Seuraa 

Käytättekö vielä tuttipulloa tai siis juoko reilu kaksivuotiaanne iltaisin vielä sängyssä maidon pullosta? vai pitäisikö tuttipullot jo unohtaa?

Kommentit (14)

eikä ole 8 kk jälkeen juonut mitään sängyssä. Hampaat pestään illalla, ja jos oikein on jano, saa vettä nokkamukista, kun se ei vuoda sängyssä. Pullosta ei ole koskaan juonut, rinnalta siirryimme suoraan nokkamukeihin ja mukeihin. Velliä ei ole myöskään koskaan syonyt, illalla meillä on puuroa.

Hampaiden kannalta kannattaisi jättää maito ja vellit pois sängyssä.

ja pojalla ikää 2v. Tosin iltamaito juodaan sohvalla kirjaa lukien ja hampaat pestään sen jälkeen. Meillä yritettiin jättää tuttipullo pois muutama kuukausi sitten, mutta pullo tuntui niin tärkeältä pojalle, etten keksinyt syytä miksei voisi 10 minuuttia päivässä pullosta juoda. Tutti lienee hampaiden kannalta se pahempi. Nyt pikkuveljen ja uhmaiän myötä tuttipullohetkistä äidin tai isän kainalossa on tullut vielä tärkeämpiä, joten saa pieni vielä pullonsa pitää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poikamme on reilu 1 v eikä enää juo tuttipullosta ollenkaan eikä illalla hampaiden pesun jälkeen muuta kuin vettä. Nokkamukista minäkin saatan (ja etenkin helteillä annoin) antaa pojalle vesihörpyt vielä sängyssä ennen kuin nukahtaa. Lähinnä hampaita ajatellen tälläinen ratkaisu meillä.

Meillä 3½-vuotiaalla vieläkin vellipullo,mutta ei sängyssä.

Juodaan sylissä tuolilla yöpuvun laiton jälkeen ja juotua pestään hampaat,niin ei jää bakteereita hampaisiin muhimaan yön ajaksi.

Vellipullo meidän neidille tärkeä,mielelläni lopettaisin sen,mutta kun ei paljon muutoinkaan syö. Nauttikoon nyt sitten vielä tovin vellistänsä,mutta hampaiden puhtaidesta pitää huolehtia.

Tuttavapiirissäni ei ole liiemmälti vielä vauvoja, ja monet jutut näin ensimmäisen kanssa ottavatkin hieman aikaansa, kun ei paremmin tiedä..Jätin näiden viestien perusteella samantien tuon iltapullon pois, eikä tyttö ole kysynyt sitä kertaakaan, oli vain tainnut jäädä tavaksi ei tarpeeksi, sekä äidillä, että tytöllä. Joten kiitos kaikille vastaajille, tosin niinkuin meku72 tuossa myös kirjoitti, niin aina jaksan minäkin ihmetellä sitä kuinka kärkevästi täällä välillä asioihin kommentoidaan ja siis millaisia asioita.

Hyvä esimerkki oli, kun joku kysäisi tuolla vaatepuolella, millaiset kengät 1-vuotiaalle olisi hyvä hankkia, kun menee päivähoitoon, niin eikös vaan jonkun pitänyt esittää mielipiteensä siitä, että kuinka noin nuori hoitoon viedään ja siitähän se taas lähti - täysin asian vierestä. Nämä ja monet muutkin aiheet ovat hyvin hyvin perhekeskeisiä ratkaisuja ja varmasti pitkään mietittyjä, joten please sisaret neuvotaan toisiamme, mutta jätetään nuo tuomitsevat kommentit pois. Jotkut voivat oikeasti pahoittaa mielensä.

Sekä pullo että velli pois tuonikäiseltä,en ole kyllä moisesta omassa tuttavapiirissä kuuluutkaan tuonikäisellä.Itse otin pullon pois pojalta yksivuotispäivänä,vellejä ei ole koskaan syönytkään (niissä ei ole kerrassaan mitään ravitsemuksellista hyötyä).En ihmettele jos lapsi ei syö hyvin jos juo tuollaisia määriä pullosta aamuin illoin,kannattaisiko äidin organisoida ajankäyttöä hiukan eri tavalla jos aamukiireet on syynä syöttää tuonikäistä vellillä tuttipullosta?!

" Ei se elämä siitä kaadu jos ei aina tehdä niin kuin suositellaan (täs tapauksessa hammaslääkäri). Se on loppujen lopuksi pieni murhe / " myrkky" meidän maailmassa jos juo pullosta vaikka yli 2vee."

Ei se IKÄ mitään meinaa jos pullosta juo, mutta kyllä itse olisin ainakin hampaista huolissaan. Parilla tutullani on lapsi, joka on juonut maitoa/mehua/jotakin muuta kun vettä nukkumaan mennessä yli 2v asti ja hampaissa on miljoona reikää. Paikata ei voi, kun lapsi ei anna. Toiselta lapselta jouduttiin nukutuksessa poistamaan hampaita, kun oli niin kipeät. Sääliksi käy ja lapsellehan tämä on tuskallista. Ja vanhemmistahan tämä on kiinni... Enkä tässä väitä, että kaikilla on sama edessä, mutta jos happohyökkäys jää suuhun joka ilta, niin eihän se ole ihme, jos reikiä tulee. Ei mitään turhaa " pelottelua" hammaslääkäreiltä.

tuotti minullekkin tuo kysymys että 2,2v ja tuttipullo...

Kun meillä ja kaikilla tuttavaperheillä yms yms on luovuttu/opeteltu nokkamukiin tai lasista juomaan jo 1v -1v6kk ikään mennessä.

oma esikoinen nyt 2v4kk eikä tulis kuuloonkaa et ois vielä vuosi sitten tuttipullosta juonu. Kuopusta juuri ollaa vierottamasta maitopullosta kun pian täyttää 1v...

Itsekin olen tämän asian kanssa paininut, että olenko nyt ihan huono ja laiska ihminen, kun annan ilta- ja aamumaidon pullosta, vaikka poika on jo puolitoista. Ja sitten olen päättänyt olla itselleni armelias, meidän nukahtamiset käy näin viidessä minuutissa, ja enköhän mää ehdi vierottaa poitsun sitten vaikka puolenkin vuoden päästä. Minä olen kyllä kuullut monesta parivuotiaasta, jotka vielä nukahtavat pullon kanssa. Hammas- ja korvatulehdusjutut tiedän kyllä, mutta tuskin se nyt muutamasta kuukaudesta on kiinni. On niitä pahempiakin syntejä, tosiaan. Hampaiden kunto ja korvatulehdusriski ovat tietenkin pohtimisen arvoisia asioita, mutta tunnen paljon lapsia, joilla ei ole ollut yhtään korvatulehdusta/reikää hampaissa, vaikka on pullotettu vielä parivuotiaana, ja päinvastoin. Toki tuo on ihan tutkittu fakta, sitä en kiistä.

Minua sitten jaksaa ihmetyttää tämä KIIHKEYS, jolla tämmöisiin juttuihin suhtaudutaan täällä ihan yleisesti! Tässäkin ketjussa joku oli suorastaan PÖYRISTYNYT ja teilasi ihan ap:n käytännöt tuosta vaan. Ymmärrän moiset reaktiot, jos on kyseessä vaikka edesmenneen xscx-nimimerkin kommenttien kaltaiset jutut tai vaikka tuo pedofiiliepäily, mutta että joku jaksaa noin kovin tuskastua siitä, että joku antaa maitoa pullosta lapselleen. Käsittääkseni täällä kuitenkin on tarkoitus keskustella rakentavaan sävyyn, eikä kirjoittaa heti, että poispois vaan tuommoiset pullot ja miten on MAHDOLLISTA ettei joku ajattele lapsensa parasta... Mutta tämä on tätä nettimaailmaa. Rauhaa ja rakkautta, sisaret. Ja veljet.

Ymmärtäen

Meku72

Minä jättäisin ilman muuta iltapullot ja -vellit pois kuten usea muukin vastaajista. Tuonikäinen tarvitsee korkeintaan vesimukin sängyn lähelle ja sitäkin tarjoaisin vain näin helteillä tarvittaessa.

Meillä juuri taistellaan nokkamukin käyttöönotosta 8-kuisen kanssa. Lopettelen imetystä ja yritän kovasti jättää tuttipullot kokonaan kaapin perälle. Näin tehtiin myös esikoisen kohdalla ja mielestäni on ollut oikein hyvä toimintatapa. Minulla ei ainakaan ole tarvetta uhmata neuvolan määräyksiä ja uskon vakaasti, että lapsi on sopeutuvainen ja oppii tavoille, jotka hänelle opetetaan.

Olen EllaBoon kanssa samoilla linjoilla, että noista valmisvelleistä on aika vähän ravitsemuksellista hyötyä ainakaan noin vanhalle. Puuroa vaan tarjolle - tulee paljon edullisemmaksikin!

Meillä tyttö on nyt 2v1kk ja edelleen on käytössä aamu- ja iltavellipullo. Tuota velliä on kokeiltu juoda kyllä kupistakin, mutta ei tahdo tulla mitään, muut juomat kyllä juodaan kupista ja mukista. Meillä tosin kuopus on vasta 2kk ikäinen, joten en ole vielä hennonut viedä toiselta pulloa pois, kun hän välillä haluaa olla myös " vauva" . Tutti onneksi saatiin ennen kuopuksen syntymää, joten mielestäni ei kait 5 minuutin pullohetki nyt niin kauheata ole vaikka onkin jo tuon ikäinen.. Tyttö syö muutenkin aamuisin ja iltaisin niin huonosti, että onpahan edes jokin, jolla täyttää vatsansa kun juo kerralla 2,5dl velliä. Lusikallakin olen kokeillut lappaa velliä neidin suuhun, mutta on niin tuskasen hidasta ja välillä aamuisinkin on niin kiire, että kait tuo vaan helpottaa ajan käyttöä ;) Tiedän pari vanhempaakin lasta, jolla vielä pullo käytössä, joten no worries..

iltaisin. Ei se elämä siitä kaadu jos ei aina tehdä niin kuin suositellaan (täs tapauksessa hammaslääkäri). Se on loppujen lopuksi pieni murhe / " myrkky" meidän maailmassa jos juo pullosta vaikka yli 2vee. Kuopukseni on jo 2v7kk ja juo edelleen velliä sängyssä hampaiden pesun JÄLKEEN (kauheeta) iltaisin. Relaan sen kanssa, kyl hän sen jättää jossain vaiheessa itse. Niin ovat isommatkin tehneet jotka nyt 10, 12 ja 14vee, muistaakseni he kaikki jättivät vellipullon pois n 3 vuotiaina.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat