Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Moi

mulla on yksi lapsi, saatu 41-vuotiaana´ja haluaisin vielä toisen. Onko täällä muita vanhoja mammoja, minkä ikäisinä olette saaneet lapsenne, miten raskaaksi tulo, raskaus ja synnytys ja imetys meni?

Sivut

Kommentit (61)

Raskaaksi tulin helposti, itse asiassa vahingossa. Odotusaika sujui hyvin ja olin töissä loppuun asti. Mitään erityispalveluja en neuvolassa saanut ikäni takia enkä niitä kyllä kaivannutkaan. Verenpainetta oli paljon odotusaikana, mutta niin oli kaikissa edellisissäkin raskauksissa. Jouduin sektioon perätilan takia, mutta sektiosta toivuin paljon nopeammin kuin edellisestä sektiosta, joka tehtiin 11 vuotta aikaisemmin. Raskauskilot jäivät laitokselle. Lapsi syntyi terveenä, ihan peräti kympin tyttö tuli, ja terveenä hän on pysynytkin, täyttää pian 4 vuotta. Koliikkivauva hän tosin oli, mutta koliikkiinkin osasin suhtautua jo paljon rennommin kuin esikoisen kanssa. Imetin häntä melkein 3-vuotiaaksi, joten imetyksessäkään ei ollut ongelmia. Olisin halunnut vielä yhden lapsen tehdä, jos olisin voinut alakautta synnyttää.

Tästä löytyy ihan faktaa vaikka netistä. Ei tietenkään tarkoita sitä, että läheskään kaikki vanhat synnyttäjät saisivat vammaisia lapsia, toki suurin osa syntyvistä lapsista on terveitä äidin iästä riippumatta, mutta todennäköisyys on kyllä suurempi jos äiti jo vähän iäkkäämpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuossa iässä useimmat opiskelee ja hankkii ammattia.

Minulla kokemusta äitiydestä nuorena ja keski-ikäisenä ja pidän jälkimmäistä parempana vaihtoehtona. Te nuoret ette voi tätä tietää kun teillä ei ole vertailukohtaa.

Sääliksi käy niiden lapsia, jos ovat.

Anna palaa vaan , jos tunnet jaksavasi. Itse sain esikoisen 38-vuotiaana

ja kuopuksen 41-vuotiaana. En ole hetkeäkään ajatellut olevani liian

vanha ja lasteni mielestä olen maailman ihanin äiti

Mulla eka 38-vuotiaana ja toinen 40-vuotiaana. Heti raskaaksi molemmilla kerroilla, raskaudet sujuivat ihan hyvin ja tuloksena kaksi ihanaa, tervettä lasta :). Jos sinusta tuntuu, että haluat ja jaksat, niin anna mennä vaan, äläkä välitä näistä palstan ikäterroristeista ;)

Älyttömän loukkaavia kommentteja osalla tyypeistä.

Eipä kai tuo 43-vuotiaana äidiksi tulo nyt hirveästi eroa siitä, kun 41-vuotiaana tulit äidiksi. Isoäitini synnytti nuorimmaisensa 44-vuotiaana ja tätini sai neljännen lapsensa 44-vuotiaana. Eikä kummallakaan ole ollut suurempia vaikeuksia raskaudessa ja lapsen syntymän jälkeen.

Riski kromosomipoikkeavuuksiin ja raskauskomplikaatioihin, kohonneeseen verenpaineeseen , raskaudenaikaiseen diabetekseen j.n.e on tosiaan suurempi kuin nuoremmilla, mutta ei niin suuri, että aivan kauheasti tarvitsisi pelätä. Maailman sivut on lapsia saatu yli nelikymppisenä ilman ihmeellisempiä hankaluuksia.

Niin ja se mahdollinen valvominen vauvan/lapsen kanssa on kyllä raskaampaa kuin kaksi-kolmekymppisenä, mutta ei mahdoton tehtävä. Koeta pitää itsesi hyvässä kunnossa terveillä elämäntavoilla syömällä, liikkumalla ja nukkumalla sopivan määrän ja säännöllisesti, niin et varmaan ulkonäöllisestikään hyppää silmille mitenkään älyttömän vanhana äitinä. Tällä tarkoitan lähinnä aikaa, jolloin lapsesi alkaa miettiä omien vanhempiensa ikää.

Mielestäni nykypäivää on, että yhä vanhempina tullaan vanhemmiksi. Oma mielipiteeni on, että lasta ei kannata tehdä yhtään aikaisemmin, kuin siihen on itse valmis. Siitä ei tule kuin ongelmia.

Minä tiedän yhden tyypin, jonka mielestä lapset pitää tehdä alle 30-vuotiaina. Eihän sille voi kun säälinsekaisesti hymyillä. Oikeasti, jos on noin ahdaskatseinen ihminen ja ajattelee noin mustavalkoisesti, on varmaankin aika paha olla.

jonka mukaan yli 40-vuotiaina lapsensa saaneet naiset elävät keskimäärin pidempään kuin nuorempana synnyttäneet. Tämän selitettiin OSIN johtuvan siitä, että nämä naiset pitävät muutenkin keskimäärin parempaa huolta itsestään.

Oma äitini haaveili iltatähdestä yli nelikymppisenä, tai oli haaveillut jo vuosia.

Mielelläni olisin ottanut vielä siskon tai veljen. Mutta aloin sitten itse odottamaan ja äiti sanoi että sanoi että alkaakin mielellään mummoksi ja hoivaa meidän lapsia. Jäi sitten vauvahaaveet.

Nuo asiat voivat olla kunnossa nuoremmallakin. Miksi pitäs olla ääripäät vastakkain? Eli vaan vanha äiti hyvä äiti ja toinen vaihtoehto on 15-vuotias äiti?

Ja tuohon voisi lisätä, että miten hirveitä näiden kurpaksi nimittelevien lapset ovat. Ei se omena kauas puusta putoa kuitenkaan...luuserisakkia.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat