Seuraa 

Olemme mieheni kanssa ihastuneet kovasti Sipoon Hinthaaran maisemiin ja olemme nyt etsineet tonttia sieltä.

Onko täällä ketään siltä suunnalta tai joku joka olisi siellä asunut?

Kertoisitko hyvät ja huonot puolet.

Vastauksesta kiittäen jo nyt etukäteen.

Kommentit (8)

itse asumme sipoossa, etelä-sipoossa. Pitkä matka täältä ei kuitenkaan hinthaaraan ole.

riippuu tietysti siitä mitä etsii, että onko kiva paikka... onko teillä mitään kriiterejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

silmin.

Kerrottakoon vielä, että Porvoossa on katastrofaalinen tilanne päivähoitopaikoissa. Kävin juuri Hinthaaran päiväkodilla tutustumassa, koska meillä lähiaikoina tulee tarve hoidolle. Päiväkodilla on jonossa siis 60-70 lasta. Mutta käsittääkseni kyllä kaikki kai ovat jonkun hoitopaikan saaneet.

Kouluista; ala-aste on siis kylällä ja siellä on tälläkin hetkellä vain n. 90 oppilasta ja on kai verrattavissa pieneen kouluun. Mutta yläasteelle onkin sitten matkustettava Porvooseen asti ja mikäli vanhat kuviot eivät ole muuttuneet, niin vielä kahdella bussilla. Kuka sitten kokee asian hankalaksi tai ei, niin lapsen maailma laajenee hurjasti koulua vaihdettaessa, koska yläaste on jo ns. isompi koulu ja melko paljon oppilaita.

Niinkuin Kukkuu kirjoitti, niin täällä maalla asumisessa on hyvät ja huonot puolet, kuka arvostaa mitäkin. Mutta varsinkin maalla asumisessa on se huono puoli, että täällä asioiden eteen joutuu tekemään enemmän työtä kuin kaupungissa. Eli ainakin organisoimaan oppii. Nimittäin jos asuu kaukana kaupasta, niin ei yhtä maito litraa lähdetä erikseen hakemaan, niin kuin kaupungissa asuessa voi tehdä.

Itse siis asumme aivan " pöndellä" , lähin kauppa on siis Hinthaarassa ja olemme siis aivan hiekkatien varrella, ei kulje bussit läheeltä. Mutta meillä on aivan ihana oma rauha eikä kaupungin vilskeestä ole tietoakaan.

www.hinthaara.fi Siellä enemmän esim. päivähoidosta, jonka tiukasta tilanteesta en edes tiennyt.

Meillä maaseudun rauha on aika suhteellinen, kun tuo väylä Porvooseen menee turhan läheltä. Vihaamme koko perhe yhdessä moottoripyöräilijoitä, miten siitä masiinasta voi lähteä niin kova ääni?

Asioiden organisointi näillä etäisyyksillä on kyllä parantunut. Helsingissä käytiin joka päivä kaupassa, täällä haetaan hirveä lasti tavaraa ja tasan mietitään, keksitäänkö vielä rippeistäkin yksi ruoka, ettei kauppaan tarvitsisi lähteä.

Eri asioita on oppinut arvostamaan verrattuna kaupunkiin. Meillä esim vesi ei yrityksistä huolimatta maistu hyvälle, joten tuodaan juomavettä yleensä kannuissa. Kun käyn kaupungissa, on IHANAA juoda raikasta, kylmää vettä. Samoin suihkuttaa ilman ajatusta, paljonko likakaivo siitä täyttyy.

Vaikka esikoinen ehkä kaipaa kaupunkiakin, on minusta tämä parempi ympäristö kasvaa. Tänään olemme mm. virvelöineet, tutkineet simpukkaa ja sammakkoa (kevyesti kovistellen, ettei eläviä olentoja saa kiusata...) Esikoinen pomppii haavin kanssa perhosjahdissa ja nuorin veisi nukkea jatkuvasti katsomaan heppaa. Mielummin haluan lapsilleni näitä kokemuksia kuin pölyisiä puistoja, joissa kyllä vaihteluksi voimme vierailla.

Kukkuu

Sipoo on kyllä lähistöllä, mutta Porvoon puolelle kuuluu...

Itse asun Hinthaaran viereisessä kylässä ja olen samalta seudulta kotoisin. Olin tuossa n. 10vuotta toisella paikkakunnalla ja nyt rakennamme kotiseudulleni taloa. Hinthaarahan on aika maaseutua, viime vuosina tosian on kasvanut melkoisesti ja uusia taloja tulee kuin sieniä sateella.

Itse viihdyn todella hyvin maalla, kun tiedän mitä täällä asuminen tarkoittaa (=autolla pääsee). Hinthaarasta löytyy kyllä " jopa" yksi kauppa, muita palveluja ei taida ollakaan. Iso päiväkoti sinne on n. vuosi sitten valmistunut, mutta oli jo alkujaan pieni, jono sinne on melkoinen. Samasta pihasta löytyy sitten myös ala-aste. Viestiisi olisi helpompi vastata joku, joka on muuttanut muualta, koska hän näkee palvelujen puutteen toisin kuin minä.

Porvoossa (siis siellä kaupungissa asti) on sitten kaikki muut palvelut neuvolasta lähtien. Kyllä sinne bussilla pääsee, mutta en tiedä miten nykyään niitä vuoroja on.

Jos maaseudusta pidät, eikä välimatkat ole esteenä, niin siitä vaan

Puuha-Patu

Juu siis Porvoossahan se on, miehenikin korjasi minua viestin lähettämisen jälkeen... =)

Asustelemme tällähetkellä itä-helsingissä kaupunkilähiössä. Olen aina asunut täällä, mieheni tulee muualta. Nyt kuitenkin kun esikoisella alkaa kouluikä lähestyä, olen alkanut katsella hieman syvällisemmin lähialueemme kouluja. En halua kasvattaa lapsiani täällä! Luokat ovat ylisuuria, kouluissa on monta sataa oppilasta,opettajat tulevat ja menevät sillä palavat loppuun muutamassa kuukaudessa, kouluissa on paljon ongelmia jota ei pystytä ratkomaan, koulukiusaamista, huumeita... listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. =(

Mieheni on aina halunnut muuttaa kaupungista pois, rauhallisemmille seuduille ja nyt alan minäkin, kaupunkilaistyttö, lämmetä maalaiselämään. Pelkään kuitenkin hieman sitä eristäytymisen tunnetta, että olen sitten yksin sielläjossain metsän keskellä, enkä tunne sieltä ketään!!!

Ihastuimme noihin Hinthaaran maisemiin kun olimme sukuloimassa lähiseudulla. Olemme ajelleet siellä teitä ristiin rastiin, eri vuorokauden aikoihin ja aina vaan ihastumme enemmän ja enemmän.

Olisi kiva vaihtaa enemmän ajatuksia kanssasi KUKKUU JA KAIKKIEN MUIDENKIN KANSSA JOTKA ASUVAT SIELLÄ JA LÄHISEUDULLA. Sillä näillä näkymin olemme todella muuttamassa sinne. Olemme jättänneet jo tarjouksen tontista. Lähettäisitkö mulle vaikkapa sähköpostia, email osoitteeni saat ruokablogistani: www.sekasoppa.vuodatus.net

vajaa vuosi sitten. Jaksatkohan edes lukea, täältä ropsahtaa :-)

Lasten kanssa asuttu lähinnä raitiovaunulinjojen varrella, mutta me molemmat olemme Keski-Uudeltamaalta, omakotitaloalueilta kotoisin (niin, Hinthaara on Porvoota). Tämä on maaseutua, todella. Traktorit pöristelee nyt ilmeisen kiireisinä edes taas tiellä. Viljaa, eläimiä, luontoa, romanttista maalaistunnelmaa.

Marraskuussa kun muutimme, oli pimeää. Ei katuvaloja, ei ihmisiä, piha savivelliä, lapsille ei kavereita (emme asu " kylällä" ). Aion varastoida muistoihin näitä heinäkuisen hellepäivän iltoja, jolloin pihan parhaista puolista voi nauttia.

Autolla pääsee, noin teoriassa myös bussilla, teoriassa. Toinen auto vakavassa harkinnassa. Täällä on aivan eristyksissä ilman sitä. Kylälle on jokunen kilometri, mutta tien reunaa ei voi lastenrattaiden kanssa kävellä, kun pientareet ovat niin kapeat ja liikenne hurjempaa (laadullisesti, ei määrällisesti) kuin Helsingissä. Siksipä autolla tulee käytyä asioilla lähinnä Porvoossa. Siellä on ihan ok palvelut, joskin Helsingissä tottui siihen, että pienemmätkin kaupat on lauantaisinkin kuuteen auki. Itäkeskukseen pääsee puolessa tunnissa, jos Porvoo ei riitä. Mitä puuttuu, on Helsingin valinnanvara, jota siellä asuessa tuli v' hän käytettyä, mutta jota nyt arvostaa aika paljon.

Kylän kaupasta saa tarvittavan, palvelu on ystävällistä. Esikoulupaikan saamisessa ei ollut ongelmia, hoitoa ei olla tarvittu vielä. Sitä en tiedä miltä elämä näyttäisi, jos olisin töissä, koska luultavasti ne ovat Helsingissä. Pelottaa jo hoitoonvientimatkat etukäteen.

Summa summarum. Juuri nyt en vaihtaisi pois. Asuminen täällä on huiman erilaista kuin aikaisempi, toisissa kohtaa parempaa ja toisissa kohtaa vaikeampaa. Mitä kannattaisi miettiä päätöksen teossa? Kylällä näyttäisi olevan paljon lapsiperheitä, mutta muualla ei ole lapsille helposti seuraa. Autolla on liikuttava. Välillä on tosi vankiolo, jos auto ei ole käytössä, koska pois ei ole helppo päästä. Mitä saa? Luontoa. Iso asia niin talvella kuin kesälläkin. Perheen merkitys ihan eri, kun ei ole muuta seuraa.

Lykkyä tykö päätöksen tekoon,

Kukkuu

En ole käynyt siellä vuosiin, kun asioin toisella suunnalla. Taitaa olla postin palvelut samassa tilassa. Kyllä sieltä perustarvikkeet saa.

Puuha-Patu

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat