Vierailija

Sivut

Kommentit (29)

paitsi minun isäni ei ole juurikaan fyysisesti väkivaltainen tms, mutta samanlaisia narsistisia piirteitä hänessä on kuten sinunkin isässäsi. ja uskon, että isäsi on narsisti (narsistienuhrientuki. info).

piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.

Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi. Hänellä ei ole kykyä tai halua myötäeläytyä toisen tilanteisiin tai tunteisiin. Narsismin avulla hän suojautuu pienuutta, avuttomuutta, keinottomuutta, kateutta ja riippuvuutta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Manipuloiva, empatiakyvytön, osaa selittää asiat päälaellee niin että hänestä tulee aina uhri ja syy on toisissa, osaa näytellä tunteita esim. surua mutta tunne menee aina ohi kun kukaan ei ole enää seuraamassa esitystä, sepittää valheita ja saa ne kuullostamaan aivan tosilta, saa toiset uskomaan ja uskoo ehkä itsekin, jos kohtaa tarpeeksi suuren henkisen vastuksen = henkilö, joka ei usko hänen esityksiinsä ja valheisiinsa hän ryhtyy väkivaltaiseksi tai uhkailee itsemurhalla.

Tämä kuvaus mun veljestäni.

Vierailija:

[quote]

jos kohtaa tarpeeksi suuren henkisen vastuksen = henkilö, joka ei usko hänen esityksiinsä ja valheisiinsa hän ryhtyy väkivaltaiseksi tai uhkailee itsemurhalla.

i]

13

Siis omasta mielestään hän on aivan normaali ja muissa on se vika. Hän ei kuuna päivänä hakeutuisi siis mihinkään diangnosoitavaksi. Hän on jossain määrin heikkoitsetuntoinen, väkivaltainen, mutta ei itse tajua tehneensä mitään väärää. Kun olin lapsi, perheessämme vallitsi jatkuva pelko " perheen päätämme" kohtaan. Negatiivisia tunteita ei saanut esittää, televisiokanavatoivomuksia ei saanut esittää. Jos isä innostui jostakin, muiden piti innostua myös, tai hän lapsellisesti suuttui ja saattoi mennä niin pitkälle että uhkasi (tai toteuttikin) hakkaavansa äidin.

Jos hän sai lauantaina päähänsä, että nyt lähdetään koko perhe ajelulle, oli kaikkien lähdettävä, oli kenellä mitä hyvänsä kesken. Hänellä oli tietty käsitys idyllisestä perhe-elämästä ja meidän muiden osapuolten piti toteuttaa omaa rooliamme näyttelemällä. Siis jos mentiin uimarannalle (koska isä halusi), lasten piti uida polskuttaa, koska " niinhän ne lapset tekevät" .

Sitten hän poltteli sikariaan ja nautiskeli elämästä. Homma oli hänellä hanskassa ja hän pystyi ohjailemaan kaikkien liikkeitä.

Toisinaan, kun hänelle sattui toisenlainen fiilis lapset eivät todellakaan saaneet käyttäytyä kuten lapset. Esim. hihittely ja kiljunta oli kielletty, ulos ei saanut mennä eikä oikeastaan mitään saanut tehdä. Monet kerrat sain vanhimpana (ja ns. vastuullisimpana) lapsena selkääni, kun hihittelymme jatkui myöhään yöhön.

Isän raivo on ollut valtavaa, kun se on puhjennut: Uhkasi vetäistä äidin pään seinään murskaksi, kun me lapset (minä joku 10v) seisoimme vieressä tarkkailemassa tilannetta. Olen saanut hänet äitini kurkusta kiinni yllätettyä vielä kun olin jo 20v. Esim. ruokapöydän hän on kaatanut kaikkineen astioineen ja kuumineen ruokineen äitini päälle kun olin ehkä 17v. Eikä hänet suututtaakseen ole tarvinnut kuin vaikka syödä liian monta pullaa pöydästä.

Henkinen väkivalta; panettelu, uhkailu, haukkuminen, vittuilu ja vähättely ovat olleet jokaviikottaista, paitsi silloin kun sattui hyvä kausi ja hän oli niin rakastettava käytökseltään.

Hän väitti usein, että äitimme yrittää kääntää meitä lapsia häntä vastaan, hän " itki" usein että emme hänestä välitä, hän ei voinut sietää, että meillä tyttärillä ja äidillä oli kahdenkeskisiä juttuja (siis salaisuuksia) ja monesti humalassa hän uhkasi vetävänsä itsensä hirteen. (olisikin vetänyt)

Kukaan ulkopuolinen, esim. hänen työkaverit eivät tienneet tästä " pimeästä puolesta" vaan hän oli erittäin pidetty työkaveri.

toimii aina vain saadakseen itse siitä hyötyä, eli auttaa mielellään muita mutta vain jos tietää saavansa siitä rahaa/vastapalveluksen/ihailua ja varsinkin ihailua, tarvitsee sitä polttoaineeksi.

Kaikki mikä menee pieleen on AINA toisten syytä (töissä, parisuhteessa, ystävyyssuhteissa)

On muuten huumorintajuinen, älykäs ja sosialinen.

Tykkään olla hänen kanssaan, kun on kiinnostunut samoista asioista, taiteesta, musiikista jne.

En oikein tule toimeen työpaikoilla ja vaadin ihmisiltä paljon. En jousta kovin helposti ja ryhmätyöt eivät ole koskaan sujuneet. On paljon muutakin mutta en nyt tässä viitsi sen enempää.

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina " päällä" .

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva " Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi" .

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

Kyllä he ovat naimisissa edelleen ja huomenna lähtevät kahdestaan lomamatkalle kahdeksi viikoksi. Isä on harmaantunut niin ulkoisesti kuin sisäisestikin ja pahin särmä hänestä on pyyhkiytynyt (tai sitten odottaa vaan uutta puhkeamistaan). Nyt hänestä on tullut isoisä ja se on herättänyt hänessä uudenlaista lempeyttä. (ainakin niin kauaksi aikaa kunnes lapsi alkaa muka käyttäytyä niin että " mummi onkin kivempi" .)

Minun suhteeni häneen on tällä hetkellä kriisissä. Siis pitkällisen terapian myötä olen alkanut ymmärtämään tilannetta enemmän niin, että " hänessä on häiriötä, minussa ei ole ollut vikaa" . Toivoisin hänen kuolevan ja vihaan häntä, kuten myös äitiäni. Mutta toisaalta tiedän että hän on itsekin uhri. Välimme ovat käytännössä etäiset mutta asialliset.

vai mikä on syynä. Itselläni on kaverina persoonallisuushäiriöinen, mutta hänen ongelmansa eivät ole koskaan kovin oleellisesti vaikuttaneet ystävyyteemme.

pitää tehdä juuri niin kuin HÄN määrää, muuten kenelläkään ei ole hauskaa. Oli sitten isoista tai pienistä asioista kysymys. Tunnekylmä, negatiivinen, vainoharhainen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat