Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Voi kun voisin aloittaa tämänsarakkeen iloisesti mutta nyt on NIIN iso ketutus päällä! Aamuni on kulunut poliisi setien kanssa kun autoomme murtauduttiin yön aikana. Materiaalilla ei niinkään ole väliä, onhan vakuutukset, mutta inhottavaa ja pelottavaa on kun oman kodin (ok-talo) ikkunalaudalla on sormenjäljet ja kukkapenkit tallottu ikkunan alla! Voi luoja! Jollain on siis ollut kiinnostusta mitä sisällä näkyy...

Nukun tästä lähtien jotakin kättä pidempää sängyn laidalla.

Anteeksi että avaudun tällaisesta, mutta en kehtaa soittaa kellekään näin aikaisin lauantai aamua, ja tuntui että on pakko saada tää ulos sisuksista jollekkin kerrottuna....

Kiitos kun kuuntelit.

Sofia-75

Kommentit (12)

Pitäisiköhän kehitellä taas uusi GALLUPPI, jos sillä saataisiin vähän eloa tänne Enska-palstalle:) Toivottavasti tämä gallup-kysymys ei ole mielestänne liian syvällinen tai tylsä, mutta itseäni kovasti ainakin kiinnostaisi, minkälaisia [color=blue] kasvatusfilosofioita [/color] teillä rakkaat Ensikko-kamut on? Minkälainen äiti sinusta tulee? Mitkä asiat ovat mielestäsi huipputärkeitä lasten kasvatuksessa? Mitkä asiat mietityttävät kasvatusasioissa, mitkä asiat voivat tuottaa sinulle vaikeuksia kasvatuksessa, mitä on periaatteita sinun on ehkä hankala toteuttaa? Onko lasten kasvattaminen mielestäsi edes tärkeä asia vai voiko lapsista tulla hienoja kansalaisia ilman sen erityisempiä kasvatusmenetelmiä?

Edellämainitut kysymykset kiinnostavat minua paljon, ehkä myös osaksi sen vuoksi, että opiskeluissa (opiskelen opeksi) asioita on joutunut miettimään paljon. Mielestäni on mukava pohdiskella kasvatusasioita ja kuulla myös toisten mielipiteitä niistä.

Voisin vastailla " lyhyesti" omaan galluppiini. Itselleni tärkeitä asioita lasten kasvatuksessa on mm. tämä perinteinen " rajat ja rakkaus" . En kannata lainkaan vapaata kasvatusta, vaan minusta on tärkeää, että lapsilla on tietyt rajat, joiden puitteissa toimitaan. Lapset kaipaavat mielestäni elämäänsä tietynlaista järjestystä ja rutiineja, sitä että he voivat olla varmoja siitä, että äiti ja isä tietävät, mitä tehdään. Vanhemmat eivät kuitenkaan saa toimia mielivaltaisesti kuuntelematta lasten mielipiteitä ja ajatuksia asioista. Perheen toiminnan tulisi siis rutiinien ja järjestyksen ohella olla mielestäni joustavaa ja lapset sekä heidän mielipiteensä huomioonottavaa. Uskoisin, että minusta tulee ihan hyvä äippä lapsilleni. Haluaisin olla äiti, joka kuuntelee, ymmärtää, on läsnä, ei ole liian vakava, antaa lapsilleen vastuuta, hulluttelee, asettaa rajoja, halii ja pussailee... Yhdellä sanalla sanoen RAKASTAA lapsiaan enemmän kuin mitään muuta maailmassa! Voisin kuvitella, että saattaisin olla tulevien lapsieni suhteen joissakin tilanteissa liian suojelevainen. Olisi varmasti vaikea luottaa siihen, että muutkin kuin minä osaavat hoitaa lapsiani...uskoisin, että ehkä tämä tulee olemaan itselleni kaikista vaikeinta kasvatusasioissa, tilanteet joissa en voi olla itse vastuussa toiminnasta ja pitämässä lapsiani silmällä. Voihan olla, että asiat ovat täysin erilaisia sitten kun niitä lapsia oikeasti on ja niitä kasvatetaan, mutta nyt ajattelen näistä kasvatusasioista suurinpiirtein näin kuin kirjoitinkin.

Tulipas taas sepostusta... Jaksaakohan kukaan edes lukea:) Toivottavasti edes joku Enska jaksaa vastailla tähän galluppiin, sillä olisi tosi mielenkiintoista lukea ja huomata samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia ihmisten kasvatusfilosofioissa!

Sofia: Olipas ikävä juttu tuo autoonmurtautuminen! Inhottavia ihmisiä, kun tuolla tavalla pelottelevat ja varastavat toisten omaisuutta! *takapuolta näytän tuollaisille ilkimyksille*

Tappert: Hih...hauska aina lueskella viestejäsi, kun olet välillä niin sarkastinen ja pessimistinen:) Joissakin asioissa tuo pessimistisyys olisi varmasti ihan hyvästä:)!!! Itse ajattelen asioista ehkä turhankin positiivisesti sekä lapsenomaisesti ja sen vuoksi pettymykset tuntuvat usein entistäkin suuremmilta! Mutta hyvä puoli on kuitenkin se, että en jää yleensä rypemään itsesäälissä ja pettymyksissä kovin pitkäksi aikaa, vaan nostan aika nopeasti nokan kohti taivasta ja suuntaan uusiin haasteisiin.

Killalle iso MOI!

Jee...lähden tänään illalla risteilemään Päijänteelle miehen sekä sen perheen kanssa! Meillä on sinne oikein varattu pöytäkin ja saadaan syödä ihanaa laivaravintolaruokaa:)!!! Mukava ilta siis tiedossa!

♥ Plussapölyä ja vilkutuksia Enskuliineille! ♥

~Viipuli kera romaanipituisen tekstin~

nyt löyty eli kiinalainen kooppi on puhveli tai härkä (eri sivuilla eri nimet?) mutta ei ihan vastannut nuo kuvaukset niin hyvin kuin normaalikoopissa ja vesi oli tuo elementti tai jtn sinnepäin, en oo kovin näihin erikoisempiin tutustunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No olipahan tylsä juttu, Sofia! :S Ymmärrän hyvin sun ahdistuksen! Jo se, että omaan omaisuuteen kajotaan, tuntuu ihan kamalalta ja vielä sitten tosiaan ajatus siitä, että joku on kurkkinut sun kotiisi! Itse en muutenkaan voisi koskaan asua omakotitalossa, koska ei uskaltaisi olla siellä yksin yötä! Sama pätee mökkeilyyn, en mene ikinä mökille yksin yöksi!

No luulisi etteivät enää kuitenkaan tule teille: eiköhän ne varkaatkin ymmärrä, että olette jatkossa varuillanne!

Tappert: mä olen kanssa vähän samaa sorttia, kun varautuu pahimpaan, niin ei tarvitse pettyä... Tän yrityksenkin kanssa ajattelin alkuun, ettei tärppää helposti, muutamassa kuukaudessa ainakaan. Niin pseeimisetinen en kuitenkaan ymmärtänyt olla, että olisi oikeasti kuvitellut ettei kohta vuoden yrittämisen jälkeenkään minkäänlaista tulosta ole nähtävissä!

Toivotaan, että saat selkäsi kuntoon! Venyttelyä vaan ja mulle kerran fysioterapeutti sanoi, että pahimmassa vaiheessa venyttelyä tärkeempi on saada veri kiertämään alueella joka on jumissa. Eli hartioiden ja käsien pyörittelyä reilusti päivän mittaan, ja venyttelyt päälle tosi varovaisesti. Valitettavasti en noista palautumisista tiedä...

No niin, jos lähtisi ulos nauttimaan taas ihanasta kesäsäästä! Tää kesä on kyllä säiden puolesta ollut mitä mainioin!

Halaukset kaikille kivoille Enskari-kuumeilukamuille!

Onkos Naksu enää missään netin ääressä? Mooli? Aftis? Jessis?

Killa

Sofia, tooosi inha juttu teille sattunut :( Voin vain kuvitella miltä se tuntuu!! Aikoinaan kun asuin vielä äitini luona, oli meidän pihassa murtauduttu vierailulla olleen sukulaisen autoon. Stereoita oli yritetty varastaa, mutta kun ne ei lähteneet irti, oli viety iänvanhoja humppakasetteja! (koomista muuten niin kurjassa jutussa...). Naapurien autoihin oli kans menty. Kamalaa ajatella että kun itse nukkuu rauhassa, pihalla tapahtuu tuollaista! HUI!

Galluppia: Rajoja ja rakkautta saa äänen myös täältä päin! Oma äitini oli aikoinaan niin kurja tapaus, että ainakin tietää miten EI itse toimi.. :( Muutamasta kasvatuksellisesta seikasta ollaan vielä miehen kans hieman eri mieltä, mutta onpas tässä (onneksi) aikaa selvitellä nämä asiat. Luonto on meille hyvin tärkeä asia, joten tuleva vauva tulee varmasti oppimaan olemaan luonnossa ihan pienestä pitäen.

ON: Kp 32 vaihtui eilen kp 1:ksi. Ei ollut sinänsä ylläri, kun täti ryökäle ilmoitteli tulostaan jo montaa päivää aiemmin tuhrun ja vihlonnan avulla.

Mutta, mutta... Tädin lisäksi tuli myös pikkuinen tyttö! Haimme eilen kotiin maailman suloisimman 10-viikoisen pikku koiran <3!! Ennestäänhän meillä on 7-vuotias labbis, joka sai nyt ikioman leikkikaverin! Ollaan kyllä miehen kans ihan myytyjä neidin edessä.

Kiitos kaikille jotka onnittelivat mua kosinnan johdosta, ja tasapuolisesti kaikille vilkutuksia ja plussausonnea! Niin ja uusille kuumeilijoille teretulemast miunki puolesta! Ja pahoittelut niille, joilla myös tämä epätoivottu sukulaisen per***e viettää kesäänsä!!

Sere

Kävin ilmoittautumassa tonne enskojen pinoon, toivottavasti se oli uusin.

Putosin tuolta maalismurmeleista, ja olen välillä käynyt täällä lukemassa ja tämä palsta tuntuu niin omalta..

Mä oon 28 ja mies 29, ensimmäisen yritys aloitettu alkuvuodesta (pillerit lopetettu 2/3-06)...

taitaa nyt lähteä viides yrityskierto käyntiin.

Täti tuli torstaina, joten kohti uutta kiertoa..

Gallupista; Mulle kans rajat ja rakkaus on tärkeää. Itse olen saanut aika tiukan kasvatuksen ja olen tyytyväinen siihen. Ehkä nyt joitain asioita tekisi toisin. Ainakin enemmän läheisyyttä ja asioista puhumista.

Mutta saas nähdä näissä kasvatusasioissa.. voi sitten myöhemmin vielä muuttua. Mutta ainakin opetan lapseni tekemään jotain, on niin kauheesti uusavuttomia nuoria, että huh, huh..

No eipä mulla muuta kuin hyvää lauantai-iltaa kaikille..

Tervetuloa uudet Enskat Tupu ja Sikurisokeri! Kivan kuumeilujoukon löysitte!

Tupu taisi aiemmin kirjoitella noissa kuukausipinoissa?! Mäkin joskus sitä kokeilin, mutta masennuin jo ekalla yrittämällä, kun niistä toisiaan aina putoaa pois! Täältä Ensikoista ei tartte lähteä mihinkään, ennen kuin plussan saa! Toivotaan, että päästään kaikki pian o-puolelle!

Hui, miten kauhea tapahtuma Sofia... Toivottavasti saat unta. Eihän ne kyllä taida useampaan kertaan samaan paikkaan tulla nuo hiippailijat, mutta varmasti on vähän epäluuloinen olo. Joten valojen jättäminen palamaan johonkin huoneeseen ei ole yhtään hullumpi idea.

Viipulin Galluppiin: yhdyn edellisiin, Kolmen R:n periaate: Ruoka, Rajat ja Rakkaus :). Itse lisäisin vielä sen, että pyrin antamaan omille lapsilleni myös vastuuta pienestä pitäen. Itse olen joutunut osallistumaan siivouksiin ja pöytien kattamisiin ihan pienestä pitäen. Tämä tietysti tapahtuu ikään sovellettuna vastuuna ja sen on oltava pienille vielä ihan hauskanpitoa, kun saa olla apuna esim. pöydän kattamisessa ja viedä omat astiat tiskipöydälle. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa :)

Serenity: Pahoittelut tädin vierailusta ja onnittelut pikkuisesta tulokkaasta :)

Tappert: Oletko kokeillut roikkumista siihen yläselkääsi. Se nimittäin toimii, jos on selän lihakset kireällä tai muutenkin selkä kipeä. Jos selkä kuormittuu, niin hyvä lepoasento on se, että menet selälleen lattialle ja laitat jalat tuolille 90 asteen kulmaan.

(.) Nautiskelen lomapäivistä ja ajattelin suunnitella meidän leikkimökkiin sisustusta. On nuo pikkusiskot vielä niin nuoria, että leikkivät mökissä mielellään. Toivottavasti saadaan sinne pian myös omia tepastelijoita leikkimään ;)

Tuisku kp 26/34

Ensimmäinen pilleritön kierto meneillään ja kuume on kova!

Lähestytään miehen kanssa kolmea kymppiä ja vauvatoiveet ovat valloittaneet molempien päät. Kauanhan sitä aloitusta jahkattiinkin, mutta nyt se on täällä :)

Vastaanpa gallupiinkin:

Rakkautta ja rajoja saa 12 pistettä täältäkin. Olen ahminut jo parikin " kasvatusopasta" ja vakuuttunut siitä, että lapsi tarvitsee turvakseen niitä molempia. Itse sain ihan kelpo kasvatuksen, mutta minä haluaisin olla hiukan enemmän läsnä lapselleni ja kiinnostunut hänen ajatuksistaan ja tunteistaan. Vaikka oppaita olisikin lukenut, niin eihän kaikki mene tietenkään niin kuin on lukenut/suunnitellut ja loppupeleissä kai ratkaisee omat elämänarvot ja miten itse elää. Niistä se oma kasvatusote sitten kumpuaa. Luulisin...

Sikuri

Vastaan tuohin Viipulin [color=red]kasvatusgalluppiin[/color], joten pitkä pätkä tekstiä tulossa, vaikka koitan pitää sen kohtuudessa... Ei ole pakko lukea! ;)

Rajat ja rakkaus rulettaa täälläkin! ;) Mä tapaan työssäni myös lapsia, nuoria ja heidän vahempiaan. Sitä kautta olen muodostanut monenlaisia ajatuksia siitä, miten omat lapseni haluaisin kasvattaa (tai ainakin miten heitä en halua kasvattaa...). Tietysti myös omalla lapsuudella ja perheellä on merkitystä ja tiettyjä asioita haluaisin tehdä kuten kotonani tehtiin.

Tärkeimpinä asioina mullakin nousee tosiaan toi rajojen asettaminen. Tavallaan vapaassa kasvatuksessa on puolensa, mutta valitettavan monet ovat ymmärtäneet sen niin, ettei lapsia kasvateta sitten ollenkaan, kun heiltä ei voi mitään kieltää jne. Lapset voivat tietysti iän mukaan joitakin asioita päättää, mutta tietys asiat sitten aikuiset päättävät. Tietyt rutiinit on munkin mielestäni tärkeitä, kunhan niistä voi tilanteen vaatiessa joustaa.

Haluaisin tietysti olla ensisijaisesti hyvä äiti, mutta jollain tapaa myös kaveri lapsilleni. Tarkoitan tällä sitä, että toivoisin lasteni voivan tulla puhumaan mulle kaikista huolistaan ja asioistaan, enkä sitä että olisimme esim. tietyissä asioissa tasavertaisia. Ensisijaisesti haluan olla vanhempi. Itselläni ei ole sillä tavoin läheinen suhde äitiini ja se aina välillä harmittaa, että vaikeista asioista en voi hänelle puhua. Meillä ei myöskään osoitettu juurikaan tunteita kotona, varsinkaan positiivisia. Nykyisin olenkin varsin kova halailemaan ja pussailemaan mieheni lisäksi läheisiä lapsia. Luulen että meidän lapset tulevat ennemmin ahdistumaan siitä, kun äiti haluaa pitää heitä koko ajan sylissä ja halia ja leperrellä! ;)

Haluasin myös itsekin olla läsnä lapsilleni. Usein nykyään tuntuu olevan niin, että korvataan saavutettavissa olo antamalla lapselle ¿laatuaikaa¿. Mä näen asian kuitenkin niin, että haluan olla paikalla kun lapseni tarvitsee minua, vaikka kuinka pienessä asiassa. Sen lisäksi voidaan sitten sitä laatuaikaakin järjestää. Tällä en tarkoita sitä, että en esim. voisi antaa lapsia hoitoon " mummeille tai kummeille" . Toivon, että lapsille muodostuu läheinen suhde myös muihin aikuisiin.

Sitten loppuun täytyy todeta, että katsotaanpa sitten kun niitä lapsia vihdoin saadaan aikaiseksi kuinka hyvin onnistuu pitämään kiinni kasvatusperiaatteistaan. Eräs suuresti arvossa pitämäni ystäväni, joka mielestäni on onnistunut kasvattamaan lapsensa erinomaisesti, sanoi että ihanteet kyllä karisevat ja periaatteista voi olla vaikea pitää kiinni, kun oikeasti on siinä tilanteessa että niitä lapsia saa kasvattaa.

Toivottavasti sitten itseltänikin löytyy joustavuutta päättäväisyyden lisäksi! :)

Kiinnostava keskustelun aihe, toivottavasti saadaan erilaisia näkemyksiä asiasta, vaikkakin näin kirjoittamalla mieleipiteet saattavat jäädä vähän pinnallisemmiksi.

mä vähän vielä yritän sopeutua tähän lomafiilikseen eli lepäillyt oon ja auringossa lueskellut eli ei mitään ihmeellistä, ja aamulla tietysti pupuiltiin kun ovis pitäs nyt olla käsillä? vaikken ole kyllä ihan varma edelleenkään, tässä kierrossa testit on näyttänyt mitä sattuu ja lämmöt myös ettei vaan tää kuumuus vaikuttaisi niiden testien käyttöön ja lämpöihin ;)

Monilla on piinaaaaa eli ainakin Viipulilla, Tappertilla, Sara-Marialla, Tuiskutiuskulla, Anskuliinilla ja Brookella huh huh kyllä nyt on monta piinailijaa samaan aikaan ja plussaa kovasti sinnepäin viheltelen!! bd bd

MaryRose :) mä en nyt tähän hätään oo vielä löytänyt sitä kiinalaista horoskooppia mutta täytyy tehä vähän nettihakuja mut muistaakseni se ei ollu lohikäärme vaan joku muu, meillä juhlitaan muuten myös maanantaina synkkäreitä tosin ennakkoon, Onnee sinnepäin ! :D

Teretulemast uudet Tupu ja Sikurisokuri!

Harmistus Sofia IIIIKs tuo kuulostaa tosi pelottavalta, eikun pesäpallomaila pelottimeksi sängynviereen ja kännykkä tyynyn viereen, halit! ..nii ja valot johkin huoneeseen ettei vaan luule olevan poissa, itelle on kerran käyny niin että joku kurkki yöllä ikkunasta ja kuulin jotain ja menin kattoon nii nama oli kiinni huikauhistus, jätkä lähti kälppiin samantien kun laitoin valot päälle....täst on aikaa paljon, mutta se tuntu hirveeltä ja soitin poliisillekin.

Viipuli ja Killa: kallupista sen verran että teidän kasvatusmetodit oli niin tyhjentävät ettei niihin paljon lisättävää ole, just näin ja voikun fiksusti te ajattelette!

Toivottavasti Viipuli oli kiva reissu ja luin muuten sun eilisillan herkistelyä ja kivalta tuntu, tääl toinen samanlainen herkistelijä;)

Serenity: Onnee uuden perheenjäsenkoiruuden johdosta!

Kaikille hirvittävän paljon plussapölyä ja jaksuja piinailuun ja

lomalaisille upeaa lomaa ja töihin palaaville jaksuja ja työniloa ja kaikille tietysti rentouttavaa ja aurinkoista kesää!

Yövilkutukset ihan kaikille!

sofia; tosi kurja tilanne sulla, toivottavasti rosmolla on vielä kurjempi olo. Tiedän tunteen, meilläkin muutama vuosi sitten kävi autossa varkaita, tuossa ok-talon etupihalla täälläkin - eikä koiratkaan sanonu mitään mikä on vähän outoa. Kyllä se siitä, eivätpä uskaltaneet sisään tulla!

Tuiskutiuski; mä olen " perus-pera-pessimisti" - pessimismi ei lopu koskaan :) Aina löytyy jotain jolla voi pessailla...jos tulisinkin raskaaksi niin eihän sitä tiedä...jotain käy varmaan kuitenkin...pessimisti ei todellakaan pety, ainakaan pahasti...mulla ei ole näät tietoakaan mistään pilvilinnoista tai punaisista ruusuista... *virnistys*

Ei mulla tänään muuta, täytynee mennä tekemään jotain venytyksiä yläselälle kun meni mokoma töissä jumiin...loman jälkeen aina sama homma, ja vapaapäivän jälkeen kans - outo juttu.

Ai niin, onkos täällä ketään aktiivi-liikunta-ihmistä? Urheilijaa tai valmentajaa tai muuten joku joka tietää?? Pitäs saada selvyyttä liikunnan määristä ja palautumispäivistä ja muista..

Mut nyt täytyy männä...

Haleja ja plussatusta kaikille mun ystiksille :)

Tappert

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat