Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hidas laitos asiassa kuin asiassa ja virkailijat oikeita noitia! Samat liput ja laput saa sata kertaa toimittaa sinne.

Sivut

Kommentit (25)

Esim. työssäkäyvä mieheni lasketaan opiskelijaksi, koska hän ei ole valmistunut. Siksi hän joutuu aina täyttelemään myös opiskelijan tuloselvityksiä. Mistähän tämänkin olisi voinut päätellä itse... Asumistuen tarkistukseen, kun muutimme saman talon sisäisesti, ei virkailijan mukaan tarvinnut kuin vuokrasopimuksen toimittaa. Yllätys yllätys, nyt kirjeellä vaativat myös talokirjaotetta jne. Ja aikaa toimittaa lisäliitteet kelaan about viikko, ja heinäkuussahan kukaan ei ole lomalla poissa postiluukun äärestä...

Ei siis aina riitä että lukee ohjeet huolella, lukee kelan nettisivut huolella ja vielä kysyy virkailijaltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aina on asiakas väärässä, virkailija ei koskaan. Meni aika kauan todistaa, että asiakas olikin oikeassa kotihoidontukipäätöksen valituksessa. Kelasta muun muassa kommentoivat asiaa tyyliin: et sä meille mitään voi... toinen nainen totesi puhelimessa, että soitapa vaikka poliisille.

Ja hah, minä olin oikeassa ja rahat maksettiin takautuvasti!!!!

Lisälappusia ym. ei tarvitse lähetellä kun kerralla ja huolellisesti täyttää laput oikein.

Päätöksetkin ovat tulleet kohtuullisessa ajassa. Nyt jännitän opintolainatakausta, mutta onhan se ymmärrettävää että hiukan kestää kun vastaavia hakemuksia on siellä nyt ihan urakalla.

Joskus näiden Kelan solvaajien olisi syytä vilkaista peiliin. Tiedän pari vastaavaa tapausta ja molemmat ovat sellaisia jotka eivät viitsi täyttää lappuja oikein, kuunnella ohjeita ja toimittaa liitteitä ym. ajoissa. Sitten valitetaan kun kestää ja virkailijatkin ovat kusipäitä...

Opintotukea olen nostanut viimeeksi vuonna 2001, vaikka edelleen opiskelen, minulla tuli vain yksinkertaisesti niin mitta täyteen niitä ja sain aina maksaa takaisin jotakin, kun joku pykälä oli jäänyt huomaamatta. (juu, tietenkin on ihan oikein, että maksaakin takaisin ja joutuu maksamaan, mutta Kela ei kai vain sovi minunlaiselleni huithapelille.)

Mutta tämä äitiyspäiväraha ja vanhempainraha hoidettu hienosti ja todella on tuntunut hienolta, että maaassamme tällainen laitos on.

Yhden kerran Kela on mokannut ja olin niiden virheestä johtuen joutumassa maksamaan uudestaan vapaaehtoisesti palauttamani maksun. Siis saman summan kahteen kertaan ja tämä ei millään meinannut ratketa edukseni, ensimmäisestä valituksesta sain hylkypäätöksen. Toiseen valitukseen opiskelin Kelan käyttämän kapulakielen ja sain sitten sen menemään läpi.

Mutta hirveästi tuo Kela voi viedä myös energiaa...:)

Olen hakenut kelasta:

- Äitiyspäivärahaa (päätös tuli sen jälkeen, kun lapsikin oli jo syntynyt) Ja se päätös oli virheellinen ja ne korjasivat sitä vahingokseni jälkeen päin.

- Lapsen hoitotukea (tuli nopeasti meidän kannalta edullinen päätös)

- Yksityisen hoitotukea (hakemukseni ensin hukattiin ja minua syytettiin siitä, että en ole sitä toimittanut. Toimitin uuden niin sain vastaukseksi väärän päätöksen. Valitin siitä niin sitten osui oikeaan ;)

Usein puhelimessa olen saanut vääriä vastauksia.

Olen kokenut kelan kanssa asioimisen todella vaikeaksi, vaikka itse olen hallintojuristi. Ihmettelen todella paljon teitä maallikoita, miten selviätte ja ymmärrätte niitä kiekuroita.

Ja syynä on se, että olen aina täyttänyt lomakkeet kerralla oikein ja toimittanut samalla kertaa ihan jokaisen tarvittavan liitteen. Ei mitään ongelmia ole ollut. Kaikista paras on ollut, kun hain korvauksia lääkkeistä, kun ylittyi se 616 euroa. Laiton hakemuksen postiin PERJANTAINA ja rahat olivat tilillä TIISTAINA. Kovin paljoa nopeampaa toimintaa en voisi vaatia =)

Kuinkahan moni vanhus jää ilman hänelle kuuluvaa vanhusten ja vammaisten tukea, jos hänen puolestaan ei kukaan hae sitä (eikä edes tiedä, että sellainen tuki on olemassa)?

Kelassa on aika usein tylyjä virkailijoita. Olen joutunut asioimaan henkilön kanssa, joka oli hyvin vastahakoinen kertomaan minulle kuuluvista tuista. Ihan kuin olisin ollut hänen omia rahojaan ryöväämässä.

Nyt kesällä Kelassa asioidessani virkailija oli tosi virkaintoinen nuori nainen. Ehkä hän oli kesäharjoittelija ja opetteli virasokäyttäytymistä.

Hän oli todella tympeä, vieläkin suututtaa kun muistan hänen käytöksensä.

Vierailija:

Lainaus:

Hidas laitos asiassa kuin asiassa ja virkailijat oikeita noitia! Samat liput ja laput saa sata kertaa toimittaa sinne.

Mulle sanottiin kun vein äp-rahahakemuksen, että harvoin näkee niin hyvin täytettyä hakemusta, kun kaikki tiedot oli kunnossa=)

kaikki vaadittavat liitteet on mukana.

Palvelu on ollut erinomaista ja päätöksetkin tulleet ihan kohtuullisessa ajassa. Ei ole koskaan kuukautta pidempää tarvinut ootella.

Tädit eivät itsekään osaa vastata, ja jos osaavat, niin vastaavat yleensä ristiriidassa toistensa kanssa. Meillä esim. tilanne muuttuu koko ajan (äitiysraha->vanhempainraha, mies lopettaa työt ja aloittaa opiskelut, muutimme, lapsi syntyi, jne.) Olemme toimittaneet kaikki laput ihan oikein, mutta kun kela on niin hidas käsittelemään asioita, niin tilanne ehtii aina muuttua ennen päätöksen antamista, ja taas saa antaa lisäselvityksiä... Kahden lapsen kohdalta kaksi kertaa on lapsilisähakemusrasti jäänyt kelassa huomaamatta, monia muitakin asioita on " unohdettu" maksaa... Ja jos itse jonkin asian unohtaa ilmoittaa tai vähän myöhässä ilmoittaa, niin johan ovat kärkkäästi rahojaan takaisin karhuamassa.

Prrkele.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat