Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sivut

Kommentit (35)

Silvain palailee lomilta, koko heinäkuun kestänyt netti pimento ohi. Kiva oli tulla lueskelemaan kuulumisia. Täällä maha alkaa olla sellaisissa mitoissa että satunnaisille lasketun ajan kyselilijöille en ole enää kehdannut sanoa vauvan syntyvän marraskuun lopulla, vaan vastaan epämääräisesti että syksyllä ; ) Neuvolassa eilen kaikki hyvin, painoa vähän liikaa taas, mutta sekin kuten mahan kokokin tuttua edellisistä raskauksista.

Töihin paluu ollut mukavaa pääosin myös vaikka pelottaakin oma jaksaminen fyysisessä työssä. Minulla kipeytyy välillä häntäluu todella pahaksi, muuten voin hyvin vaikka vatsa jo alkaa painaa ja on tiellä kun täytyy kumarella ja kyykistellä. Työhön paluussa ihmetytti yksi asia, kun näin uudet listat. Minulle oli laitettu uuteen listaan vuoroja osastolle joka on omaani huomattavasti rankempi ( paljon raskaita nosteltavia ja agressiivisia potilaita ) ? mielestän vaikuttaa lähes kiusanteolta, tottakai tiesin ettei raskauteni työnantajalleni hyvä uutinen ollut mutta kuitenkin outoa käytöstä...

Meillä esikoinen menee toiselle luokalle ja kuopus eskariin. Kuopus on päivähoidossa normaalisti äitiyslomani alkuun ja sen jälkeen menee vain eskariin eli on noin puolipäivää tarhassa.

Nyt ei taida enää olla kyse univeloista, vaan rytminmuutoksesta. Heräiltiin tytön kans taas tänään vasta ysiltä... illalla on sitten nukkumaanmenot takunneet.

Masussa kaikki ihan hyvin. Hieman rauhallisempaa on ollu pari päivää, mutta jotain merkkejä aina sillon tällön tulee. Asento on ehkä vaihtunut, kun en oikein osaa paikallistaa noita liikkeitä.

Nyt ei kertakaikkiaan tule juttua!

Sarafan rv 24+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Bubbles: en muista lääkäreiden nimiä, ihan ohi ne siinä paniikki tilanteessa meni, mut nla käynneillä käyn Maritalla, aivan ihana ihminen! Hänellä olen käynyt joka raskauden aikana.

Mulle se kotiuttava lääkäri (Saara joku) sanoi et periaatteessa ihan normaalisti voin kotona olla, töissä jos olisin niin saikkua. Et miten ton nyt sitte ottaa, no nyt oon kyllä niin kipeä etten pysty mitään tekeen, onneks miehellä tää viikko lomaa. Niin ja joo osastolla olin vuorokauden.

Edellisessä raskaudessa olin kipeä ja supisteli jo ennen näitä viikkoja mitä nyt on, mut ei paikat auennu tms. mut eipä noistakaan tiedä. Onko sulla koska se lääkärinla? Mulla ensviikon ke ja sit siitä seuraava ma kontrolli äitipolilla.

Loppuko sulla se vuoto ihan itestään vai kuinka se meni? Onko sulla kipuja tai supistuksia?

Nyt lepäileen taas

Tuuli rv 26

pääsisit vielä sinne pitkille viikoille odottelemaan vauvan kääntymistä! Aika hurjalta kuulostaa nuo sun synnytysviikkosi, lähetän täältä vähän yliaikakarmaa sinne suuntaan (nim. synnyttänyt 42+2 ja 41+4 enkä tämän kolmosenkaan odota tulevan ennen kuin vähintään 41 viikkoa on täynnä...)!!!

eli nopsasti pino pystyyn ennen TAYSiin kontrolliin lähtöä.

Täällä ei ihmeitä. Kuopus on ottanut hoidon aloituksen tosi rankasti. Itkee ja roikkuu lahkeessa. Yöllä huuteli pari tuntia- olisikohan eroahdistus vai onko hoidossa annettu jotain sopimatonta ruokaa?

no, mahassa voidaan kai samoin kuin ennenkin. meilläkin on alkanut muuten olla kovia tärinöitä vauvalla. ja liitoskipuja. tunnen itseni vanhaksi.

Toivottavasti tavataan iltapäivällä, eikä tartte jäädä osastolle.

mom rv25+4

Jospa minäkin pinoutuisin pitkästä aikaa kesäloman jälkeen.

Kuukauden kesäloma oli äärimmäisen rentouttava. Säät oli mitä parhaimmat. Mökillä oleiltiin, tuli uitua ja jonkinverran kai rusketustakin sai. Ja neuvolan lahjomaton vaaka kertoi heinäkuun puolivälissä, että hyvin tuli syötyäkin. Syömistä pitänee vähän yrittää hillitä nyt kun arkinen aherrus alkoi. Neuvolantäti jo vähän torui kuinkaa painoa on noussut 720 g viikossa. Tuntuu että kilot kyllä jää kiinni vaikka vaan kaupassa kävelisi makeistiskin ohi eikä edes ostaisi mitään. Ja kaikki jää takapuoleen ja sisäreisiin. Tuntuu, että takapuoli on kasvanut suurinpiirtein yhtä paljon raskausaikana kuin mahakin.

Maha pullahti loman aikana ihan mukavasti. Osa vaatteista jäi armottomasti pieneksi ja täytynee käydä ostamassa pari mammapaitaa, koska siviilipaitojen helmat alkavat ikävästi nousta kohti kainaloita.

Kelan paperit odottavat lähettämistä. Odotan palkkatoimistosta ilmoitusta, että saavat täytettyä sen Y17 lomakkeen.

Tytär on tämän viikon mummilla hoidossa, koska tarha aukeaa vasta ensi viikolla. Mummilassa on aina tietysti mukavaa, mutta nyt siellä on vielä hänen puolitoista vuotta vanhempi serkkunsakin lomalla. Muksuilla on aika nastaa keskenään. Eilen käytiin sirkuksessa illalla ja tänään molemmat nappulat tulevat meille yöksi. Ihana nähdä kuinka hyvin viihtyvät keskenään. Sitä saa itsekin ikäänkuin " omaa aikaa" kun tyttärellä on samanikäinen kaveri. Nyt kun näkee kuinka hyvin serkukset viihtyvät keskenään, on alkanut vähän harmittaa että näille omille lapsille tulee melkein 4 vuotta ikäeroa. Riittääköhän niillä mitään yhteistä enää kun ikäeroa on kuitenkin niinkin paljon?

Kaipa tämän työpäivän voi lopettaa ja lähteä jolkottelemaan kotiinpäin.

Viljonkka74, tasan 25

vahinko,käsi lipsahti enterille ja tekstit tuppasit liian aikaisin listoille! Taitaa väsy painaa;) Yön olen mielestäni nukkunut ihan kohtalaisen hyvin. Poika heräsi 4.30 aikaan itkeskelemään, taitaa eilinen tarhapäivä vaikuttaa.

Vaavi on potkiskellut eilisen illan ja nyt taitaa nukkua.

Saa nähdä kumpi tulee..Olen itse aina arvannut lasteni sukupuolet väärin. Äitini ja mieheni ovat osuneet oikeaan(tähän asti). Itsellä on nyt tyttöolo,äidilläni ja miehelläni on poikaolo.

Miten olette ratkaisseet muiden lasten osalta hoitoasiat vai oletteko vielä miettineet sitä? Me kovasti olemme jo pohtineet jatkavatko lapset päivähoidossa vai ei, äitiyslomani alettua. Tällä hetkellä tuntuma on se, että poika jää kotiin (2v.) ja tytön(4v.) hoitosopimus tehtäisiin minimiin, eli 5 päivää/kk. Ajatuksena on, että tyttö pääsisi tarhaan harjoittamaan sosiaalisia taitojaan ja ihan leikkikavereidenkin vuoksi..Naapurustossamme ei ole samanikäisiä leikkikavereita..

Nyt lähden tekemään pikasiistimisen huusholliin,pari työkaveria on tulossa kylään!

Kaikki nuo kuvailemasi oireet: väsymys, kivut, univaikeudet/yölliset valvomiset, hengenahdistukset ja sydämen tykytykset olisivat voineet olla myös minun kirjoittamia! Ja osaksi niistä vaivoista olen täällä kertonutkin. Minulla oli oikeastaan vain muutama viikko hiukan helpompaa siinä välissä kun merisairas/pahoinvoiva olo loppui ja maha kasvoi/alkoi painaan. Niin ja tuota oirelistaa voisin vielä jatkaa suonenvedoilla, närästyksellä ja supistuksilla/rasiteherkkyydellä...

Kiva kuulla että joku muukin kärsii samoista ahdistavista olotiloista, siis ei tietenkään kivaa sinulle, mutta on hyvä tietää ettei ole yksin! Tuleeko sinulla muuten maha kovin " ulos" ? Minulla ei tule ja olen ajatellut että josko vauva olisi niin syvällä että ahdistaa myös sen vuoksi...

the-masu ja pikkuakka 26+5

siis supistelee. Pitäis laittaa tyttö kohta päikkäreille ja ite laittaa vähän huushollia... se vaan niin monesti alkaa väsyttään samalla kun hetkeksi hengähtää siihen tytön viereen. Peräänkuulutan oikeutta hehkeään keskiraskauteen!

BUBBLES, jup tuo kone on sellanen ajastuksellakin toimiva 7kg:n kone. Ajastusta ei vaan oo edes käytetty. Juuri sen takia ostettiin tuo, että ehkä tässä se rumpukin vielä hankitaan. Olen ollu tosi tyytyväinen! Hiljainen ja hyvät ohjelmavalinnat, pesuajan näkyminen on myös tosi hyvä juttu. Listahintahan näyttää olevan 599, me maksettiin tingittynä jotain 540.

Sarafan

Neuvolassa aamulla kävin ja kaikki hyvin: RR 100/69, pissa puhdas, painoa tullut alusta asti nyt 500g ( mutta 163cm ja nyt siis 78,8kg että että... ), sf mitta 26cm, sydänäänet kuului hyvin.

Sokerirasitus torstaina, seuraava neuvola 3.8 ja samalla esikon 5v neuvola.

Lapset vein just tarhaan viiden viikon tauon jälkeen ja suht hyvin jäivät. Saavat jatkaa 1.10 asti vanhoissa ryhmissään, kun sitten jäävät kotiin. Poika menee seurakunnan kerhoon kolmena päivänä viikossa 2,5h kerrallaan. Tyttö kotona mun ja vauva-veikan kanssa. Ovat olleet tarhassa tähän saakka 12 päivää kuussa.

Itsellä saikkua toka päivä ja jatkuu ensi viikon tiistaihin saakka. Sitten pyydän lisää tarvittaessa. Töihin en edes yrittänyt palata loman jälkeen vaan nyt todella lepään kun lapset on tarhassa = ).

Effica ja Pyry 26+6

Aivan karmea väsymys joka päivä, vaikka kuinka nukkuisi 9h yöllä (joskin siihen mahtuu 3-4 vessakäyntiä). Pelkään tosiaan, että hemoglobiini on romahtanut entisestään. Mullakin tulee erittäin usein tunne, etten saa henkeä, tai että happi ei riitä millään. Olen kyllä laittanut sen kaksosmahan syyksi. Esim. kun esikoiselle hetken nalkuttaa katkeamatonta tekstiä, huohotan puolikuolleena hetken sen jälkeen. Maatessa usein myös happi tahtoo loppua, tuntuu, että keuhkot on niin ahtaalla. Huomasin just, että häpyliitos alkaa jo ärhennellä. Ekasta ei sitä vaivaa ollut, kuin hetken synnytyksen jälkeen vasta. Onneksi ei nyt vielä pahasti satu.

Tuntuu muuten, että poksahdan kohta kyljistä! Ensin kohtu kasvoi vauhdilla niin ylös kuin pystyi (eli ihan kylkiluihin ja palleaan), nyt se on levähtänyt sivuille mahdottomasti. Kylkiä kolottaa ja toisen pojan jalat potkaisee vimmalla vastaan kyljestä, jos siitä vähän painaa.

Jotain positiivistakin mahtuu mukaan! Mä olen jo pari kertaa tuntenut toisen pojan hikan! Ihana pieni asia :)

Alia ja pikkuoravat rv26+1

no sinne piti sitten heti lähteä näytille,koska pistos oli kaulassa.

Onneksi sain miehen sinne lähtemään,nimittäin mies oli tullut allergiseksi ampiaisille ja oli siis saanut erittäin pahan allergia reaktion.

Olisi voinut henki lähteä jos en olisi käskenyt eilen ottaa zyrtec tablettia!

Lääkäri laittoi 3 lääkepiikkiä miehen kankkuun ja sen lisäksi 2 tuntia nesteytystä.

Mies pääsi onneksi kotiin ja sai lääkäriltä lääkkeeksi semmoisen piikin joka pitää myöhemmin jos vielä ampiaisnen pistää niin laittaa heti lihakseen koska muuten voi olla vaikka hengenlähtö edessä.

Kotio tullessaan mies kuitenkin kiitti että olin pakottanut soittamaan ja meneen lääkäriin...

Mikähän noita miehiä noissa lääkäreissä niin plottaa että sinne mennään todellakin vasta sitten kun on henki kyseessä!!!

Onko muiden miehet tuommoisia ettei lääkäriin mennä kuin äärimmäisessä hädässä?

Huomenia Murut! Ihanaa kun on viikon netti-pimento ohi=)! Olin tosiaan " lomareissulla" isännän kanssa viime viikon eli olin sen mukana työreissussa.

Tänään olen sitten toista päivää erityisäitiysvapaalla ja heti alko kolotukset...selkä on niin jumalattoman kipee eikä auta vaikka kuin jumppais,mutta onnex on kuulemma asiaan kuuluvaa ja ohi menevää.

Neuvolassa kävin äsken,kaikki oli ihan ok:pissa puhdas,rr 103/77, painoo oli tullu 430g/vko ja vaavin sydän sykki kiivaasti=)! Oli neuvolalääkäri kolme viikkoo sitten laittanut koneelle,että vaavi on perätilassa,mutta sehän kerkiää vielä monet kerrat kääntymään.

Muuten ei mitään ihmeitä,raskaus-dementia vaan vaivaa pahemman kerran...

Palaillaan illemmalla,nyt aamukahville=)

tiitiäinen78 & " nestori" 23+4

Tänään piti herätä aamulla aikaisemmin kuin yleensä. Piti käydä labrassa verikokeissa. En halunnut sokerirasitukseen, joten ottivat vain paastosokerin ja pitkäaikaissokerin. Pitkäaikaissokerin tulokset saan vasta ensi viikolla, paastosokerin saan vissiin tietää huomenna neuvolassa. Jos niissä on jotain häikkää niin sit sokerirasitukseen.

Mulla on ollu kauhee väsymys päällä koko raskauden ajan. Missähän lie se energinen ja kukoistava keskiraskaus?! Liitoskivutkin vaivaa. Yöllä on todella vaikeaa saada unen päästä kiinni jos sattuu heräämään. ja yleensä joka yö pitää herätä kun täytyy mennä pissille. Yleensä valvon 4.00-6.00. sit päivällä väsyttää ihan sikana, mutta uni ei tule :( alan kyllä olla ihan poikki.

Onko muilla ollu sellasta, että on välillä tosi vaikee hengittää? Tuntuu ettei saa vedettyä henkeä millään ja sydän tykyttää. Todella ilkeä tunne.

Jep, mutta tulipa taas valitettua.. Odotan kyllä innolla marraskuuta jolloin keho alkaa palautua entiselleen ja on pikkuinen kainalossa :) siihen tuntuu olevan vielä piiiiiiiiitkä aika..

marrasnasu 25+4

Toivoovauvaa: Olipa hyvä,että pakotit miehes lekuriin,huh huh... loppu hyvin kaikki hyvin=)! Meillä ei miestä saa lekuriin kans muuten kuin " kirveellä" ,rassukalla on kamala piikki-kammo ja viimex siltä on otettu verikokeet armeijassa yli kymmenen vuotta sitten. Saas kattoo kuinka miehen käy synnytyksessä=)!

Tänään tosiaan vein Kelaan paperit,saas kattoo kuin kauan ollenkaan kestää. Täti sano käsittelyn vievän 2 vkoa-kuukauden,mutta ite luulen sen kyllä vievän paljon kauemmin ja luultavasti joudun antamaan vielä jotain lisäselvityksiä...on vaan itellä sellanen olo.

Perhevalmennus oli hetki sitten,aika turha kerta,mutta ens viikolla aiheena on synnytys,tosin oon nähny ne videot jo moneen kertaan aikoinaan opiskellessani,mutta eikö kertaus oo opintojen äiti=)!

Huomiseen!

tiitiäinen78 &" nestori"

Tänne ei kuulu mitään kovin ihmeellistä, makaan tylsistyneenä himassa ja mies on tontilla. Eilen sain sokerirasituksen tulokset ja arvot olivat sallituissa rajoissa :) Kävin myös ostamassa lisää äitiysvaatteita, eli niitäkin nyt siunaantuu suunniteltua enemmän... Puolustelin itseäni sillä että kaikki neuleet mitä olen ostanut, ovat sellaisia mitä voi käyttää myös odotusajan jälkeen ja housut pistän talteen seuraavaa raskautta ajatellen! Tosin tuo seuraava raskaus ei tällä hetkellä kuulosta kovin houkuttelevalta :) Itselläni ainakin kuluu nyt viikot NIIN hitaasti. Huoh, taidanpa taas oikaista hetkeksi sohvalle. Tuleehan sieltä vanhoja salkkareita, jippii! :( Olen säälittävä ):

the-masu ja pikkuakka 26+5

kun sain esikoisen päiväunille. Nyt on äidillä omaa aikaa :)

The-masu: Mullakaan massu ei ole kovin ulkoneva (onko toi ihan oikea sana?) Se on tosi ylhäällä ja voi tietty painaa keuhkoja. Ruuan jälkeen olo on yleensä tukalin. Ja mullakin esiintyy vielä tuota närästystä, ilman rennietä ei pärjää.. On tosiaan kiva kuulla ettei ole ainoa :) aloin jo epäillä onko vaivat sittenkin korvien välissä..

Lastenhoidosta: Meillä esikoinen on kotona nyt kun minäkin olen. Laitoksella oloajan on varmaan mun siskon luona. Sit taas ihan kotosalla. meidän naapurissa asuu perhepäivähoitaja ja käymme hänen ja hoitolasten kanssa ulkoilemassa aamu- ja iltapäivisin silloin kun ehditään. Näin esikoinenkin saa leikkiä muiden lasten kanssa.

Autokuumeesta: meillä kans miehellä ei ole koskaan ollut autokuumetta. Minä olen saanut aina suostutella uuden auton ostoon, kun entinen on jo ollut liian pieni tai liian huonokuntoinen. Mies on sellainen kitupiikki; mitä sitä uutta kun on entinenkin.. Välillä tuo piirre ottaa todella päähän, mutta toisaalta hyvä että joku on hallitsemassa mun shoppailuintoa ;)

Huomenna on neuvola, joten palaan astialle huomenna kertomaan kuulumiset, moi!

Lasten hoidosta on kyselty (meinaa ihan omaa napaa vaan tulla...)

Esikoinen aloittaa eskarin ensviikolla ja nykyinen kupus jää mun ja vauvan kanssa kotiin, ei siis aloita hoitoa, ikääkin neidillä vasta vauvan synnyttyä 1v 5kk et eipä hän vielä osaa muiden kanssa leikkiä, ehkä 3v alkaa jo kaivata muiden lasten seuraa ja osaa leikkiä toisten kanssa ainakin oman kokemuksen perusteella.

Elokuun ekaa päivää siis vietetään...

Äkkiä se aika tuntuu kuitenkin menevän.

Lasten hoidoista oli kyselyä joten vastaampa siihen nyt kun kerrankin muistan mistä oli puhetta!

Eli meillä vanhin 7v tyttö menee ekalle luokalle alkaa nyt 10pvä ja poika pian 6v menee eskariin joka alkaa myös 10 pvä.

Sitten nuorin 4v tyttö jää kotiin ja käy perhepäivähoitajalla vain kerhopäivinä ja semmoisina päivinä kun olemme miehen kanssa esim äitiyspolilla tai sitten silloin kun vauva on jo maailmassa ja vielä ollaan laitoksella.

Sen jälkeen tyttö saa itse päättää haluaako kerhopäivinä vielä hoitoon vai meneekö vain kotoa kerhoon.

Semmoistakin mietin että jäisi tyttö kotiin ja minä alkaisin sitten tytön ja vauvan kanssa käymään seuraavan vuoden alusta mll:n perhekerhossa.

Kävin siellä viime keväänäkin ja tykkäsin,mutta käynnit tyssäsi siihen että mies aloitti työt ja se tarvitsi autoa eli ei päästy sinne ja sitten se kun eskari loppui vanhimmalla klo:12.45 ja me oltais oltu kotona vasta klo:14.00 tai pikkusen ennemmin.

Nyt lapset tosin ovat kaikki kolme perhepäivähoitajalla,kun sopimusta 2-3pvä/viikko oli vielä jäljellä tuohon 10 pvään saakka ja viihtyvät hyvin.

Perhepäivähoitajakin puhui että oikein meinaa itku tulla kun kaksi hoitolasta jää nyt pois ja kolmas käy vaan kerhopäivisin...

Tuo hoitaja on kyllä yksi maailman ihanimmista ihmisistä,lähettää lapsille onnittelu kortit ja muistaa suyntymäpäivät ja nimipäivät ja on oikeasti kiinnostunut lapsista ja tykkää niistä oikeasti.

Perhepäivä hoitaja on ollut yksi suurimmista syistä siihenkin ettei ole viitsitty muuttaa kun lapset ovat siitä niin paljon tykänneet ja muualle ei olisi ollut mahdollista saada edes tuota osapäuivähoitoa 2-3 kertaa/viikko.

Tuommoisia suunnitelmia siis meillä lasten hoitopaikkojen suhteen...

Masukki voi hyvin ja potkiskelee edelleen silloin tällöin.

Mies tosin ei voi kovin hyvin,häntä pisti eilen ampiainen kurkkuun ja otti siihen sitten zyrtec tabletin ja nyt sitten tänään on huonovointinen ja väsynyt,tullu oireet ilmeisesti tuosta zyrtecistä...

Mutta mitään vakavampaa ei onneksi ole tullut.

Ehdotin että soittaa lääkärille jos oireet eivät mene ohi mutta ei kuulemma haittaa oloa niin paljoa.

Mutta nyt seuraaville vuoroa!

rv24+1

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat