Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

On sanonu jo viikon verran. Ekaks ajattelin, että sanoo sen vahingossa, mutta nyt se sanoo äiti aina kun tulen huoneeseen tai aamulla kun menen sängyn viereen. Muutenki matkii sanoja esim kakka, hei hei ja haukku, mikä kylläki on häikkä.. :-D

Mut toi äiti.. Mä ihan pakahdun, tuntuu niiiiin ihanalta! :)

Kommentit (16)

Lapset kehittyvät eri tahtiin; jos keskimäärin 1. sana lausuttaan esim. 11 kk iässä (en oikeasti tiedä milloin), niin se tarkoittaa, että hajontaa on molemmin puolin paljon.

Jotkut siis sanovat sen 1.5 v ja jotkut 7 kk iässä. Ei siis kannata heti soitella poskea jos joku ilakoi oman ipanansa ensi sanoista hieman keskimääräistä aikaisemmin.

Ymmärrystä, mammat. Vai mikä tälläisessä voi teitä harmittaa?

Kyllähän jotkut lapset oppivat aikaisin sanoja, mutta usein vanhemmat kuulevat, mitä _haluavat_ kuulla.

Esimerkki:

Siskoni oli meillä kylässä. Juttelimme siskoni kanssa olohuoneessa ja volyymi nousi kovemmaksi juuri kun lapsi huhuili eteisestä: " ää-tiii!" Minä innostuin ja kyynelsilmin, liikuttuneena sanoin siskolleni:

" -kuulitko, hän sanoi ÄITI!"

Sisko siihen:" -Minusta se oli kyllä selkeä PÄÄ KII(pää kiinni siis lyhennettynä)!!" XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta kun yritin joskus iltapäivällä ottaa torkkuja ja vauva isin hoidossa, niin oven takaa kuului äiti, äiti, äiti, äiti, äiti.....

niin johan kyllästytti.

Tyttö oppi sanomaan ekat sanansa (ei muuten ollut äiti eikä isä vaan itserakkaasti tyttö) 8 kk:n iässä. Puhui pitkiä tarinoita, useampisanaisia lauseita, jo 1,5 vuotiaana.

Poika oppi sanomaan isi ja äiti jo hieman aiemmin, mutta ensimmäisen lauseen päästi suustansa vasta 3-vuotiaana. 2-vuotiaana ei meinannut löytyä 20 sanaa, jonka olisi sanonut edes jotenkin oikein. Hämähäkki oli käikäkki, sisko oli kikko jne. Oppi kyllä sanoja tuossa välissä, mutta unohti ne muutaman päivän kuluessa. Äiti ja isi kyllä oli koko ajan sanavarastossa ja alusta alkaen myös erotti ne toisistaan.

Meilläkin lapsi oppi sanomaan " hauva" reilu 7kk iässä, sitten vähän myöhemmin tuli " äiti" . Molemmat unohtuivat, kuten myös monet muut varhaiset sanat. Samaa olen kuullut monelta muulta.

Mutta ei siinä mitään, ihanaahan se oli niin kauan kun sitä kesti :) :) :) Nykyisin kyllä " äiti" (= " äätä" ) on tullut jo tosi pitkään ihan oikeasti, varmaan vuoden iästä. Ikää 1v4kk lapsella.

jotkut vaan kehittyvät myöhemmin. Meillä esikoinen valmistui Harvardista 1,5-vuotiaana, mutta tää toka vasta harjoittelee algebraa, vaikka ikää on jo 5kk.

On siis nyt koko ajan hokenut äiti-äiti-äiti, mitä tahansa näkee tai kun innostuu :D

Kun kissa kävelee ohi hän alkaa hihkumaan äitiäitiäiti!

Eli ei siis varmaan tied' ett' MINÄ olen äiti ,on vain jotenkin oppinut sen ja nyt käyttää sitä koko ajan :) Ei haittaa!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat