Seuraa 

Hei, nyt kaipaisin kipeästi muiden vinkkejä, neuvoja , mielipiteitä, ihan mitä vain, kun oma pää ei enää kestä tämän onelmani kanssa....(nytkin siis keskellä yötä asiaa suren ja itken....)

Perheessämme on kolme koiraa, 10-,8-ja 4 vuotiaat keskikokoiset koirat, mieheni,minä,4-vuotias poikamme ja aivan hetkenäminähyvänsä syntyvä uusi ihmisvauva.

Ongelmamme on nuorin koiramme. KOira on erittäin arka ja onkin aina ollut kova haukkumaan ja rähjäämään muille koirille, eikä muita koirakontakteja jurikaan ole kuin omat ja sitten muutamat aivan ähipiirin koiraystävät. Ulkoilun ja tämänrähjäämisen kanssa olen monet itkut itkenyt ja yritetty vaikka mitä, mutta sen kanssa nyt jotenkin pärjätään ja ollaan ehkäjopa hiukan edistytty,ainakin välillä.

Pahon ongelmamme on kuitenkin kotona olo, joka nyt taas minun jäätyä kotiin on kärjistynyt ja varmasti ainakin pahenee syksyn mittaan. Kun ovikello soi , riistäytyy homma täysin käsistä. Kaikki kolme haukkuvat kuinhulut, mutta etenkin tämä nuorin on suorastaan hysteerinen, kiljuu, haukkuu, murisee jne... Tilanne menee täysin kaoottiseksi,jos joku vieras erehtyy tulemaan meille sisään,Koira käyttäytyy etenkin mieheni poissaollessa hysteerisesti, enkä saa tilannetta mitenkäänrauhoittumaan. Nämä erilaiset hässäkkätilanteet kun oavt lisääntyneet tottakailapsemme kasvettua jakun välillä näitä lapsivieraita soittelee ovikelloa. Itse jännitän ja pelkään arvaamattomia

Kommentit (6)

hei, kolme kun mennä vilistää laumana, ja antavat toinen toisilleen pontta on kieltämättä hankalaa.

voisi kokeilla lisätä treeniä ja palkitsemista oikeasta käyttäytymisestä. ihan perusjuttuja: kaikki kolme toimimaan yhtä aikaa ja erikseen, istu, maahan, seiso jne. ja pysymään siinä missä sanotaan, vaikka menisit toiseen huoneeseen.... vaatii pitkää harjoitusta. niiden on tajuttava, että sinä päätät, eikä ne.

-et ole ajatellut ottaa jonkun kunnollisen koulutetun koirakouluttajan katsomaan tilannetta ja antamaan vinkkejä? voisi parituntinen tapaaminen helpottaa kovastikin omaa harmistusta, kun saisit hyviä neuvoja, miten eteenpäin!

Itselläni on koira, joka menee ovelle vastaanottamaan vieraat liiankin innokkaasti. Yksinkertaisinta on napata koira turvaportin taakse, josta se näkee tulokkaat, mutta ei pääse hyppimään eikä raapimaan ihmisiä. Koira kyllä tottelee hetken, että ei saa hyppiä, mutta unohtaa innoissaan sen taas. Siksi on viisainta rauhoittaa tilanne niin, että koira odottaa portin takana kunnes rauhoittuu ja vieraat ehtivät tulla sisälle rauhassa. Mun mielipide on, että missään tapauksessa varsinkaan koiraperheessä ei pieni lapsi ei avaa ovea yksin koskaan, oli tulossa kavereita tai ei. Vanhemmat ohjaavat koirat (varsinkin sen koiran, joka haukkuu ja menee hysteeriseksi ja on arka) odottamaan portin taakse ja menevät avaamaan oven yhdessä lapsen/lasten kanssa. Lapsi voi avata oven yksin silloin kun hallitsee koirien peruskäskyt ja ne tottelevat häntä.

3 koiraa on lauma, ja paljon vaikeammin käsiteltävissä ja hallittavissa kuin kaksi tai yksi. Selkeät säännöt ja toiminta voi auttaa lauman kanssa, sekä koirien, että lapsien. Vauvan kanssa on varmasti vaativaa saada koiralauma ja vanhempi lapsi ovikellon soidessa aisoihin. Koirille tulisi opettaa kaikissa tilanteissa, että olet lauman johtaja ja saat ne heti turvaportin tai oven taakse komennettua ovikellon soidessa. Tätä ois hyvä harjoitella rauhallisena hetkenä ensin. Arka koira pelkää, ja siksi voikin vaikka purra tulokkaita. Sitä ei saisi laittaa siihen tilanteeseen, vaan viedä omaan turvalliseen paikkaansa ovikellon soidessa. Ottaisin itse aran koiran vaikka kiiretilanteessa syliin. Jos sinulla on vauvakin sylissä ja olet yksin niin tuolloin se taitaa olla mahdotonta, että pidät sylissä vauvaa ja koiraa. Silloin koira turvalliseen paikkaan odottamaan. Jopas innostuin kirjoittamaan. ;) Nämä koira-aiheet on lemppareitani.

Villa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen samaa mieltä Villan kanssa. Eli opettakaa koirat menemään toiseen huoneeseen tai tilaan kun ovikello soi. Voitte harjoitella ovikäyttäytymistä, soittamalla ovikelloa turhaan (eli kukaan ei mene avaamaan ja kukaan ei tule sisälle) tai niin, että ovikello soi ja toinen ohjaa koirat käyttäytymään rauhallisesti - ja sitten vasta tulee ihminen sisälle. Miettikää myös, miksi koirat kiihtyvät niin kovasti kun ovikello soi. Kiiruhdat itse ovelle? Aina ovesta tulee sisään menoa ja meininkiä?

Lenkkeily olisi varmasti järkevintä hoitaa niin että arin koira on yksin. Silloin sitä on helpompi hallita, se ei saa laumasta turvaa ja pystyt keskittymään yksin siihen.

Mutta mitä mieltä olisit, jos et välittäisi koirasi huonosta käytöksestä? Itse sain rauhan kun en enää stressannut koirani käytöstä. Stressi tarttuu koiraankin.

Että rauhottamista voisi kokeilla, se toimii meillä. Tosin meillä koira on kiinni(kun ei ole porttia), istuu omalla paikalla odottamassa ja kun rauhoittuu saa moikata ja vieraat saa huomata koiran,jos hilluu -> oma paikka. Tämä hyvin harjoitusasteella vielä,mutta ne onnistuneet kerrat palkitsevat niin koiran kun omistajankin sekä säästää vieraiden vaatteet..

Että rauhottamista voisi kokeilla, se toimii meillä. Tosin meillä koira on kiinni(kun ei ole porttia), istuu omalla paikalla odottamassa ja kun rauhoittuu saa moikata ja vieraat saa huomata koiran,jos hilluu -> oma paikka. Tämä hyvin harjoitusasteella vielä,mutta ne onnistuneet kerrat palkitsevat niin koiran kun omistajankin sekä säästää vieraiden vaatteet..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat