Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Ajattelin vähän kysellä, että miten muut....

Eli kävittekö siinä kokeessa missä tutkitaan sikiön kromosomit? Eli eikös siinä ilmene esim. down jne.

Itsellä olis se kohta ajankohtainen, mutta mietinnässä vielä, kun onhan siinä omat riskinsäkin.

Eli miten teillä? Perustelut.

ha-lm 9+1

Sivut

Kommentit (28)

Veriseerumiin pääsen ikäni puolesta, mutta

lapsivesipunktioon/istukkabiopsiaan ei meillä Espoossa mahdollisuutta

alle 40 vuotiailla. Vai onko oikea tieto? Onko jollain toista tietoa?Harkitsimme kyllä myös noita jälkimmäsiäkin.

Mutta tuohon verestä otettavaan kromosomitutkimuksen olen menossa.

Np + rakenneultra kuuluu myös.

Päätöshän näihin tutkimuksiin menosta riippuu ihan siitä, mitä haluat tietää. Haluatko ehdottoman varmuuden terveen lapsen kromosomeista vai haluatko ehdottomasti tietää, jos jotain on pielessä ja tehdä mahdollisia ratkaisuja sen jälkeen?

Meillä tarjotaan vain alkuraskauden niskaturvotuksen selvittävä ultra. Mikäli siinä ilmenee liikaa turvotusta, tarjotaan lapsivesipunktiota, johon liittyy pieni keskenmenon riski. Kromosomit selviävät, mutta voihan rakenteissa olla silti jotain pielessä. Näitä katsotaan sitten rakenneultrassa, mutta sitä täällä meillä ei tarjota.

Itselläni kävi kolmannen lapsen kohdalla niin, että niskaturvotusta oli reilusti yli sallitun, minkä johdosta " pääsin" seuraavana päivänä Tampereelle istukkanäytteen ottoon. Kokemus oli aivan hirvittävä ja päätin ettei enää ikinä. Tuomio oli 18-trisomia (vakava kehityshäiriö, jossa ei ole eloonjäämismahdollisuutta) ja raskaus keskeytettiin.

Nyt olen taas raskaana, rv 30 alkaa huomenna. Niskaturvotus jäi aikanaan alle raja-arvojen, mutta silti edellisestä raskaudesta ja iästäni johtuen minulle tarjottiin lapsivesipunktiota. Siihen meno kuitenkin pelotti keskenmenoriskin vuoksi ja päädyinkin käymään Helsingissä yksityisellä tutkimuksessa, jossa yhdistettiin niskapoimu-ultran tulos verestä otetun seerumiseulan tuloksiin ja ikä huomioitiin tuloksessa. Riskiluku tämän mukaan oli niin pieni, reilusti alle raja-arvojen, että uskalsin luottaa tuohon tulokseen enkä mennyt lapsivesipunktioon. Kävin silti lisäksi vielä yksityisellä rakenneultrassa, jossa kaikki vaikutti olevan kunnossa. Näillä tutkimuksilla saatu tieto riitti minulle. En halunnut joutua tilanteeseen, jossa joudun päättämään uudelleen raskauden keskeytyksestä tai jatkamisesta. 18-trisomiassa päätös oli " helppo" , mutta entäpä jos kyseessä olisikin ollut 21-trisomia eli Down.

Mieti mitä haluat tietää ja oletko valmis toimimaan saamiesi tietojen perusteella, ja oletko valmis ottamaan keskenmenon riskin. Vaikka se onkin pieni riski, joidenkin kohdalle se silti sattuu...

fullmoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Noh soitin sitten tänään neuvolaan ja kyselin vielä asioita heidän tarjoamasta testistä.

Elikkä siinä olikin kyseessä pelkkä verikoe. Verikoe otetaan heti ekan ultran jälkeen missä on katsottu (niinkun aina tehdään) sikiön niskaturvotus. Ja sit jos haluaa (meidän kunta tarjoo) verikokeen jota sitten verrataan siihen turvotukseen ja saadaan paremman tulokset siitä onko vauvalla jotain erikoista. Ja jos on niin sen jälkeen sitten vasta otetaan muita kokeita. Ja näissä muissa kokeissa (istukka/lapsivesinäyte) on sitten riskinsä. Tavan verikokeessa ei tietenkään mitään.

ELI siis tämä neuvolan antama esite " sikiön kromosomitutkimus" on hiukan harhaan johtava, mutta onneksi tämä asia selvisi nyt ainakin minulle.

Tehdäänkö teidänkin kunnassa näin... Siis eli eka nt-ultra ja sit verikoe (jos haluaa)?

Kiitokset teille hyvistä kommenteista ja kokemuksista!

ha-lm 9+3

Kiitos Jas sinulle tuosta vastauksesta!

Neuvolassa ei muistanut mikä Espoon ikäraja on, eikä löytänyt

paperia,jossa se olisi kerrottu.

Menen siis nyt ekana verikokeeseen ja katson sitten miltä

tulokset näyttää. Mutta hyvin tod.näköisesti aion mennä

jatkotutkimuksiin, jos sitä suositellaan.

Olen ajatellut myös mennä 4d-ultraan, eli eikö sielläkin näy

lähes kaikki poikkeavuudet? (kitalakihalkiot ym.)

Meillä on täällä kolme ultraa. Ja nyt heti ekan ultran jälkeen otetaisiin ne kokeet. Esitteessä lukee että kromosomit voi tutkia joko istukkanäytteestä tai lapsiveden soluista.

No onpas outoo, että sitä ei joka kunnassa ees tarjota.

Mietin myös, että tarvitaanko tälläistä testiä oikeesti. Eikö ultrasta näy myös jos on jotain poikkeavuuksia?

Mukava olis saada lisää kommentteja, kun asia eikun vaan rupes enemmän mietityttämään.

ha-lm 9+1

Siis jos tarkoitit tuota tutkimusta, jossa otetaan näyte sikiöstä vatsapeitteden läpi? Kävin itse tuossa tutkimuksessa, koska suvussa on ollut kromosomipoikkeavuus. Muutoin, jos kromosomipoikkeavuutta ei ole ilmennyt suvussa, niin sitten pitää kuulua ns. riskisynnyttäjiin. (ikää lähelle 40 vuotta, ennen kuin on mahdollista päästä tutkimukseen)

Näin siis neuvolassa ja sairaalassa kerrottiin minulle.

Yksityisenpuolen sektorista en sitten osaa sanoa, koska sen kautta en ole palveluja käyttänyt.

Mutta miksi menisit tutkimukseen, jos ei ns. ole pakko? :) Mieti ihmeessä ja puntaroi. (äläkä suinpäin varaa aikaa)

Espoossa todellakin pitää olla ikää yli 40v että pääsee suoraan punktioon.

Minä kävin toukokuussa veriseulassa ja jäin kiinni,en kohonneesta down-riskistä vaan kohonneesta afp-arvosta sekä hcg-stä. Afp voi olla paljon pahempi kuin down, voi olla selkärankahalkio,suulakihalkio, vatsanpeitteet auki jne.

Menin tämän jälkeen lapsivesipunktioon, kaikki oli kuitenkin normaalia.

Muista että mietit jo valmiiksi mitä haluat tietää, ja siis mitä teet jos saat positiivisen tuloksen downista tai afp:stä. Minä halusin kulkea tien loppuun kun olin kerran aloittanut tutkimukset.

Riihimäellä ainakin toimitaan juuri noin eli sekä NP-ultra että verikoe tehdään ja niiden yhteistuloksen jälkeen pohditaan tarvetta lisätutkimuksiin. Ilmeisesti nämä ovat kuntakohtaisia juttuja eli kaikki eivät tarjoa tuota verikoetta.

Ellen aivan väärin muista/ oo ymmärtänyt, niin kunnanlääkäri päättää mitä tutkimuksia odottajille tehdään. Ja meidän kunnan tk-lääkäri sanoi viimeks, kun tätä kysyin, että hän tarjoaisi odottajille mieluummin kaksi ultraa (nt&rakenne) kuin tämän veriseulan, koska tässä on niin suuri mahdollisuus virheelliseen tulokseen.

Joten itseni ei ole tarvinu tätä mahdollisuutta sen enempää pohtia, onneksi.

Vielä sen verran piti sanoa, että pikkuserkkuni odottaessa kuopustaan oli niskaturvotusta, ja sitten tehtiin se seerumiseulonta...ja todettiin että on iso riski poikkeavuuteen. Sitten menivät lapsivesitutkimukseen (ja mihin lie muihin), en muista mitä näissä tuli ilmi, mutta heille syntyi täysin terve poikavauva:) Toivoa siis on!

Sitten alkoi harmittaa, että edes menin seerumiseulaan. Olin np-ultrassa jo käynyt, joka normaali. Seerumiseulan antama riski oli kuitenkin pienempi kuin lapsivesipunktion keskenmenoriski, joten jätin punktion väliin. Nyt asun eri kunnassa eikä seerumiseulaa tarjota. Luultavasti menisin jos tarjottaisiin, aiemmasta kokemuksesta huolimatta. Seerumiseulassa kuitenkin seuloutuu osa sellaisiakin vikoja, jotka eivät np-ultrassa välttämättä näy. Muutoin olen kuullut väitettävän, että np-ultra olisi kromosomipoikkeavuuksien suhteen tarkempi. Tekijästähän sekin riippuu.

Toki sitten yksityisellä voi käydä np- ja rakenneultrassa. Mietimme pitkään miehen kanssa, että menemme siihen alkuraskauden seulontaan (siis joko seerumi n. vk 15-16 tai np-ultra n. vk 12-13), joka on tarkempi. Etsin tietoa ja näitten kahden tutkimustavan vertailuja, mutta tietoa on saatavissa melko niukasti. Juttelin myös kollegani (hänen työnsä liittyy raskauden aikaisiin epämuodostumiin) kanssa asiasta, eli kumpaa tutkimusta hän suosittaisi. Kaiken tämän jälkeen käsitykseni on, että seerumiseula on hieman np-ultraa tarkempi. Np-ultran tuloksen tarkkuus saattaa riippua ultraajan taidosta, seerumiseulassa tällaista epävarmuustekijää ei ole. On totta, että seerumiseula antaa paljon vääriä positiivisia. n. 1/20 saa positiivisen seulontatuloksen, joista vain murto-osa on oikeasti positivisia. Jos seerumiseula antaa positiivisen, on jatkotutkimuksena ultraus sekä lapsivesipunktio. Lapsivesipunktiossa on melko minimaalinen km-riski, 0.5%.

Päätimme siis, että me menemme tuohon seerumiseulaan. Ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät halua mitään tutkimuksia. Olin itsekin kallistua tähän vaihtoehtoon. Lähipiirissäni vain on tuoreeltaan pari sellaista tapausta, joissa lapsi on ollut vakavasti kehityshäiriöinen ja olisi joko syntynyt kuolleena tai kuollut heti syntymän jälkeen. Nämä molemmat raskaudet keskeytettiin. Itsekin haluasin, että jos lapseni olisi kuollettavasti kromosomivaurioinen, olisi lapsen menetys paras kokea mahdollisimman aikaisin kuin luulla synnyttävänsä terve lapsi. Tämä oli hieman hullusti sanottu, mutta ymmärtänette pointin. Tämä siis koskee kuolettavasti sairasta lasta, Down-sikiötä en voisi abortoida.

Nämä ovat vaikeita asiota joita en edes kovasti pohtinut ensimmäisessä raskaudessa. Silloin menin iloisesti np- ja rakenneultraan (asuimme eri kunnassa ja aikakin oli eri, v. 2001) koska halusin nimenomaan ULTRAAN, en ajatellut niitä seulontoina. Nyt toisen raskauden kohdalla kun seulonta ei olekaan ' kiva' ultra, olen lähtenyt pohtimaan asiaa enemmän.

Kunnasta riippuu mitä tutkimuksia tarjotaan,yleensä 1-2 ultraa.

Veriseulasta voin sanoa sen verran että se on todella epäluotettava, suuri osa positiivisista hälytyksistä on vääriä ja toisaalta suuri osa kehityshäiriöistä jää havaitsematta.

Jos haluaa oikeasti tietää mikä kromosomien laita on niin kannattaa käydä yksityisesti (jos ikänsä puolesta ei pääse ' ilmaiseen' lapsivesipunktioon/istukkabiopsiaan).

Itse olen käynyt veriseulassa kahdessa viimeisessä raskaudessa koska halusin ' jäädä kiinni' ja näin päästä lapsivespunktioon.Jos olisi 500 euroa ylimääräistä niin olisin käynyt suoraan lapsivesipunktiossa yksityisellä.

Itse asun helsingissä ja meillä sai valita kaksi ultra seulontaa tai sitten vai neuvola käynnit. Itse otin ultraseulat ja jo raskauden alussa RV 6 kävin yksityisellä katsomassa että siellä joku on. Viime viikolla käytiin ensimmäisessä ultrassa RV 11+4 ja siinä havaittiin niskaturvotusta 2,4 mm, ja mielestäni kätilö oli kokenut ja osaava, itsekkin työskentelen hoitoalalla. Saimme heti seuraavaksi päiväksi Naistenklinikalle sikiötutkimus yksikköön ajan uutta ultraa varte jonka teki erikoislääkäri ja mittasi saman turvotuksen, tarjosi istukkanäytteen ottoa ja suostuin joka samalla siinä otettiin. Kaikki meni hyvin ja vauva edelleen massussa. Nyt odotellaan tuloksia. Pelottaa mutta suostuisin uudestaankin näyytteeseen jos olisi tarve. Äidilläni ollut kromosomi 18 trisomoa lapsi joka kuollut 9 päivän ikäisenä vaikeasti vammaisena. Kun vastausket tulee ja mitä niissä sitten ilmenee, jos vammainen lapsi niin todennäköisesti keskeytämme raskauden, koska meistä ei ole vammaisen lapsen hoitajiksi ja oma tukiverkosta omilta vanhemmilta alkaa olemaan sitä ikäluokkaa, ettei heiltäkään apua voin jatjuvalla syötöllä pyytää ja olemme vielä nuoria niin aikaa on yrittää uutta vauvaa, jos ensimmäisestämme tulee enkeli. Koska en tahdo että lapsikaan kärsii tilnateesta ja mietin omaa jaksamista ja kun olen laitokissa nähnyt ja hoitanut niitä joita vanhemmat ei ole enää jaksanut hoitaa ja ei heidän elämä nii kovin ruusuista ole...

Isoja päätöksiä, mutta jokainen tekee mitä sydän sanoo.

Todennäköisesti olisin joutunut ilman turvotuksiakin istukkanäytteisiin, koska lähisuvussa kromosomi häiriö ollut. Mutta jos ei taustalla mitään niin miettisin muutaman kerran menisinkö ilman että muissa tuloksissa näkyisi hälyttävää, en menisi vain varmistamaan että lapsi on terve, koska jos terve lapsi menisi kesken tutkimusken syytä, mutta jos häikkää niin tottakai, koska isompi riski minusta on synnyttää vakavasti sairas lapsi.

Ei siis edes np-ultraa eikä seerumiseulaa, eikä todellakaan kromosomitestejä. Mutta vaikka olisi tarjottu, niin olisin jättänyt väliin.

Meille on tervetullut juuri sellainen vauva, jonka Luoja meille suo.

Meille tehtiin NP-ultra ja sen yhteydessä veriseula. Näistä laskettu riski oli pienempi kuin lapsivesipunktion keskenmenoriski, joten tutkimuksemme jäivät siihen vaikka kunta olisi tarjonnut myös lapsivesipunktion. Istukkatutkimus oli silloin jo myöhäistä tehdä eikä se edes ajatuksena houkutellut. Lapsivesipunktio oli harkinnassa, mutta emme halunneet ottaa riskiä keskenmenosta.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat