Vierailija

Minulle kävi näin, yllätäen en muistanut enää vähääkään hankalampia sanoja kuten esim. lankarulla tms. Kaikille näin käy lienee silloin tällöin, mutta tarkoitan kun ei saa hetkeen esim. varttiin yhtään järkevää lausetta aikaan ja itsellekin alkaa tulla jo pakokauhu kun tajuaa että nyt on jokin pahasti vinossa ja oikein tuntee kun aivot puuroutuu.

Jos sinulle on käynyt näin, menitkö lääkäriin ja mitä selitettiin syyksi?

Kommentit (13)

pankkikorttitositteeseen... se oli se hetkellinen tilanne ja syytän siitä kamalaa stressiä ja masennusta. En käynyt lääkärissä, mutta pelästyin kyllä... varmaan kehon tapa sanoa että nyt pitää rauhottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen kuullut tasan yhdestä tapauksesta. Tämä oli vanha mies, joka kuoli hetken päästä siitä, kun tajusi, ettei osaa kirjoittaa sanaa " haulikko" .

muutaman minuutin, sanat oli siansaksaa vaikka yritin puhua oikein, sanat vain ei tulleet oikein ulos suusta. En käynnyt lääkärillä eikä niitä nyt olekkaan ollut.

Netistä näitä olen selvitellyt ja huomannut että tällaiset otetaan usein aivan liian kevyesti, jopa terveyskeskusläkärit sortuu lähettämään potilaita kotiin. Jos puhehäiriöön lisää vielä kehon toispuoleisen puutumisen, niin niiden oireiden perusteella pitäisi soittaa välittömästi ambulanssi. Kyse voi olla aivoverenkiertohäiriöstä, aivoveritulpasta tai aivoinfarktista. Siinä ei ole aikaa seurailla, sillä hetken päästä ei kertakaikkiaan osaa hakea apua, käyttää puhelinta tms. Lisäksi liuotushoitoa voidaan antaa vain muutama tunti oireiden alkamisesta ja kuntoutumismahdollisuudet ovat sitä paremmat mitä nopeammin hoito aloitetaan. Minuutit ovat tärkeitä. Kyseessä voi olla myös TIA-kohtaus, jolloin tulppa aivoissa liukenee itsestään. Tällöinkin on tutkimukset tarpeen, sillä TIA jättää pienen jäljen (kuolion) aivoihin mikäli kohtaus on kestänyt yli tunnin. TIA on usein varoitus, sen jälkeen on seuraavan kolmen kuukauden aikana suuri riski saada vakavampi aivovaurio. TIAn jälkeen määrätäänkin yleensä ennaltaehkäisevä lääkitys.

Mulla sitä on vaan raskausaikana, eikä silloinkaan päänsärkyä. Vain tuota puutumista ja puheen puuroutumista. Säikäytti kyllä ja tutkimuksissa kävin heti synnytyksen jälkeen. Tekivät neurologiset testit ja ottivat tietokonekuvat päästä (vai mitkä ne nyt on). Lääkärit ovat vähän sitä mieltä, ettei kannata hommata ehkäisyksi pillereitä, ei ainakaan voimakashormonisia. Sanojen unohtelua mulla on kyllä viikoittain, ihan yksinkertaisia sanoja unohdan. Viime viikolla en osannut nimetä sumutuspulloa...

ja vastaa esim. kutoselle, että mulla ei taas raskausaikana migreeniä ole nimeksikään :) kolme raskautta takana ja missään ei ole ollut noin rajuja kohtauksia.

oon muuten miettinyt monesti, mistä himputista tiedän, että kyse on migreenikohtauksesta eikä aivoverenvuodosta esimerkiksi. oireet on niin samanlaiset ;( yksi lääkäri sitten kerran sanoi, et kun on aivoverenvuoto niin en tajua itse enää huolehtia kumpaa se on, eli oiret 100x pahemmat?

t. kakkonen

sitten puutui oikean puoleinen poski ja sama puoli kielestä, sitten puuroutui puhe. Mutta mitään tulppaan tms. vastaavaan viittaavaa ei tutkimuksissa löydetty. Hormonitkin saattavat laukaista näitä kohtauksia.

viimeisen vuoden aikana muutaman kerran.

mä kärsin aura- migreenistä. eli kohtaus alkaa tuolla näköhäiriöllä, siitä noin puolen tunnin kuluttua halvaantuu joku osa kehosta (sormet, suu, otsa...) ja menee puhekyky. siis ymmärrän puhetta mutta suusta tulee vaan sellaista puuroa. tämä kestää noin vartin. ja jos en kerkee lääkettä ottaaa ajoissa niin seuraa päänsärky. helvetinmoinen sellainen.

työkaverillani on auraoireet (puutuminen, puhekyvyn menetys) mutta ei ikinä ole saanut itse päänsärkyä. kummallista!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat