Seuraa 

Meillä tyttö nyt 13kk ja olen ajatellut imettämisen lopettamista. Menen syksyllä töihin, joten miten imetys kannattaa lopettaa. Kerralla vai vähitellen. Olen vähentänyt nyt jo päiväimetystä, imetän vain kerran päivällä. Kertokaa kokemuksia...

Sivut

Kommentit (37)

Esikoista 1v 2kk

keskimmäistä 1v 3kk

kuopusta 2v

Yksitellen olen imetyskertoja vähentänyt ja pikkuhiljaa tissuttelut ovat unohtuneet muun puuhailunn ohessa.

molempia täysimetin ekat 6kk, eivät huolineet pulloja eivätkä vellejä...

imetyksen lopetus kävi molempien kohdalla helposti, loppuaikana imettelin enää aamuöisin, joten maidontulo väheni itsestäänkin. esikoinen siirtyi 8kk ikäisenä nan-maitoon, joi sitä nokkamukista. mutta nuorimmaisen kohdalla meni niin, että vaiheittain siirryttiin sitten suoraan tavalliseen maitoon.

tätä ketjua kun luki, niin huomasi, että monet ovat imettäneet tosi pitkäänkin, mikä on mielestäni ihan hienoa.

desico ja lapset 2v7kk ja 1v2kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lopetettiin se touhu. Lopetin niin, että vähensin aina yhden imetyskerran päivästä pois ja näin mentiin viikko, sitten taas yhden kerran pois ja viikko, jne. eli pikkuhiljaa ja hitaasti. Näin on varmaan parempi sekä vauvaa että sinua kohtaan, yht´äkkinen lopetus voi tehdä rinnat tosi kipeeksi/pakkautuneeksi ja niin taas vauva voi ihmetellä kun imetys loppuu.. mutta en siis tietty sano että on vauvalle pahasta kertalaakista lopetus mutta niin en itse tekisi.

Esikoista imetin 2 kk, mutta kun vauvan paino alkoi tippua rajusti ja lapsi vaan huusi (nälkää) niin korvike tuli kehiin ja osa imetystä vielä noin 2 kk eli max 4 kk yhteensä. Kuopus ei täysimetyksessä ollenkaan, 1 kk osittain.

lapsi 1v 10kk ja vielä imetetään. Töihin menin kun lapsi 1v 1kk ja silloin imetys väheni n. 4 kertaan vuorokaudessa. Tosin viikonloppuisin syö edelleen huomattavasti useammin. Valitettavasti syö edelleen 2 kertaa öisin: n. 3 tuntia nukahtamisen jälkeen ja uudestaan aamuyöllä n. 2 tuntia ennen heräämistä. Viime keväänä epätoivoisen 3 viikon vieroituskokeilun jälkeen luovutin ja jatkoin yöimetyksiä. 3 tunnin yöunet, töissäkäynti ja pienen lapsen äitinä olo kävi mahdottomaksi yhtälöksi, mutta jossain vaiheessa ne yöt olisi kiva kokonaisiksi saada. VINKKEJÄ?

Itselläni ei olisi mitään kiirettä lopettaa vielä imetystä, mutta on myönnettävä että ympäristön kommentit hieman häiritsevät ( vaikka tiedän, että teen varmasti lapsen kannalta oikein!) eli mitä enemmän muksulle tulee ikää sen enemmän saa selitellä imettämistä. Myös mies odottaa kovasti, että pääsisi " tasavertaiseksi" vanhemmaksi kunhan lopetan imetyksen.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja kuinka sitten lopulta raaskitte imetyksen lopettaa ja miten?

Ekaa lasta: 12 kuukautta. Menin töihin kun lapsi oli 10 kk.

Toista lasta: 10 kuukautta. Lopetin kun aloitin työt.

Kolmatta lasta imetän edelleen, hänellä on ikää nyt 1 vuosi ja 10 kk. Elokuussa alkaa työt, mutta imetyksen lopettaminen ei ole suunnitelmissa lähitulevaisuudessa. Lapsi saa vieroittautua omaan tahtiinsa, sitten kun hän haluaa.

Ihmettelijöille sanon, että vauvalla on maitoallergia eikä voi juoda tavallista maitoa. Todellisuudessa hän sietää jo maitotuotteita ja kypsennettyä maitoa, vain " raaka" maito on vielä poissa hänen ruokalistaltaan. Oikeastaan selittely vaivaa minua, minusta pitkää imetystä ei pitäisi joutua puolustelemaan.

Ainoa asia, mikä imetyksissäni on jäänyt harmittamaan, on keskimmäisen lyhyeksi jäänyt imetys.

T. Ankkis

Ensin lopetin yöimetyksen (en muista tarkkaan mutta joskus kai ennen vuoden ikää) ja sitten pikkuhiljaa vähensin päiväimetyksiä. Lopetus meni paremmin kuin etukäteen kuvittelin. Jos olisin tiennyt, että poika tottuu yöimetyksen lopettamiseen näin hyvin, olisin lopettanut sen jo paaaaljon aikaisemmin. Yöimetykset olivat kuitenkin aika raskaita.

Olen ajatellut, että poika saa vierottua itse, minä en ala sitä häneltä kieltämään. :)

Saitkin paljon vastauksia äideiltä, jotka ovat imettäneet vaikka menneet töihin. Minäkin kannustaisin imetyksen jatkamiseen (vaikka omaa kokemusta ei ole, kun teen töitä kotona), sillä imetys on hyvä tapa lievittää lapsen stressiä hoidossaolosta sekä omaa stressiäsi siitä, että olet lapsesta erossa. Työssäkäynti vähentää toki imetyskertoja (josta voi saada sysäystä luontaiseen vierottumiseen jos sitä haluat), mutta lapsi tankkaa tarvitsemansa maidon ja läheisyyden, kun olet paikalla. Rinnatkin sopeutuvat varmasti uuteen rytmiin viikossa parissa.

Tässä artikkelia aiheesta: http://www.imetystukilista.net/faq/tyo.php

Saatuani varmuuden opiskelupaikasta syksyksi, päätin aloittaa imetyksen ´lopettamisen´ajoissa. Poika tällöin 10,5kk. Ajattelin jotenkin, että se tulee olemaan vaikeaa, kun poika on ollut todellinen tissitakiainen, fiilistelijä rinnalla. Tosin kävi, lopetus sujui todella helposti. Vähensin ensi päivällä imettämistä ja sitten aloinkin antaa jo iltamaidonkin pullosta ennen nukkumaan menoa.

Tämä vaiheittain lopetus vei 3 viikkoa. Olisin varmaan pystynyt sen lopettaa aikaisemminkin tai nopeammin, mutta aamuiset köllimiset/imetyshetket olivat vain niin suloisia, ainutlaatuisia hetkiä.

Poika täyttää vuoden, viikon päästä ja nyt maito juodaan nokkamukista, ainoastaan iltamaito pullosta.

Minulla tuli maitoa koko ajan todella hyvin. Jännitinkin, että miten maidon tuotanto tulee loppumaan ja kuinka kauan rinnat täyttyvät. Muutaman päivän oli hiukan täydemmät rinnat, mutta kun pikkuhiljaa lopettaa, niin kaikista paras. En tietysti tiedä niistä, joiden lapset ei tuttipulloa huoli. Nokkamukiin totutteleminen ja sitä kautta riittävä maidon saanti voikin olla kinkkisempää.

Tsemppiä sinne, hyvin se menee. Varaa vain aikaa..

Terkuin,

Niinaliini ja Elmeri

Jos haluat lopettaa, paras tapa sekä äidille että lapselle on tuo vähitellen vieroittaminen.

Meillä imetys jatkuu edelleen, toinen imetys menossa. Esikoinen lopetti itse ollessaan 1v5kk ja minä kahdeksannella kuulla raskaana. Tämä toinen siis edelleen tissittelee, ikää nyt 1v6kk. Kolmas vauva on masussa rv 32+3 :) En aio vieroittaa, tandemiin olen varautunut, jos sinne asti mennään.

Ympäristöstä voi tosiaan tulla kaikenlaista kommenttia, itse olen vastaillut, jos joku on oikeasti ollut kiinnostunut, mutta jos kommentoija on vain lykkäämässä nenäänsä asiaan, joka ei hänelle kuulu, kerron sen suoraan.

Tuttipulloja tai korvikkeita ei meillä ole käytetty, lehmänmaitoa annettiin vuoden iässä taikamukista ja sittemmin ihan mukista tai lasista.

Tämä kolmas nyt imee vielä joitain kertoja päivässä. Vähiin on käynyt tai olen vähentänyt tietoisesti viimeisten viikkojen aikana.

Olen itse vähentänyt imetystä aina pikkuhiljaa. Imetyskerrat ovat olleet lapsen mukaan. Esikoisella viimeiseksi jäi iltaimetys aamuimetyksen lopetuksen jälkeen, toisella taas päiväimetykset hereillä ja tällä kolmannella päiväuniin liittyvät imetykset (välillä vielä lisäksi aamu tai iltaimetyksiä tarpeen mukaan).

Imetyksen vähenemisen/loppumisen jälkeen meillä ei ole siirrytty mihinkään pulloihin (eivät ole lapsilla mitään tuttipulloja käytetty), vaan normaalisti ovat syöneet ja juoneet (nokkamukista tai tavallisesta) ruoka-aikoina. Eli ollaan opeteltu noita isompien lasten tapoja. Vellejä meillä ei ole koskaan edes annettu. Ennen imetyksen lopetusta olen yrittänyt vaan huomioida että lapset syövät riittävästi maitotuotteita ja juovat edes vähän normaalia maitoa (siis on totutettu siihen, vaikkeivat välttämättä tykkääkään sitä juoda paljoa- tässä meillä lapsikohtainen ero joka on säilynyt lasten kasvettuakin).

täysimetin 4,5kk ja kokonaisuudessaan 1v2kk. Tätä toista täysimetin melkein 6kk ja edelleen useita kertoja päivässä nytkin, kun lapsi 1v1kk. Ei aikomusta lopettaa pitkiin aikoihin (ellei itse vieroitu).

Sitten tyttö vieroittui itsestään. Pitkää imetystä on kyllä saanut olla moneen kertaan selittämässä. Tuttia eikä juuri pulloakaan ollut käytössä, tyttö oli reilun vuoden ikäiseksi maitoallergikko.

Lopetin 11-12kk välillä, siis pikkuhiljaa kuukauden aikana. Samalla siirryttiin juomaan tavallista maitoa. Illoiksi otettiin käyttöön vellipullo, jonka joi sylissä ja nukahti sitten. Vellipullo oli käytössä meillä 1v11kk vanhaksi asti.

Onnistui hyvin, ei lapsi kaivannut imetystä (enkä minä!). Hampaita ei vellipullon jälkeen (muistaakseni) pesty, mutta ihan on hyvät ja reiättömät hampaat (ikää nyt 4v6kk).

Meillä poika 1v 6kk ja edelleen jatkamme imetystä. Aloitin työt huhtikuussa ja aluksi jännitin miten työnteon ja imetyksen yhdistäminen onnistuu. Hyvin on kuitenkin mennyt. Kun tulen kotiin, poika haluaa melkein aina ensimmäiseksi rinnalle ja se on ollut mielestäni mukavaa itsellekin. Poika nauttii edelleen imetyksestä silminnähtävästi, joten en ole raaskinut yrittää vieroitusta. Tarkoitus olisi syksyn aikana vieroittaa pikku hiljaa.

Minäkin olen saanut monia " hyviä" neuvoja ja kommentteja lähipiiriltä kun imetän näin kauan, mutta olen sitkeästi pitänyt pääni. En ole edes kauheasti selitellyt muille kantaani, esim. töissä en ole kauheasti mainostanut että imetän edelleen. Kuitenkin olen varma, että toimin lapseni parhaaksi.

Täytyy minunkin kertoa tästä ympäristön painostuksesta. Minulle ja tyttärelle ei imetys ole koskaan ollut ongelma eikä vieläkään ole. Minusta on kivaa, että vauhdikas taapero viihtyy äidin rinnalla vielä näinkin hyvin, mutta olen saanut ulkopuolelta kommentteja, että ai vieläkö sinä imetät ja milloin ajattelit lopettaa??

Näin on kysynyt neuvolan täti ja ravitsemusterapeutti, joiden luulisi kannustavan imetykseen!!! Mutta onneksi noista kommenteista ei tarvitse välittää, itsehän minä päätän miten pitkään imetän. Ja on tosi positiivista lukea, että on paljon äitejä jotka imettävät lastaan pitkään...

pitkään. Minun lähipiirikin on välitettävästi sitä mieltä, että olen jotenkin " epänormaali" ja liian kiinni lapsessani, kun jatkan edelleen imettämistä ( lapsella oli siis ikää 1v 10kk ). Jopa mieheni on samaa mieltä, koska meidän kenenkään ystäviemme vaimot eivät ole imettäneet yli vuoden ikäiseksi ja harva edes sinne saakka. Vaikka tiedän, että tämä on vain hyväksi lapselle, niin liian suuri ympäristön vastustus luo kyllä ikävää kireyttä ilmapiiriin. Jatkuvasti saa olla vetoamassa tuohon WHO:n suositukseen ja siihen, että haluan antaa lapselle mahdollisimman hyvän alun elämälle.

Kiitokset Mannahille vinkeistä. Valitettavasti mies on ottanut imetyksen syntipukiksi kaikkiin hänen ja lapsen välisiin ongelmiin eli jos lapsi ei tottele, syy on siinä ettei mies voi imettää..

Imetyksestäkin voi valitettavasti saada ongelmia parisuhteeseen vaikka kuinka yrittää asiaa miehelle järkeistää. Olenko ainoa, joka painii tällaisen ongelman kanssa vai löytyykö muitakin?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat