Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

ensi viikolla alkaa työt ja lapsi 1v2kk lähtee hoitoon pph:lle. Nyt tuntuu, että olen tehnyt aivan väärän päätöksen (töihin lähdön) ja mun tehtäväni olisi olla lapsen kanssa kotona!! Alkukesästä kun otin työn vastaan, ajattelin että tässä on kesä aikaa sopeutua asiaan, mutta mitä vähemmän kotipäiviä on jäljellä sitä enemmän ahdistaa. Tuntuuko töihin paluu aina näin vaikealta?

Kommentit (13)

Kyllä se siitä helpottaa, kannattaa jutella saman ratkaisun tehneiden kanssa ja kiinnittää huomiota kaikkeen siihen positiiviseen, mitä tästä elämänmuutoksesta seuraa. Varaudu tosiaan siihen, että ensimmäisinä päivinä kuljet työmatkat itku silmässä ja että lapsikin varmaan itkee perääsi, mikä on sydäntäsärkevää, mutta yleensä se itku kyllä lakkaa heti kun äiti häviää näkyvistä.. Tsemppiä!!

Seiskan tekstissä oli paljon hyviä ajatuksia ja vinkkejä, mutta tosiasia lienee, että esim. 70-luvulla suurin osa hoitolapsista aloitti uransa huomattavasti paljon nuorempana kuin nykyään. Eli jos äiti ei jäänyt " lopullisesti" kotiin, tarha saattoi olla edessä jo 3-kuisena. Nykyään hieman eri meininki - Suomessa. Muualla maailmassa tuo edellä kuvattu edelleen ihan normaalia arkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksi ei vois nytkin käydä jumpassa? Jos kotona on myös isä?

Mä olen viemässä omaa 1v 7kk hoitoon ja myös vähän kauhistuttaa. Toisaalta tiedän että minä taasen tarvitsen sitä, omaa tekemistä.

Meillä tosin lapsi ei tule olemaan koko ajan kokopäiväisenä, mutta silti. Ja vaikka olisi kokopäiväinen niin kyllä voisin yksin lenkillä tms. käydä pari kertaa viikos!

niitä hiekkalaatikon reunalla kyhjöttäviä äitejä... Takana useampi vuosi kotona ja muuta elämää ei ole kuin pohtia oman tenavan erinomaisuutta. Ripaus työelämää voi olla ihan hyvä juttu koko perhettä ajatellen.

ja vaikka hoitopäivät olivat n. klo 10-15, yhteistä aikaa tuntui silti jäävän sen verran vähän, etten pitkään aikaan mitenkään voinut kuvitella iltaisin meneväni mihinkään omiin menoihin.

ei kannusteta millään tavalla hoitamaan kotona. Tämä on yhteiskunnan malli ja itse ajattelin alistuvani siihen. Todella ikävää näin.

Hoitoon vienti ei ole välttämättä mielettömän tietoinen valinta, suurinosa ajautuu ratkaisuun joko työhön liittyvistä (menee ura ohi) tai taloudellisista (liian suuri asuntolaina yhdelle maksettavaksi). Tein kuitenkin yhden päätöksen ja sitä suosittelen kaikille muillekin. Kun nyt olet valintasi tehnyt ja viet lapsesi hoitoon, hyväksy se asia että näin on. Yritä päästä asian kanssa heti sinuiksi. Älä syyllistä itseäsi siitä. (Tämä lapsi itkee nyt sen vuoksi että minä olen huono äiti kun vein hänet hoitoon) Ole nainen ratkaisusi takana. Luulen, että lasta enitan ahdistaa silloin, kun vanhempi ei ole oikeasti luonut itselleen kantaa siitä, hoidattaako lapset kotona vai meneekö töihin -- ja roikkuu siinä välillä sekä henkisesti että fyysisesti. Lapset sopeutuvat helposti.

Nyt kun menet töihin niin helpota arkeasi mahdollisimman paljon. jos ei ole käynyt aiemmin siivooja, hommaa se. Osta keittiöön apuvälineitä, tee pakkaseen valmiiksi ruokia, joita vaan lämmität työpäivän jälkeen. Varaa mahdollisimman paljon aikaa sinulle ja lapselle. Nyt sinulle ei jää ollenkaan vapaata aikaa itsellesi -- mutta parin vuoden päästä helpottaa. Silloin jo voit jättää lapsesi ihan hyvin hetkeksi jonnekin, jotta pääset pari kertaa viikossa jumppaan.

Ekat päivät vain itkeä märystätä töissä, miten se lapsi pärjää. Tiedän tämän kokemuksesta. Se on aina kamalaa, kun lapsi pitää hoitoon jättää, mutta kyllä se siitä. Iso elämänmuutos ja se ottaa aikaa sopeutua siihen. Tsemppiä rutkasti!

Mä uskon tuohon väitteeseen, koska

käytännössä lähes kaikkialla muualla länsimaissajohtuen yhteiskunnan erilaisesta rakenteesta miehet pystyvät tienaamaan niin paljon paremmin (eläkkeet ja sosiaalikulut pienempiä), että ne pystyvät elättämään vaimon ja lapsen kotona. Tämän lisäksi monissa maissa verotus on huomattavasti Suomea kevyempää. Useissa maissa mies saa verohelpotuksia, kun vaimo hoitaa kotona lapsia. Harvoissa maissa on kunnallisia yhtä halpoja päivähoitojärjestelyjä kuin meillä.

Näissä yhteiskunnissa on vaimojen huomattavasti järkevämpää jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan.

Suomessa kotona hoitamista tuetaan parilla sadalla eurolla kuukaudessa. Verotuksessa se ei näy mitenkään. Yhteiskunta rakenne on Suomessa tehty niin, että perheissä tienaa molemmat. Harvoilla aloilla palkat ovat yli 5000 e/kk. Ja jos palkka on hyvä, verotus syö siitä todella paljon. Jos tulorakenne olisi sellainen, että mieheni tienaisi saman, mitä hän tienaisi esim. Saksassa, Englannissa tai USA:ssa jäisin heti kotiin.

koko ajan sitä yrittää perustella itselleen ko. valintaa (ei niitä kouluja ole turhaan käyty jne.), mutta kun se lapsikin on vain kerran pieni...no, ehkä tämä sitten helpottaa kun alkuun pästään ja saadan homma (toivottavasti) toimimaan. Ekat viikot taitaa todellakin mennä työpaikan vessassa itkiessä...

ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat