Vierailija

Liitto karilla, asunnon etsintä käynnissä. Lapsia on kolme, joten kolmio tuntuu pieneltä. Omaisuutta ei ole, ei omistusasuntoakaan, joten vuokralle lähden. Käyn töissä, ja huomaan olevani " suurituloinen" , vaikka käteen jää alle 2000 kuussa. Neljän huoneen ja keittiön vuokrat ovat vähintään 800-900 euron tietämillä, usein kalliimpiakin. 900 euroa on ehdoton katto, sillä asumistukea ei näin isotuloiselle (!) tipu senttiäkään. Pelkästään asumiseen menee siis mun nettopalkasta noin puolet.

Miten te töissä käyvät helsinkiläiset useamman lapsen yksin- ja yhteishuoltajat asutte? Vai saako kaikki tukia tai isoja elatusmaksuja? Pitääkö neljän ihmisen tunkea itsensä 60 neliön kolmioon, jotta rahaa jäis vaatteisiin ja lasten harrastuksiin?

Kommentit (4)

äytyvät aina vanhempien suhteellisen elatuskyvyn perusteella ja miehesikin on vastuullinen maksamaan lasten asumisesta ym. eron jälkeenkin.

Surullinen tosiasia on kuitenkin se, että asunnon koossa on pakko säästellä, jos pk-seudulla meinaa asua. Valitse asunto huolella, pohjaratkaisulla on suuri vaikutus kun puhutaan pienistä neliöistä. Ei hukkaneliötä eteiseen, vessaan tai keittiöön! Äidille voi myös laittaa sängyn olohuoneeseen (olkkari, jossa on alkovi on tosi hyvä ratkaisu), käytä vaikka irrallisia tilanjakajia, verhoja tms. erottaaksesi makuutilan muusta olkkarista.

Itselläni vain yksi lapsi, mutta asutaan pienehkössä kaksiossa. Keittiö juuri sen kokoinen, että neljän hlön pöytä mahtuu just ja just. Lapsella oma -pieni- huone ja sitten tilavampi olkkari, jossa alkovissa parisänky. Hyvin olen saanut tähän yhteen huoneeseeni mahtumaan työpisteen ja sohvaryhmän ja lapsella on kuitenkin omaa rauhaa ja oma tila. Olkkarin (eli minun huoneen) oven saa myös suljettua, eli ei ole avoin tila. Vessassa vain suihkukoppi ja pesukoneen + kuivausrummun sijaan pesutorni, joten ei ole kalliita neliöitä hukattu sinne. Ei edes tunnu ahdistavalta vaan ihan hyvin tähän mahdutaan.

Katso siis asunto huolella ja neuvottele, jos voit, miehesi kanssa hänen vastuustaan eron jälkeen. Jos neuvottelu ei auta, ota oikeusteitse se minkä irti saat. Ja tosiaan, ota selvää kaikista tuista. Kyllä te pärjäätte!

Terv: yh itsekin

se olen minä se sun miehesi uusi nainen.. anteeksi, ei ollut tarkoitus rikkoa liittoanne. minä halusin vain seksiä, mutta miehesi meni ja rakastui minuun.. no, nyt olen sitten yhdessä sinun exäsi kanssa. pieni on maailma:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuo on tosi kurja tilanne.. Ei oi palkka nyt mikään huippuliksa ole, mutta silti se vaikuttaa juuri johonkin asumistukeen. Mistä olet asuntoa kysellyt? Meillä on vuokra alta 800e ja kuitenkin 4h+k mukavalla alueella..

Onnea asunnon etsintään ja tsemppiä! :)

Oma palkkasihan on vain yksi määrittävä tekijä, joka otetaan huomioon tukea laskettaessa, muita ovat esim.

-asunnon koko

-asunnon ikä

-vuokrasumma

-lapsien lukumäärä

-yksinhuoltajuus

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat