yrittänyt sanoa, että tiettyyn kellon aikaan teille ei saa tulla soittamaan ovikelloa? Tai muuten ilmoittaa lapselle sääntöjä? Tietysti jos kotona ei ole mitään sääntöjä niin ei kai niitä naapurissakaan voi ymmärtää...

Unohdin vielä kertoa, että tytön äiti kyseli jo mitä tyttäremme harrastaa olisi niin kätevää kun tytöt olisvat samassa harrastuksessa. Yhden harrastuksen hän oli jo yhdeltä toiselta lapselta kuullutkin ja ehkä heidän >pauliinansa> aloittaa saman. Olen aivan äimänä.

naurettavaa käytöstä. poikani ja naapurin tyttö haluavat olla yhdessä, mutta se ei onnistu, koska naapurin äiti on niin laiska ettei jaksa vahtia lapsia ja kestä melua. haluaa olla rauhassa. kannattaisi miettiä pitääkö niitä lapsia tehdä, koska lapset tarvitsevat kavereita.

onko ongelmasi sinun vai lapsesi?

taidat olla niitä äitejä, jotka haluaa maata rauhassa kotona, mutta sua ei kiinnosta pätkääkään miten lapsesi viihtyy.

taidat muutenkin vähän liioitella kirjoituksessasi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat