Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tuossa aikaisemmin " kammokätilö" -jutussa kirjoittaja kertoi siitä että ulosti synnytyksen aikana ja kätilö ei korjattun tuotoksia pois. Itselläni jäi ekassa synnytykessä sellainen olo että paino peräsuolessa oli niin kova että kakkahan sieltä väkisinkin tulee. Kuitenkaan en tietoisesti missään vaiheessa ulostanut enkä huomannut itse ulostetta ja vähän epäselväksi jäi että tuliko sitä vai oliko se vain paineen tunne. Epiduraali varmaankin haittasi tuntemuksia hieman. Kukaan ei kuitenkaan maininnut minulle mitään että olsiin ulostanut enkä huomannut kenenkään erityisesti kakkaa siivoilevan joten kysyisin nyt kokeneemmilta että voiko olla että ulostin vaikken sitä itse huomannutkaan? Ja miten yleistä tämä on, siis se että synnytyksen aikana tahattomasti ulostaa? Kannattasiko ottaa peräruisle ennen tositoimia?

Sivut

Kommentit (34)

Minulle tarjottiin 1. synnytyksessä peräruisketta, toisella kerralla pyysin itse ja nyt 3.synnytyksessä aion myös pyytää sitä. Jos jostakin syystä ei ehditä yms. niin eihön se nyt synnytystä pilaa, mutta itse haluan valmistautua synnytykseen näin. Miellyttävämpää mielestäni kaikille ;)

Mulle annettiin kans peräruiske esikoista synnytettäessä 04/05, ja mulle se oli kyllä kaikkee muuta ku positiivinen kokemus! Se aiheutti mulle moneksi tunniksi kauheen ripulin ja oli aivan hirveetä lähteä salistaki vähän väliä vessaan kaiken kivunlievityksen ulottumattomiin ja yrittää vielä kökkiä istuvassa asennossa niitten supistusten kourissa. Mikähän siinä meni vikaan? Enkö antanu ruiskeen olla sisässä tarpeeks kauan sillon ku se laitettiin? Vai oiskohan mun maha menny sekasin ruiskeesta huolimatta? Mietin kyllä kahteen kertaan koko ruisketta ens kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

esikoisen kanssa tosiaan kakka tuli ennen vauvaa ja kätilö hienotunteisesti siisti paikat ja sanoi, että on tosi yleistä. Toisen lapsen kanssa ei tainnut tulla, vaikka samalta tuntui. Ponnistamisen tarve on tosi samanlainen kun kakkaamisessa, mutta synnytyksessä tuntui, että sitä ponnistamis suuntaa pystyi hieman kontrolloimaan - eli minne suuntaan ponnistaa.

Mielestäni siinä ketarat levällään on ihan sama mitä sieltä tulee-

Minä olin vasta kakannut kun menin synnyttämään, mutta silti multa tuli kakkaa siinä ponnistaessa ja se oli tosi ärsyttävää, varsinkin kun se rupesi siinä sitten haisemaan. Minusta henkilökunta ei korjannut sitä tarpeeksi hyvin pois. Minulle on useasti sanottu että mun kohtu on poikkeuksellisen ' takana' , ehkä se johtui siitä...? Ota ihmeessä se peräruiske.

Ulosteet pois peräruiskeella ennen synnytystä, nopeuttaa synnytystä , tekee synnytyksen miellyttävämmäksi kaikille osapuolille ja erityisesti synnytyksen jälkeen epparin kanssa ei tarvitse äheltää useampaan päivään. Hyvä asia kaikin puolin.

En ite asiassa ees tiiä, minkälaisesta ruiskeesta oli kyse, mutta se laitettiin suoleen ollessani makuuasennossa käyrien ottamisen jälkeen ja sanottiin, että annat hetken vaikuttaa ja sitte menet pöntölle. Enkä kyllä pystyny kovinkaan kauaa siinä olemaan. TAYS oli sairaala, tietäiskö joku muu paremmin? Taian kyllä selvittää tämän asian ennen seuraavaa kertaa.

Olisin peräruiskeen ottanu, jos sitä ois tarjottu. Ei se tullu sillon mieleen, ku alettiin käynniteleen. Mies kertoi, että kyllä sitä tuli...

eikä minulle koskaan ole tarjottu peräruisketta. Ei sillä, suoli on toiminut avautumisvaiheessa itsestäänkin todella tehokkaasti, joten sille ei ole ollut mitään tarvetta. Mulla ei ole mitään tietoa, onko kakkaa tullut ponnistusvaiheessa, ainakaan minä tai mieheni ei ole sitä huomannut. Olen ponnistanut jakkaralla, joten kaikki alapääeritteet ovat valuneet alla olevaan astiaan.

kakkakin tulee, puhumattakaan muista eritteistä. Voihan se tuntua kurjalle ja hävettääkin, mutta pääasiahan on, että vauva saadaan maailmaan. Itse en havainnut kakan tuloa, mutta mies valisti, että kyllä tuli. Olin niin keskittynyt ponnistamiseen, että kakka oli ihan sivuseikka. Kyllä mulle se peräruiske kelpaa (esikoista synnyttäessä en saanut), jos tarjoavat. Kätilöt eivät kakkaa säikähdä.

Minni

Millainen tyhjennys sinulle tehtiin? " Enkö antanu ruiskeen olla sisässä tarpeeks kauan sillon ku se laitettiin" kuulosti ihan oudolta.

Minä olen synnyttänyt kahdesti OYS:sissa, ja siellä taitaa olla yleinen tapa ruiskuttaa vettä suoli täyteen. Ei kaikista ihaninta, mutta siinä tulee kyllä kaikki sitten kerralla ulos, kun vain malttaa aikansa istua pöntöllä. Pikkuisen on tainnut tulla kuitenkin ponnistusvaiheessa, mutta se laarihan on siinä alla ja sieltä tulee kaikkea muutakin, joten ei sitä paljon huomaa.

Kerran kävin turhaan synnytyssalissa pakertamassa, ja silloinkin suoli ehdittiin tyhjentää, mutta samapa tuo. Viikko myöhemmin tosihommiin tullessa olikin niin kiire, ettei sellaisia ehtinyt tehdä.

tarkoittaako sairaalan peräruiske jotain lääkeruisketta (Microlax tms) vai sitä että suoli pumpataan täyteen vettä? Olen kuullut että joku oli " saanut" ennen synnytystä tuollaisen veteen perustuvan tyhjennyksen, mutta pieni lääkeperäruiske kuulostaisi kyllä paljon mukavammalta.

Jotkut ovat kai tuota Microlaxia käyttäneet jo itse kotona, sekin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.

mutta kyllä sieltä silti tuli ulostettakin kun ponnistin 1h10min. Hyvä on, että otin sen ruiskeen, muuten oltaisiin kylvetty kakassa. Ei siinä ponnistusvaiheessa pahemmin tullut koko asiaa edes ajateltua, kun oli täysi työ saada pikku mies maailmaan.

olen naita ihan samoja asioita miettinyt juuri viime aikoina.

Olen ajatellut, etta nain varmaan tulee kaymaan mutta se suurin " huolen" aiheeni on se, etta minulla on hyvin usein aika loysa vatsa ja mitas sitten jos sita itseaan oikein purskahtaa ulos ponnistuksen aikana katilon paalle... ? Saakohan taalla Englannissa peraruiskeen?

Sain sen ekassa synnytyksessä, ja haluan ehdottomasti myös seuraavassa. Jotenkin vaan nolottaa, jos ponnistaessa tulisi muutakin kun vauva.

Peräruiske oli mielestäni hyvä siitäkin syystä, että se vauhditti supistuksia, eikä sitten synnytyksen jälkeen ollut ihan heti tarvetta isommalle hädälle...silloin nimittäin ei olisi ollut kovin mukavaa ponnistella.

mä aloin itse jossain vaiheessa miettimään tota asiaa. mitä jos tulee ja nolottaa jo valmiiksi! luin lehdestä jotain synnytystarinaa jossa sanottiin että kyseinen synnyttäjä oli kotoaan lähtiessä käynyt ulostamassa joten suolihuuhtelua ei tarvittu. onko se suolihuuhtelu sama asia kun peräruiske? ite suunnittelin että juon muutaman kupin kahvia ennen sairaalaan lähtöä niin ei tarvita tollasia. kuulostaa ihnottavalta. tosin en halu tehdä tarpeitani samaan aikaan ku työnnän lasta ulos. oon miettinyt tota asiaa itsekseni mutten oo ottanut puheeksi. vastaajista päätellen erittäin luonnollinen asia, mutta miksi se sitten samalla nolottaa? onko se niin että jos käy kotoa lähtiessä tai sairaalassa kakkimassa niin ei tarvita ruiskeita/huuhteluja?

Henk.koht. sain peräruiskeen, jonka otin " mielelläni" kun ei edellispäivänä ollut kakki-tarpeita ollut. Eli suosittelen, kai se on hyvä että sieltä vauvan reitiltä on kaikki ylimääräinen poissa helpottamassa hommaa..

tästä ruiskeesta (+sen hyvästä tuloksesta..) huolimatta synnytyksen aikana kakkia ähellyksessä tuli. Asiallisesi kätilö sen siivosi pois ja vaihto mulle puhtaat sukat, kun siinä ponnistellessa tilsasin sukkani siihen " itseensä" .

Kätilöni suhtautui hommaan hyvin asiallisesti, enkä itsekkään sitä " ehtinyt" siinä miettiä sen kummemmin. Mieskään ei säikähtänyt asiaa, että sen puoleenkaan ei tarvii stressiä kakkahommasta repiä. Sieltä viereisestä luukustahan on tulossa varin ihana PÖKÄLE!!!

tsemppiä ponnistuksiin

alisa 18+2 ja tyty 5/04

Mä olen ja miettinyt tuota asiaa usein, siis ihan vaan sen takia että raskauden aikana täällä myös kyselin asiasta ja mulle vaan kerrottiin että ei sitä edes huomaa... hih no minä poikkseus tapaus (taas) kylläkin siinä ähellyksessä huomasin kuin kötilö hiljaa suurempaa meteliä nostamatta pyyhki vähän väliä tuotokset pois. Mutta siis joo, uskon myös sinulta tulleen siinä samassa mutta kötilösi on kuulunut tähän samaan kastiin joka oli myös minulla että ei siitä mitään meteliä nosta vaan hoitaa hommansa ja avustaa jälleen yhden pienen ihmeen maailmaan. Tästä myös jälkitarkastuksessa keskustelin neuvola tädin kanssa ja hän vaan totesi että ihmeiden tekijä sellainen on joka saa tuollaisessa toiminnassa pidettyä ulosteet sisällä=) siis....tulipa pitkä ja toivottavasti vastasin kysymykseesi ja toivottavasti siitä oli apua!!

ekaa synnyttäessäni sen otin ja kun toista menen synnyttämään, toivon, että ehdin sen saada. Oli helpottavaa, kun ei tarvinnut pariin päivään synnytyksen jälkeen käydä " isolla asialla" ja minun kohdallani peräruiske jopa kiihdytti supistuksia.

olin synnyttämässä 10kk sitten,ja mielessäni kyllä ajattelin että olis kiva jonkin sortin tyhjennys tehdä.kätilö ei maininnut ruiskeesta,ja luulin että niistä on luovuttu,mutta peräruisketta pitää siis pyytää?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat