Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kyseessä on siis poika. Isosisko rupesi sanomaan sanoja jo 8kk:n iässä, mutta pojalta ei tule vielä mitään. Ei edes näitä vauvamaisia " ät tät tää" yms. Ainoa ääntely on " ää" ja kiljahdukset. Ymmärtää kyllä puhetta täysin ja osaa toimia jos esim. pyytää viemään roskan roskiin niin myös vie. Joko pitäisi siis olla huolissaan tästä puhumattomuudesta? Neuvolassa sanottiin 3 kk sitten, että pojat tulee jälkijunassa, mutta kun mitään ei ole tapahtunut.

Miten teillä muilla pojat ovat ruvenneet sanomaan sanoja?

Kommentit (7)

Esikoinen puhui jo hyvin 1-vuotiaana, mutta tämä kuopus 1v 3kk ei sano vielä sanan sanaa! Molemmat lapset tyttöjä.

Itse olen miettinyt jääkö kuopus sen takia jälkijunaan kun on kotihoidossa, esikoinen kun meni päiväkotiin 10 kk iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

osaavat puhua ja vasta sitten aukaisevat suunsa. Kuuntelevat muiden puhetta ja vasta myöhemmin alkavat itse puhumaan. Kun puhe alkaa voi se olla jo aika kehittynyttä, vaikka hiljaista aikaa onkin kestänyt pitkään. Näin psykologian tunneilla opittua.

Eikä monta sanaa tule nyt 1,8 vuoden iässäkään. Ymmärtää tosin kaiken ja nyt on alkanut matkia sitten sanoja ja ääniä. Parivuotiaana kai aletaan vasta huolestua jos ei sanaakaan tule.

Ja kehitys on ollut tosi nopeaa... muutaman kuukauden sisällä on sanavarasto kasvanut huimasti. Nyt jo (2 v 3 kk) yrittää jopa yhdistellä kahta sanaa lauseiksi.

1½ vuotis neuvolassa kehoittivat odottamaan 2 vuotiaaksi, mikäli ei silloin olisi vielä tullut sanoja, niin sitten olisi joutunut lisätutkimuksiin. Rauhoittelivat silloin, että koska poika näyttää ymmärtävän puhetta, niin silloin ei ole mitään kuulo-ongelmia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat