Vierailija

Vastatkaahan rehellisesti millaisilla tuloilla makselisitte tuollaista lainaa?

Kommentit (18)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on suunnilleen sen verran, ja maksetaan n800e kuukaus. Tulot ei kovin mahtavat ole, mä nyt äippälomalla, kohta jään kotihoidon tuelle. sit mies käy töissä. sen tulot on jotain alle 2000 käteen jäävä osuus. ehkä n.1500 jää käteen, mulle jää n 600e ja lapsilisät päälle...

odottaisin kyllä ilman muuta sitä, että miehesi menee töihin. Ensiasunnon osto noin tiukalla budjetilla on iso riski muutenkin - ja varsinkin nyt kun asuntomarkkinat ovat epävakaat ja korot vähitellen nousussa. Kannattaa pitää myös menoista kirjaa vaikkapa 6 kk. 300 e / kk kaikkiin muihin - yllättäviinkin - kuluihin kuussa kuulostaa pitkän päälle vähältä.

Minä kyllä ajattelin että otettaisiin suosiolla 30v laina-aika. Sillä saisi lyhennykset 600-700¿/kk pintaan ja sitä laina-aikaahan voi sitten lyhennellä, kun oma tulotaso nousee.

Jos jäätäisiin odottelemaan 5000¿ bruttotuloja, ei ikinä päästäisi muuttamaan omaan asuntoon.

Ap, jonka mies valmistunee Yliopistolle virkaan ja itsekin maisterina tienaa 2000¿ bruttoa.

Ruoat (tuskin tätä enempää alamme ruokaan kuluttaa vaikka lapsi kasvaakin) 450¿/kk (max 500¿), 600¿ lainan lyhennys, 300¿/kk muut menot ja auto 300¿/kk.

= 2000¿ nettotulot

Ainut mutta laskelmassani on vain se, että missä vaiheessa tuohon uskaltaa sitoutua? Emme omista vielä autoa ja vaikka tulevaisuudessa omistaisimmekin, kulkisimme mahdollisuuksien mukaan työmatkat edelleen pyörällä/julkisilla. Tienaan nyt juuri sen 2000¿br eli käteen jää pyöreästi 1600¿/kk, kun veroprosentti ei ole kovin huima (ja lainahan pienentäisi sitä entisestään). Mies saa opintotukea 235¿ (käteen) nyt vielä puolen vuoden ajan (jouluna valmistuu). Saamme asumistukea nyt, mutta muuton yhteydessä se pienenisi ainakin ja miehen valmistuttua ja päästyä töihin se lakkaisi kokonaan, aluksi se olisi ehkä 80-100¿/kk. Lapsen hoitomaksu jäisi pois ja tilalla saisimme vuoden ajan vielä kotihoidon tukea, kun muuttaisimme lähelle isovanhempia, jotka ottaisivat lapsemme ilomielin ihan kokopäivähoitoon. Eikös se ole jotain 200¿ luokkaa (en muista enää). = 2015¿ käteen.

Jos emme hanki ainakaan ennen miehen työhön pääsyä autoa, pärjäisimme oikeinkin hyvin. Kun taas mies sitten lopettaa opinnot ja hakee töitä, hän olisi kaiken järjen mukaan (pääsisi tn laitokselleen ihan suoraan ilman työttömyysjaksoa) korkeintaan 2-4kk työttömänä, jolloin saisi työttömyystukea, mikä on melkein tuplaten opintotuen suuruinen. Eli pärjäisimme silloinkin vielä. Ja kun taas hän pääsisi töihin, ei olisi huolenhäivää. Vaikka hän tienaisi vain 1900-2000¿/kk aluksi, olisi käteenjäävä osuus myös 1600-1700¿ luokkaa eli n tonnin suurempi kuin tämänhetkinen opintotuki+asumistukemme.

Lainaa melko varmasti saisimme kyllä, koska saisimme henkilötakaajan, eikä meillä ole luottohäiriöitä.

Haluaisin nyt vielä kuulla mielipiteitänne siitä, että olisiko mitään järkeä edes harkita asunnon ostoa tältä pohjalta?

AP

melba:

Lainaus:

Riippuu tietty paljon ihmisistä, et miten ne ajattelee ja perheestä myös ja sen tarpeista. On aika eri, et onko lapsia 1 tai 3 tai onko tarvetta autolle, yhdelle tai kahdelle. Mä olen aika varovainen ottamaan lainaa, kun ymmärrän, että lainarahasta pitää aina maksaa. Siispä itse ajattelisin näin:

lainan kuukausierä 4% korolla 30 vuotta noin 600 euroa kuussa

muut asumiskulut noin 200

jokaista aikuista kohti 500 ja lasta kohti 400 (meillä vain yksi lapsi, joten tästä tulis 1400)

jokaista autoa kohti 400 (meillä kaksi autoa välttämättömyys arvovalintojen takia, joten tästä tulis 800)

Näinpä mä en ottais tuon kokoista lainaa meidän perheeseen, jos tulot ei olis vähintään nettona 3000 euroa.

Vierailija:

Lainaus:

Vastatkaahan rehellisesti millaisilla tuloilla makselisitte tuollaista lainaa?

Nettotulot oli silloin n. 3500e. Ihan hyvin makselee. Alkuun annuiteettilaina eli summa pysyi joka kuukausi samana. Nyt maksetaan 800e + korot / kk.

Tilanteet vaihtelevat, asioiden kehykset ovat erilaisia, elämänkokemukset ja muut.

Minulla noin isoon lainaan pitäisi olla ainakin 5000 Euron bruttotulot.

Tietysti itse tiedätte tilanteenne parhaiten, mutta yliopistot tuntuvat nykyään olevan niitä pahimpia pätkätyöpainajaisia, kaikki työ on projektiluonteista ja jokaisen paikka on liipasimella jos rahoitusta ei tänä vuonna järjestykään. Ei varmaan koske kaikkia, mutta itse olen seurannut erästä tutkijaa ERITTÄIN läheltä.

Riippuu tietty paljon ihmisistä, et miten ne ajattelee ja perheestä myös ja sen tarpeista. On aika eri, et onko lapsia 1 tai 3 tai onko tarvetta autolle, yhdelle tai kahdelle. Mä olen aika varovainen ottamaan lainaa, kun ymmärrän, että lainarahasta pitää aina maksaa. Siispä itse ajattelisin näin:

lainan kuukausierä 4% korolla 30 vuotta noin 600 euroa kuussa

muut asumiskulut noin 200

jokaista aikuista kohti 500 ja lasta kohti 400 (meillä vain yksi lapsi, joten tästä tulis 1400)

jokaista autoa kohti 400 (meillä kaksi autoa välttämättömyys arvovalintojen takia, joten tästä tulis 800)

Näinpä mä en ottais tuon kokoista lainaa meidän perheeseen, jos tulot ei olis vähintään nettona 3000 euroa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat