Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko se vaarallista?

Kommentit (23)

Sekavan diabeetikon voi tarkemman tiedon puutteessa

ajatella olevan shokissa liian alhaisesta verensokerista ja voi yrittää antaa jotakin makeaa.

Lisävahinkoa ei synny vaikka sokeri olisikin korkealla, mutta parhaassa

tapauksessa henki säästyy vastakkaisessa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ai niin tosiaan, tuo agressiivisuus liittyy niihin mataliin sokereihin!! Mä itse olen kuin persiiseen ammuttu karhu silloin...

Anna jotain sokeripitoista juotavaa vaikka.

että hän osaa toki pistää oikein insuliinia, tosin hän käyttää aika reippaasti alkoholia, joten siksi mietin... Että hämärtääkö humala sitten sitä ettei pian tajuakaan paljonko pistää jne.

ap

ja sekin on kuulemma yksi vaihtoehto että jos pistää samaan kohtaan niin se jotenkin koteloituu ja sitten yht' äkkiä purkautuukin se kotelo kerralla. sitten on liikaa insuliinia ja sairaalareissu.

Olen esim. tänään tehnyt niin.... Etenkin näiden helteiden aikana ainakin minulla insuliini käyttäytyy eri tavalla kuin esim. talvella.. koko ajan saa olla varovainen, ettei pistä liikaa.

Ja onhan se vaarallista, jos ei muista mitata sokereita. Onneksi ainakin itse tunnen hypon tunteet hyvin :0).

Saanko udella, miksi kysyit?

Kannattaa ihan ekaksi mitata se sokeri!!! Sillähän se oikeastaan vaan selviää...

Jos ystäväsi on tajuton, niin silloinkin voit mitata itse, jos osaat. Se on tosi helppoa. Tietenkin, jos ystävälläsi on mittari mukana.

No, okei, sitten on se kaikkein ällöin vaihtoehto: eli jos ystäväsi on tajuton ja laskenut alleen, niin maista sitä pissiä. Jos maistuu makealle, niin verensokeri on vaarallisen alhaalla... yäk, tiedän.. :0)

Jos olet epävarma, niin tietysti voi soittaa myös ambulanssin (jos ystävä siis tajuton)... Jos diabeetikko menee tajuttomaksi, se on tosi vaarallista, oli sokerit sitten korkeet tai matalat. Vaarallisempaa siis kuitenkin on, jos matalat, sillä pitkään jatkuneena voi viedä hengen.

Eli diabeetikosta tulee sekava (voi olla vaikea havaita humalassa...), hikoilee, sanat sekoilee ja kädet alkaa täristä. Näistä ulkopuolinen ehkä huomaa parhaiten...

Mutta samantyyppiset oireet on myös kun verensokeri on tosi korkea, eli voi olla vaikea erottaa kumpi. Tosin silloin, kun on korkeat sokerit, diabeetikko hyvin harvoin menettää tajuntansa, mutta liian alhaisissa sokereissa tajunnanmenetys on todennäköistä.

Normaalistihan maksa korjaa sokerivajetta, mutta alkoholi estää tämän. Näin lyhyesti selitettynä :0).

Kannattaa sillon, kun ottaa alkohoolia oikein kunnolla, syödä jotain hiilaripitoista tai juoda esim sokerillisia siidereitä aina välillä. Ja sitä verensokeria kannattaa mitata aika usein...

Itse tsekkailen sokereita tuollaisena iltana usein, koska mulle tulee helposti hypoja kyseisenlaisina iltoina...

Ja jos ystäväsi pistää pitkävaikutteista, niin se kannattaa pistää juuri ennen nukkumaanmenoa ja muistaa syödä vielä vähän iltapalaa. Mieluummin vähän korkeat sokerit nukkumaanmennessä, kuin alhaiset :0)

... näin ei kuulemma kaikilla ole saattaa tulla myös tosi nopeesti ja yllättäen niin ei sen vuoksi ymmärrä että johtuu sokereiden alhaisuudesta

itseasiassa ei ne kamalan alas edes tarvii mennä kun on ärhäkällä tuulella, totesin sen taas ennen ruokailua viikko sit kun mökille oltiin matkaamassa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat