Seuraa 

Terveiset ultrasta. Kävin perjantaina viimeisessä ultrassa ennen lääkärimme lomia. Hyviä uutisia, sillä vauvan pää oli jo kiinnittynyt. Sydänäänet hyvät, napanuora ei kieryneenä, istukka toimii ja vauva liikkuu aktiivisesti.

Lääkäri epäili, että synnytys voisi hyvinkin käynnistyä jo tämän kuun lopulla.

Täällä kaikki valmista, paitsi sänky tulee vasta kolmen viikon kuluttua.

Painon nousunkin olen saanut pysähtymään, muuttamalla ruokavaliotani terveellisemmäksi eli olen jättänyt namit ja vaalean leivän sekä pullat pois ;-)

Olo on muutenkin mahtava, parasta raskaus aikaa minulle koko raskauden aikana!

Öisin tosin joutuu heräilemään vessaan tuon pään kiinnittymisen jälkeen jopa kuusi kertaa yössä. Mutta loppu häämöttää, joten eiköhän tämän kestä!

Oikein hyvää kesää kaikille, voikaahan paksusti!

aatulilli ja kirppu 34+5

Sivut

Kommentit (35)

Mukavan viileää! Ihan tervetullutta vaihtelua kesäsadekin. Pää on kyllä pehmennyt lopullisesti: huomasin keskellä suomen kesää haaveilevani jo syksystä - saa kulkea villapaidassa, farkuissa ja tennareissa, nauttia syksyn tuoksusta vaunukävelyillä :) No, jos kuitenkin nautiskelis tän kesän loppuun ensin!

Wishful: Hyviä ultrakuulumisia siis! Täällä ei ole tarvinnut tehdä liikelaskentaa, pikkuinen on kyllä niin menevä tyyppi. Aamusta yöhön tasaisin välein muksetta ja menoa :) Mukavalta ja ihmeelliseltä edelleen tämä mahan oma elämä tuntuu, näitä potkuja ja möyrimisiä tulee varmasti muisteltua monesti elämän varrella.

Nimiasioista.. Meillä on nimet aika pitkälle mietittynä sekä tytölle että pojalle. Pientä hiomista varmaan sitten vielä, kun näkee minkälainen perheenjäsen sieltä sitten tupsahtaa! Mieheni sisko yllätti meidät tarjoutumalla ompelemaan kastemekon, tulin tosi iloiseksi. Onko muilla ajatukset jo karanneet ristiäisiin/nimenantojuhliin saakka? Me olemme ajatelleet, että järjestäisimme juhlat, joihin kummien ja lähimpien sukulaisten lisäksi tulisivat myös ne rakkaat ystävät, joiden toivoisimme olevan mukana lapsemme elämässä. Kummeiksi olemme pyytäneet kahta kirkkoon kuuluvaa ystävää sekä " aikuisiksi ystäviksi" kahta sellaista, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Klovni75: Edulliselta ja hyvältä kuulosti tuo vuokrattu vauvasänky. Varmasti kokonsakin vuoksi turvallisen tuntuinen nukkumapaikka pikkuiselle ensi alkuun. Me olemme hieman pienentäneet pinnasänkyä peitoilla niin että sinne jää mukavan kokoinen pesä nukkua.

Jännityksellä odotan, milloin joku meistä kirjoittaa tänne ensimmäiset vauvakuulumiset! Tsemppiä ja hyvää olo ihan jokaiselle!

M@dicken

Viikot ne vaan vilahtelee ohi ja h-hetket lähestyy... Ja vieläkin tuntuu vähän omituiselta, että mukamas MEILLE on tulossa vauva!! Toisaalta taas ei malttaisi enää odottaa, että näkisi sen pienen ihmeen, joka tuolla mahassa mönkii.

Mulla on menossa taas sokeriseurantapäivä. Eli mittailen ahkerasti koko vuorokauden sokereita ennen ja jälkeen ruokailun sekä kirjaan ylös syömiset. Teen seurantaa äippäpolikäyntiä varten, joka on ensi maanantaina. Siellä tehdään kokoultra ja otetaan mahdollisesti vauvelin sydänkäyrää sekä keskustellaan noista sokerijutuista.

Vajaan viikon on olleet nivuset aika kipeät. Ihan tuntuu siltä, kuin olisi tehnyt jonkin rankemman treenin. Kaitpa siellä jotkin liitokset löystyvät. Nukkumiseen kipu ei ole onneksi vaikuttanut, mutta kävely on hidastunut entisestään.

Täällä oli puhetta vauvan nukkumajärjestelyistä. Ystävien kovasti suositeltua olemme päätyneet vuokraamaan vaavisängyn alkukuukausiksi. Se on se pyörällinen vähän sairaalasänkyä muistuttava malli, joka on pienempi kuin pinnis. Jokaiseen sänkyyn tulee aina uusi patja ja vuokra-aika on max. 4kk ja hinta 65¿ tuolta ajalta. Sänky tuodaan sovittuna päivänä kotiin ja haetaan pois vuokra-ajan päätyttyä. Meillä on vähän ahdas makuuhuone ja ajattelimme, että vaavisänky mahtuu sinne paremmin. Kun siitä luovutaan, koitetaan siirtää kirppu nukkumaan omaan huoneeseen pinnasänkyyn. Ystävällä on vaavisängystä nyt reilun kuukauden kokemus ja hän on ollut erittäin tyytyväinen. Myös se, että sängyn jaloissa on pyörät, on kuulemma osoittautunut erittäin käteväksi.

Wishful kyseli nimistä. Meillä ei ole vielä päätetty mitään, mutta minä olen tehnyt jonkinlaista listaa ehdotuksista ja mies on kommentoinut niitä. Mies ei ole tehnyt omaa listaa - kun kyselin häneltä ehdotuksia, vastaus oli että tytölle olisi kiva mun nimi ja pojalle hänen nimi... Että ne on kuulemma hyvät nimet. Joopa joo... No, näytti tuo hyväksyvän mun ehdotelmista ainakin osan. Luulen ettei tästä saada kovin isoa vääntöä aikaiseksi.

Kummejakin pitäisi miettiä. Sen tiedän, että mun isosiskoa miehineen pyydetään, mutta muut on vielä auki. Muut kummit olisi mukava olla miehen puolelta. Sitä asiaa saa kyllä mieskin miettiä!

Nyt taidan mennä suihkuun - pitäisi lähteä kaupungille lahjaostoksille. Miehellä on huomenna synttärit, eikä mulla ole mitään hajua lahjasta... aaaaarrrrgghhh!!!

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

t: Klovni ja kirppu 35+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täälläkin sen verran kärsitään kuumuudesta, että sormet on turvoksissa ja jalkoja pitää nostella aina ylös ettei ne olisi turvoksissa...

Oletteko shoppaileet paljon vauvanvaateosastoilla nyt alennusmyynneissä? Meillä alkaa olemaan tuota vaatepuolta sen verran koolle 60 cm kertynyt tuttavilta ja ostosreissuilta ettei niitä enää pitäisi ostaa yhtään :) Jos tietäisi tarkkaan onko tyttö vai poika tulossa niin voisi ostaa jo jotain isommallekin. Mutta ehtiihän sitä sitten, kun vauveli on syntynyt.

Vaunuista:

Me hankittiin käytetyt saksalaiset yhdistelmät kovalla ja tarpeeksi pitkällä kantokopalla ja isoilla ilmakumipyörillä (eli on kivat vaunut talveksi/syksyksi) ja tarkoitus olisi sitten ehkä ostaa lähemmäs parivuotiaalle sellaiset isomman lapsen pienemmät rattaat varmaankin. Sen lisäksi hankin jo matkarattaat, koska meidän pieneen autoon ei mahdu yhdetkään yhdistelmät, vaikka menisikin pieneen kasaan. On siis senverran pikkainen auto. Mieluummin siis vielä tässä vaiheessa kahdet kärryt kuin auto vaihtoon :) Tulee ainakin halvemmaksi näin.

Pia rv 36

Favolinalle vielä HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ!

Kuulostaa hassulta tuo kätilön antama niksi, että kahviin kastettu terveysside estäisi välilihan repeytymistä? Miten/milloin hän sitä suositteli käytettävän?

:) Marina

Huh huuh, tietsikkahuoneessakin varmaan +30 lämmintä... mutta en valita, sillä tavallisesti nautin kesähelteistä ihan älyttömästi ja niin päätin tehdä nytkin! :) Meilläkin on remonttihommat menossa, tosin on semmosta hommaa jossa minä en juuri pysty auttamaan kuin talkoolaisten kestityksessä. Hommaa on siinäkin, kuusi raavasta miestä syö aika paljon! :)

Hitsin hitsi miten teillä monilla alkaa olla jo ihan kohta h-hetki käsillä! Voi että jännää ja ihanaa sitten kuulla teidän uutisia! Minullahan tässä menee vielä tovi kun la on vasta ihan elokuun lopussa. Toivon teille kaikille oikein hyvää vointia, ja sitä kuulostaisi olevankin ilmassa mukavasti!

Minulla on vähän selkä vaivannut, kun kohtu ilmeisesti painaa jotakin hermoa ja aiheuttaa vihlovaa kipua alaselässä silloin tällöin. Lisäksi masu muuttaa asentoa sn verran, että selkä väsyy kun päivän riekkuu. Oon yrittäny muistaa lepäillä. Hemoglobiinikin mulla sitten laski, se oli pitkään tosi hyvä, liki 130 (normaalisti yli 140), mutta pari viikkoa sitten se oli humpsahtanu 104:än. Olen syöny rautaa, mutta parissa viikossa arvo ei ollu kohonnu kuin yhdellä pykälällä. Neuvolatäti ei vielä käskeny lisätä annosta. Jännä kun ei mulla ole mitenkään erityisen väsynyt olo, niin kuin voisi vissiin olettaa? No, eiköhän se tästä. Vauveli mylttää masussa oikein terhakkaasti, pää alaspäin hän on ollut jo jonkin aikaa ja potkii minua oikeaan kylkeen. Tuntuu kivalta!

Meillekin viimein tuli äitiyspakkaus, ihananvärisiä pikku vaatteita! :) Onneksi ei ollu paljon yhtään beigeä, minä en oikeen siitä väristä diggaa pienellä ihmisenalulla.

Isä toi meille nyt minun vanhan sängyn, pesuammeen, rattipulkan ja leikkiteltan. Ihania muistoja! :) Vaunuostokset on vielä tekemättä, kunhan saadaan tuo katto remontoitua niin sitten ehditään kierrokselle lastentarvikeliikkeisiin. Oletteko te vaunut jo hankkineet? Minkälaisiin päädyitte, kun tässähän on pikkuisen kanssa pitkä talvi edessä?

No nyt täytyy lähteä muihin huoneisiin vilvoittelemaan. Hyvää vointia kaikille!

t. Wishful rv 32+6

No niin, saatiin eka elokuinen maailmaan - tästä se lähtee!

Aivan inhimilliseltä kuulosti aatulilli tuo sinun synnytys - toivottavasti me kaikki muutkin saamme suht inhimillisen synnytyksen osaksemme. Hienoa, että tyttö jaksaa imeä. Ystäväni sai lähes samankokoisen tytön ja heillä oli vaikeuksia alussa, kun tytöllä ei ollut voimia syödä. Ruokinta hoidettiin aluksi nenämahaletkulla sairaalassa.

Tuo babyblues tai hormonimyrsky on aika jännä juttu. Kuulemma saattaa itkeä vollottaa ihan ilman mitään syytä ja hetken päästä nauraa kikattaa kaksinkerroin. Näin meitä ohjaillaan kropasta käsin eikä voida itse asialle mitään. Kyllä luonto on ihmeellinen!!

Kaikkea hyvää teidän perheelle ja unohtumattomia päiviä pienen ihmeen seurassa! Perässä vaaputaan... =)

t:Klovni ja kirppu

Huh huh, taas hikoilen kotona. Viikonlopun vietimme etelä-Lapin suunnalla, ja siellä oli mukavan viileää. Nyt on tämän kesän häät tanssittu, vielä ois viikon paastä matkustaminen sellaisiin kivoihin yhdistelmäkekkereihin (muutama rippilapsi, pari yo:ta ja yhet pyöreet vuodet + sukutapaaminen kertarysäyksellä). Siitenpä luulen, että saamme rauhassa keskittyä kotosalla tulevaan ja panostaa vauvantuloon esim. vaunuhankinnoin.

Mielenkiinnosta haluaisin tietää, kun lueskelen teidän ihania lastenhuonekuvauksia, että aiotteko laittaa vauvan heti toiseen huoneeseen paapaamaan vai pidättekö omassa makuuhuoneessanne? Meillä tämä on vielä hieman auki. Serkkutyttöni lapset ovat alusta alkaen nukkuneet omassa huoneessaan joka on muutaman metrin päässä vanhempien makkarista, ja oikein hyvin on mennyt. Toisaalta taas, mitenköhän sitä osaa itse rauhoittua jos ei vauva ole välittömässä läheisyydessä? Kertokaapas mietteitänne!

Ja sitten se esittelypuoli. Taidan olla eka esittäytyjä, jolla se kolmenkympin rajapyykki ei ole vielä kilahtanut!

Minä elokuun lopulla 28, mies 35 (eli -78 ja -71)

Asumme Pohjois-Karjalassa, vähän Joensuusta etelään

Olen kieltenopettaja

Vuoden yrityksen jälkeen yksi inssi, jonka todettiin olevan riittämätön meille. Yksi IVF/ICSI, jonka toisesta ja viimeisestä PAS:sta tämä raskaus lähti. Yrityksen aloituksesta raskautumiseen vierähti kolme vuotta.

Laskettu aika 28.8. (lähellä omia synttäreitäni :)

Sellaisia! Olipa kiva idea tämä tosiaan, mukava lukea teidän esittelyjänne!

T. Wishful ja Vempula rv 33+6

Onpa tosiaan kivaa lukea teidän esittelyjä - kirjoitukset saavat ikään kuin kasvot tällä keinoin! Jännästi lasketut ajat jakautuvat alkukuulle ja loppukuulle. Ja huomasitteko, että ollaan kaikki ylitetty 30 vuoden rajapyykki? =)

Marina: Jännä nähdä, ollaanko samaan aikaan naikkarilla työn touhussa. =)

Miehellä oli eilen vapaapäivä ja sen kunniaksi urakoimme kirpun huonetta kuntoon. Nyt on seinä maalattuna, taulu seinällä, hoitopöytä valmiina ja sänky kasattuna. Myös kaikkea epämääräistä kamaa roudattiin vintille sekä kellariin, kirpun huone kun toimi ennen epämääräisenä " lastauslaiturina" eli sinne kertyi kaikkea outoa tavaraa.

Nyt täytyy lähteä suihkuun ja valmistautumaan - olen menossa katsomaan kaverin 1,5kk vanhaa pikkuruista tyttöä - ihanaa saada vauva syliin, helpottaa vähän tätä omaa odotusta... =)

terkuin, Klovni

p.s. Mieli on muuten paljon pirteämpi, kun sää on vähän viilennyt!

Paino 2520g

Pituus 45 cm

Synnytys päätettiin käynnistää, koska vauvan paino ei ollut noussut tarpeeksi. Viimeisinä kolmena viikkona painoa oli tullut vaan 150g.

Tämä huomattiin kun kävin kontrollissa Tammisaaressa, ja onneksi siellä oli topakka lääkäri joka päätti heti että käynnistetään.

Kalvot puhkaistiin viime viikon tiistai aamuna ja 12:sta päivällä laitettiin tippa vauhdittamaan supistuksia.

Supistukset alkoivat todella rajuina heti tipan laiton jälkeen, joten sain epiduraalin heti. Epiduraali auttoi todella hyvin avautumisvaihe saatiin täysin kivuttomaksi, oloa voisi kuvailla jopa " taivaalliseksi" .

Sitten kipu palasi ja pyysin lisää lääkettä, kätilö katsoi kohdun suun tilanteen ja sanoi, ei mitään lääkettä enään, vaan nyt alat ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti 18 min, pienen episitomian joutuivat leikkaamaan, koska tyttö tuli ulos avosuisessa lakitarjonnassa.

Nyt siis ollaan kotona, perjantaina tultiin. Kaikki on mennyt hyvin maitoa riittää (nousi heti synnytystä seuraavana päivänä).

Tyttö on kova imemään, kätilöt sanoivat, että ne lapset jotka hikkaavat kohdussa ovat hyviä imemään... ainakin meidän kohdalla pitää paikkansa :-) Juuri varmasti tuosta johtuen maito nousi niin nopeasti, kun tyttö on jaksanut imeä!

Baby Blusia oli kyllä ilmassa kolmantena ja neljäntenä päivänä, itku tuli kovin herkästi ja oli avuton ja ahdistunut olo, mutta nyt alkaa helpottamaan.

Hyviä synnytyksiä kaikille.

aatulilli ja tyttö 6 pv

Kiva kuulla teidän kuulumisianne!

Täällä voidaan hyvin. Voin itse asiassa edelleenkin niin hyvin, että oikein itseäkin ihmetyttää :) Tänään olin kaverini kanssa Hietsun kirpputorilla myymässä vanhaa roinaa pois. Helle oli kyllä aikamoinen ja taisin vähän kärähtääkin kun seisoin auringossa monta tuntia.

Viime viikon lopulla oli viimeinen lääkärissä käynti. Mulla oli kohdunsuu jo pehmennyt ja 2 cm auki (!). Kohdunkaulan pituuskin enää n. 1 cm. Lääkärin mukaan joillakin menee tästä synnytykseen enää muutama päivä mutta voi mennä kyllä vielä muutama viikkokin. Mulla siis viikkoja kasassa tuona päivänä 35+2... eli saattaa meidän vauveli hyvinkin syntyä etukäteen! Tämä tieto saikin meillä vähän " vipinää kinttuihin" eli kävimme heti viikonloppuna ostamassa vauvalle ammeen sekä vaunut. Päädyin ostamaan Teutonian Prestige -vaunut. Myös vauvan vaatteet tuli pestyä ja silitettyä viikonloppuna. Onpahan nyt sitten ainakin jotain valmiina jos hän päättää syntyä etuajassa :)

Wishful kyseli vauvan nukkumapaikasta. Kaverini on luvannut lainata meille pyörillä olevan kehdon (pitäisi kai sekin mennä jo lainaamaan...) eli ajattelimme, että vauva nukkuisi aluksi minun vieressäni meidän makuuhuoneessamme. Ehkä muutaman viikon, jonka jälkeen siirrettäisiin omaan huoneeseen.

m@dicken kyseli isyyslomista. Meillä mies on ajatellut pitää isyyslomaa 2 viikkoa heti kun kotiudumme sairaalasta.

Favolinan kirjoituksesta tulikin mieleen, että olisi varmaankin hyvä jo pakata se synnytyskassi. Jos ei sitten vaikka siinä lähtöhässäkässä muistakaan mitä pitäisi ottaa mukaan.

Täällä oli puhetta myös nimistä. Me emme ole vielä miettineet nimeä kovinkaan paljoa vaikka sukupuolikin on tiedossa. Katsotaan sitten minkä näköinen tyyppi sieltä tulee :)

Vauvaharrastuksista: me emme ole vielä miettineet harrastuksia sen tarkemmin mutta vauvauintiin ehkä menemme. Meillä on myös avoin päiväkoti tässä vajaan 1 km:n päässä eli sinne voi mennä vauvan kanssa tapaamaan muita äitejä & vauvoja neljänä päivänä viikossa. Siellä tulen ehkä silloin tällöin käymään.

Esittelystä vielä: taitaa tuo helle olla sen verran sekoittanut päätä, että ilmoitin esittelyssä itselleni väärän iän (34v.). Oikeasti olen 35v., pian 36v. :-)

Hyviä vointeja kaikille!

Terkuin

Marina ja " Antero" rv36

Synttäripäivä meni hikoillessa, eilen ja toissapäivänä on ollut ihan toivottoman kuuma. Onneksi tänään tuulee ja lämmintä on luvassa maksimissaan 28 astetta, eli heti jo viitisen astetta viileämpää. Viime yön nukuimme kaikki ikkunat ja parvekkeiden ovet selkosen selällään, se viilensi kämppääkin pari astetta. Silti täällä sisälläkin on vielä 25 astetta lämmintä. Puuh!

Onpa ollut kiva lukea teidän esittelyjä! Mä taidan olla tässä porukassa ainoa ulkosuomalainen. Katselin, että aika paljon keskittyy pääkaupunkiseudulle tää poppoo. Tehän voitte sitten vauvojen synnyttyä pitää äiti-lapsitapaamisia :-) Mulla on vähän pitkä matka mukaan ;-(

Tuosta kahvisesta terveyssidejutusta vielä, kun se herätti kiinnostusta :-D Sitä käytetään täällä koti- ja synnytystalosynnytyksissä ponnistusvaiheessa, kofeiini ja lämpö kuulemma auttaa välilihaa venymään. Kätilö sanoikin, että älkää sitten ihmetelkö, jos hän menee loppuvaiheessa keittämään kahvia, se ei sitten ole hänelle vaan mun välilihaa varten :-) Ilmeisesti siitä on apua, koska meidän kätilöllä on 9 vuoden kokemus näistä synnytystalosynnytyksistä (keskimäärin 25/vuosi), ja kuulemma 2 kertaa sinä aikana on tarvinnut leikata välilihaa ja noin 20% naisista saa repeämiä. Kuulostaa minusta aika pieneltä prosentilta.

Tuota välilihan hierontaa on täälläkin suositeltu. Tosin meidän synnytysvalmennuskätilö oli sitä mieltä, että apteekin liukuvoide on tähän tarkoitukseen parasta, koska nuo öljyt saattaa sekoittaa emättimen pH-tasapainoa. Tiedä sitten mikä pitää paikkaansa. Mullakin on tuo hieronta vielä aloittamatta, rasvaillut kyllä olen välilihaakin jo raskauden puolivälistä.

Vadelmanlehtiteetäkin olen juonut jo pari viikkoa, jotta kohdunkaulan lihakset pehmenisivät. Musta tuntuu että täällä suositaan paljon enemmän tällaisia vaihtoehtojuttuja raskaudessa ja synnytyksessä kuin Suomessa. Samoin imetystä tunnutaan tukevan sairaaloissakin ihan eri tavalla kuin mitä kaverit Suomessa ovat kertoneet. Esim. lisämaitoa täällä ei anneta sairaaloissa ollenkaan. Terve vauva tulee kuulemma ensimmäiset 10 päivää toimeen ilman mitään ylimääräistä, jos äidin maito ei vielä nouse. Eri asia on sitten, jos vauvalla on jotain ongelmia. Kuitenkin olisi kuulemma tärkeää antaa vauvan imeä säännöllisesti ennen maidonnousuakin, ettei se tee äidille kipeää, kun maito nousee.

Meinaatteko te kaikki muuten imettää? Itse aion ehdottomasti, ja nyt kun olen lukenut ja ottanut selvää asiasta, olen aika luottavainen että se onnistuukin hyvin.

Mukavaa viikonloppua teille kaikille!

Favolina + Höpö rv 36+4

Tulee roikuttua jonkin verran netissäkin, kun olen viime aikoina yrittänyt istua koneella viimeistelemässä lopputyötäni. Tavoitteena olisi valmistua joulukuussa alkuperäisten suunnitelmien mukaan ja yritänkin nyt saada aurinkoilmoista huolimatta tuon kirjallisen työn mahd pitkälle ennen pikkuisen tuloa. Tuskin sitten vauvaan tutustuessa ja kaikkea uutta puuhaillessa malttaa suoda opiskeluille ajatuksia/aikaa kuin sen pakollisen.

Klovnille iso tsemitys sokereiden mittailuun! Onneksi ollaan loppumetreillä!

Favolina kyseli harrastelu- tms suunnitelmia. Meillä mies on suunnitellut vauvauintia, ehkä järjestetyssä vauvauintiryhmässä tai sitten ihan omatoimisesti. Tämä olisi heidän oma juttunsa. Mulla ei oikein ole suunnitelmia, vauvahierontaa ja jumppailua nyt kotioloissa ainakin. Ehkäpä jonkun kerran katsastan läheisen perhekahvilan toiminnan, mutten tiedä, onko se oikeen " mun juttu" . Sittenhän sen näkee. Tykkään tosi paljon kaikkeen musiikkiin liittyvästä ja nauroinkin, että ehtisimme pikkuisen kanssa Helsingin Juhlaviikkojen lasten päivän konserttiin - siellä olisi tarjolla mm. reggae- ja afrorytmejä. Taitaa vaan olla vielä liian hurjaa menoa tuoreelle musiikkidiggarille, varsinkin jos menee yli lasketun ajan! Eli jätämme suosiolla vielä tänä vuonna väliin :)

Sairaalakassi on pakattuna (kiitos Favolina piccolokuoharivinkistä, olisin varmaan unohtanut hankkia), neuvolakortti ja kamera kulkevat päivittäin kassissa mukana. Miehelle hankin " isyyspakkauksen" eli tarvittavia eväitä sairaalareissua varten sarjakuvilla, sikarilla sekä pienillä konjakki- ja whiskypullolla höystettynä. Saa nähdä ehtiikö ja muistaako kumpikaan nämä eväät sitten napata mukaan lähdön hetkellä!

Valokuvia on täälläkin napsittu, saa sitten myöhemmin muistella ja ihastella omia muotojaan!

Mites teillä muilla miesten mahdollisuus jäädä isyyslomalle? Entä Favolina, onko siellä miesten mahdollista jäädä vauvan syntymän jälkeen kotiin? Ehkä tästä on ollut aiemminkin täällä puhetta, en vaan nyt muista.. Mun mies pitää sen maximin heti vauvan syntymästä, tuntuu mukavalta ja turvalliseltakin olla alkuun kaksin - tai siis kolmisin!

Palataan taas kuulumisiin!

M@dicken

Taitaa meillä kotona olla kaikki aika valmiina kirppua varten, kun roikun täällä palstalla aina vain useammin... Mutta on niin kiva lukea teidän kuulumisia!

Olin tänään naikkarilla kokoultrassa ja diabeteshoitajan ja -lääkärin juttusilla. Päältäpäin lääkäri arvioi kirpun painoksi nyt 3 kg, mutta ultralla saatiin varmempi 2,7 kg. Käyrillä mentiin hyvin keskiviivalla ja hyvältä kuulemma näytti kaikki muutenkin. Ruokavalion kanssa pitää nyt jaksaa tsempata viimeiset viikot, niin sitten kirppu ei kasva 3,5 kg isommaksi. Seuraava kontrollikäynti on 10 päivän päästä ja sitä ennen pitää tehdä sokeriseurantaa joka toinen päivä. HUH HUH!! Kyllä on sormenpäät kovilla...

Muuten toi sokereiden mittailu on ihan ok, mutta kellon kyttääminen ärsyttää. Ja sitten pitää miettiä aika tarkkaan, milloin syö, että mittaukset ajoittuisivat järkevästi - ettei nyt satu olemaan vaikka just kaupassa, kun pitäis mitata... Viime viikolla istuin Espan puistossa penkillä ja piikittelin itseäni sormenpäähän - vieressä istuva vanhempi herra ymmärsi onneksi olla sanomatta mitään. =( Mieluiten sitä jääkin kotiin seurantapäivinä, niin saa rauhassa mittailla arvoja.

Jos nyt jostain syystä sokerit alkaisivat huidella korkeuksissa ja kirppu sen seurauksena kasvaa vauhdilla, niin sitten harkitaan käynnistystä. Se on mahdollista periaatteessa vaikka heti, jos tarve vaatii. Aika huima ajatus! Mielummin kyllä pidän kirppua vielä mahassa ja annan sen kasvaa syömällä itse järkevästi. Ettei tarvisisi niin pientä raasua pakottaa maailmaan ennen aikojaan. Käynnistyskään ei kuulemma ole aina ihan ihanaa...

Mutta tällaisia makeita juttuja tällä kertaa oman navan ympäriltä. Nyt taidan mennä iltapesulle ja sitä myöden nukkumaan. Voikaa hyvin!

t: Klovni 35+5

aatuli...

Hmm...pitäisiköhän munkin mennä vielä yksityiselle ultraan niin näkisi vielä tuollaisiakin asioita eli varmistus asentoon ja painoarvio. Sama herkuttelun suhteen täällä eli vaaleat jauhot ja namut on jätetty pois, jotta paino ei nousisi nyt liikaa. Muutenkin turvotus helposti vaivaa...

Täällä on vointi ihan OK, öisin ei käydä kertaakaan vessassa eli ei varmaan pää ole kiinnittynyt?, mutta sen näkee varmaan vikalla neuvolalääkärillä tällä viikolla. Harmi vaan kun on sijainen jolla ei ole edes ultraa käytettävissä niin painoarviot ja asentoarviot on kuitenkin ihan mutu juttua.

Vauvavarustelu alkaa olla tosi kunnossa jo, että mitäs tässä nyt päivisin tekisi. Leffoja on kiva katsella ja kirjoja lukea. Siihenhän sitä aikaa ei sitten myöhemmin paljoa liikene.

Pia rv 36

Kiva lukea kuulumisia ja esittelyuusintoja. Mulla ainakin niin hatara pää, ettei ole nuo alkuaikojen esittelyt jääneet pysyvästi mieleen.

Mielenkiintoisilta kuulosti nuo vinkit välilihan suhteen. Ystäväni (terveydenhoitaja) on jo alkutaipaleelta asti suositellut, että välilihaa olisi hyvä rasvailla/hieroa päivittäin öljymäisellä Ceridalilla, pehmentää ja estää repeilyä. Tällä viikolla sain hankittua moisen öljyn, hieromista en ole vielä aloittanut. Onhan tässä reilusti vielä aikaa, hih :)

Sama ystävä vinkkasi, että " ennen vanhaan " kätilöt suosittelivat housuliivien käyttöä heti synnytyksen jälkeen. Näin vatsanahka " palautuisi" nopeammin eikä tulisi niin paljoa " venymiä" . Mene tiedä. Ostin kuitenkin kahdet housuliivit, saa nähdä tuleeko niitä sitten kesäkuumalla käytettyä. Ovat kyllä aikamoiset seksintappajahousut :)

Antaa välilihan paukkua ja vatsanahan repsottaa, ihanaa on että ihan pian meillä kaikilla on kauan kauan kaivattu pikkuinen kotona! Mulla tää helle&hormonit- yhdistelmä on pehmittänyt pään lopullisesti, yhtä hymyä olen kun ajattelen lähestyvää h-hetkeä. Vaikka kyllä jännittääkin hieman, myönnettäköön.

Tsemit kaikille heinäkuun päiviin!

M@dicken tasan 3 vkoa laskettuun aikaan

Jalat on turvoksissa ja sormetkin vähän nakkeina... Mutta kun ei millään malttaisi istua paikallaan kintut ylhäällä. Aina keksii jotain parempaa tekemistä. Nyt virittelin tähän tietskan ääreen jaloille korotusta - saa nähdä, auttaako.

Eilen oli neuvolapäivä. Kaikki oli hyvin. Kirpun sydänääniä terkkari vaan etsi aika kauan ja useammalla laitteella, ennenkuin oli tyytyväinen. Äänet kuului, mutta " jostain kaukaa" . Katsottiin jopa ultralla, missä asennossa kirppu kellii ja metsästettiin sydänääniä sen perusteella. Itse pysyin ihmeen rauhallisena koko käynnin ajan - johtui varmaan siitä, että vauva on liikkunut kuitenkin koko ajan reippaasti eli tiesin sen olevan ainakin elossa... Hui!! Kamalaa ajatellakaan mitään muuta vaihtoehtoa.

Maalausprojekti vauvanhuoneessa on nyt valmis. Tuli hyvä, vaikka jännitinkin lopputulosta. On vaan niin vaikea kuvitella päässä, miten eri värit sopii yhteen ja miltä kuviot tulee näyttämään. Nyt huoneessa on yksi keltainen seinä, jossa on sablonilla maalattuja kuvioita tummemmalla keltaisella ja omenan vihreällä.

Aika hupenee hirmuista tahtia - ekoilla meistä alkaa olla synnytykset jo tosi lähellä. Itselläni on vielä 6 viikkoa aikaa laskettuun päivään, mutta sekin tuntuu tulevan tosi nopeasti. Tuli mieleen, että voitaisko pitää vielä semmoinen esittelykierros, jossa kerrottaisiin vähän itsestämme. Olisi kivaa tietää teistä kaikista hieman taustoja ennen h-hetkiä. Mä olen ainakin unohtanut vallan näiden kuukausien aikana, mistä päin ja minkä ikäisiä olette, mikä on laskettu aika ja misssä aiotte synnyttää etc. Voin itse aloittaa esittelyn:

minä 31v ja mies 39v

asumme Helsingissä omassa kerrostaloasunnossa

työskentelen terveydenhuollossa

lasta ehdittiin toivoa reilu 1,5 vuotta, kunnes clomeilla tärppäsi

laskettu aika on 23.8.06

naistenklinikalla olisi tarkoitus synnyttää

Toivottavasti lähdette esittelyketjuun mukaan! Saatte itse toki päättää, minkä verran itsestänne kerrotte. =)

Oikein rentoa viikonjatkoa kaikille elokuisille ja muistakaahan juoda tarpeeksi!!

t:Klovni ja kirppu, 34 tasan

Heippa vaan kaikille!

Aika hiljaista ollut täällä meidän " jengissä" viime päivinä - kesäiset ja hieman viilenneet säät houkutelevat aika tehokkaasti tuonne ulkoilmaan.

Monilla alkaa olla h-hetket jo niin lähellä, että alkaa tässä itseäkin jännittää! Varmaankin jo tulevan viikon loppuun mennessä on ensimmäinen elokuinen vauva nähnyt päivänvalon - wau! Tulkaahan sitten heti kotiuduttuanne ja kun jaksatte kertomaan meille kuulumisia. Täällä pidellään peukkuja kaikkien puolesta tasaväkisesti. =)

Onko teillä muilla ollut vaivana sormien puutuminen? Mulla on nyt reilun viikon sormet puutuilleet aika paljon ja etenkin yöllä tai jotain herkempää käsillä tehdessä sormet tuppaavat puutumaan. Vaiva on onneksi ohimenevä, mutta aika inhottava.

Favolina kyseli harrastusaikeista vauvan kanssa. Meillä ollaan ajateltu lähinnä vauvauintia ja mahdollisesti myöhemmin jotain vanhempi-lapsi-jumppaa. Itse olen naperosta asti käynyt jumpalla (tosin nyt viime vuosina se on jäänyt...) ja jumppasalit vetävät magneetin lailla. Täytyy vaan etsiä sitten sopiva seura ja ryhmä, kun se aika koittaa.

Yllätin itseni ja mieheni eilen jaksamalla olla kavereiden grillijuhlissa aamuneljään asti! Olin vielä kotiin lähtiessäkin ihan pirteä. Historiallista. Ne taisivat nyt kuitenkin olla viimeiset kemut vähään aikaan - ainakaan noin myöhään menevät. Yövalvomisia harrastetaan tästä eteenpäin ihan täällä kotirintamalla...

Hyviä vointeja edelleen kaikille ja toivottavasti saadaan tulevalla viikolla jo iloisia uutisia vauvojen merkeissä!

t: Klovni ja kirppu 36+4

Neuvolassa käytiin viimeistä kertaa omalla terveydenhoitajalla, hän jää nyt lomalle. Ihan tulee ikävä tuttua ja turvallista tätiä! Vauva on kasvanut mainiosti (ja niin äiti myös, lähtöpainosta on turvotuksineen tullut +16,5 kg) ja vauvan pää on kiinnittynyt jo. Kaikki tuntuisi olevan hyvin. Mun painosta ei th ollut moksiskaan, lähtöpaino ollut kuitenkin ihan ok eikä ne kilot " näy" eli vain masu on kasvanut hurjasti. No reisiin on tullut hieman ylimäärästä, muttei sekään kyllä selitä noita kiloja. Pääasia, että kaikki on hyvin. Vauvan th arveli olevan syntymäpainoltaan alle 3,5 kg.

Juttelimme neuvolassa myös vaatetusasioista, mua mietityttänyt mitä laittaa pikkuisen päälle, jos ja kun elokuukin on oikein lämmintä aikaa. Tuntuu niin hyvältä saada " asiantuntijan" neuvoja ja vinkkejä. Oma neuvolatäti on kyllä sellainen, ettei tyhmiä kysymyksiä tunnu olevankaan. Toivottavasti teillä muilla samanlaisia kokemuksia.

Wishful kyseli pikkuisen nukkumispaikasta. Me asumme kaksiossa, jossa ajattelimme pärjätä ensi talven yli. Eli pakosti nukumme vauvan kanssa samassa makuuhuoneessa ensimmäisen puoli vuotta. Joku on varoitellut, että sitten vauvaa ei saa enää nukkumaan omaan huoneseen. No, aika näyttää. Uskon, että tämäkin asia menee omalla painollaan ja olosuhteiden mukaan. Viihdymme nykyisissä asumisoloissa niiiin hyvin, että haikeilla mielin suunnittelemme uuteen asuntoon muuttoa ensi kesään mennessä. Eli jossain vaiheessa aktiivista uuden kodin etsintää sitten.. Mites teillä muilla nukkumiskuviot?

Me saimme kutsun häihin, jotka ovat neljän viikon kuluttua lasketusta ajasta. Jos vaan kaikki menee hyvin niin pyrimme osallistumaan eli pian vauvan syntymän jälkeen sukupuolen selvittyä saamme lähteä juhlavaateostoksille. Kutkuttava ajatus!

Mukavaa, kun keskustelu on ollut ketjussamme vilkkaampaa. On kiva lukea teidän muiden kuulumisia ja ajatuksia.

Kaikille leppoisia hieman viilentyneitä heinäkuun päiviä. Toivottavasti siellä Favolinankin kotikaupungissa viileämpiä hetkiä välillä!

M@dicken viikoilla 37 + 5

Kiva lukea teidän kuulumisia!

Päivät ovat olleet todella kuumia. Olen varsinainen auringon lapsi, mutta tänään vietin koko päivän suosiolla varjossa. Sekin oli kyllä ihanaa! Oletteko muuten huomanneet, että ruskettuisitte jotenkin eri tavalla nyt raskausaikana? Mites maksaläiskät? Mulla tuli viime kesänä hormonihoitojen aikana aikamoiset maksaläiskät kasvoihin, nyt olen viisastuneena suojannut isolla kertoimella niin rusketus on tarttunut kasvoihinkin hieman tasaisemmin.

Favolinalle tsemit, kun teet töitä vielä!

Drömmare mietiskeli, tuleeko masua ikävä vai joko ollaan helteen jälkeen niin poikki, ettei raskausaikaa enää kaipaa.. Mulla on jo kova ikävä vauvaa, mutta silti tästä masusta luopuminen ja raskausajan päättyminen tuntuu jotenkin haikealta. Tämä on ollut kyllä elämän parasta aikaa. Mutta varmasti vauvakiireiden myötä ei enää ehdi haikailla mennyttä :)

Vauva melskaa masussa niin, että vatsa näyttää välillä ulospäinkin olevan maanvyöryn kourissa :) Pikkuista kantapäätä pukkaa kylkeen ja se näyttää kyllä hauskalta! Välillä mielen valtaa huoli, miten kaikki menee ja miten tästä kaikesta oikein selviää. Tuntuu tuo h-hetki olevan niiiin lähellä, vajaa neljä viikkoa. On tämä jännää ja ihanaa!

Voidaan kaikki mahdollisimman mainiosti ja nautiskellaan!

M@dicken

Kylläpä on kuumaa tänäänkin jo aamupäivästä :) Varjossa oleva mittari näyttää nyt +31C. Huh. Turvotusta ei ole onneksi vielä ollut ja aika hyvin pystyn auringossakin olemaan. Alkuviikko meni " remonttihommissa" helteestä huolimatta. Maalasin ikkunapeltejä, ajoin nurmikon yms.

Vointi on ollut tosi hyvä. Oikein ihmetyttää, että koko raskausaika on mennyt niin helposti ilman ihmeempiä vaivoja. Toivottavasti menee loppuun asti :)

Kävin tällä viikolla neuvolassa ja näyttää siltä, että remonttihommat ja kaikenlainen touhuaminen taitaa sopia mulle koska nyt ensimmäistä kertaa raskauden aikana hemoglobiinikin oli jo ihan hyvä, 122. (Aikaisemminhan mulla on ollut 106-119). Voisikohan veri hapettua paremmin kun touhuan paljon eikä tarvitse enää olla töissä ja istua toimistolla?! Rautaakin olen nimittäin syönyt harvemmin kuin aikaisemmin. Myös paino oli pudonnut kilon viimeisten kolmen viikon aikana vaikka olen herkutellutkin vähän liikaa...

Aatulilli: olisi tosi mielenkiintoista käydä vielä ultrassa tsekkaamassa, että kaikki ok. En taida kuitenkaan viitsiä enää mennä ultraan yksityisesti.

Tiedättekö muuten millähän viikoilla pää yleensä kiinnittyy? Olin neuvolassa keskiviikkona ja vauvelin pää oli ainakin silloin alaspäin. Muutenkin mulla on ollut sellainen tunne, että pää olisi ollut jo jonkin aikaa alaspäin koska joudun ramppaamaan vessassa entistä tiheämmin, yölläkin yleensä 2 tunnin välein.

M@dicken: Onneksi teillä on kaikki hyvin vuodosta huolimatta! Kyllähän tuollainen aika säikäyttää.

Mun sokeriarvot ovat ok. Kävin alkuviikosta otattamassa paastoarvon uudestaan ja nyt se oli normaali - 4.8.

Olen muuten ihmetellyt mihin meidän elokuisten pinosta putosivat jo aika alkuvaiheessa mm. Toivomus sekä hän (en muista nimimerkkiä), joka odotti 1. IVF:n tuloksena kolmosia? Oletteko huomanneet heidän kuulumisiaan täällä palstoilla?

Voikaa hyvin, ja paksusti ;)

Marina ja " Antero" rv33+3

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat