Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muilla epäilyä masuvauvan pienikokoisuudesta viikkoihin nähden? Miten asiassa edetään? Menen viikon päästä ultraan neuvolaan. Siellä tehdään kokoarvio. Jos vaikuttaa pieneltä tulee lähtete äitipolille. Entä sitten?

Osaatteko auttaa?

Viikkoja nyt koossa 33 ja neuvolatäti arvioi kooksi alle 2kg.

Kommentit (13)

missä seurattiin vauvan kasvua. Itse en ollut huolissaan, koska muutkin lapset olivat 3170g ja 3050g syntyessään. Kolmas oli sitten 2900g. Ainoa ero muihin oli, että sai alussa hieman valohoitoa ja verensokeria tarkkailtiin. Vauva jaksoi kuitenkin vähän väliä syödä, niin että en saanut minkäänlaisia herättelyohjeita 3 tunnin välin.

Kyseessä on kolmas lapseni. Kaksi aikaisempaa syntyivät viikoilla 36+ ja 37+ painaen himpun verran päälle kolme kiloa. Eivät siis myöskään jättiläisiä, mutta selväti pienempi taitaa tästä kolmannesta tulla.

Yritän nyt sitten suhtautua rauhallisesti ja odotella ultraa. Sf-mitta menee keskikäyrän ja alakäyrän välissä. Aikaisemmissa raskauksissa mennyt keskikäyrän yläpuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sf-mitta voi keskimäärin väestötasolla korreloida sikiön koon kanssa, mutta ei siitä voi yksinomaan mitään päätellä. Pieni sf-mitta ei automaattisesti tarkoita pientä vauvaa ja iso mitta isoa vauvaa. Tärkeämpää on seurata, miten sf-käyrä kullakin äidillä yksilöllisesti kulkee. Mitassa voi kuitenkin tapahtua huomattavia muutoksia, jos vauva vaikka kääntyy kohdussa.

Edellisessä raskaudessani sf-mitta meni aluksi käyrien yli ja tasoittui sitten hieman keskikäyrän yläpuolelle.

rv 24+2 26 cm

rv 29+6 30 cm

rv 35+2 32 cm

SGA:lle on oma määritelmänsä, jossa vauvan kokoa verrataan vauvojen keskimääräiseen painoon. Kolmikiloinen vastasyntynyt ei ole viikkoihin nähden pieni.

Itse olen painanut syntyessäni 3950 g, joten se ei selitä tyttömme pientä kokoa. Puhtaasti perimästä ei ollut kyse, koska tyttö oli syntyessään aneeminen eli selkeästi kärsinyt aliravitsemuksesta.

toivoisin todellakin sellasta 3-kiloista tai vaikka allekin. itse olen ollut 2.9kg. ja olen kuullut että ne vertaa juuri ÄIDIN syntymäpainoon, että tuleeko suusri vai pieni. et oletteko itse olleet pieniä?

onko kukaan pyytänyt vielä ylimääräiseen ultraan jos on itse halunnut...vaikka juuri tuon koon takia???? vaikka menen alakäyrällä niin mulle ei ole puhuttu vielä et voisin päästä ultraan. eikä kokoarvioo ole tehty vielä. nyt menossa rv 31. neuvola ensi ma ja lääkäri 15.8 (ylim. koska olen saikulla) eli vielä tulee se viimeinen kunnon lääkärikäyntikin.

Mulla itselläni sf huitelee ihan omissa afääreissä, mutta silti lapsi kasvaa tasaisesti alimmalla käyrällä. Viikolla 36+ vauvan paino oli noin 2500g ja arvioitu syntymä paino on noin 3000-3300g. Nyt viikkoja 38+3 ja ylihuomella nlk ultraan kasvun seurantaan ja mahdolliseen käynnistykseen. Vauva on ollut koko odotusajan virkeä ja kohdun tilanne virtauksineen kaikkineen hyvä. Mutta eihän kaikkien vauvojen pidä olla isoja. Minusta 3000-3300g vauva on jo ihan hyvän kokoinen. Mutta mikä on tänäpäivän' sopiva vauvan koko, kun tuntuu että lapset ovat suht isoja syntyessään. En tosin voi yleistää, mutta se mitä olen huomioinut.

Olin sitten tänään ultrassa. Viikkoja on koossa 34 ja kokoarvioksi tuli 1900g. Pienikokoinen tuntuu siis olevan, mutta mahtui vielä neuvolan taulukoihin sinne " pienikokoisiin" . Vastaa 31-32 viikkoisen kokoa. Menen vielä äitipolille kahden viikon päästä tarkistuttamaan kasvua. Toivottavasti kaikki silloin ok.

Mun kaksi lastani ovat olleet täsmälleen samanpainoisia kun sun kaksi ensimmäistäsi =) Ehkä tämä kolmonen voisi sitten olla tuon 2900 myös.

Meillä tyttö syntyi rv 35+3 ja painoi 1620 g. Ultra synnytyspäivänä antoi laskennalliseksi arvioksi 2,2 kg, koska tytön päänympärys oli viikkoja edellä, mutta muut mitat noin kuukauden jäljessä. Kuulemma tuo 1,6 kilon syntymäpaino vastasi suunnilleen viikkoja 31-32.

Annfrid:

Lainaus:

meidän tyttö syntyi 32+5 ja painoa oli 1635g. Oli ihan normaalisti kasvanut vatsassa eikä kukaan maininnut sairaalassa että olisi ollut pienikokoinen viikkoihin nähden.

meidän tyttö syntyi 32+5 ja painoa oli 1635g. Oli ihan normaalisti kasvanut vatsassa eikä kukaan maininnut sairaalassa että olisi ollut pienikokoinen viikkoihin nähden. Esikoinen syntyi 40+2 painaen 3200 ja luulen että tämä keskosena syntynyt olisi voinut olla samaa luokkaa, jos olisi täysiaikaisena syntynyt. Tuskin sinun tarvitsee olla huolissaan! Minulle tehty ultra muuten piti hyvin paikkansa, edellisenä päivänä arvio oli 1670g.

Annfrid

Mulla oli edellisessä raskaudessa epäilys, että sikiö on pieni, tunsin sen itse. Terkkari arvioi kuitenkin käsikopelolla parikiloiseksi. Seuraavana päivänä, rv 35+3, synnytin tytön, joka painoi 1620 g. Tässä raskaudessa kasvua tsekataan kontrollikäynnein.

Raskausviikkoihin nähden pienikokoisista vauvoista käytetään usein lyhennettä SGA (small for gestational age). Joskus sikiö on pieni ilman mitään mainittavaa syytä eikä mikään ole välttämättä vialla. Joillakin kasvu on hidastunut esim. infektion takia. Joskus istukka ei toimi normaalisti. Ultrassa voidaan katsoa myös virtauksia. Jos virtauksissa on pahoja blokkeja tai sikiön kasvu pysähtyy, voi olla hyvä päättää raskaus ja auttaa vauva tähän maailmaan paremmalle ravinnolle.

Tytöllämme ei varsinaisesti diagnosoitu sikiöaikaista kasvuhäiriötä, koska se olisi edellyttänyt tutkimuksia, joita siis ei raskauden aikana tehty. Silti kasvuhäiriö oli ilmeinen. Syy ei selvinnyt.

siis kasvu pyörii siellä alakäyrällä, mutta viimeksi tänään äitipolilla sanoivat että ei mitään murehtimisen aihetta, koska lapsi kasvaa tasaisesti omalla käyrällään.

isoveljet ovat olleet tasaisesti keskikäyrällä. eli voi tulla vaan yhden lapsen kanssa tällanen.

mom rv25+4

Esikoista odottaessa lekuri sai sätkyn kun meinasi mun kantavan jättivauvaa. Musta se oli kovin hankala uskoa ja kävikin ilmi, että vauvalla oli ollut kasvupyrähdys ennen tutkimusta, mikä tehtiin rv 29, silloin arvio kooksi lähemmäs 2kg... No, tyttö syntyi´sitten rv 38+2 ja painio 3140 eli mielestäni just mun " näköinen" tyttö. Itse olen ollut täysaikanen ja painanut 3030 ja mieheni on syntyessään ollut 3300g eli nykyajan mittapuun mukaan ollaan oltu pieniä. Sf- mitta meni Ja menee tässäkin raskaudessa nty viikoilla 20-30 keskikäyrän yläpuolella , mutta sitten myöhemmin keskikäyrällä tai sen alapuolella. Pointtini tässä sekavassa viestissä on se, että mielestäni 3000g vauva ei ole liian pieni, vaan ehkä nykyaikana keskimääräistä sirompi ;-) Eiköhän kaikki ole ihan hyvin, mutta hyvä että tutkitaan!

Tiina 21+5

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat