Vierailija

En tiedä, mitä tekisin niille ylimääräiselle 8000 tai 10 000 eurolle, jotka minulla makaa tilillä. En halua säästää niitä niin, etten tarvittaessa saa niitä käyttöön. Jos vuoden tai parin sisään tuleekin niille käyttöä. Onko järkevää sijoittaa niitä sitten ollenkaan vai antaa olla?

Sivut

Kommentit (28)

2 ¿ /kk säilytysmaksut. Etrade on yksi harvoja, joilla taitaa olla kaikille asiakkaille ilmainen säilytys. Niin, ja palkkiot on siellä huomattavasti pienemmät kuin eQ:lla. Jo kohtuullisilla kaupankäyntimäärillä pääsee 0,05 % + 8 ¿ välityspalkkioihin.

Mitä järkeä on sijoittaa rahastoihin? Jos ne tuottaa, maksat tuotosta provikkaa (oliko jotain luokkaa 3%). Jos tulee tappiota, ei kukaan jaa sitä kanssasi vaan sen saat itse kärsiä.

Osakkeiden tuotot saat pitää itse. Lisäksi tulevat vielä mahdolliset osingot. Tosi riskikin on suurempi mutta ' no risk no profit' .

Jos pariksi vuodeksi pistät rahat kiinni johonkin niin en suosittele osakkeita. Toki saat ne pois koska haluat mutta voit tehdä paljonkin tappiota. Myynnin ja oston ajoitus on tässä avainkysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pistä kiinteäkorkoiselle tilille esim. kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, saat riskittömän kolmen prossan tuoton. Korot nousussa, korkojaksot lyhyitä, saat seuraavalle pätkälle sitten taas paremman koron.

esim. Nooassa tai Seligsonissa. Ei siinä isoista rahoista ole kyse, mutta tämä onkin mulle enempi periaatekysymys. Onhan se aavistuksen hankalampaa kuin oman pankin käyttö.

Olin luullut, ettei määräaikaisia tilejä olekaan alle vuoden sijoituksille, esim. 2 tai 3 kk määräaikainen tili. Sellainen tai sitten rahastosijoittaminen voisi olla hyvä juttu. Toinen asia, jota en tiennyt oli se, että rahastoista saa rahat pois milloin vain. Tuleeko siitä joitakin kuluja (varmaan tulee)?

Rahastoja on erilaisia eli riskittömiä, joissa tuotto pientä, mutta mitään ei menetä, sitten on sellaisia, joissa voi tuottaakin, mutta voi sitten menettääkin. Rahat saa pois milloin haluaa. Meillä nuo rahastojutut on otettu pankin aloitteesta eli pankki suositteli tällaista, kun ei kannata tilillä pitää.

Itse makuutan rahojani lyhyen koron rahastoissa (rahat saa pois koska tahansa) ja määräaikaistalletuksissa (vähän parempi tuotto). Määräaikaistalletuksia kannattaa kysellä useammastakin pankista, koroissa saattaa olla isoja eroja. Itse harrastan Nooa-pankkia (3kk, 3.00%, 12kk 3.40%)

täältä toiselta puolelta on helppo huudella kun ei ole omat rahat kyseessä... :)

Muutama perusasia:

- lyhyellä aikavälillä korkorahastot, määräaikaistalletukset, joukkovelkakirjat

- keskipitkällä (3-5 v.) osa rahoista kiinni myös osakkeisiin (joko rahaston tai osakesijoitusten kautta)

- pitkällä aikavälillä osakemarkkinat tuottavat *keskimäärin* paremmin kuin muut sijoitusmuodot, joten lisää osakesijoitusten %-osuutta sen mukaan mitä pidemmällä tähtäimellä olet liikkeellä

- hajauta, hajauta, hajauta! Älä pelaa yhdellä kortilla vaan sijoita useampaan kohteeseen. Rahastot tekevät tämän puolestasi. Hajauta myös ajallisesti jos mahdollista: älä osta kerralla vaan mielummin vaikka muutaman kuukauden välein

- pysy rauhallisena, sijoituksen arvo nousee välillä ja laskee välillä

Ennen kaikkea: tiedä mihin olet ryhtymässä. Ota selvää, kysele, kyseenalaista. Vertaile oman pankin ehdotuksia muihin.

Fakta on kuitenkin se, etta mistaan muusta et oikein saa yhta hyvaa tuottoa kuin osakkeista. Lisaksi osakkeita saat pidettya juuri niin kauan kuin haluat, vaikka vain yhden paivan. Rahastoissa on aina jokin minimiaika.

Meilla on rahat osakkeissa. Juuri naista kahdesta syysta.

Esimerkiksi Seligsonin Suomi-indeksirahastossa (osakerahasto joka sijoittaa suomalaisiin osakkeisiin) merkintä- ja lunastuspalkkio on 0% ja vuotuinen hallinnointipalkkio 0.5%. Pienillä sijoituksilla on vaikea saada kunnollista hajautusta tuota halvemmalla.

mutta 8000¿:lla ei kannata lähteä mihinkään tupla tai kuitti-tyyppisiin ratkaisuihin. Osakkeista saa odotusarvoisesti pitkällä tähtäimellä parempaa tuottoa kuin korkoinstrumenteista.

kauppa: esim. Stockmann) ja eri tyyppisiin yrityksiin (nopean vs. vakaan kasvun yritykset - nopean kasvun yrityksiä erityisesti it- ja bioteknologia-aloilla). Huom. em. yritykset ovat esimerkkeinä vain mainittujen alojen yrityksistä, ei siis sijoitusvinkkejä!

" Harjoittelijana" lienee ihan viisasta sijoittaa rahastoihin, mutta muista silloinkin hajauttaa paitsi toimialoittain myös maantieteellisesti. Kertasijoittamisen sijaan on viisasta myös sijoittaa pienempiä määriä säännöllisesti, esim. kerran kuussa tai neljännesvuosittain, jolloin kurssiriski jää pienemmäksi.

Useimmissa rahastoissa lunastuspalkkiota ei peritä - joissain toki tehdään niin, osassa esim. alle puolen vuoden sijoituksesta. Jos jotain heitän arvioksi niin 1 % sijoituksen arvosta.

Rahaston lihoiksi laittamisen jälkeen menee yleensä muutama päivä kun rahat ovat tililläsi.

Silti 8.000 euroa on jo sen suuruinen potti, että itse miettisin suoria osakesijoituksia. Muutamaa eri osaketta salkkuun, eri toimialoilta (kuten joku jo aiemmin ehdottikin). Rahaksi muutettavuus on yhtä helppoa kuin rahastoissa, mutta yksittäisten osakekurssien heilahtelut voivat lyhyellä aikavälillä olla suuriakin.

Jos olet epävarma, sijoita mieluummin esimerkiksi indeksirahastoihin. Niiden kehitys mukailee yleistä kurssikehitystä.

Ja pian tarkoittaa tässä alle yhtä suhdannesykliä. Voit joutua myymään laman aikaan ja silloin tulee tappiota. Kun voit valita itse koska myyt niin silloin voit myös odottaa jotain voittoa.

Rahastoissa taas tuotto menee palkkioihin. Mahdolliset tappiot kärsit kuitenkin itse.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat