Vierailija

maanantai iltapäivällä klo 14 aikoihin, julkisessa puistossa. Hyvin toimeen tulevien perheiden lapsia vaatteista päätellen. Teinejä noin 10 samassa ryhmässä.

Miten ihmeessä tämä on mahdollista? Eikö kukaan puutu? Missä äidit ja isät?

Sivut

Kommentit (39)

Että uutena ongelmaporukkana ovat puistoissa päivisin tissuttelevat teinit, joiden vanhemmat ovat töissä. Kun illalla kotiutuvat, ovatkin jo selvinneet, eikä vanhemmat välttämättä edes huomaa mitään.

Vanhempien töissä olon paheksujille: Missä teini-ikäisten vanhempien sitten pitäisi olla? Kotona? Useimmilla on lomat pidettynä, sitä on yleensä 4 viikkoa.

Sieltä käynnistetään koko sosiaalipalvelujärjestelmä, poliisi tekee viranpuolesta samoin tein lastensuojeluilmoituksen ja vanhemmat pääsevät kertomaan omia kännäyskokemuksiaan sosiaalityöntekijälle, joka arvioi, onko millainen lastensuojelun tarve.

Mukavahan se on sitten saada perheeseen kasvatustukea yhteiskunnalta parin viikon välein tapahtuvalla avohuollon tukitoimella, että miten se homma etenee.

Jokainen, joka näkee kännääviä nuoria, voi soittaa valtion taksin paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kukaan ei puutu vaan kaikki ymmärtävät. Tähänkö on tultu? Ei 80- ja 90-luvuilla näin sallivia oltu ongelmakäytön suhteen, ei tosin viiihdekäytönkään. Nyt tulkitaan ongelmakäyttö nuorten elämään kuuluvana viihdekäyttönä, on helppo näin pestä kätensä koko hommasta.

Alaikäisten lomanviettoon ei sinänsä kuulu alkoholi eikä muut päihteet. 15-17 vuotiaiden kuuluisi itsekin olla kesätöissä arkiviikolla, eikä suinkaan olla humalassa.

Lasten ja nuorten on helppo alkoholisoitua tässä yhteiskunnassa, jossa katsotaan, että lasten ja nuorten elämä on yhtä juhlaa, johon luonnollisesti kuuluu alkoholi.

Viimeiset kesälomapäivät menossa, ehkä jotkut festarit loppumassa tms. Tuskin nyt joka päivä ovat olleet puistossa juomassa...

Kyllä se oli enemmän sääntö kuin poikkeus riparikesästä lähtien, että vähintäänkin viikonloppuisin ja kesälomalla vaikka arki-iltoinakin vähän kavereiden kanssa tissuteltiin ja pidettiin hauskaa.

16-vuotiaasta lähtien kävin isosiskon papereilla baarissakin, siellä tosin päätarkoituksena kavereiden tapaaminen ja tanssiminen - ei kännäys.

Mutta kyllä on IHAN NORMAALIA että 15-17-vuotiaan nyt jonkun verran juovat.

Itse olen aina ollut kympin oppilas, kirjoitin 5 ällää ja 2 ämmää, olen nykyään diplomi-insinööri, vakaassa parisuhteessa, 3 lapsen äiti jne... Entä todellakaan juo paljon. Toisinaan punaviinilasillisen tai saunasiiderin. Koko ikäni töitä tehnyt enkä vahmepien rahoilla mällännyt - edes tuolloin nuorena.

En siis ole mennyt pilalle nuoruuden kokeiluista ja hauskanpidosta.

Todellakaan ei 15-17-vuotiaiden vanhemmille ole mahdollista jatkuvasti kulkea lasten (nuorten) kanssa heitä vahtimassa. Ja nuoret ovat ovelia, sen muistan omasta nuoruudestanikin..

Silloisena 14-vuotiaana kerran jos toisenkin kavereiden kanssa kännätessä paikallinen "korttelipoliisi" tuli tsekkaamaan tilanteen ja käski kaataa kaljat maahan. Jos ei kukaan ollut sammunut, ei kenenkään papereita tai nimiä kyselty tai muitakaan seuraamuksia tullut.

Sammumispisteessä olevat kaverit vietiin kotiin (tai selviämisasemalle, jos tiedettiin kotioloissa olevan vikaa...).

Tavallisille nuorille tai heidän perheilleen ei sentään kännäämisestä mitään seuraa.

Mutta silti, olen sitä mieltä että hyvä kokeilla alkoholia kohtuudella vaikka vähän aiemminkin, kuin niin, että 18-vuotiaana alkaa hervoton irtiotto ja ryyppääminen (näin kävi sukulaisperheessä, jossa äärimmäisen tiukka suhtautuminen vähän kaikkeen). Itse kirjoitin jollain numerolla aiemmin omista nuoruuskokemuksistani, ja haluaisin vielä sen verran täsmentää, etteivät ne minun kaveriipiriini juomisetkaan silloin 80-luvun lopussa mitään jokaviikkoisia todellakaan olleet, joku kun viittasi tuolla "jatkuvaan kännäämiseen" ja sen alkoholismille altistavaan vaikutukseen. Määrätkään ei vät yleensä olleet mitään tolkuttomia. Totta kai kaikki juominen altistaa alkoholismille, jos siihen taipumusta, tämän kai jokainen ymmärtää..

olisivat elämässä menestymisen ehto. Pikemminkin niin päin, että monet meistä "elämässä menestyneistä" ja nyttemmin alkoholia kohtuullisesti käyttävistäkin olemme omat kokeilumme nuorena tehneet.

Totta kai vanhempien pitää silti kännäämiseen puuttua, jos siitä vihiä saavat.

MIKSI nuoria täytyy pitää lieassa täysi-ikäiseksi asti? En tajua millään...

Lainaus:

Viikonloppuisin koko porukka mökille tai jonnekin muualle yhdessä.

vanhemmat taas voisivat mennä katsomaan jälkikasvuaan torinrantaan

Siellä niitä eilenkin istui klo!8 aikoihin siidereiden ja kaljojen kanssa

kännykkä, internet ja iltamenot kahdeksi kuukaudeksi

uskomatonta, miten lepsusti täällä suhtaudutaan lasten päihteiden käyttöön

päihteet eivät kuulu lasten eli alle 18-vuotiaan elämään

Kukaan lapsi ei saisi joutua katselemaan alkoholistivanhempia ja kärsimään viinan vuoksi. Sinullekin on selvästi jäänyt noista ajoista trauma, josta et ole vieläkään selvinnyt. Sinun sisäinen hyvinvointisi ei taida olla ihan parasta luokkaa.

Alkoholin (ja muun elämän) kanssa sinut oleva ihminen ei joudu kieltäytymään absoluuttisesti esim. viinasta vaan pystyy ottamaan sen sellaisena kuin se on - hyvänä ruoka- ja seurustelujuomana.

Lainaus:

... sisäisestä hyvinvoinnista montako ällää, missä asuu ja montako pulloa juo viikossa.

Ja niin, ei, en juonut 15-17 -vuotiaana hähhäh. Olin jo tuolloin kyllin kypsä tekemään päätöksen, etten juo ikinä. Olen nähnyt jo sen, minkä alkoholi saa ihmisten elämässä aikaan.

niin soittaisin aivan varmasti poliisit. Vanhemmathan ne sitä poliisia enemmän tarvitsisivat, mutta eiköhän se viesti mene sitäkin kautta.

kun naapuri rapun teinipoika 14v oli sammunut taloyhtiön pihalle keskellä arkiviikkoa, onneksi virkosi kun alkoi yrjötä. Se poika kyllä ei ole tehnyt sitä toista kertaa, että ilmeisesti tieto jotain kautta kulki mökkeileville vanhemmille.

... sisäisestä hyvinvoinnista montako ällää, missä asuu ja montako pulloa juo viikossa.

Ja niin, ei, en juonut 15-17 -vuotiaana hähhäh. Olin jo tuolloin kyllin kypsä tekemään päätöksen, etten juo ikinä. Olen nähnyt jo sen, minkä alkoholi saa ihmisten elämässä aikaan.

AP kuitenkin tuntui kuvittelevan, että 15-17-vuotiaana kännääminen pilaa nämä "lapset" (itse sanoisin kyllä nuoret) ja heidän tulevaisuutensa ja että he ovat jotenkin erityisesti heitteillä.

SIksi pitää tuoda toisenlainen näkökulma keskusteluun, koska IHAN OIKEASTI SUURIN OSA 15-17-vuotiaista todellakin kännää silloin tällöin ja taatusti etenkin kesälomalla. Mikäs sen mukavampaa kuin ottaa hellepäivänä puistossa muutama siideri... :-)

Ja ei, en usko että he ihan joka maanantai-iltapäivänä ovat olleet puistossa kännissä kuin käki. Enkä myöskään usko, että asiaa on erityisemmin mainostettu noille pahamaineisille työssäkäyville vanhemmille.

Joka tapauksessa, relaa vähän!

T: 3-kymppinen "vanhus"

Lainaus:

Onko ihan oikeasti teidän mielestä elämässä menestymisen ehto se, että kännää 15-17 vuotiaana?

Ja b. ovatko kaikki av-mammat sitä mieltä, että on IHAN NORMAALIA, että 15-17- vuotiaat ovat kännissä kuin käet MAANANTAI-ILTAPÄIVÄNÄ? Ja myös se on ilmeisesti normaalia, että asiaan eivät vanhemmat puutu/asia ei heille siis kuulu?

Okei, tulen ilmeisesti Marsista.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat