Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jotenkin välillä tunnen syyllisyyttä kun 3v esikois-poju tahtoo unohtua. :/ Tuo kuopus-poika 8kk on aika vaativa ja täysin erilainen kuin ensimmäinen lapsi, joka oli vauvana aika vähään tyytyvä ja rauhallinen. Ei varsinaisesti koskaan kiukunnut mistään. Kuopuksella taasen oli koliikki ja vaati jatkuvaa tiivistä sylittelyä muutaman kuukauden ja kun koliikki loppui niin oppi siihen huomionkipeyteen ja yhtä hymyä koko ajan kun saa niin herkästi huomioni aina ja kehittynyt paljon nopeammin varmaan sen huomion saannin takia. Esikoisen kanssa olen vasta nyt myöhemmin alkanut luomaan sitä syvempää suhdetta. Varmaan eka lapsi on sitten semmoinen " harjoitusversio" kuten monet sanovat...? Rakastan molempia poikia todella paljon mutta jotenkin eri tavalla...en osaa selittää.

Kommentit (5)

Lapsen vaativuus uuvutti minut henkisesti niin, että monet päivät menivät kuin sumussa, vain lapsen perustarpeet huomioiden.

Ehkä kuitenkin sitten koliikki vaiheen jälkeen hyssyttelin eniten tätä lasta(eli 3,5kk->), pelko huudon uudelleen alkamisesta sai minut vastaamaan _jokaiseen_ hänen tarpeeseensa...

vaikea kysymys!

ja täytyy sanoa että kyllä koen, että kiintymyssuhde muodostui hyvin vahvaksi ja suhde hyvin syväksi, ehkä osittain juuri siksi että lapsi vaati niin paljon sylittelyä ja huomiota. Tunnen lapseni todella hyvin ja meillä on erittäin avoimet välit. Osasyy ehkä myös lapsen luonne: on puhelias ja avoin tyttö. Olen pitänyt ihan hyvänä kehityksen kannalta että on saanut paljon huomiota; on kielellisesti tosi kehittynyt kun on ollut niin paljon meidän vanhempien lähellä ja seurassa ja vaatinut keskustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

minulla on mielestäni tiiviimpi suhde entiseen koliikkivauvaan (nykyisin jo koululainen) kuin kakkoseen, ns. helppoon vauvaan. Luulen, että kyse on yksinkertaisesti myös luonne-eroista. Ensimmäinen ns. koliikkivauva on luonteeltaan arempi ja epävarmempi (heijastaa ehkä myös omaa epävarmuuttani ensimmäisen lapsen kanssa) ja hän tarvitsee enemmän tukea ja huomiota kuin kakkonen, joka oli erittäin helppo vauva.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat