Vierailija

Olen hiljattain päässyt töihin ja saimme uuden hoitomaksupäätöksen. Olen tyrmistynyt.

Hoitomaksukatto on 200 eur/kk per lapsi, toisesta lapsesta 180 eur/kk, eli jos perhe tienaa vaikka 10 000 euroa kuussa, maksu on kahdesta lapsesta 380 euroa.

Meillä on pienet tulot, mies vasta alkanut yrittäj ja tiukkaa on. Laskennallisesti (ei välttämättä oikeasti) meidän tulot on kuussa n. 2800 euroa. Hoitomaksu on 121 eur/lapsi, eli 240 euroa kuukaudessa!!

Tiedän, halpahan tuo hinta on siihen nähden, mitä kunnallinen päivähoito tarjoaa...mutta onko teistäkin nuo hoitomaksut hiukan epäreiluja?

Kommentit (27)

Tosi kannustavaa jos johtotason tehtävistä jää käteen saman verran kuin alaisen palkka. Erotuksena vain suurempi työmäärä ja kovempi stressi. Kyllähän kovasta ja stressaavasta työstä on maksettava sen ansaitsema korvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tienesti on sen verran hyvä (912e/kk-verot) että täytyy enemmän maksujakin maksaa, mutta saadaanhan heinäkuu alennettua ½ kun lapset eivät siellä päivääkään käy (mikä on kyllä aika huvittavaa, hyvissä ajoin ilmoitimme että molemmat lapset ovat koko heinäkuun kotona ja silti täytyy maksaa).

KÖYHÄT saa vaan siitä alennusta vastaavasti kuin asumiseen asumistukea ja elämiseen toimeentulotukea! Tuon tuen hakeminen on vaan yksinkertaistettu ja liitetty " hoitomaksuun" . Hoitakaa saatana ne kakaranne itse kotona tai hankkikaa halvempi hoitaja (vaikka työtön sukulainen) jos teille ei riitä se, että saatte _ALENNUSTA_ maksusta joka periaatteessa on sama kaikille!!!

Ettehän te valita siitäkään, että HK:n sinisessä on sama hinta hyvä- ja huonotuloisille? Vai pitäiskö kauppojenkin alkaa tuotteet hinnoittelemaan tulojen mukaan? Ja kampaamojen ja elokuvateattereiden jne...

Äkkiä kävisi niin, että hyvätuloiset siirtyisi hanttihommin ja tienaamaan vähemmän tai muuttaisi ulkomaille ja mitäs sitten?...

Yhteiset ansiomme ovat n.3500 eur / kk ja siitä hoitomaksu 220 eur, lapset ovat vain 16 päivää hoidossa kuukaudessa. En pidä kalliina vaan halpana siihen nähden, jos joutuisin itse palkkaamaan kotiin hoitajan ja maksamaan hänelle. Eli tällöin maksaisin nyt saamastani hoidosta ja päivistä kuukaudessa n.1400 euroa kun lasketaan työnantajasuoritukset mukaan! Ihmiset eivät osaa ajatella mitä toisen palkkaaminen oikeasti maksaa, nuristaan vaan kalliista hoitomaksuista. Kunnallinen päivähoito on todella halpaa Suomessa.

että jos perhe tosin tienaa 10000 euroa niin olisi varmaan oikeudenmukasempaa ,jos maksu olisi enemmän kuin se 200 euroa. Katto tulee vastaan aikaisin ja toki pienituloisille se on monin verroin hankalampaa kuin suurituloisille.

mutta mua ärsyttää se, että kun mulla oli vaihtelevat tulot pari vuotta sitten, että tässä kuussa saatoin tienata 1500¿ ja ens kuussa vaikka 900¿ niin hoitomaksu kun tulee aina paljon paljon jälkikäteen, niin oli sitten kiva maksella tuosta 900¿ tuon 1500¿ mukaan laskettua maksua... no vastaavasti sitten joskus se oli pienempi...

Mutta ärsyttää kun lasku tulee niin myöhään.

minusta tuo 200¿ on suuri tuloisilta liian vähän... eihän tuossa ole enää kuin 70¿ ero, mun mielestä meillä on huonot tulot ja kuitenkin maksetaan vaan 70¿ vähemmän kuin joku joka tienaa just vaikka sen 10 000¿/kk.

mielestani hoitomaksun pitaisi olla samansuuruinen kaikille (kuten se kaytannossa nykyisin onkin), jolloin tasa-arvoisuus toteutuu parhaiten. Oletteko ajatelleet, etta suurituloiset sen kuitenkin kustantaa veroillaan?

Esim. minun pomon palkka julkishallinnossa UPJ:n jälkeen 4200 e/ kk. Minulla, riviasiantuntijalla 2600 e/kk. Ei todellakaan mene puolta pomolla veroihin! Höpöhöpö.

Vierailija:

Lainaus:

mielestani hoitomaksun pitaisi olla samansuuruinen kaikille (kuten se kaytannossa nykyisin onkin), jolloin tasa-arvoisuus toteutuu parhaiten. Oletteko ajatelleet, etta suurituloiset sen kuitenkin kustantaa veroillaan?

Omassa kesakuun tilinauhassani lukee: " rahapalkka vuoden alusta 61000EUR, maksettu 24900EUR." Enkohan ole oman osani kustantantanut.

Josta sai käteensä 6000E. Onko mielestänne oikeudenmukaista? Eiköhän niitä päivähoitomaksuja ole kustannettu nimenomaan progressiivisesta verotuksesta.

Ei aina jaksa maksaa kaikkea muiden puolesta.

Sama pätee kaikkiin sosiaalitukiin. Vituttaa raataa niska limassa töitä, kun jotkut nostavat sossusta tukea, eivätkä v i i t s i mennä töihin.

Kyllä mainistin viestissäni, että hoito on halpaa! Mutta siitä ei ollutkaan kyse aloitusta tehdessäni, vaan juuri tuo epätasa-arvoisuus eri tuloluokkien välillä. Köyhälle 240 euroa on PALJON isompi päänvaiva maksaa kuin rikkaalle 380 euroa. Ja vastahan tuli tutkittua tietoa siitä, että köyhyys altistaa mielenterveysongelmille. Ja SE vasta yhteiskunnalle maksaakin!

Vierailija:

Lainaus:

Tiedän, halpahan tuo hinta on siihen nähden, mitä kunnallinen päivähoito tarjoaa...mutta onko teistäkin nuo hoitomaksut hiukan epäreiluja?

ap

Itse tienaan käteen vain kaksisataa vähemmän kuin pomoni, jonka bruttopalkka on kuitenkin huomattavasti suurempi. Mitä isommat tulot sitä enemmän veroja. Itse lähden töistä kello 16 ja pomon on tehtävä jatkuvasti ylitöitä ilman palkaa. Johtotason ylitöistä ei makseta palkaa. Jos vertaa työtunteja, minun tuntipalkkani on isompi, koska en joudu tekemään ylitöitä ilmaiseksi. Lisäksi en joudu kovien paineiden alaiseksi kuten pomo. Oikeastaan Suomessa minunlaisillani työläisillä on lokoisat oltavat. Kiitos verojärjestelmälle siitä. Kaikille sama palkka työtehtävästä riippumatta!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat