Vierailija

Sivut

Kommentit (65)

Kerro, että aikuisella ihmisellä ei tule pk:ssa olemaan aikaa juuri hänelle, koska pienimmät lapset vievät suurimman osan ajasta ja muut menevät siinä sivussa. Kerro, että lapsesi kannattaa valmistautua kiusaamiseen, lasten välisiin tappeluihin, itsensä puolustamiseen ja epäreiluun kohteluun sekä hänen leikkiensä sotkemiseen. Kerro, että jos lapsellasi on edelleen vaippa, voidaan vaippa vaihtaa pk:ssa vain kerran päivässä. Kerro, miksi lapsesi ei saa jatkaa turvallisessa kotihoidossa vaan hänet laitetaan säilöön. Kerro, että retkiä on usein vain kerran vuodessa rahapulan/henkilöstöpulan/laiskuuden vuoksi.

Varaudu itse siihen, että lapsesi on aggressiivinen hoidosta haettaessa ja iltaisin kotona. Varaudu siihen, että lapsesi tulee oppimaan huonoja käytöstapoja ja kirosanoja. Varaudu siihen, että lapsellesi voi käydä jotain ulkoilun aikana. Varaudu siihen, että lapsesi tuntee itsensä petetyksi. Varaudu siihen, että hoitohenkilökunta arvostelee sinua selkäsi takana jopa lapsesi kuullen ja kertoo yksityisasioitasi jopa toisille vanhemmille. Varaudu siihen, että hoitajat voivat suhtautua sinuun tympeästi ja hössöttävänä äitinä. Varaudu siihen, että hoitajia ei oikeasti kiinnosta sinun mielipiteet vanhempana ja muokkaavat lapsesi samaan päiväkotimuotiin kuin kaikki muutkin säilössä olevat lapset, jotta päivät ovat hoitajille mahdollisimman helppoja. Varaudu siihen, että sijaisten puuttuessa lapsesi on kymmenen muun lapsen lisäksi yhden hoitajan vastuulla jopa puoli päivää.

Nämä eivät valitettavasti ole mitään uhkakuvia vaan totisinta totta tälläkin hetkellä useassa päiväkodissa, erityisesti pk-seudulla=(

T. Piiiitkällä hoitovapaalla oleva 10 päiväkodissa työskennellyt lastenhoitaja, joka omia lapsiaan ei pk:n vie, vaan hoitaa heidät kotona esikouluikään saakka.

mahtaa olla meidän päiväkodissä tosi kauheaa ja kurjaa kun likka lomilla kyselee kovasti joko päiväkotiin voi mennä. Tykkää hoitotädeistä oikeasti ja sokerina pohjalla on neidin oma paraskaveri jonka kanssa ovat kuin kuin paita ja peppu....

Meidän neiti kun meni 2 vuotiaana hoitoon, vietin ekan täyden päivän tarhassa, toisesta päivästä ensin 3 h ja sitten menin kaupoille ja tulin hakemaan. Kolmantena päivänä olin mukana tunnin ja hain päiväunien ja välipalan jälkeen pois. Sitten to ja pe vein aamulla ja hain 2 maissa pois.

Varasin lomastani 2 viikkoa näin, että neiti oli lyhyemmät päivät. Hienosti tottui ja tarhatätien kanssa puhutttinkin, että kun lapsi oppii muistamaan, että hänet kyllä haetaan aina pois (äiti ei jätä kuin hoitoon) niin sitten helpottaa.

Juttele etukäteen tarhasta ja käykää vaikka leikkimässä illalla/vkl. Liian isoa numeroa ei kannata asiata tehdä vaan mainita sopivassa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen ollut mukana viemässä asioita eteenpäin koskien vajaamiehitystä, sijaiskiellon purkamista ja laittoman suuria lapsiryhmiä. En ole ryhtynyt juorukelloksi niin, että olisin juossut johtajalle kertomaan jokaisesta vaitio-olovelvollisuuden rikkomisesta, jota jouduin todistamaan.

En hyväksynyt laitonta toimintaa päiväkodissa, yritinhän viedä asiaa eteenpäin muiden hoitajien ja useiden lasten vanhempien kanssa, mutta edes kaupunginjohtaja ei asialle mitään tehnyt, koska rahaa ei vaan ollut! Enkä todellakaan ollut valmis vaarantamaan perheeni toimentuloa siksi ja uskallanpa väittää, että harva loppupeleissä oikeasti siihen valmis olisi!

<Minä en vain ymmärrä, miten joku voi olla noin välinpitämätön lapsia kohtaan. Siten ihmetellään kun asiat ovat huonosti. Kuinka monta Antonia täytyy vielä tulla? Lapsistahan tässä ennenkaikkea on kyse.<

Minä en todellakaan ole välinpitämätön lapsia kohtaan, usko nyt jo, että asialle yritettiin tehdä paljonkin, mutta joitain asioita on mahdotonta muuttaa!

>Olen jatkanut samaa linjaa työelämässä. Teen vain sellaista työtä, joka on oikein. Kun ongelmia tulee, tartun niihin.<

Onneksi olkoon, kyllä sinä sitten olet loistava ihminen=0 Oliko sinulla muuten itselläsi lapsia?

mutta nurinat jäävät kahvipöytätasolle. Kukaan ei tee mitään, seistään tumput suorina tai vaihdetaan alaa. Koskee koko sosiaali- ja terveydenhuoltoalaa, naisvaltaista kun on. Naisilla on kyky nähdä ongelmia, miehillä kyky puuttua niihin.

Aloitin ' urani' päiväkodeista ja olen kolmosen kanssa eri mieltä. Päiväkodeista erottuu selkeästi hyviä ja huonoja. Omakin lapsi menossa päiväkotiin alta 3-vuotiaana.

Ensinnäkin en tarkoittanut, että jokainen lapsi kokee itsensä hylätyksi päiväkodissa, mutta päiväkotien nykytoimintaa tarkastellen en ihmettele, että moni kuitenkin näin kokee ja ihan syystäkin. Lapsen sosiaalisuus varmasti auttaa, mutta pidemmän päälle lapsi tarvitsee kyllä paljon muutakin, kun viettää kuitenkin suurimman osan päivästä paikassa, jossa häntä ei juuri ehditä kuuntelemaan ja ympäristö on valitettavan usein välinpitämätön.

Uskon, että suurin osa vanhemmista eivät tiedä oikeasti, millaista meno päiväkodeissa päivän aikana on. Koko lasten päivähoito on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana todella järkyttävään suuntaan, päiväkotihoito on nykyään ainoastaan lasten säilöntää. Lapsen aloittaessa hoidon ollaan erittäin iloisesti täyttämässä hoitosuunnitelmaa ja kertomassa ryhmän toiminnasta, mutta tämä kaikki on hyvin usein pelkkää puhetta. Samaan muottiin jokainen uusi lapsi muovataan hoitosuunnitelmista piittaamatta, jotta päivän rytmi säilyy häiriöttä.

Rahaa säästetään aivan kaikesta, askartelutarvikkeisiin saadaan nykyään naurettavan vähän rahaa ja näin ollen askarteluja tehdään todella harvoin. Ruokamäärärahoja supistetaan jatkuvasti, joinakin päivinä ruoka on aivan käsittämätöntä eivätkä lapset sillä täyty.

Kouluttauduin ammattiin jo kymmenen vuotta sitten, ja tuolloin päiväkotityö oli todella mieluista, koska hoitajat eivät olleet niin ylityöllistettyjä. Silloin oli oikeasti aikaa istua alas lapsen kanssa, jutella ja sylitellä sekä oikeasti kuunnella lasta. Oli aikaa suunnitella ja toteuttaa askarteluja ja musiikkituokioita, jakaa lapset pieniin ryhmiin ja suunnitella yksilöllisiä jumppahetkiä eri ikäryhmille. Nykyään on aikaa sylitellä vain pienimpiä lapsia, jotka sitä eniten vaativat, muille ei aikaa riitä. Hoitoon laitetaan yhä enemmän alle vuoden ikäisiä, jotka vievät sitten kaiken ajan muilta. 2-vuotiaat ovatkin pienten ryhmissä aika pitkälti oman onnensa nojassa, kun hoitajien sylit vievät nämä kotihoitoon kuuluvat vauvat. Työ on nykyään pelkkää perushoitoa, muuhun ei yksinkertaisesti ole aikaa.

Hoitohenkilökunta vedetään aivan piippuun saakka, ryhmäkoot suurenevat, sairaslomat lisääntyvät eikä sijaisia palkata. Päiväkodit toimivat 90% vajaalla ja laittomasti, kun lapsia kohden ei ole tarpeeksi hoitajia. Itse olen tehnyt viimeisenä vuotena ennen hoitovapaata 18 sellaista työpäivää, että olin koko ryhmän ( 10 alle 3-vuotiasta lasta, joista 3 alle 1-vuotiaita ) ainoa hoitaja klo 7-16.30. Ulos lähtiessä sain laitoshuoltajan avuksi, muu päivä oli vain pärjättävä. Vastuu painoi valtavasti, mitä, jos jotain olisikin käynyt?

Tiedän, että joissakin tapauksissa vanhemman on taloudellisesti pakko lähteä työhön, mutta eikö näissä tapauksissa voisi laittaa lapsensa hoitoon perhepäivähoitajalle. Kunnallisia pph:a on toki rajoitetusti, mutta on olemassa niin paljon ihania yksityisiä hoitajia, jotka oikeasti välittävät lapsista ja rakastavat työtään. Usein perheen tilanne on kuitenkin se, että hoitovapaallakin kyllä pärjäisi taloudellisesti, mutta lähdetään silti töihin kaikenlaisista syistä.

Elämässä on kyse valinnoista, ja olen todella surullinen, että niin harva osaa arvostaa lapsensa ensimmäisiä vuosia ja on valmis luopumaan vähemmän tärkeistä asioista muutamaksi vuodeksi hoitaakseen lapsensa kotona.

Minä en aio päiväkotityöhön palata niin kauan kuin päiväkotien toiminta on sitä, mitä se nykytilanteessa on vaan aion perustaa oman hoitoryhmän ja hoitaa omat lapseni samalla.

Toivon, että teidän kohdalla osuu mukava päiväkoti pienessä kaupungissa, koska pk-seudulla ( pk:t, joissa olen työskennellyt ovat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ) meno on todella villiä ja kuvaamani kaltaista. Enkä todellakaan ole ainoa hoitaja, joka kokee työnsä nykypäivänä näin=(

Ihan tosissaankos nämä Ltot ja hoitajat täällä omaa työtään morkkaavat. Ei mikään ihme, että epäkohtia päiväkodeissa on kun työmoraali/into on tätä luokkaa. Ehkä on parempi, että tällaiset hoitajat lähtevät pois päiväkodeista, johonkin ei ihmisläheiseen työhön.

Meidän tarhassa on pätevät, itseään ja ammattiaan arvostavat hoitajat, jotka puuttuvat epäkohtiin ja ennen kaikkea välittävät näistä pienistä lapsista tosissaan.

mutta en enää voi tehdä työtäni paikassa, jossa lapsia ei arvosteta ja arvokkaasta lastenkasvatustyöstä on tehty lasten säilöntää ja perushoitoa.

äiti ja isä menee kouluun, hän menee hoitoon. Siellä on paljon lapsia, saa leikkiä ja syödä (tämä oli hänelle tärkeää, kyseli mm. mitä ruokaa siellä on). Ollaan puhuttu siitä, mitä äiti ja isä tekee koulussa (äiti leipoo kakkuja, isä tekee tietokonehommia). Poika tietää nyt mistä on kyse ja hehkuttaa kaikille että " miepä menen sitten päiväkotihoitoon!" .

Iloisin mielin ollaan, varmasti poika viihtyy hyvin. On sosiaalinen ja empaattinen. Aluksi varmaan vähän lyhyempää päivää, jotta tottuu olemaan meistä erossa =)

Siis teitkö jotain vai etkö? Kai ymmärrät, että jos sinut olisi potkittu pihalle kieltäytyessäsi lainvastaisesta toiminnasta, olisit voinut nostaa asiasta metelin? Epäeettisen tai lainvastaisen teon työpaikalla voi mielestäsi siis toistuvasti hyväksyä siksi, ettei joudu huonoon valoon työkavereiden silmissä tai ettei oman perheen toimeentulo vaarannu?

Minä en vain ymmärrä, miten joku voi olla noin välinpitämätön lapsia kohtaan. Siten ihmetellään kun asiat ovat huonosti. Kuinka monta Antonia täytyy vielä tulla? Lapsistahan tässä ennenkaikkea on kyse.

Opiskelijana ilmoitusten teko oli helpompaa, vaikkakin vaikutti kovasti harjoittelun sisältöön ja sen arvosteluun. Olen jatkanut samaa linjaa työelämässä. Teen vain sellaista työtä, joka on oikein. Kun ongelmia tulee, tartun niihin. Maailmaa ei voi parantaa, mutta paljon on itsestä kiinni. En ikinä esim. suostuisi hoitamaan lapsia yksin jos työni ei sisältäisi hoitovastuuta! Liian kilttejä ihmisiä ala täynnä, herätkää!

Sen sijaan eri ammattikunnan edustajana toki. Ei omani ainakaan ole mitään pahoja hoitopaikasta oppinut, mitä ei olisi muutenkin neljän seinän ulkopuolella oppinut. Sen sijaan paljon myönteisiä asioita kylläkin.

AP:lle: kannattaa tosiaan kertoa asiasta useampaan otteeseen. Ehkä käydä katsomassa vähintään ulkopuolelta. Jos joku tuttu lapsi on siellä tai tulossa sinne, siitä kannattaa mainita. Voi myös kertoa syyn, miksi päiväkotiin mennään, jos meno tuntuu lapsesta ikävältä.

Vierailija:

Lainaus:

T. Piiiitkällä hoitovapaalla oleva 10 päiväkodissa työskennellyt lastenhoitaja, joka omia lapsiaan ei pk:n vie, vaan hoitaa heidät kotona esikouluikään saakka.

Vierailija:

Lainaus:

Tälläisissä vajaamiehitystilanteissahan ovat viime vuosina tapahtuneet juuri Espoon pojan kuolemistapaus päiväkodin pihalla ja Anton-pojan karkaaminen ja sitä seurannut hukkuminen.

(

jolloin kuntaa on turha syyttää.

Vierailija:

Lainaus:

Ensinnäkin en tarkoittanut, että jokainen lapsi kokee itsensä hylätyksi päiväkodissa, mutta päiväkotien nykytoimintaa tarkastellen en ihmettele, että moni kuitenkin näin kokee ja ihan syystäkin. Lapsen sosiaalisuus varmasti auttaa, mutta pidemmän päälle lapsi tarvitsee kyllä paljon muutakin, kun viettää kuitenkin suurimman osan päivästä paikassa, jossa häntä ei juuri ehditä kuuntelemaan ja ympäristö on valitettavan usein välinpitämätön.

Uskon, että suurin osa vanhemmista eivät tiedä oikeasti, millaista meno päiväkodeissa päivän aikana on. Koko lasten päivähoito on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana todella järkyttävään suuntaan, päiväkotihoito on nykyään ainoastaan lasten säilöntää. Lapsen aloittaessa hoidon ollaan erittäin iloisesti täyttämässä hoitosuunnitelmaa ja kertomassa ryhmän toiminnasta, mutta tämä kaikki on hyvin usein pelkkää puhetta. Samaan muottiin jokainen uusi lapsi muovataan hoitosuunnitelmista piittaamatta, jotta päivän rytmi säilyy häiriöttä.

Rahaa säästetään aivan kaikesta, askartelutarvikkeisiin saadaan nykyään naurettavan vähän rahaa ja näin ollen askarteluja tehdään todella harvoin. Ruokamäärärahoja supistetaan jatkuvasti, joinakin päivinä ruoka on aivan käsittämätöntä eivätkä lapset sillä täyty.

Kouluttauduin ammattiin jo kymmenen vuotta sitten, ja tuolloin päiväkotityö oli todella mieluista, koska hoitajat eivät olleet niin ylityöllistettyjä. Silloin oli oikeasti aikaa istua alas lapsen kanssa, jutella ja sylitellä sekä oikeasti kuunnella lasta. Oli aikaa suunnitella ja toteuttaa askarteluja ja musiikkituokioita, jakaa lapset pieniin ryhmiin ja suunnitella yksilöllisiä jumppahetkiä eri ikäryhmille. Nykyään on aikaa sylitellä vain pienimpiä lapsia, jotka sitä eniten vaativat, muille ei aikaa riitä. Hoitoon laitetaan yhä enemmän alle vuoden ikäisiä, jotka vievät sitten kaiken ajan muilta. 2-vuotiaat ovatkin pienten ryhmissä aika pitkälti oman onnensa nojassa, kun hoitajien sylit vievät nämä kotihoitoon kuuluvat vauvat. Työ on nykyään pelkkää perushoitoa, muuhun ei yksinkertaisesti ole aikaa.

Hoitohenkilökunta vedetään aivan piippuun saakka, ryhmäkoot suurenevat, sairaslomat lisääntyvät eikä sijaisia palkata. Päiväkodit toimivat 90% vajaalla ja laittomasti, kun lapsia kohden ei ole tarpeeksi hoitajia. Itse olen tehnyt viimeisenä vuotena ennen hoitovapaata 18 sellaista työpäivää, että olin koko ryhmän ( 10 alle 3-vuotiasta lasta, joista 3 alle 1-vuotiaita ) ainoa hoitaja klo 7-16.30. Ulos lähtiessä sain laitoshuoltajan avuksi, muu päivä oli vain pärjättävä. Vastuu painoi valtavasti, mitä, jos jotain olisikin käynyt?

Tiedän, että joissakin tapauksissa vanhemman on taloudellisesti pakko lähteä työhön, mutta eikö näissä tapauksissa voisi laittaa lapsensa hoitoon perhepäivähoitajalle. Kunnallisia pph:a on toki rajoitetusti, mutta on olemassa niin paljon ihania yksityisiä hoitajia, jotka oikeasti välittävät lapsista ja rakastavat työtään. Usein perheen tilanne on kuitenkin se, että hoitovapaallakin kyllä pärjäisi taloudellisesti, mutta lähdetään silti töihin kaikenlaisista syistä.

Elämässä on kyse valinnoista, ja olen todella surullinen, että niin harva osaa arvostaa lapsensa ensimmäisiä vuosia ja on valmis luopumaan vähemmän tärkeistä asioista muutamaksi vuodeksi hoitaakseen lapsensa kotona.

Minä en aio päiväkotityöhön palata niin kauan kuin päiväkotien toiminta on sitä, mitä se nykytilanteessa on vaan aion perustaa oman hoitoryhmän ja hoitaa omat lapseni samalla.

Toivon, että teidän kohdalla osuu mukava päiväkoti pienessä kaupungissa, koska pk-seudulla ( pk:t, joissa olen työskennellyt ovat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ) meno on todella villiä ja kuvaamani kaltaista. Enkä todellakaan ole ainoa hoitaja, joka kokee työnsä nykypäivänä näin=(

Tunnen itsekin todella monta päiväkodeissa työskennellyttä/työskentelevää henkilöä. Samoin itse olen tehnyt päiväkodeissa työharjoittelua opintojen ohessa. Odotukseni eivät siis ole mitään utopistisia.

Meillä vain ei ole enää kotihoidontuen päätyttä varaa luopua " vähemmän tärkeistä" asioista koska meidän tapauksessa tarkoittaisivat asioita kuten ruoka, asunto jne... Ja kun olen ollut yli viisi vuotta kotiäitinä, niin ihan oikeasti kaipaan jotain muutakin välillä. Lisäksi en pidä poikkeuksetta hyvänä että lapset hoidetaan kotona kouluikään saakka, omalla kohdalla se johti siihen etten koulussa sopeutunut, en osannut toimia ryhmässä ja kiusaamisenkin laitan isolta osalta sen piikkiin etten osannut muiden lasten kanssa olla. Mutta toki olen sitä mieltä että tämä ei päde kaikkiin.

Perhepäivähoitoa taas en sentakia halua, että pph:ta ei kukaan vahdi. Varsinkin vanhempien pph:den käsitykset ruoka-aineallergioista ovat kivikautisia, meillä taas näitä allergioita piisaa... Itse olen aikoinaan opiskelujeni työharjoittelun takia ollut useammankin pph:n kanssa tekemisissä enkä oikein tykännyt meiningistä. Siksi valitsen päiväkodin.

Kutonen

heidän ainoa vaihtoehtonsa ja ovat sopeutuneet päiväkodin toimintaan. Pidemmän päälle lapset pitävät itsestäänselvyytenä, että päiväkodissa toimitaan vain tietyllä tavalla eivätkä noteeraa puutteita. Mielestäni näin ei kuitenkaan saisi olla, vaan päiväkoteihin tulisi panostaa aivan eri lailla niin, että päiväkotihoidosta saataisiin jälleen laadukasta ja kasvattavaa. Tällöin hoitajatkin viihtyvät työssään jälleen aivan erilailla, ja se näkyy myös lapsissa! T. Se parjattu hoitaja, joka kehtaa sanoa totuuden

5v ja 3½v lapseni aloittamassa myöhemmin syksyllä päiväkotia ja olen itsekin alalla. Se vaan on niin ettei lapsilisällä ja mieheni tuloilla asunto ja muuta elämistä maksella joten näin on tehtävä. Tiedän että reippaat lapseni pärjäävät siellä ja eiväthän ole enää niitä pieniä mitä siellä näkyy ja siitä olen sanoinkuvaamattoman onnellinen.

Silti tuntuu pahalle ja olen asiaa itkeskellyt.

Minä ohitin jopa opiskelijana välinpitämättömän johtajan kokonaan ja ilmoitin epäkohdista eteenpäin. En nauttinut suosiota enää sen jälkeen, mutta ehkäisin monta vaaratilannetta. Päiväkodissa työskennellyt kaverini kieltäytyi hoitamasta yksin lapsia, sillä hän ei toiminut hoitovastuullisessa tehtävässä lainkaan. Siinä on selkärankaa ja vastuullisuutta.

Kukaan ei ole sinua painostanut jättämään lapsia oman onnensa nojaan vaan tekemään jotain. Ei todellakaan ole iso ajallinen uhraus ottaa luuria käteen. Yksi hyvä vaikutuskanava ovat vanhemmat. Kun räikeitä epäkohtia ilmenee, niistä voi kertoa vanhemmille, joiden lapsia asiat koskevat.

Ihan totta, asenteellasi mikään ei ikinä tule muuttumaan. Mikä ammattilainen olet jos et ole valmis tekemään töitä sen eteen, että työ on eettisesti oikein? Meillä saatiin jopa yksikölle paremmat palkat kun akat lopettivat kahvipöytärutinan ja alkoivat tekemään yhteistuumin asialle jotain.

Paitsi että alalla kärsitään raha- ja resurssipulasta, sitä vaivaa kyynisyys ja asenneongelma. Kahdessa vierekkäisessä, täysin samalla henkilöstöllä, lapsimäärällä ja rahalla varustetussa päiväkodissa voi hoito olla aiva eri tasoista. Selitäpä syy siihen? Päiväkodeissa on todellakin hyviä ja huonoja.

kuinka kivaa siellä on, mukavia hoitajia, hauskaa tekemistä, kivoja uusia kavereita, retkiä, hyvää ruokaa joka päivä monta kertaa.

sitten voi käydä pihalla leikkimässä ja olla ekan viikon lapsen mukana.

Jee, ihanaa, huomenna aukeaa päiväkodit!

Tekstistä saa vaikutelman, että puhut yhdestä päiväkodista näiden parannusehdotusten suhteen? Jos olet työskennelyt Hki-Espoo-Vantaa niin tekstistäsi saa sen käsityksen, että vain yhdessä kaupungissa/ päiväkodissa asioita vietiin eteenpäin? Onpas poikkeuksellisen huono tuuri käynyt sinulla työpaikkojen suhteen jos kymmenen päiväkotia ja kaikki ihan kamalia.

En todellakaan kuvittele olevani täydellinen ammatissani, teen vain kuten sydän sanoo. (Ja minulla on omia lapsia). Minusta esim. vaitiolovelvollisuuden rikkominen ei todellakaan ole pikkujuttu. Kun sitä aletaan katsoman läpi sormien, se syö koko hommalta pohjan.

täällä liikkuu tosi paljon päiväkodin hoitajia, jotka ei suosittele lasten viemistä hoitoon sinne, koska lapset saavat siellä huonoa hoitoa, siis mitä ihmettä????? Nämä huuhaa hoitajat tekevät hallaa koko ammattiryhmälle, ei ole mikään ihme, ettei näitä hoivaalan ihmisiä oikein arvosteta! Itse olen hoitanut lapset 2-4v. kotona, mutta en sen takia, että hoito olisi huonoa päiväkodissa, vaan siksi, että minulla oli mahdollisuus olla kotona siihen asti. Päiväkodin henkilökuntaa olen ollut tyytyväinen ja ennen kaikkea lapset ovat viihtyneet.

teidän ulko-ovella ja sano et äiti menee nyt. Sit palkkaat naapurin kakaran päiväks repimään leluja lapsen kädestä pois ja tönimään ja lyömään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat