Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Syksyllä vuoden ikäinen tyttömme aloittaa perhepäivähoidon. Olen surrut töihin paluutani paljon äitiysloman aikana, mutta nyt alkaa helpottaa ajatus siitä, että joku muu hoitaa päivän lastani. Silti syksyn muutokset jännittää, miten selviämme uudesta elämäntilanteesta. Olisin kysellyt teiltä kokeneemmilta neuvoja ja vinkkejä ensimmäisen lapsen hoitoon viemisestä sekä tunnelmia elämäntilanteen muutoksesta.

Terkuin huhuilu, 9 kk vanhan tytön äiti

Kommentit (4)

Meillä poika aloitti pph:n kymmenen kuukauden ikäisenä ja itse aloitin työt tekemällä lyhennettyä työaikaa. Vielä kun vuorotyöläinen olen niin hoitopäivät jäivät kuussa jopa alle kymmeneen. POika suhtautui hoidon aloittamiseen oikein hienosti; On oikein innoissaan kun pääsee kavereiden kanssa hoitoon touhuamaan ja kertaakaan ei ole viedessä perään itkenyt, päinvastoin poishakiessa kun on ollut mukavat leikit.

Syksyllä uusien työkuvioideni myötä poika jatkaa samassa hoidossa nyt säännöllisesti joka päivä. TOivottavasti menee hyvin, sillä tuntuu itsestäkin hurjalta joka päivä hoitoon vienti. Käsitykseni on että mitä pienempänä lapsen hoitoon vie, sitä helpompi hänen on hoitoon sopeutua....tai ainakin nopeampi. Ja onhan kaikki lapset yksilöitä, joten mistä sitä tietää miten kukin reagoi.

Joosu

Mä vein meidän poitsun jo 8kk perhepäivähoitoon ja on viihtynyt siellä todella hyvin.. Poika täyttää tässä kuussa 1 vee.. Rohkeutta vaan, hyvin se menee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyttömme lähti 10-kuisena tädilleen hoitoon. Oli helpottavaa, kun oli niin tuttu hoitaja, mutta kyllähän töihin paluu ja hoito aina arkea muuttavat. Jos mahdollista, kannattaa tehdä lyhyempää työpäivää, sekä itsensä että lapsen kannalta. Ja jos isä on kuvioissa, kannattaa jättää hänellekin vastuuta, ettei homma vain jotenkin luisu äidille. Organisoikaa: pakatkaa tavarat ja katsokaa vaatteet illalla valmiiksi aamua varten. Suunnitelkaa ruokalistaa ja miettikää kaupassa käynnit.

Mä otin tavaksi kotiin päästyämme köllötellä vähän aikaa sohvalla likan kanssa, tekemättä yhtään mitään. Sitten otettiin vähän välipalaa molemmat ja ruvettiin hommiin. Yritimme kotona keskittyä tyttöön täysillä: sähköposti sai odottaa ja televisio olla kiinni, kunnes tyttö oli nukkumassa.

Ja hienosti meni! poika meni päiväkotiin ja ensimmäisen kk:n tein lyhennettyä työpäivää, eli pojan hoitoaika oli sellainen 6 h /pvä. Ensimmäisellä hoitoviikolla isi oli pojan mukana pk:ssa, tai ekat kaksi päivää ja sitten poika jäi vähitellen itsekseenkin, ilman isiä, sinne hoitoon. Ja todella hyvin lähti homma käyntiin, vaikka jännitin sitä aivan kamalasti.

Tosi tärkeä juttu on mielestäni se, että kun vie lasta hoitoon, niin on itse reipas ja rauhallinen, ei ala " vetistelemään" tms mikä vaan yllyttää lapsen pahaa mieltä. Eli äiti/isä iloisesti sanoo heipat ja kertoo että tulee sitten taas iltapäivällä hakemaan tms. Ja sitten vaan lähtee eikä jää empimään siihen lähtötilanteeseen, vaikka lapsi itkisikin. Ja lähteä pitää myös niin että lapsi hoksaa sen, eikä liueta paikalta, koska sne lapsi voi tulkita siten, että äiti tai isi vaan katoaa/hylkää hänet sanomatta mitään ja alkaa alitajuisesti pelätä että näin saattaa käydä koska vain. Muistaakseni nämä neuvot luin jostain kirjasta.. vai olisinko päiväkodista saanut, en muista. Mutta ihan järkeenkäypää! Lapselle hoitoon jääminen on paljon kamalampaa jos äitikin on ihan surkeana ja empii lähtemistä.

Minni ja poitsu 1v7kk

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat