Vierailija

Mummoni jäämistöä ovat nyt äitini sisaruksineen jakamassa. Arvaahan sen.. " sovussa sitten" .

Taloon oli jäänyt sellaiset tavarat, mikä ei kenellekään kelvannut ja pääsin minäkin katsomaan, jos jotain muistoa mummostani saisin. Olipa kippo tai vaasi mikä tahansa, aina äiti kerkesi sanoa, " minä meinasin sen ottaa" .. Sain jotain pientä ja ihanaa, oikeastaan tosi arvokkaan, nimittäin mummon vihkisormuksen, kapean ja siron, johon oli kaiverrettu Lilja & Erik 29.7.39. Tai näin päivämäärän tulkitsen, kamalan hentoinen kaiverrus oli vaikea lukea.

Tosin, mummo eläessään oli luvannut minulle pikkutyttönä erään toisen sormuksen, leveämmän sinikivisen. Kerroin siitä mummon kuoleman jälkeen äidille, että sen mummo lupasi. Arvatenkin mummo oli sen juuri luvannut äidille jo silloin kun äiti oli nuori..

Äitini, joka on muutenkin ns. hankala tyyppi ja aina sukset ristissä jonkun kanssa, haukkui minulle siskonsa, joka kuulemma keräsi kaikki parhaat pitsilakanat ja parhaat lusikat ja parhaat mitkä tahansa... ja kun hän oli varannut sen ja sen ihanan itselleen, niin joku oli senkin sitten vienyt.

Olen nyt kuunnellut tätä soopaa muutaman kuukauden. Tänään sanoin äidille, että ole jo hiljaa, se on vain tavaraa. voi olla, etten ymmärrä kiintymystä niihin kaikkiin tekstiileihinkään, mutta tokihan ne on äidin lapsuudesta tuttuja.. Mutta todella ikävältä tuntuu se, että kun rakas ihminen on poissa, jäljellejäävät senkun tappelee TAVAROISTA.

Saivat sentään perinnön jaettua pienehköllä väännöllä. Nyt on rauha maassa - kai.

Kommentit (2)

Kun äitini vanhemmat kuolivat, äitini vanhin sisko vahti haukkana, kuka vie mitäkin ja tietysti otti itse parhaat päältä. Hyvä, jos kävi kylässä kerran vuodessa, kun taas me vierailimme mummolassa joka viikonloppu ja enoni perhe myös usein. Tädin olohuone on suoraan mummolasta...

Isäni vanhempien kuollessa taas isäni nuorin sisko alkoi kantaa kahmalokaupalla tavaraa itselleen ennen jakoa ja antoi minulle pari pöytäliinaa kai siinä ajatuksessa, että olisin hiljaa. Siskoni olisi ottanut yhden pienen maljakon, tätini nosti kamala metelin. Nyt on ominut perikunnan yhteisen kesämökin itselleen, viettää siellä itse koko 6 viikkoa kesällä eikä jousta yhtään siitä, että joku muukin saisi olla siellä omassa rauhassa. Nyt isälleni tuli mitta täyteen ja on ilmoittanut haluavansa laittaa paikan myyntiin, saa nähdä, mikä sota siitä sitten syntyy... Tuo ahneus ottaa pattiin ja pahasti, isovanhempani olivat minulle todella tärkeitä ja keljuttaa katsoa sivusta, kuinka aikuiset ihmiset käyttäytyvät.

Itselläni on yksi sisko ja todellakin toivon, että vaikka emme kovin läheisiä olekaan, saisimme asiat hoidettua sovussa, kun se aika joskus koittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat