Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen pitkään saanut eräältä tuttavamieheltä osakseni monenlaisia seksistisiä kommentteja, ja viime aikoina tilanne on tuntunut karkaavan käsistä. Kyseinen mies on kommentoinut melko usein, varsinkin kesäaikaan, pukeutumistani. Saatan saada kummallisia huomautuksia myös silloin, jos esimerkiksi kumarrun noukkimaan maasta pudottamani tavaran. Toisinaan olen saanut kuulla myös " vitsejä" tyyliin " joko aletaan panemaan" tai " levitä nyt sitä tavaraasi" .

Aluksi pidin näitä puheita harmittomina mutta kuitenkin hämmentävinä. Nykyään ne tuntuvat jo todella kiusallisilta ja häiritseviltä. Esimerkiksi tuosta pukeutumisasiasta olen sitä mieltä, että toisten pukeutumista ei ole soveliasta kommentoida seksistiseen sävyyn, vaikka vaatetus olisi kuinka huomiotaherättävää. Itse pukeudun aivan normaalisti, eikä pukeutumisessani siis pitäisi olla mitään huomauteltavaa. Silti olen alkanut välillä miettiä, mitähän kommentteja saan tämänkertaisesta vaatetuksestani kuulla.

Kyseisellä miehellä on tapana puhua naisista varsin alentavasti. Hän saattaa vitsailla kaupungilla vastaan tulevien naisten potentiaalisista hinnoista jne. Kavereiden tyttöystävät puolestaan tuppaavat olemaan " horatsuja" . En tosin ole koskaan kuullut hänen laukovan muille naisille sentään samanlaisia kommentteja kuin minulle.

Mistähän tällainen käytös voisi johtua? Kokemusteni mukaan sellainen ei kuitenkaan ole miesten keskuudessa kovin yleistä. Entäpä mitä minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Tiedän, että jos vaadin häntä lopettamaan tällaisten juttujen puhumisen, seurauksena on lähinnä lisää kommentointia ja *ittuilua. Pitäisikö vain jättää nuo puheet omaan arvoonsa ja yrittää olla välittämättä niistä?

Kommentit (20)

Hänellä selvästi huono itsetunto. Kenties kompensoi noilla puheillaan myös pientä elintään. Useinhan se on niin, että ne joilla on suuret jutut, on pieni ****.

Tuohon on kaksi konstia. Joko olet kuin et kuulisi mitään tai heität takaisin kahta härskimpää juttua. Näillä keinoin olen itse saanut tuollaiset mulkerot hiljenemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä sanoisin, että MULLE EI PUHUTA NOIN. Ja jos jatkaa, lupaa nolata mies julkisesti. Että noilla peräkammarinpojan lihaksilla ei kannata pullistella.

Itselläni siskon mies on vastaavanlainen. En viitsi siskolle valittaa miehestä, on liian lähisukulainen ja siskokin vähän häpeää sen juttuja. Itse vaan välttelen miestä, varsinkin kahdenkesken ja kun harvoin tapaamme, en pukeudu mitenkään seksikkäästi. Oma olo on helpompi, kun ei tarvitse liian usein siihen törmätä.

Kun pyytää levittämään sanot " toki voin levittää, mutta ei siit ätaida olla hyötyä kun en muistanut ottaa hunajaa ja pinsettejä sua varten mukaan"

Kun luettelee naisten hintoja " sulta se kyllä varmaan haluis 500 euroa naama lisää tia paperipussin päähän"

Kun vaatetuksesta tulee puhetta " noi sun shortsit oliski sexyt jonkun komeen uroksen päällä, mutta sulla ne näyttää lähinnä kuvottavilta"

Ehkä hän kokeileekin, että milloin älähdät, ja saa siitä hupia! Miten tyypillinen kiusaajaluonne! Itse en lähtisi hänen kanssaan huulenheittolinjalle, tai siis, että pistäisit takaisin aina " pahempaa" . Sanoit, että menet lukkoon usein noissa tilanteissa, niin tuskin tuo ronskin jutun heittäminen hänellä on kuitenkaan sinun juttusi. Eikä hänen tasolleen alentuminen ole mikään hieno ratkaisu tähän asiaan - jospa keskustelisit ensin?

Älä missään tapauksessa yritä pistää pahempaa takaisin tai teeskentele, että et kuule. Mä sanoisin kahden: " Puhut naisista rumasti ja halventavasti. Sitä en voi kieltää, mutta minulle et puhu noin."

Älä missään tapauksessa yritä pistää pahempaa takaisin tai teeskentele, että et kuule. Mä sanoisin kahden: " Puhut naisista rumasti ja halventavasti. Sitä en voi kieltää, mutta minulle et puhu noin."

Tässä tapauksessa sulla ei ole näköjään tarpeeksi auktoriteettia tukkimaan äijän turpaa, liian kilteille ihmisille voi sanoa ihan mitä tahansa.

Ota tiukka linja ja sanot äijälle, että sulle ei puhuta noin, lopeta ym.

Tai keksit keinon olla näkemättä häntä, ei paljon muita keinoja ole.

Miten läheinen tuttava on kyseessä? Onko sinun esim. pakko olla tekemisissä hänen kanssaan? Yleensä tuollaiset puheet ovat vain merkki miehen huonosta itsetunnosta, jota hän yrittää peittää kovan ja karskin macho-kuoren alle. Joten jätä puheet omaan arvoonsa tai älä ainakaan näytä närkästymistäsi, sitähän hän juuri tavoittelee.

Olen itsekin arvellut, että syynä voisi olla huono itsetunto. Kyseinen mies ei ole mitenkään kovin miehekäs ja tuntuu olevan vaimonsa tossun alla. Tunnen itse asiassa yhden toisenkin miehen, jolla on tapana huomautella naisille vähän vastaavaan tapaan. Tämä mies tosin on kaapissa oleva homo joka ilmeisesti yrittää peitellä seksuaalista suuntautuneisuuttaan ronskeilla jutuillaan naisista.

niin onko sinun todella pakko alistua kiusattavaksi? Se, kun naiset nayttaa vaivaantuneilta ja kuuntelee hiljaa hanen juttujaan, vaan vahvistaa miehen kuvaa naisesta ja antaa hanelle lisaa valtaa.

Seuraavan kommentin kuullessasi pista kova kovaa vastaan ja sano etta et aio enaa kuunnella seksistisia kommentteja. Ala antaudu riitoihin tai puolustelemaan kantaasi (mies voi yrittaa pistaa sinua matalaksi sanomalla etta sulla ei ole huumorintajua jne). Sano vaan etta sinun ei tarvitse naista halventavia kommentteja kuunnella, ja etta ne on pakko lopettaa. Jos ei lopu, niin kavelet vaan pois tilanteesta. En voi kuvitella mika olisi sellainen pakko etta sinun taytyy miehen seuraa sietaa. Jos olette sinun kotonasi, pyyda hanta poistumaan (alaka anna periksi!). Jos olette jossain muualla, kavele itse pois paikalta. Jos joudut hanta nakemaan asiakaspalvelutilanteessa, puhu pomollesi ja sovi etta tasta lahtien sinun ei tarvitse hanta palvella. Kylla ne konstit loytyy jos haluat etsia!

Hänen vaimonsa on kuullut osan näistä jutuista muttei kuitenkaan kaikkein pahimpia. Pelkään, että tilanne muuttuisi vielä kiusallisemmaksi vaimolle kertomisen jälkeen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat