Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Heippa!

Olen opettanut tytsyn alusta asti nukahtamaan syliini, toinen paikka mihin alkaa nukkumaan on vaunut.

Tyttö ei siis osaa itsekseen nukahtaa sänkyyn vaan aina pitää tuudittaa sylissä tai lykkiä vaunuja et saa hänet unten maille.

Kertokaapa ideoita miten päästään tästä tavasta eroon? Tyttö on vasta 4 kk joten ei viiti näin pientä lasta vielä huudattaa et nukahtais. Vai viittiikö?

Kommentit (1)

Moi,

Itse olen molempien tyttöjen kanssa aikanaan aloittanut omaan sänkyyn nukahtamisen opettelun niin, että olen pitänyt vauvaa sylissä niin kauan, että on ruvennut silmät luppaamaan ja on melkein nukahtanut syliin. Siinä vaiheessa olen sitten laskenut sänkyyn ja jatkanut siinä silittelyä vielä vähän aikaa. Tarvittaessa olen kumartunut ihan vauvan viereen ja rauhoittavasti kuiskinut korvaan ssshhhh-ääntä, jota muutenkin olen usein vauvan rauhoittamiseen käyttänyt, jos on ollut levoton tai itkuinen. Ja kun vauva alkaa tottua omaan sänkyyn nukahtamiseen olen aina aikaisemmin ja aikaisemmin laittanut vauvan sänkyyn, kunnes on sänkyyn mennessä ihan täysin hereillä, mutta tietysti kuitenkin väsynyt.

Molemmat tytöt ovat varsin nopeasti oppineet nukahtamaan omaan sänkyyn. Ihan ilman itkuja meillä ei kyllä tästä opettelusta ole selvitty, mutta käsittääkseni vauvalla ei pitäisi olla mitään hätää, jos vanhempi kuitenkin on vieressä ja silittelee ja rauhoittelee vauvaa, vaikka vauva ei sylissä olekaan. Niin ja silittelyn olen pyrkinyt aina lopettamaan ennenkuin vauva on unessa. Ja toki, jos itku on yltynyt kovaksi, olen syliin ottanut hetkeksi rauhoittumaan. Pikku hiljaa silittelyä ja vanhemman läsnäoloa on tarvittu aina vaan vähemmän ja lopulta vauva on ollut ihan rauhallinen sänkyyn jätettäessä. Ja meillä on tuo omaan sänkyyn nukahtaminen opeteltu molempien kanssa juuri tuossa noin 4 kk:n iässä. Kuopuksen kanssa asian oppiminen kesti vähän kauemmin, kun muutenkin on herkempi lapsi, esikoinen oppi asian tosi nopeasti. Mutta toisaalta, jos sinusta tuntuu mukavalta tyttö nukuttaa syliin ja ei sen takia heräile jatkuvasti yöllä, niin ehtiihän sitä sitten myöhemminkin oppimaan tuon omaan sänkyyn nukahtamisen. Ja meillä ainakin välillä tytöt ovat vaatineet sitten vanhemman viereen/lähelle nukahtamisen ajaksi (esim. eroahdistuksen aikaan ja tutista luopumisen aikaan), vaikka muuten ovatkin osanneet itsekseen sänkyynsä nukahtaa.

Mutta näin siis meillä, toivottavasti sait edes joitain käyttökelpoisia vinkkejä. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat