Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (41)

muutenkaan vielä kovin paljoa peitetään sillä hoitomaksulla, jonka te lapsestanne päiväkodille maksatte. Taitaa olla aika paljon isompi lasku/lapsi kuin kotihoidontuki. Eli aika hieno järjestelmä meillä täällä, ja siitä sopii mielestäni olla ihan kiitollinen.

Esim. minun entisessä työyhteisössä hoitajat olivat muutenkin aivan poikki. Siellä oli muutama vakkari, joilla oli useampia lapsia. He saattoivat olla kuukaudessa välillä jopa toista viikkoa poissa, välillä töissä ja taas kotona kun lapsista joku sairas. Sijaisia ei otettu ja meillä yksi hieman keski-ikää ylittänyt repi tehdä yövuoroja putkeen paljon ja koska hän ei halunnut että vanhukset kärsivät huonosta hoidosta siksi että joku on poissa eikä tilalla ole kukaan niin hän teki toisten vuoroja. Tuloksena se että verenpaine alkoi nousta ja sydänongelmat tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen työssä käyvä äiti, maksan veroja 1700 euroa kuukaudessa. Tuottavana työntekijänä kuukausittainen liikevoittoni on melkoisesti. Kun tästä työnantajani maksaa yhteisöverot, tuotan yhteisöverojen muodossa yhteiskunnalle noin 3500 euroa. Yhteensä veroja tuotan 5.200 euroa kuukaudessa. Olen ymmärtänyt, että yhden päiväkotilapsen hoitaminen maksaa kaikkineen jotain 1000 -1200 euroa kuukaudessa. Maksan palkallani varmaan 4 lapsen hoitamisen

Entä jos olisinkin ammatiltani esimerkiksi lasten sydän kirurgi lastenklinikalla. Jos olisin kotona 3 vuotta hoitamassa lapsiani, saattaisi sydänleikkausjonoihin kuolla useita lapsia.

otsikko(ei tietenkään sama)

KUNNALLE TULISI PALJON HALVEMMAKSI, KUN JOMPIKUMPI VANHEMMISTA HOITAISI KOTONA. PÄIVÄKOTIJÄRJESTELMÄ KUNNALLE PALJON KALLIIMPI.

Lisänä oli laskelmia ja haastatteluja.

Ap

Tämän lisäksi tienaan kuukaudessa verotettavaa työantajani kautta yhteiskunnalle erittäin paljon rahaa.

Lapseni on ollut pari kertaa pois hoidosta niin, että itse olen ollut kotona.

Jos olisin kotona maksaisin veroja jotain 70 e/kk. Sen sijaan saisin yhteiskunnalta jotain 250e/kk. Yhden 3-vuotiaan hoitaminen päiväkodissa tuskin maksaa tuota 1800 e

Itse sain - kiitos niille kotihoidon tuelle jäävien - monen vuoden työkokemukset heti opiskelujen päätyttyä ja sitä kautta vakinaistettiin kun oli työkokemusta pitkältä ajalta.

Vierailija:

Lainaus:

KUNNALLE TULISI PALJON HALVEMMAKSI, KUN JOMPIKUMPI VANHEMMISTA HOITAISI KOTONA. PÄIVÄKOTIJÄRJESTELMÄ KUNNALLE PALJON KALLIIMPI.

Ap

varsinkin kun kotona oleva äitiyslomalainen lähettää vanhemmat lapset kokopäiväiseen tarhaan.

Kerro niiille laiskoille että kun kerran ovat kotona niin on hoidettava omat muksut tai lopetettava lisääntyminen.

mutta lukee myös valtakunnallisen ykköslehtemme kriittisesti. Hesarissakin on ollut niin uskomattomia juttuja välillä, eivätkä ihmiset kyseenalaista lainkaan.

Siksi kysyin, että onko sinulla jotakin alkuperäistä lähdettä.

Ja sydän- ja verisuonitaudit tuntuvat hieman kaukaa haetuilta tässä yhteydessä;)

Kotihoito vs. päivähoito... Niin, riippuu varmasti siitä, kuinka monta lasta vanhempi hoitaa kotona. Minkälaiset ovat hänen tulonsa töissä käydessä, minkälaiset verotulot jäävät saamatta. Hoitokin voi olla kustannuksiltaan erilaista eri kunnissa ja eri lasten välillä. Jne.

kasvaa aivan kamalia, epätasapainoisia ja niiden mielenterveyskulutkin me saadaa maksaa.....

Kyllä olen tienannut ihan hirmuisesti rahaa säästöön tälle yhteiskunnalle kun olen omat kullanmuruni hoitanut kotona.

Perustelut: On tutkittu tosiasia että lapsen sairastelukierre on suurempi pk:ssa kuin kotona. Se lisää vanhempien poissaolojan töistä (työnantajille suuret menetykset, mahdollisten sijaisten palkkaaminen, töiden viivästyminen ja myös muun henkilökunnan lisääntyneet työt --> stressi ja väsyminen lapsettomille ja vanhemmille ihmisille--> kalliiksi yhteiskunnalle kun todennäköisemmin nämä väsyneet ylityöllistetyt vähän poissaolleet ihmiset alkavat saada sydän-ja verisuonitauteja jne),

Päiväkotihenkilökuntaa palkattava lisää ja esim. meidän kunnassa nyt rakennettiin kaksi päiväkotia kun tilat loppuivat (toki se antoi rakentajille töitä mutta vastaavasti kunta joutuu maksumieheksi).

Yms

Vierailija:

Lainaus:

Tämän lisäksi tienaan kuukaudessa verotettavaa työantajani kautta yhteiskunnalle erittäin paljon rahaa.

Lapseni on ollut pari kertaa pois hoidosta niin, että itse olen ollut kotona.

Jos olisin kotona maksaisin veroja jotain 70 e/kk. Sen sijaan saisin yhteiskunnalta jotain 250e/kk. Yhden 3-vuotiaan hoitaminen päiväkodissa tuskin maksaa tuota 1800 e

Joten ei riitä ei, lisäksi tarvitaan vielä kustannuspeitto kiinteistölle, vakuutuksille jne.

että lapset hoidetaan keskitetysti eikä kukaan yhtä kahta omaansa kotona ja vanhemmat tekevät tuottavaa työtä, johon heidät on kalliilla yhteiskunnan rahalla koulutettu

Nyt puhuttiin yhdestä työkaveristasi eikö niin? Työnteolla on paljon myös terveyttä ylläpitävää ja parantavaa vaikutusta. Kyllä sen tätäkin palstaa lukemalla huomaa ;) Itse olen sitä mieltä, että erityisesti vanhempien osa-aikaisen työn mahdollisuuksia tulisi lisätä, mutta se on aihe erikseen.

En ole väittänyt, ettei kotihoito olisi kannattamattomampaa. Haen vain tarkempia tietoja ja lukuja. Pitäisi myös tarkentaa, että kannattamattomampaa kenelle? Kunnalle luultavasti kotiäidit tulevat halvemmaksi, mutta entä laajemmin ajateltuna? Erotus on varmasti keskimäärin pienempi silloin kun kotiin jäävä vanhempi on isä?

(oma lapsi oli kotihoidossa 2.5-vuotiaaksi, ei omaa lehmää kummassakaan ojassa )

Jäädään kuulkaa kaikki naiset kotiin hoitamaan omat lapsemme. Yhteiskunnalle koituu siitä huomattavat säästöt. Luin tästä pari otsikkoa äskettäin. Juu, voin olla yksi kuudestakymmenestä viittomakielella erityisopetusta antavasta pätevästä ihmisesta, mutta katsos mun tilalle yhteiskunta voi säästää ja palkata pätkäsuhteeseen jonkun lähihoitsun.

Päivähoitojärjestelmällä on niin paljon vaikutuksia talouteen sinne tänne, etten usko edes kansantaloustieteilijöiden pystyvän laskemaan todellista summaa. Täytyy huomioida työssäkäyvän äidin tuottavuus ja se, että hän tekee usein työtä, jota hoitaja ei taas voisi tehdä. Samoin onhan taloudellisempaa tosiaan, että yksi ihminen hoitaa neljää lasta kuin se, että yksi hoitaa yhtä-kahta. Sitten taas tienaava äiti kuluttaa kaupoissa, kaupankassat saa palkkansa kuten einestehtaat yms. Oma mielikuvitukseni ei edes riitä siihen, minne kaikkialle nämä asiat vaikuttavat.

Mä saan kuukauden hoitomaksut molemmille lapsille osittaisella hoitovapaalla kolmessa päivässä kasaan.

Lapset on ollu meillä sairaana myös kotona ollessaan, kierteeseen voi sairastua kuka lapsi tahansa missä sitten lapsi on; puistossa, tuttavillasi, naapurissa, hoidossa, bussissa, kaupassa..

Palkkaa työnantaja maksaa sairastelusta. Kokemusta lapsien sairaana olemisesta ei meillä vielä ole hoidossa mutta olettaisin että maksu tulee silti työpaikalta.

Meillä on lapsillekin vakuutukset joten me käydään yksityisellä. Lasku kilahtaa vakuutukseen.

Mutta kotihoito ei ole lainkaan tuottavaa. Yhteiskunta maksaa sen että olet vaan kotona tekemättä mitään. Oli lapsesi terveitä tai sairaita.

Mää olen työssä ollessa varonmaksaja ja teen yritykselle työpanokseni.

Kotiin tullessa lapset kasvatetaan siinä missä kuka toinen vanhempi.

Ihmetyttää tällänen keskustelu, koska ei kotona oleva ole mitenkään tuottava ja töitä tekevä saa olla paljon pois ennenkö alkaa olemaan lähelläkään kotona olevan tasolla.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat