Seuraa 

Hei!

Kaipaan vinkkejä hyvistä lastenkirjoista. 3-vuotias tyttömme tykkää mm. Mikko Mallikkaista, Pepistä, Minttu- ja Vanttu-kirjoista ja Muumeista. Mitä muita hyviä kirjoja olette löytäneet? Minusta olisi hauska lukea sellaisia kirjoja, joissa olisi jotain ideaa aikuisellekin.

Kommentit (17)

Mauri Kunnaksen ja Richard Scarryn kirjoista, Myyrä-kirjoista, Pikku Toukka Paksulaisesta, Peppi Pitkätossusta ja Tammen kultaisista kirjoista. Minusta nuo Tammen kultaiset kirjat ovat jotenkin suloisia ja ihania, ne ovat tuttuja jo omasta lapsuudesta. Miinaa ja Manua meillä myös luetaan ja Pupu Tupuna kirjoja. Seuraavaksi ajattelin kirjasta lainata Viirua ja Pesosta. Niin ja Pasi-pupu kirjat ovat myös olleet tykättyjä.

Ne ovat monipuolisia ja niiden aiheista riittää tutkittavaa moneen ikään. Scarryn Iloinen sanakirja esimerkiksi pitää sisällään aukeamia mm. lentokentästä, kodista, erilaisista autoista, leikkipuistosta... Jokaiselle löy6tyy jotain tutkittavaa ja keskusteltavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monia hyviä edellä, lisäisin pari listaan ;-)

Jos haluat opettavaisia satuja ja lapsesi jaksaa kuunnella, niin ehdottomasti FRANKLINIT

Käsittelevät mm aiheita, uuden sisaren tulo, kaveruus, rakkauden osoittaminen, pimeän pelko jne ÄLYTTÖMÄN HYVIÄ

Hyviä aloitus satuja mm TOMPPA-kirjat, AINO-kirjat

Aukuisellekkin ratkiriemukasta lukemista edustaa Anna ja Antti kirjat esim. Anna ja Antti ei saa ( kertoo siitä, miksi aikuiset aina kieltävät lapsia), Anna ja Antti rapinaa yössä ( kertoo pimeän pelosta)

Ovat todella hauskoja kirjoja ja kieli on elävää. Poika nauroi välillä ratketakseen olleessaan 3-vuotias. Esim. Mimmi Lehmä siivoaa kotinsa -kirja. Nalle Puh -kirjat ovat myös suosikkeja ja ne ovat monesti todella opettavaisia.

viime aikojen suursuosikki on ollut kirja nimeltä Urhea pikku Memmuli! 3,5v poika on aivan haltioissaan, myös 5v sisko kuuntelee mielellään. Samoin sammakko-kirjat poika osaa ulkoa!

koska on vasta kohta 1 v, mutta mulla on jo valmiina omasta lapsuudesta yksi aivan ehdoton suosikki, Hyppelihiiri Myökkipyökkimetsässä. Siinä on tosi hauskoja juttuja ja ihania yksityiskohtia ja lauluja sekä runoja. Oon tietty siis lukenu pojalle jo kaikenlaista mutta kun eihän tuo vielä malta kuunnella, vaan katsellaan kuvia lähinnä:)

Sitten oon kirjakerhossa, josta tulee Disneyn kirjoja, tosi kivoja.

kirjat on meilläkin aivan pop=) Oon ostanu koko sarjan ja niitä kyllä luetaan. Sitte me on saatu älytön läjä vanhoja disney kirjoja....ovat tulleet sillon lastenparhaalta kirjakerholta(joskus 70 tai 80-luvulla) ja ne on kyllä kestosuosikkeja myös. Itseltä jäi aika pino myös Mauri Kunnasta yms. ja näitä on hauska lukea uudestaan. Mulle on aina ollu tärkeitä nuo kirjat ja haluan että lapsetkin löytää kirjojen maailman, se on suuri lahja. Joka ilta luetaan yks kirja ja päivälläkin tarinoidaan.

niiden tyyli on perinteisiä lastenkirjoja räväkämpiä ja aihevalinnatkin on poikkeavia. kirjoissa käsitellään esim. omaan kehoon, sukupuolisuuteen ja terveyteen liittyviä asioita tosi hauskalla ja anarkistisella tavalla.

esim. Tohtori koira-nimisessä kirjassa Kumpulan perheen pappa syö liikaa papuja ja juo liikaa olutta ja tästä syystä hänen suolistoonsa kertyy hurjasti ilmaa. pappa menee sitten vessaan ja täräyttää ilmoille sellaisen pierun että talo räjähtää... uppoaa ihan täysin 3-v ja 5-v poikiin jotka rätkättää kippurassa aina tässä kohden :)

ihan pienestä pitäen. En tiijä onko ne liian iisejä 3-vuotiaalle mut veljenpoika tykkäs ainakin niistä kun ne oli pienestä pitäen tuttuja. Niitä on monenlaisia: sanakirjatyyppisiä ja sit semmosia pieniä satuja, kovakantisia taitavat olla (sivutkin on tukevia) eli sopii itse luettavaksi.

... Jan Lööfin Kalle ja veturinkuljettaja -kirjasta, Kaupunki ja Lentoasema päivällä ja yöllä -kirjoista, Mitä tapahtuu autokorjaamossa? sekä Tatu ja Patu -kirjoista.

Ja aikuisen näkökulmasta nämä Kaupunki ja lentoasema päivällä ja yöllä -tarinat ovat ihmetyttäneet, sillä siellä poltetaan tupakkaa ja varkaita sekä humalaisia toikkaroi tuon tuosta... Niistä aiheista ei kyllä vielä olla puhuttu, sillä muut asiat ovat olleet kiinnostavampia, mutta kuvittajan aihevalinta on kyllä erikoinen.

ovat Viiru ja Pesonen kirjat. Kertoo kissasta (Viiru) ja ukosta (Pesonen) Sitten VallatonVauva, TuomasVeturi, Puuhapete, Muumit, Prinsessa-lehdet ja ties mitkä.

Mulla on kirjoja tytölle (vajaa 3vee) ihan liikaa, mutta mulla itelläni ei lapsena ollut omia kirjoja joten mä olen nyt kai sitten päättänyt lapsen hukuttaa kirjoihin, heh. Tosin yksikään kirja ei ole lukematon vaan tyttö lukee milloin mitäkin kirjaa tai luettutaa...Hassua sinänsä nuo omat kirjat, kun käytiin eka kerran kirjastoautolla niin ne kaksi kirjaston kirjaa ovat suuret AARTEET:puuhapeten kellokirja ja Nuppu tanssii-kirja.

Toisen lapsen kanssa sitten on helpompaa, kun kirjavalikoima on jo olemassa (1,5kk)

Mä yritän lapselle tartuttaa kirjamaailman ja hyvin on tähän asti mennyt...

Tatu ja Patu Päiväkodissa on paras. Loistavia ovat myös Tatu ja Patu Helsingissä, sekä Oudot koneet. Tatu ja Patu seikkailevat myös Veera kirjoissa. Ihania, hyvin piirrettyjä ja älyttömän hauskoja kuvia, joissa on lapsille ja aikuisille jotain hauskaa, kuten esim. Halonen ja Arajärvi Kauppatorilla.

Kielellisesti herkullisimpia ovat Olavi ja Aapo! Me osataan ne ulkoa monesta kohtaa.

Meidän kohta neljävuotiaamme tykkää tosi paljon hauskoista ja eläväisesti kuvitetuista Tatu ja Patu -kirjoista (esim. Tatu ja Patu Helsingissä) sekä samojen kirjoittajien Veera-kirjoista Veera ja menopelit on aivan huippu meidän pojan mielestä). Niissä kuvitus on tosi runsasta, joten kirjoitetun tarinan lisäksi juttua riittää runsaasti myös kuvia ihmetellessä.

Ihania, valtavirrasta poikkeavia, näppärä kuvaus ja tekstitys!

Tohtori Koira, Lady Lupiinin Käytosopas, Koko perheen nalkutuskirja, Kakarankasvattajan käsikirja, Äiti ja elämän salaisuudet,Tosirakkaus (ihana),Prinsessa Hoksnokka, Hui olkoon elukoita!, Pieni Hirviö

Ja monta muuta joita ei vielä olla luettu!

Debi Gliorin kirjat ovat ihastuttavia, yksityiskohtaisia ja hellyttäviä:

Kulta pieni - aivan ihana sekin, Aina ja ikuisesti, Kerro minulle millaista on olla iso,Veera haluaa oman peittonsa

Ja monta muuta : )

Hauska on myös : " Pikku myyrä, joka halusi tietää kuka kehtasi kakkia kikkaran hänen päähänsä" Kakkahuumoria hyvällä maulla ! Ja äänitehosteilla...

Ja oikeastaan melkein kaikki edellisten kertomat kirjat, meillä luetaan paljon.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat