Seuraa 

Olen huonosti nukkuvan, tutittoman ja tuttipullottoman pojan äiti. Imetän poikaa öisin 1-3 krt ja päivällä n. 5 krt. Kiinteä ruoka menee vaihtelevasti. Alan olla väsynyt tähän imetysrumbaan =( Myös lähipiiristä tulee nyt todella monelta suoraa puhetta: " Vieläkö imetät...?!?" Näin ovat sanoneet mm. oma mies, äiti, muutama ystävä... Hampaitakin pojalla jo on ja ylähampaista jää rintaan joka imetyskerta oikein kunnon painaumat =( Miten tästä imetyksestä ikinä pääsee eroon, kun mikään muu ei kelpaa? Unirätti on, mutta sekään ei riitä rauhoittumiseen... Olisko vinkkejä ja neuvoja?

Kommentit (9)

Minun kuopus on nyt 13kk ja on koko elämänsä näihin päiviin asti ollut huono nukkumaan, heräilee helposti, ei osaa rauhoittua itse. Samanlainen on tuttavani vauva, joka heräsi yli vuoden ikään asti joka ikinen yö, vaikka yöimetys lopetettiin 4kk iässä, kiinteitä meni tosi isoja annoksia ja yöpalveluja ei ollut. Meillä pidettiin kolme tuloksetonta unikoulua, tassuttelemalla, aina poika vaan heräili.

Kunnes siirsin pojan isoveljen kanssa yhteiseen huoneeseen ja voila, johan alkoivat unet maistumaan ja poika oppi nukahtamaan jopa itse omaan sänkyyn ja alkoi imemään maitoa päivisinkin harvoin Jos joku olisi kuukausi sitten kertonut, että näin käy en olisi ikinä uskonut. Nyt poika saa enään aamumaidon rinnasta ja unikoulua en ole joutunut pitämään. Samalla tavalla kävi tuttavani perheessä, reilu vuoden ikäisenä lapsi vaan alkoi nukkumaan

Laitan vielä linkin Husin sivuille, missä mielenkintoinen juttu lasten unoihäiriöistä http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

Tsemppiä ja toivottavasti teilläkin aletaan nukkumaan kokonaisia öitä

Mareila+Poika

En osaa mitään neuvoa antaa, mutta kuulostaa hyvin samantapaiselta kuin esikoiseni oli vauvana:hän ei huolinut tuttia, korviketta eikä pulloa. Meillä alkoi ruoka maistua kunnolla ja yöunet sujua vasta kun lopetin imetyksen tytön ollessa 1v2kk. Lopetin imetyksen vähentämällä imetyskertoja pikkuhiljaa. Sitä ennen tyttö heräsi joka yö rinnalle 1-x kertaa. Tassuttelu tms. ei onnistunut meillä.

Musta oli helpompaa opettaa tyttö suoraan tavalliselle maidolle, kuin kantaa korviketta kaupasta. Imetyksen lopettaminen oli meillä ainakin prosessi, eli se ei tapahtunut sormia napsauttamalla,vaan vaati sen, että minä äitinä kyllästyin imetyksen sitovuuteen. Ja tyttö unohti koko imetystouhun tosi nopeasti, eli ihan turhaan pelkäsin, että se olisi tytölle kova pala...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja edetä kannattaa pienin askelin. Minä laitoin tytön vaatteisiin kiinni tutin sellaisella hihnalla. Hän sitten pyörittelee sitä käsissään ja joskus lupsauttaa suuhunsa. Nykyään välillä ottaa päikkärit tutin kanssa ja välillä ilman. Mutta tutistakaan ei ole yöllä hyötyä, jos sitä metsästetään yöllä ympäri sänkyä useaan kertaan...joten harkiten.

Tuota, nukahtaako teidän vauva illalla rinnalle? Olen nyt tytölle opettanut kohta kuukauden verran, että sänkyyn nukahdetaan. Välillä siihen menee tuntikin, mutta taaskin kyllä uni lopulta tuli. On nimittäin hänen helpompi nukahtaa sinne yöllä uudestaan, jos herää, kun paikka on edelleen sama kuin illalla.

Ja olen samaa mieltä (kun meilläkin on sairasteltu), että jos ei ole varmuutta siitä, että on terve, niin ei kyllä mitään unikouluja voi toteuttaa. Ja sairastuminen sotkee kaiken aikaisemman eli meilläkin nyt taas oppi nukkumaan välissä ja nyt on vaatia sinne. Vaikka pikkuisesta asti olen aina imetyksen jälkeen nostanut takaisin omaan sänkyyn.

Tsemppiä kuitenkin sinnekin...on täällä siis muitakin zombeja linjoilla...

Esikoisella auttoi tosiaan se, että mitä enemmän sai ruokaa päivällä, niin nukkui yöt paremmin. Mutta taas meidän tyttösellä en ole huomannut vaikutusta. Korvat kuitenkin taitavat siis vaivata. Juuri tällä viikolla käytiin putkituksessa, joten nyt odotellaan parempia ja terveempiä aikoja.

Omaan sänkyyn välillä koitan saada nukahtamaan, mutta siellä vaan kiljutaan, kohelletaan ym. ym. Vaikka olisikin väsynyt... Esikoisen kanssa kaikki meni niin helposti, että tälläisestä tapauksesta ei ole kokemusta ;) Esikoisen imetys loppui juuri 9 kk iässä ja siitä lähtien nukahti tuttia imien omaan sänkyynsä ja nukkui läpi yön jo 7 kk iästä lähtien... Annan pojan tutustua hiljalleen tuttiin, jospa se kelpaisi, vaikka toisaalta sitä miettii, että kannattaako enää opettaa tutille...

Esikoisen imetys loppui juuri 9 kk iässä ja siitä lähtien nukahti tuttia imien omaan sänkyynsä ja nukkui läpi yön jo 7 kk iästä lähtien...

Tämä juuri kai on " ongelma" . Eli kun esikoinen meilläkin alkoi nukkua täysiä öitä jo siinä 5 kuukauden iässä, niin nyt sitten tuntuu oudolta, ettei vielä toistaiseksi ole tytön kanssa ollut yhtäkään kokonaista yötä. Mutta eihän näitä lapsia kuitenkaan voi keskenään verrata. Erilaisia ovat ja sairastelu vaikuttaa. Muutenkin esikoinen oli painokäyrällä +2 ja tyttö taas nollakäyrällä eli vararavintoakaan ei yöllä ole tarjolla.

Annan pojan tutustua hiljalleen tuttiin, jospa se kelpaisi, vaikka toisaalta sitä miettii, että kannattaako enää opettaa tutille...

[/quote]

Meillä esikoinen söi tuttia vuoden iästä alkaen ja tutti meni " rikki" , kun hän oli 2,5 vuotias. Vähän aiemminkin olisi voinut lopettaa, mutta tutti oli kovin tärkeä. Vaikutti kyllä kovasti yöuniin eli sitten, kun tutti jäi pois, niin päikkärit ja yöunet hankaloituivat heti. En osaa sanoa, että onko tutti hyvä vai huono. Painiskelen taas saman asian kanssa. Mutta esikoiselle oli pakko tarjota korvike, kun muuten ei olisi rinnasta luopunut. Ja meillä oli aina käytössä vain unien aikaan. Muuten oli tutti piilossa. Ehkä siitä kuitenkin oli enemmän hyötyä, kun esim. isovanhempienkin oli helppo antaa käyttöön se lohtututti ja nukuttaa, jos emme itse olleet paikalla. Ja rauhoittihan se selkeästi niihin yöuniin eli osasi nukahtaa sitten itsekseen.

opettaa. Suosittelen unikoulua, vaikkapa tassuttelun muodossa. Aina, kun lapsi herää vaatimaan yöllä ruokaa, niin tassuttele takaisin makuulle ja kerro lapselle topakasti että yöllä nukutaan! Ysi kuisen ei enää tarte yöllä herätä syömään.

Päiväimetystä voi vähentää syöttämällä enemmän ruokaa ja tarjoamalla harvemmin rintaa; kylläinen lapsi ei kovin pitkään viihdy rinnalla.

Harjoitelkaa ahkerasti nokkamukin käyttöä. Minun kokemukseni mukaan, lapsi juo mukista (tai pullosta) riittävästi maitoa vasta, kun sitä ei rinnasta saa: " miksi juoda mukista, kun tissillä on mukavampaa???"

Tsemppiä, meillä samanikäinen muksu ja lopetetaan varmaan ensi vuoden puolella nuo imetykset. Yöllä ei enää olla pariin kuukauteen tarjottu tissiä. Päivisin noin 5 kertaa; aamuin illoin ja ennen päikkäreitten.

Korvikkeelle ja vellille irvistellään, eikä suostuta juomaan. Aika nirso myös muiden ruokien suhteen. Kasvu kuitenkin normaalia.

Nukkunut pienestä asti eri huoneessa, minulla kuitenkin vauvan huoneessa varasänky, johon siirryn, kun ekan kerran herää yöllä.

Myös vauvan jatkuva sairastelu (joka kk joku tauti: esim. korvatulehdus, keuhkoputkentulehdus, kuumeinen flunssa tai jotain muuta) sotkee aina kuvioita... Terveenä jaksona menee mukavammin ja jopa ilman yösyöntiä. En ole raaskinut sairaalta lapselta ottaa pois ainoata lohtua, kun mikään muu ei kelpaa. Ja olen myös ollut huolissani, saako sairaana muuten tarpeeksi nestettä...

Joten mielestäni asia ei ainakaan meidän kohdalla ole niin " simppeli" : yötarjoilu pois, unikoulu tms...

Tuttia koitin tarjota tänään ja se kelpasi hyvin leluksi, mutta huutoon ei, suu laitettiin tiukasti suppuun kun yritin tunkea sinne tuttia ;)

Ja toisaalta eipä tarvitse korviketta kantaa kaupasta. Mutta onhan se sitovaa ja väsyttävää varsinkin heräillä yöllä (itsellä 7 kk ikäinen ja vähän sama tilanne...yöimetykset väsyttävät, kun vielä lähes 4 v. esikoinen).

Olen ajatellut miehen kesäloman aikana vieroittaa yöimetykset pois. Tai että vasta viiden jälkeen aamulla " baari" aukenisi. Isoveli nukkui tässä iässä hyviä unia, mutta pitkittynyt korvakierre ilmeisesti on haitannut nyt kunnon unirytmin syntyä.

Jos mahdollista, kannattaisi siirtää vauva pois teidän makuuhuoneesta. Tämä rauhoittaa kummasti kaikkien yöunia. Mietin itse vielä ratkaisuita meidän kohdalla, kun en ole ihan varma, että korvat ovat kunnossa, niin en viitsi alkaa vielä radikaaleihin ratkaisuihin.

Yötissittelyn saa pois mm. tarjoamalla vaikka nokkamukista vettä silloin, kun lapsi herää. Tai vaan toteamalla, että nyt nukutaan. Jos ottaa kainaloon, niin ei sitten kuitenkaan pidä tarjota rintaa. Voi olla tosi helppoa tai todella vaikeaa, mutta viesti menee kyllä parissa yössä perille. Kun vaan jaksaisi toteuttaa...onneksi nyt on kuitenkin valoisat ajat, niin jaksaa vähän pienemmilläkin unilla ja suhteellisen lyhyt aika tämä imetysaika sitten kuitenkin on.

Esikoinen lopetti imutuksen 1 v 2 kk iässä ja otti tilalle tutin. Siirtymäajalla myös tuttipullo oli kuvioissa 2-3 viikon ajan. Eli voi se tutti kelvata vielä aika vanhallekin, vaikkakin kannattaa miettiä, että onko se vielä tarpeellista. Meillä kuitenkin rauhotti unille menoa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat