Seuraa 

Moro,

Olen lähdössä syksyllä puoleksi vuodeksi Ranskaan opiskelemaan. Lähtiessäni olen raskausviikolla 15 ja palatessani viikolla 35, eli äitiysneuvoloita, lääkärintarkastuksia ja ultria olisi edessä. Aion käydä Suomessa täkäläisen tavan mukaiset lääkärintarkastukset (1/raskauskolmannes) ja ultrat (niskaturvotus ja rakenne). Tulen siis myös Suomeen synnyttämään.

Jos täällä pyörii Ranskassa asuvia tai asuneita äitejä, kysyisin sikäläisestä äitiysneuvolasysteemistä. Pääseeköhän tällainen omituinen tilapäisasukki neuvolapalvelujen käyttäjäksi noin vain, jos minulla on eurooppalainen sairaanhoitokortti? Raskauden loppuvaiheessahan Suomessa neuvolakäyntejä olisi jo kerran viikossa-parissa, ja näihin en mitenkään pysty aina lentämään. Ja millainen instanssi äitiysneuvolapalveluita edes antaa, onko ne yksityisiä lääkäriasemia vai kaupungin palvelupisteitä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kommentit (3)

Raskauden alkuseuranta onnistuu ihan millä tahansa yleislääkärillä, tai sitten useimmiten kuten edellinen jo kirjoitti niin noilla yksitiyisillä gynekologeilla. Mutta 6kk alkaen siirrytään seurantaan synnytyssairaalaan (siellä myös vapaaehtoinen synnytysvalmennus), jonka voi itse siis valita joko julkiselta tai yksityiseltä puolelta. Ihan hyvä varmaan sinunkin olisi jonnekin sairaalaan mennä kirjoille, jos vaikka vauva päättää tulla hieman aikaisemmin maailmaan.

Nuo myöhäisemmät ultratkin varmaan myös Ranskassa onnistuvat - vastaavat kai aika paljon Suomessa tehtyjä, eli 5kk rakenneultra, ja sitten muistaakseni 7-8kk jossa tarkastetaan suurinpiirtein samat jutut, + arvioidaan vauvan koko. Itselläni ainakin Ranskan systeemi hyväksyy täysin Suomessa suoritettavan np-ultran, joka siis sattuu juuri lomamme aikaan.

Ja sitten koskien noita Securité Sociale toimistoja (CPAM) : yleensä keskikokoisissa kaupungeissa yksi pääkonttori, jossa kannattaa käydä tällaiset " hankalat" jutut hoitamassa, ja sitten on kyllä pieniä " kortteliantenneja" , jotka toimivat esim jossain sosiaaliviraston tai vastaavan tiloissa.

Onnellista odotusta sinulle!

Tämä on kyllä uskomaton paikka, kun vastauksen saa näinkin erityislaatuiseen kysymykseen :)

Pitänee käydä täällä Kelalla selvittelemässä tuota sitoumuspaperiasiaa, jos vaikka saisi paperin mukaan jo ennen lähtöä. Tuskin saa, mutta aina kannattaa yrittää. Ainakin siinä tapauksessa se osoittautunee välttämättömäksi, että raskaus ei sujukaan ihan normaalisti enkä esim. saa lentää enää viiko 28 jälkeen. Yritän asennoitua siihenkin, että synnytän ehkä Ranskassa, jos kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Sitten olisikin jännää alkaa hankkia vauvalle passia sun muuta heti syntymän jälkeen, että hän saa lentää kotiinsa! :O

Onko noita Secu-toimistoja joka kaupungissa yksi vai ovatko ne pienempiä kaupunginosatoimistoja? No, eiköhän sellainen löydy kunhan pääsen paikan päälle.

Jos teillä ranskansuomalaisilla tulee mieleen jotain tähän raskausaikaan Ranskassa liittyvää, ihan mitä vaan, niin kertokaa ihmeessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei!

Ranskassa ei varsinaisesti ole samanlaista neuvolasysteemiä kuin Suomessa. Itse kävin raskauden saurannassa kuukausittain gynekologin/naistentautien erikoislääkärin vastaanotolla. Eurooppalainen sairaanhoitokortti tunnetaan kyllä, mutta saattaisi olla parempi selvittää paikallisen Secun kanssa, miten raskaudenaikaiset hoitokulut korvataan. Minulta ainakin vaadittiin Kelan antama lomake, jossa Kela sitoutui korvaamaan raskaudesta ja synnytyksestä aiheutuvat kustannukset. Tämä siitä huolimatta, että Suomen Kela vakuutti minulle eurooppalaisen sairaanhoitokortin riittävän.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat