Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Epilepsiani on oireillut kahden aiemman alatiesynnytyksen jälkeen niin rajusti, että haluan nyt sektion. Minulla kohtaukset ovat poikkeuksetta liittyneet voimakkaaseen rasitukseen ja valvomiseen. Molempien synnytysten jälkeen olen saanut 4 kohtausta.

Sairaalan neurologilta ja synnytyslääkäriltä myötätuntoa asiassa ei kuitenkaan heru. Neurologi uskoo vasta aloitetun lääkitykseni (sain kohtauksen yövalvomisista rv 24) kaikkivoipaisuuteen, vaikka ensimmäisen synnytyksen aikaan minulla oli kunnon lääkitys. Synnytyslääkäri taas kuuntelee neurologia. Neurologi ei ole mikään omalääkärini, ts. tuntee sairaushistoriani heikosti (sain jatkuvasti korjailla tietojani hänelle). Minulla ei ylipäätään ole mitään omalääkäriä, sillä olemme muuttaneet paljon ja lääkärit ovat vaihtuneet.

Molemmat synnytykseni ovat olleet rankkoja (kesto 2-3 vuorokautta). Olen ollut muista syistä isohkossa leikkauksessa, jonka aiheuttama rasitus ei synnyttänyt kohtauksia. Pelkään vauvani turvallisuuden puolesta. Jos jalat menee alta vauva sylissä...en halua edes ajatella seurauksia.

Tunnen oman kroppani ja sairauteni. Koen, että lääkärit kohtelevat minua nyt epäoikeudenmukaisesti. Mitä teen? Miten saan sektion?

Kommentit (6)

Ainakin neuvolassa sanovat, että Suomessa kukaan ei voi yksityisesti synnyttää. Synnytyspaikkani on Kanta-Hämeen keskussairaala. Tiedättekö kyseisestä sairaalasta synnytyslääkäriä, jolla olisi yksityisvastaanotto?

lääkäriasemalla.Täällä pääkaupungissa on esim. Femeda joka on erikoistunut raskausajan juttuihin.Eiköhän teiltäpäinkin löydy joku vastaava. Tutustut lääkäriin,hän tutkii ja sovitte asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

erikoismaksuluokassa? Mille lääkärille varaan ajan? Nimiä? Onko jollain kokemuksia? Vai voinko mennä täältä Hämeestä Pääkaupunkiseudun sairaalaan erikoismaksuluokassa? Olen kuullut usein mainittavan tuosta erikoismaksuluokasta, mutten ole kuullut kenenkään omakohtaisia kokemuksia.

Mikä tilanne! Miehelläni epilepsia (pahinta laatua ja noiden lääkkeiden kanssa on tullut sählättyä ja niitä vaihdeltua jo vuosia..), joten tiedän mistä puhut!

Nyt jos sulla on se oma ukko siellä tai muu tukihenkilö, niin työllistät hänet tällä asialla sen sijaan, että rasitat itseäsi näillä. Ja ko. henkilö selvittämään keitä ovat ne " suuret jehut" eli vastaavat henkilöt joille täytyy sairaalassa moisesta kohtelusta valittaa ja vaatia huomiota tälle asialle.

Tässä tapauksessa sinä itse olet se paras henkilö arvioimaan tilanteen ja tulevan, joten siellä on yksinkertaisesti pakko kuunnella sinua. Ja jokaisesta päätöksestä nyt ennen synnytystä ja jälkeen päättäneen henkilön allekirjoitus. Voisitte jo nyt aloittaa vaatimalla neurologilta kirjallisen päätöksen (jos ei ole sitä vielä teille antanut) HÄNEN perusteluistaan kieltää sektio ja laatia samalle lapulle (tai toiselle) kirjallinen selvitys miksi juuri sinä tarvitset sektion. Neurologilta allekirjoitus, päätökselleen, johon myös viittaus, että on kuullut sinua ja lukenut kirjallisen perustelusi ja ottanut sen huomioon päätöstä tehdessään.

Itse lähtisin vasta tuon jälkeen pelkopolille " pelleilemään" . Hyvällä tuurilla tuo saattaa riittää jo laukaisemaan tilanteen?!

Epin kanssa ei parane leikkiä.. (näkee silmissään kauhuskenaarion sinut sekä lapsen päähalki kotosalla makoilemassa).

Niin, ja kannattaa tietysti nyt selvittää, että onko teidän paikkakunnalla mahdollista saada jotain kotiapua, niin voisit muutenkin huilia ja toipua rauhassa synnytyksen jälkeen sekä keskittyä olennaiseen, eli lapseen (lapsiin siis!).

Tsemppiä!

- Tiina -

Sinulla on kaksi tapaa saada sektio...

Pyydät neuvolassa terkkarin tekemään lähetteen pelkopolille joka on synnytyssairaalassasi. Siellä joudut käymään 3-4 kertaa eli missä jutellaan sinun synnytyksestä ja koitetaan saada sinut tietty suostumaan alatiesynnytykseen, mutta jos pysyt vain kannassasi, että halut sektion niin saat päätöksen jos sinulla on tietty hyvät syyt miksi haluat ja perustelut. Pelkopolille mennään ylennsä viikolla 36 about.

Toinen tapa on mennä yksityisenlääkärin kautta sektioon eli menet synnytyssairaalaasi erikoismaksuluokassa jolloin sinun oma yksityinen lääkäri tulee leikkaamaan sinut ja maksat kulut itse. Summa ei ole kauhean suuri eli leikkauskulut ovat noin 300-400 euroa. Sitten osastolla maksat normaalisti olostasi paitsi jos sinulle tehdään jotain erikoista niin joudut niistä maksamaan erikseen.

Yksityiset sairaala eivöt enään teen sektioita eli mehiläinen teki joskus, mutta niistä luovuttiin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat