Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Aattelin täältä kysästä, kun uskon, että täällä pyörii ihmisiä jotka osais vastata mulle tähän. Eli kun tuotteita on makeutettu aspartaamilla niin onko se huono vai ihan ok juttu? Mä kun en millään muista, että oliks toi kumpaa... =/

Ja muutenkin kiinnoistais tietää " luomuihmisten" kommentteja noihin makeutusaineisiin, että mitkä on sellasia " hyviä ja sallittuja" .

Mä oon koittanu pikku hiljaa muuttaa meidän perheen ostos- ja ruokatottumuksia enemmän terveellisempään ja luomumpaan suuntaan, ni tarviisin nyt vähän neuvoja ton makeutusaine asian suhteen. =0)

Burde

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aspartaami on " pahin" noista keinotekoisista makeutusaineista, meillä on ainakin kieltolistalla muiden haitallisten ja keinotekoisten E-koodien kanssa (tosin niitä väkisin jotenkin aina tulee...mutta mutta..) E-koodillahan on kuitenkin myös luonnon omia raaka-aineita mm. puolukka on hyvä esimerkki.

Keinotekoisista makeutusaineista sen verran vielä, että niiden epäillään olevan täyttä hermostomyrkkyä, etenkin lapsille. Aiheuttaa mm. hengitystievaurioita ja allergioita ja ADHD:ta (mikä muuten lisääntynyt ruimasti light-tuotteiden myötä.) yms. yms.

Meillä noita kartetaan mahdollisuuksien mukaan.

Huolissaan:

Lainaus:

kirjoitti:

" Mulla on edellisistä poikkeava näkemys aspartaamista. Mun näkemyksen mukaan riippuu tapauksesta.

Aspartaamia on tutkittu paljon sokeriteollisuuden toimesta, koska luonnollisesti he haluaisivat makeuttaa sokerilla kaiken mahdollisen. Jos joku tietää jonkun tieteelliset kriteerit täyttävän tutkimuksen, jossa aspartaamin olisi todettu aiheuttavan reikiä päähän, syöpää tms., kertokaa ihmeessä. Itse en ole tälläista vielä nähnyt.

Suhtaudun siis erittäin kriittisesti kaikkiin makeutusaineisiin. Lapselleni en aio missään tapauksessa antaa tai ostaa mitään lisättyä sokeria tai keinomakeutusaineita sisältäviä herkkuja.

"

Olen kanssasi samoilla linjoilla :-) Kohtuus kaikessa ja " tapauksen" mukaan. Aspartaamin esim.- turvallisuusraja menee 60 kg henkilöllä neljässä litrassa sillä makeutettua juomaa. Minäkin haluaisin nähdä sen tutkimuksen jossa on todettu aspartaamin on tehneen reikiä aivoihin. Voisiko asiasta kirjoittanut antaa linkin? En ole missään tapuksessa aspartaami-intoilija mutta olisi hyvä että tällaiset harhaluulot korjataan ja jos ne ovat totta niin minua korjataan :-)

Ettei ainakaan raskaanaoleville suositella eikä varmaan imettävillekään. En nyt ihan takuuseen mene, mutta tosiaan tästä on ollut juttua ihan muuallakin kuin " hörhöpiireissä" (siis muistelen nyt ihan Hesarista lukeneeni viimeisen parin vuoden aikana, sen kummempia lähteitä ei nyt oo heittää).

Keskustelin asiasta mun akupunktio-hoitajan kanssa.

Kyllä itse valitsen ennemmin hunajan ja tumman sokerin kuin aspartaamin tai muun keinotekoisen makeutusaineen, aina!

Ja sitä myötä sitten myös tuli laitettua perheen kiellettyjen listalle myös muut lisäaineet......

Ei nyt ihan hirveän tarkkoja olla, mutta koitan ettei jokapäiväinen ruoka sisältäisi E-koodeja joten leipä, ja maitotuottet ilman niitä eli vain oikeaa kermaa ja voita ei margariineja ja cremejä......

Marinoimatonta lihaa, ja jos ostamme eineksiä/valmiita ruokia/leivonnaisia niin valitsen joko kokonaan E-koodittomia tai sitten sen vaihtoehdon jossa niitä on vähiten.......

meneehän siellä kaupassa aluksi aikaa kun lueskelee tuoteselosteita, mutta kyllä kannattaa..... Esim. kun jätin ostoslistalta pois margariinin, cremet ja E-koodilliset leivät niin voitko uskoa, että koko perheeltä loppui kaikki ilmavaivat !!! =DDD

Ihan oikeasti täällä ei kukaan enää piereskele paitsi silloin kun on syöty jossain muualla kuin kotona.......... Uskomatonta, mutta totta.....

Mä tosiaan ostin pari päivää sitten kaupasta vadelmakeittoo ja siinä oli, että se on makeutettu aspartaamilla... pähkäilin siinä hyllyllä vähän aikaa, että otanko vai en, mutta otin sitten. =/

Noh.. pääasia, että asia selvis nyt ja enköhän jatkossa muista sitä välttää!! =)

T:Burde

Kuulin tästä jo vajaa 10 vuotta sitten ja lasten myötä olen alkanut välttää muitakin lisä- ja makeutusaineita. Ja taas tänä keväänä kävin akupunktiossa ja tämä hoitaja sanoi ihan samaa, poraako se aivoihin reikiä tai jotain muuta ihan hurjan kuuloista?! Ja nyt on ihan virallisestikin puitu sitä, että se pitäisi poistaa elintarvikkeista. Hyvä juttu!!

juuei aspartaamia. E-koodeista meillä on käytössä yksinkertainen E=Error luokitus elintarvikkeita ostettaessa... korkeintaan neljä E:tä huolitaan tuotteisiin, ihan sama mitä ne on, kun ei niitä kertakaikkiaan voi kaikkia muistaa, paitsi aspartaami E951 aina boikottiin!

Mulla on edellisistä poikkeava näkemys aspartaamista. Mun näkemyksen mukaan riippuu tapauksesta.

Raskausdiabetesta sairastavan ylipainoisen äidin on mun mielestä huomattavasti terveellisempää (itsensä ja vauvan kannalta) syödä kohtuudella aspartaamia sisältäviä tuotteita kuin esim. sokeria, fruktooria, hunajaa, siirappia jne.

Virallisista suosituksista puheenollen, tässä linkki espoon neuvoloiden sivulle: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;1...

Aspartaamia on tutkittu paljon sokeriteollisuuden toimesta, koska luonnollisesti he haluaisivat makeuttaa sokerilla kaiken mahdollisen. Jos joku tietää jonkun tieteelliset kriteerit täyttävän tutkimuksen, jossa aspartaamin olisi todettu aiheuttavan reikiä päähän, syöpää tms., kertokaa ihmeessä. Itse en ole tälläista vielä nähnyt.

Sokeri on myös suurimmalla osalla suomalaisia myrkkyä. (Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia) Mielestäni ylipainoisten ihmisten ei pitäisi aikuistyypin diabeeteksen ja muiden sokerin liikakäyttöön liittyvien ongelmia (mukaanlukien ylipaino) takia käyttää lainkaan sokeria. Sairaasti ylipainoisten ja aikuistyypin diabeteksesta kärsivien tapauksessa pidän aspartaamia sokeria parempana makeutusaineena, jos jotain makeutusainetta on pakko saada.

Normaalipainoiset (ja tietenkin alipainoiset) aikuiset voivat mielestäni nauttia sokeria, mutta lapsien ruokiin tai herkkuihin sitä ei saa mielestäni laittaa.

Suhtaudun siis erittäin kriittisesti kaikkiin makeutusaineisiin. Lapselleni en aio missään tapauksessa antaa tai ostaa mitään lisättyä sokeria tai keinomakeutusaineita sisältäviä herkkuja.

se puhdas sokeri on aika pieni paha diabetikoilla. kyllähän sokerin välttäminen onnistuu, kun on vähänkään itsekuria. mutta kaikki muu hiilihydraatti onkin sitten jo vaikeampi juttu. ihminen voi totuttaa itsensä syömään jopa puolukat ilman makeutusta, joten se aspartaami on ihan turha aine. silloin kun haluaa herkuttella niin oikeaa sokeria tai hunajaa tai jotain on aina parempi vaihtoehto. myös raskausajan diabeteksestä kärsiville.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat