Vierailija

Meillä lapsi sai koulupsykolosilta suosituksen mennä lastenneurologisiin tutkimuksiin asian selvittämiksi. Ja nyt vähän vaivaa mieltä että mikä sellainen viivästymä on....

Kommentit (21)

koulupsykologi lähettää tutkimuksiin. Niissä sitten selviää jotain.



SEkä laaja-alaista kehityshäiriötä että kehitysviivästymää (jotka toisille tarkoittavat samaakin) voidaan hoitaa. Niihin voi liittyä myös esim lukihäiriö, jota osataan nykyään hyvin kuntouttaa. Lapsi voi tarvita erityisopetusta tai pienryhmää, mutta ei välttämättä esim mukautettua opetussuunnitelmaa, tms, vaan pärjää ihan hyvin tavallisen koulun lukiota ja yliopistoa myöten. Toisilla sitten ongelmat ovat pahempia ja joissain asioissa täytyy opetussuunnitelmaakin mukauttaa, mutta samalla voi löytyä jotain missä he ovat oikein hyviä ja keskimääräistä parempia.



Ei siis pidä paikkaansa, ettei tällainen lapsi olisi hyvä " missään" tai ettei hänestä aikuisena tulisi kuin hädintuskin keskivertoihminen. Päin vastoin, jos häntä osataan ajoissa tukea, eikä leimata tyhmäksi tai tuhmaksi niin kuin entisaikojen apukoululaisia tai tarkkisluokkalaisia, hän voi löytää juuri sen paikan yhteiskunnassa, jossa hän on tosi hyvä ja hyödylllinen, oman kiinnostuksensa ja lahjakkuutensa mukaan. Diagnoosin ja kuntoutuksen tarkoitus on juuri siinä, että löydetään ne lahjakkuudet ja käytetään niitä hyväksi muidenkin osa-alueiden kehittämisessä. Diagnoosi tarkoittaa työtä, sekä vanhemmille että opettajalle, mutta se palkitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

kerrot nyt sit heti paikalla testaajille, ettei mammallakaan oikein tuo kirjoituspuoli suju, niin ymmärtävät ettei lapsikaan kovin välkky ole.

Tilanne tulee hyväksyä ja sinun tulee saada ja hankkia riittävästi tietoa. Lapsesi tulee tarvitsemaan erityistä tukea koulunkäynnissään. Mielestäni parhaan tuen koululainen saa erityisluokassa, koska niissä oppilasmäärä on korkeintaan kymmenen. Näin oppilaat saavat jokainen riittävästi opettajan ohjausta.



Lasellesi tulee tehdä koulun puolesta myös henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, jossa määritellään ongelmat ja tukitoimet. Sinun tulee edellyttää tukea, eikä kuitata sitä sillä, että " on minulla itsellänikin ollut ongelmia matematiikassa ja kirjoittamisessa" , kuten joku tuossa edellä kirjoitti. (Valitettavasti monet vanhemmat toimivat niin...)



Riittävällä mahdollisimman varhaisella tuella ongelmat korjaantuvat parhaiten, ja todennäköisesti aikuisena lapsesi ei keskivertoihmisestä erotu millään tavalla.

hänellä on viivästymiä kehityksessä monella eri alueella



esim. motoriikassa (kävely hieman erilaista kuin muilla ym)

esim. kielen kehityksessä (mumisee, vaikea muistaa sanoja)



terv. ope



eli laaja-alainen kehityksen viivästymä tarkoittaa käsittääkseni sitä, ettei mitään muutakaan diagnoosia ole voitu tehdä (esim. dysfasiaa tai autismia tms)

Hänellä on vaikeuksia useila eri kehityksen osa-alueilla, hän on käynyt erityiskoulun.

Nyt on aikuinen ja elää omillaan. Hän on pikkuisen tyhmempi kuin muut mutta ei millään lailla arvottomampi!

Tsemppiä sinulle ja lapsellesi!

Lapsellasi on luultavasti selkeitä viivästymiä kehityksen monilla eri alueilla, sitä se vain tarkoittaa. Suomennettuna siis; hänen puheensa, liikkumisensa, hienomotoriikkansa ja vaikkapa matemaattiset taitonsa saattavat olla jäljessä ikäisilleen kuuluvaa kehitystahtia.



Näitä viivästymiä voidaan hoitaa terapioilla ja koulukin kykenee tukemaan hänen kehitystään paremmin, mikäli ongelmista tiedetään.





jälkimmäinen on autisminkirjon häiriö joka ei kerro älykkyydestä mitään, ts sellainen lapsi voi hyvin olla vaikka keskimääräistä älykkäämpi. Kehitys vaan ei ole " normaalia" ja ongelmia on eri alueilla. Laaja-alaisuus tarkoittaa tässä tosiaan sitä, että ongelmia ja poikkeavuuksia (kaikki niistä eivät ole ongelmia) on vähän siellä täällä, mutta mikään muukaan autisminkirjon häiriö ei kriteereiltään oikein täyty. Se on siis lievemmästä päästä häiriö, pienempi kuin esim asperger, josta nykyään paljon puhutaan.



Kehitysviivästymä on sitten eri juttu. Siinäkin on ongelmia vähän siellä täällä, mutta niillä on enemmän tekemistä kognitiivisen älykkyyden kanssa ja kehitysvammakin voi olla harkinnassa.

Ennen tällaisia lapsista käytettiin nimitystä vähä-älyinen, heikkolahjainen, tyhmä, jälkeenjäänyt, ei mikään ruudinkeksijä.



Tällaiset lapset opiskelivat apukoulussa joka oli tarkoitettu juuri heille.



Väestöstä suurin osa on älykkyydeltään keskitasoa ja tästä keskistasosta poikkeavia löytyy molempiin suuntiin.







* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat