Vierailija

Onko kellään käynyt niin, että olisi juuri saanut työpaikan ja huomaisi että olisikin raskaana? Työssä koeaika 4kk. Onko mitään mahdollisuuksia saada pitää työpaikka, vaikka koeaikaa ei ehtisi kokonaan olemaan töissä, kun pitäisi jäädä äitiyslomalle? Minkä alan hommissa olet ollut?

Kommentit (29)

Tuollainen lause löytyi eräästä linkistä, kun googletin sanan koeaika. Ammattiliiton sivuilla taas sanotaan: " Purkamista ei saa suorittaa syrjivin tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Tällainen epäasiallinen syy on esimerkiksi raskaus" .

Ammattiliiton edunvalvojaan voisin varmaan olla yhteydessä?

Sain nyt kyllä jo sen kuvan, että mietit aborttia mahdollisen (edes minkään arvoisen??) työpaikan menetyksen pelossa. Mitään merkitystä sillä ei loppupeleissä ole, koska vauva syntyy... Nauti nyt raskaudesta ja anna työelämän ratkaisujen syntyä itsestään ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Silloin ei pitäisi olla ongelmaa siitä että on poissa vuoden tai muutaman, kun pitkässä juoksussa työntekijä kuitenkin palaa töihin. Tämä siis minun työnantajani näkemys. Eri juttu varmaan olisi jos kyse olisi vaikka vuoden määräaikaisesta sopimuksesta. Kunnan hommissa on vieä se hyvä puoli, että ne ylimääräiset kulut mitä työnantajalle tulee, ei ole pomon omasta kukkarosta pois kuten pienyrittäjillä.

Tosin onhan sitten näitä... Miehen työpaikalla on yksi työntekijä ollut poissa lähes yhtäjaksoisesti jo 14 vuotta perhevapailla...

kuulut liittoon?

Jos et, niin liity välittömästi. Silloin liitto auttaa sinua, jos sinut erotetaan raskauden takia. Ja jos työantaja tosiaan näin tekee, niin se joutuu maksamaan sulle korvauksia!

Et olet kyllä ihan vahvoilla ja hyvin suurella todennäköisyydellä saat sen työpaikkasi pitää.

ja myöskään raskaaksi tulo ei ole mitenkään itsestään selvyys. Mutta miks helv... ne pitää tapahtua samaan aikaan???

jos kenelläkään ei ole kokemusta, niin osaisitteko kuvitella tilanteen kohdallenne, mitä ajatuksia tilanne toisi?

T:ap

Sain vakiviran ollessani raskaana. Kerroin raskaudesta pomolle heti, jolloin pomo onnitteli iloisena. Tuumasi vaan, että eiköhän me sulle sijainen löydetä. Koeaika oli vielä kesken, kun jäi äitiyslomalle. Ei ainakaan kukaan ole ilmoittanut ettei työtä enää olisi, vaan menen töihin takaisin sitten kun menen. Viime viikolla ilmoitin jatkavani hoitovapaalla, johon pomo tuumasi " näin me täällä vähän olimmekin jo aavistelleet" . ;D

Joissain paikoissa siis osataan suhtautua näihinkin asioihin suvaitsevasti ja kannustavasti.

Perustelu on varmasti mahdotonta, ja vaikka voittaisitkin, pomo maksaa sakot ja sinä et paikkaasi takaisin saa. Ilmapiiri olisikin hauska nähda jos menisit sellaisen shown jälkeen takaisin :) Ei pahalla, mutta raaka peli tämä on. Mutta toki neuvoa voit kysyä alasi ammattiliitolta. Sanovat varmaan saman kuin minä äsken.

Vierailija:

Lainaus:

Tuollainen lause löytyi eräästä linkistä, kun googletin sanan koeaika. Ammattiliiton sivuilla taas sanotaan: " Purkamista ei saa suorittaa syrjivin tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Tällainen epäasiallinen syy on esimerkiksi raskaus" .

Ammattiliiton edunvalvojaan voisin varmaan olla yhteydessä?

Sain tietää siitä kesällä ja syksyksi oli sovittu määräaikainen työpaikka. Soitin työnantajalle ja kerroin, että olen raskaana enkä pysty hoitamaan määräaikaisuutta loppuun asti, vaan jään äitiyslomalle ennen työn päättymistä. Sain pitää työn siitä huolimatta.

Mulla on vielä se tilanne, että en siis ole tehnyt vielä kyseisessä työpaikassa töitä kuin viime syksynä viimeksi, ja aloittaisin vakityön syksyllä, tässä välissä olen siis ollut äitiyslomalla. Vielä en ole saanut työsopimusta allekirjoitettavaksi, mahdollisesti lähiaikoina tulee postissa.

Vielä kysymys teille viisaammille, missä vaiheessa minun kannattaa työnantajalle ilmoittaa raskaudesta? Voiko ne vielä muuttaa päätköksiään, että eipäs otetakaan tuota töihin? Tosiaan pari viikkoo sitten oli työhaastattelu, viikko sitten sain tietää töistä, ja eilen tein positiivisen raskaustestin.

T:ap

Mutta kokemuksia toivoisin kuulevani, onko jollain irtisanottu työ raskauden takia. Pari hyvää kokemustakin jo tuli, kiitos niistä, ne tuovat vähän toivoa ajatuksiini. On vaan semmoinen olo, että v...tuttaa kun pitää just nyt samaan aikaan nuo asiat tapahtua, sit ei olisi mitään epävarmuutta minkään suhteen, jos ehtisin edes koeajan kunnialla suorittaa loppuun.

Keneltä voisi kysyä asiasta? Kyllä minun varmaan täytyy työpaikalle asiasta ilmoittaa?

Plussasin, ja heti sen jälkeen löytyi unelmien työ, johon ensin 6kk sopimuksella, jonka jälkeen vakinaiseksi.

Työharjoittelu ajalta samasta firmasta tiesin, että pätkätyöt loppuvat takuuvarmasti äitiyslomaan.

Itse päädyin aborttiin, jota olen katunut ja kadun vielä tänä päivänäkin. Töitä olisi tullut varmaan eteen muitakin, mutta tuo vauva oli ainutlaatuinen. No, töissä olen yhä samassa paikassa, ja vauvoja olen saanut parikin tuon jälkeen, joten turhapa tässä jossitella.

ja jää samantien äitiyslomalle, eli joutuisivat heti sijaisen hommaamaan tilalle. Voisikohan jonnekin soittaa ja kysyä mitä tilanteessa tekisi? Työhaastattelussa en tosiaan vielä tiennyt olevani raskaana. Ja mitä jos raskauden takia tulee koeajalla paljon sairaslomia, voivatko sen takia irtisanoa?

Toivon kovasti kaikenlaisia kokemuksia, on niin suuret päätökset edessä... t:ap

Sain paikan ja koeaika 4kk, jota en edes ollut kokonaan töissä, vaan ensin jouduin jäämään saikulle ja sit lopulta jo äplomalle ennen kuin koeaika edes loppui.

Edelleen palkkalistoilla, vaikka jo uudella äplomalla. Välillä olin hoitovapaalla. Mulla siellä paikka odottaa paluutani. Mutta olenkin kaupanalalla, jollain muulla ei välttämättä onnistu

nyt olen sairaslomalla ja odotan äitiysloman alkua.

pomon reaktio oli onneksi olkoon! älä huoli kyllä me sulle sijaiskuviot järjestetään. ja kiitos kun kerroit aika aikasin, jo ennen lomia. murehdin töitä pomolle ja se sanoi että älä huoli, kyllä sinä täällä kerkiät vielä kyllästymiseen asti olla. :-)

itse olin hieman paniikissa. otin yhyettä jopa liiton lakimieheen ennalta ja hän sanoi että työnantajalla on toteennäyttämisvelvollisuus koeaikanakin, mikäli irtisanoo minut jollain perusteella.

eli hyvinkin se menee.

Mutta luulenpa että kaikki mitä voit kyselemällä saada, on tosiaan kokemukset. Fakta on se, että sinut voidaan ja saadaan irtisanoa ilman syytä koeajalla. Se, vaikuttaako raskaus tähän päätokseen, on yksin pomosi päätettävissä. Edelleen kehotan nauttimaan raskaudestasi!

Mä sain työpaikan kaupungilta 3kk lapseni syntymän jälkeen ja vieläpä vakituisen vuoden valmistumiseni jälkeen!

Ja koeajallakin kaupungilla on sellaisen sääntö, että ei työntekijää voi tostanoinvaan pihalle potkia koeajallakaan, täytyy olla syykin ja meillä ainakin pitäisi järjestää jonkinlainen " kuulemistilaisuus" , johon kaikki osapuolet osallistuisivat.

Justiinsa tässä talvellakohan se oli juttua lehdessäkin kun jokin raskaana olevan nainen oli irtisanottu viimeisenä koeajan päivänä - hän nosti siitä jutun ja sai muhevat korvaukset. Kyseessä oli kyllä pieni firma, mutta uskon, että eivät firmat nykyisin helpolla uskalla pistää raskaana olevia pihalle...

Ja miksi pistäisivätkään, jos vaan hoidat työsi hyvin? Älä missään nimessä ainakaan aborttia tee, sitä kadut VARMASTI. Työ ei ole elämä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat