Vierailija

Ekassa raskaudessa paino nousi 62kg -> 82kg

Tokalla kerralla 65kg -> 82kg

Luulin että tässä kolmannessa raskaudessa ei paino nousisi samaa tahtia, koska en juurikaa herkuttele ja kaksi lasta pitävät kiireisenä kaiken vapaa-ajan. Mutta ei. Kyllä se tuntuu nousevan samaa tahtia taas: Nyt rv 30+5 ja paino noussut jo 10kg... Varmaan vähintään samat lukemat mittarissa taas rv 42 kuin aiemminkin... Ahdostaa hirveästi nuo kilot. Kohta olen painavampi kuin mieheni...

Sivut

Kommentit (56)

Sehän lähtee viimeistään imettäessä. Tai jos ei imetä, niin ananasmehulla.

Sen ymmärrän, jos joku pelkää, että turvotus olisi ensioire raskausmyrkytyksestä, mutta mitä muuta pahaa siinä voisi olla? Muuta kuin se, että pitää lopussa pukeutua säkkeihin?

Minusta tuo 20 kg ei kuulosta mitenkään pahalta. Siitä on osa varmasti nestettä, jota elimistö kerää ihan vain imetystä varten. Jos joku pitää sinua jotenkin huonona yksilönä siksi, että olet norsun kokoinen loppuraskaudesta tai synnyttämään mennessäsi, niin se on hänen häpeänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vauva ja lapsivesi painaa suunnilleen saman verran äidin pituudesta riippumatta, turvotusta tulee yksilöllisesti eikä senkään määrä juurikaan riipu pituudesta. Jos puhdasta läskiä tulee kahdelle eripituiselle odottajalle sen jälkeen yhtä monta kiloa niin se on saatu syömällä suunnilleen yhtä paljon yli kulutuksen.

Ainoa mihin painoindeksi vaikuttaa on se, että entuudestaan ylipainoisella saisi tulla vähemmän kiloja kuin laihalle.

Lainaus:

Lainaus:

jos esim ap on sinua pidempi, niin on "hyväksyttävämpää". Oletpas sinä mainio tyyppi "kurinalaisine painonnousuinesi".

Tottakai pituus vaikuttaa, koska se painonnousu katsotaan painoindeksistä, johon vaikuttaa sekä paino että pituus. Jos minulla on 20 kg lisäpaino ok, mutta ap hermoilee siitä, niin silloinhan ap:lla on jotain eri tavalla kuin minulla. Todennäköisesti pituus. Jos ap on vaikkapa 155 cm, kun minä olen 175 cm, ja lähtöpainot samat, niin onhan se nyt selvää, että minun painonnousuni on kurinalaisempaa kuin ap:n. En voi ihan oikeasti uskoa, että tällaista pitää selittää jollekin.

Lainaus:

Kuittailua se on, aina pahempi jollet edes itse huomaa.

Ehkä olet vähän herkkänä oman painosi kanssa... Tämä oli sitten sitä kuittailua.

Lainaus:

Pakko tuosta turvotuksesta sanoa, että hän joka niin ylväänä siitä väittää välttyvänsä (ja kyllä sun teksteistä saa sen kuvan, että olet ylpeä omasta 7,5 raskauskilostasi ja hiukan alentuvasti suhtaudut ap:n "liikakiloihin" ja mahdollisiin turvotuksiin), niin se turvotus selvittää aika paljon nopeaa painonnousua. Ja sellaista, jota odottaja ei ymmärrä syöneensä. Koska ei sitä turvotusta syömällä saada, ellei sitten käytä liikaa suolaa. Mutta neste ei ole "oikeaa" painonnousua, siis LÄSKIÄ. Se on nestettä, jota kertyy kehoon helpommin raskaana ja etenkin jos on kuumat ilmat.

Mulla on tullut kahdessa raskaudessa 20kg painoa. Hyvin samalla tyylillä kilot kertyi. Turvotusta paljon. Bmi normaalitilassa 19 kieppeillä. Kaikki kilot lähteneet 2kk kuluessa synnytyksestä, olen ollut normaalipainossani samaan aikaan kun sormukset on mahtuneet taas sormiin, eli turvotukset lähteneet...

Ilmeisesti ei, sillä ap viittaa syömisiinsä ja lasten kanssa touhuamiseen. En väitä välttyväni siltä, vaan olen kirjoittanut, että todennäköisesti säästyn siltä. Esim. nyt kesän kuumilla ilmoilla en ole kärsinyt turvotuksesta yhtään, enkä aikaisemmassakaan raskaudessa. En ole suhtautunut alentuvasti missään tapauksessa, vaan yrittänyt ehdottaa ap:lle vaikkapa ruokapäiväkirjan pitämistä, jos hän kerran on niin huolissaan painonnousustaan. Parin viikon ruokapäiväkirjan pitäminen antaa erinomaisen kuvan tilanteesta. Se voi paljastaa piiloherkuttelun tai jos mitään herkuttelua ei ole, niin sitten se voi paljastaa turvotuksen. Pointti tässä lienee se, että ap:ta ahdistaa oma painonnousu, jota hän ei ilmeisesti pidä normaalina. En osaa sanoa, tuleeko se neuvolasta vai omasta päästä, mutta kumminkin. Oma painonnousuni on normaalin alarajoissa, enkä ole sillä mitään ylpeillyt. Neuvolassa ovat kyllä tyytyväisiä painon kehitykseen, joten kieltämättä olen itsekin siihen tyytyväinen, ettei ole noussut liikaa tai liian vähän tai ollenkaan. Mutta ylpeä en siitä ole.

Jälleen kerran ihmetyttää nämä sivustahuutelijat, mutta niitähän aina elämässä riittää. Tiedetään toisten asiat paremmin kuin toiset itse.

Lainaus:

Eikä todellakaan ollut sitä ennen koskaan, ikinä, missään tilanteessa tullut yhtään mitään turvotusta. Yhtäkkiä siellä vasta tuli kun jouduin tiputukseen. Vauva painoi 3,4 kg ja kuitenkin laitokselta pois lähtiessäni painoin vain 2kg vähemmän kuin sinne mennessäni. Ja olin siellä neljä päivää. Eli äkkiseltään laskettuna kehoon kertyi nestettä neljässä päivässä ainakin 3-4 kiloa. Jalkapöytään kun painoi sormella, kuoppa vaan jäi. Alavatsaan kertyi enimmät nesteet. Ne housut jotka oli jalassa puolivälissä raskautta, odotushousut, eivät mahtuneet jalkaan kun lähdin laitokselta.

Joten kyllä tuo nesteen kertyminen todella voi äkisti tuoda muutamia kiloja viikossa.

Lainaus:

Vauva ja lapsivesi painaa suunnilleen saman verran äidin pituudesta riippumatta, turvotusta tulee yksilöllisesti eikä senkään määrä juurikaan riipu pituudesta. Jos puhdasta läskiä tulee kahdelle eripituiselle odottajalle sen jälkeen yhtä monta kiloa niin se on saatu syömällä suunnilleen yhtä paljon yli kulutuksen.

Ainoa mihin painoindeksi vaikuttaa on se, että entuudestaan ylipainoisella saisi tulla vähemmän kiloja kuin laihalle.

että alhaisella bmi:llä saisi tulla enemmän painoa lisää raskauden aikana, kun taas korkealla bmi:llä ei saisi välttämättä tulla juuri ollenkaan enää painoa lisää. En ole väittänytkään, etteikö asia olisi näin. Mutta ota huomioon myös paino, äläkä pelkkä pituus. Jos on kaksi odottajaa, jotka ovat molemmat 170-senttisiä, mutta toinen 67-kiloinen ja toinen 57-kiloinen, niin onhan se selvä, että 10 kilon painonnousu esim. 30. raskausviikon tuntumassa on ekalle toki normaalia, mutta ylärajoissa, sen sijaan jälkimmäiselle normaalin alarajoissa. Mutta korostan edelleen, että ap on se, joka on asiasta ahdistunut, joten hänen kannattaa tehdä asialle jotain. Ei se ahdistus ainakaan asiaa paranna.

Lainaus:

Ei ole kovin paljon eroa rv 29 (eli 28+) 7,5kg tai rv 31 10 kg..... :-)

Tällä painonnousuvauhdilla painan parin viikon päästä n. 8 kiloa. Onhan siinä melkoinen ero.

Lainaus:

jos esim ap on sinua pidempi, niin on "hyväksyttävämpää". Oletpas sinä mainio tyyppi "kurinalaisine painonnousuinesi".

Tottakai pituus vaikuttaa, koska se painonnousu katsotaan painoindeksistä, johon vaikuttaa sekä paino että pituus. Jos minulla on 20 kg lisäpaino ok, mutta ap hermoilee siitä, niin silloinhan ap:lla on jotain eri tavalla kuin minulla. Todennäköisesti pituus. Jos ap on vaikkapa 155 cm, kun minä olen 175 cm, ja lähtöpainot samat, niin onhan se nyt selvää, että minun painonnousuni on kurinalaisempaa kuin ap:n. En voi ihan oikeasti uskoa, että tällaista pitää selittää jollekin.

ap jolle kuittailet liiallisesta painonnoususta on ihan hyvissä kiloissa.

Lainaus:

Lainaus:

Minulle on tullut 3,5 kiloa rv 31.

Liian vähäinen painonnousu ei ole hyväksi sikiölle. Oma painonnousuni on normaalia, vaikkakin suositusten alarajoilla.

Neuvolaa kiinnostaa paino vain odottajan ja sikiön terveyden kannalta, odottajia itseään näiden lisäksi mm. ulkonäkö, laihdutuksen vaikeus synnytyksen jälkeen, ja ap:n tapauksessa se painaako hän enemmän kuin miehensä.

Jos olet kerran aiemminkin saanut kilot pois. mulla niitä on tullut jokaisessa neljässä raskaudessa 25-28kg ja kaikki olen saanut pois.

Mä en todellakaan alkais mitään ruokapäiväkirjaa pitämään..

Lainaus:

Turvotusta voi todellakin tulla ihan helpostikin yli kilo viikossa.

Kaikki kilot eivät tule pelkästään siitä mitä syö!

Ei ole esikoinen tulossa. Turvotusta tulee usein niille, joilla on muutenkin siihen taipumusta. Tuskinpa tulee minulle.

Lainaus:

Jos olet kerran aiemminkin saanut kilot pois. mulla niitä on tullut jokaisessa neljässä raskaudessa 25-28kg ja kaikki olen saanut pois.

Mä en todellakaan alkais mitään ruokapäiväkirjaa pitämään..

Mitä haittaa siitä on, jos sen avulla pystyy karsimaan herkkuja pois?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat