Seuraa 

Kolmatta odottelen viikolla 24 ja ennen tuntematon vaiva on astunut kuvioihin eli alaselän särky. Eilen alkoi taas arki loman jälkeen ja tuli päivä istuttua työpöydän edessä. Illalla huomasin, että liikkuminen oli aika kankeaa, alaselkä oli pahuksen kipeä vasemman pakaran puolelta. Ja tänä aamuna en meinannut päästä sängystä ylös ollenkaan. Koiralenkille oli kuitenkin pakko köpötellä ja siinä tuo selkäkin pikkuhiljaa vertyi, joten pääsin (=jouduin) tänne töihinkin tulemaan. Kesälomalla ei selkävaivoja ollut, mutta silloin en kyllä tuntikaupalla istunutkaan. Ennen lomia muistelen, että selkä taisi jo vähän oireilla, mutta ei näin pahasti. Löytyykö kohtalotovereita, mikä teillä on tuonut helpotusta selkään (jumppa, venyttely)? Yritän kyllä tasaisesti jaloitella pitkin päivää, mutta pääsääntöisesti töissä tulee oltua peppu penkissä (ei käytännössä mahdollisuutta tehdä töitä seisten). En nyt vielä tässä vaiheessa raskautta haluaisi heittäytyä täysin raihnaiseksi ja jäädä pois töistäkään (vaikka sekin on kyllä käväissyt mielessä, kun kotona ei ehdi/tarvitse istua koko päivää).

Kommentit (6)

Ehkä tämä tästä vielä helpottaa... Tukivyötä en tosiaan ole vielä kokeillut, mutta jotenkin tuntuu, ettei siitä taida olla iloa. On tuo kipupiste sen verran alhaalla. Seuraavassa neuvolassa otan kyllä minäkin selkävaivat puheeksi, ei siitä tule mitään, että illat ja aamut on ihan rampa. Eikä tää istuminen taida tehdä kovin hyvää näille järkyttäville suonikohjuillekaan, oikeen itsekin pelästyy, kun näkee sinertävät jalkansa... Marmatusta, marmatusta, kyllä tää kaikki sitten unohtuu, kun nyytin saa syliinsä:).

Hei!

Itse ja muutamat ystävänikin ovat saaneet apua joogaliikkeistä,

jotka rentouttavat selkää. Malla Rautaparta (ent. Korhonen) on

julkaissut kirjoja raskaudesta ja joogasta, tuorein nimeltään

Kantamisen aika, siinä on muutamia tosi hyviä juuri selän

notkeuttamiseen tarkoitettuja liikkeitä, jotka ainakin minulla

ovat auttaneet. Kirjan saa varmaan tilatuksi kaukolainana jollei

sitä lähikirjastostasi löydy. Voi myös löytyä jotain videolta,

mutta niitä en tähän hätään osaa suositella.

Toivottavasti kipusi hellittävät!! Itsekin teen istumatyötä ja

nyt kun olen palannut lomalta niin huomaan kyllä alaselän

väsymisen. Nuo liikkeet antavat kuitenkin helpotusta, samoin

kuin tukeva istuma-asento ja ajoittainen venyttely työpäivän

aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista odottelen ja se pirun iskias iski jälleen... Esikkoa odottaessa tuli tosin vasta rv28, mutta nyt alkoi viime viikolla vaivata. Mulla se iskee tuonne oikean kankun vasempaan yläreunaan ja sieltä sitten säteilee välillä jopa niin, ettei koko oikea koipi pidä askelta... Loppuviikosta olin jo lähes varma, että saikulle joudun, mutta kun viikonloppuna sai elää nomraalisti ja liikkua niin vaiva pieneni. Nyt tällä viikolla ei ole sattunut niin paljon, mutta huomaan kyllä, että tämä istumatyö tekee aika hallaa kyseiselle vaivalle. Lisäksi uskon, että kohtu sattui juuri painamaan iskias-hermoon, mikä omalta osaltaan lisäsi sen ärhäkkyyttä. Mulla viikkoja kuitenkin vielä niin vähän, ettei kohtu välttämättä paina samaan kohtaan vielä koko ajan.

Vinkkejä ei ole antaa kuin että liikkuu normaalisti ja tosiaan, ottaa herkästi lepopäivän töistä, sillä tämä istuminen on myrkkyä iskiakselle! Mä ainakin otan oitis saikkua kun se seuraavan kerran menee yhtä kipeäksi kuin meni viime viikolla.

Toivoa siis on, että menee myös ohi tai helpottaa jossain vaiheessa...

Tiina 21+5

Selkäsärky alkoi heti kun loman jälkeen tulin töihin. Eli jo 19 rv:llä. Minullakin on nyt 24 rv menossa ja vielä en ole sairaaslomaa hakenut. Välillä kyllä tuntuu että pitäisi, mutta kun ei vielä kehtaa. Iltapäivällä koskee pahiten ja silloin ylösnoustessa tuntuu myös tuossa edessä häpyluussa todella kipeältä. Olen myös huomannut että kun vaan nousisi tarpeeksi usein ylös, vaikka wc:ssä käymään tai kahvitauolle, niin silloin on helpompi päivä. Loppuviikko on kuitenkin pahinta aikaa.

Minulla viikkoja 27+2 ja nyt viime viikolla alkoi enemmän selkä vaivata. Silloin oli autossa istumista (lomamatka) ja illat sitten selkä ihan mahdoton. Viikonlopun oli parempi, mutta nyt kun työt loman jälkeen alkoi, niin selkäkin taas vihoittelee. Eilinen vielä jotenkin meni, mutta nyt on jo kahden tunnin istumisen jälkeen aika tukala olo.

Itse olen ajatellut sinnitellä töissä niin kauan kuin se vain on mahdollista. Mutta toisaalta aion huomenna lääkärineuvolassa selkävaivoista jo puhua ja sanoa, että jos huonompaan suuntaan menee, niin aion kyllä tulla sairaslomaa hakemaan. Ei sekään kai ole tarkoitus, että työpäivän aikana on kipeä ja kotona ei sitten voikaan iltaisin tehdä muuta kuin maata kyljellään sohvalla, kun mikään muu ei onnistu...

Olen kokeillut Anitan tukivyötä, mutta se ei auta tähän. Se auttaisi, että saisi vaihtdella asentoa ja tuolia, maata välillä hetken, välillä kävellä jne. mutta ei tuo toimistotyössä tietokoneen ääressä oikein onnistu.

Eli selkäsäryistä olen kärsinyt. Minulla selkävaivat alkoivat viime viikolla ja kävin kyllä ihan rohkeasti sairaslomaa. Viikkoja mulla on nyt 32 eikä töissä tarvitse enää kärvistellä kuin muutama viikko mutta kyllä selkä ja etenkin iskias sen verran äksyilevät että täytyy harkita pystyykö tässä loppuun asti olemaan töissä.

Mullakin siis kyseessä istumatyö 8h/päivä. Viime viikon olin kokonaan saikulla ja loppuviikosta selkä oli parempana kun ei kotona tosiaan tarvitse koko ajan istua mutta eilen ja tänään olen ollut taas töissä. Ja sen kyllä huomaa kun selkää jomottaa aikalailla ja kotona illalla tuntuu että valitan vain miehelle koko ajan kun koskee.

Harvoin olen töistä pois ollut, joten kyllähän se luonnolle käy kun ei mitenkään varsinaisesti ole sängyn omana tms. mutta pakko on kyllä ajatella omaa ja vauvan terveyttä tällä kertaa. Ja meinaan hakea saikkua jos tämä siis jatkuu tällaisena. Joten rohkeasti vaan sairasloman hakuun jos siltä tuntuu, onhan tässä tosiaan kyse muustakin kuin omasta selästä. :)

T: Anmari rv 32+3

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat