Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä keskustelua lapsen nimen antamisesta. Miehen kotimaassa käytössä vain yksi etunimi, loput nimet, joita siis Suomessa nimitettäisiin " etunimiksi" muodostuvat isän etunimestä, isoisän ja isoisoisän etunimistä. Eikä siis varsinaista sukunimeä ollenkaan. Pojalle nyt voi tietysti antaa isoisien etunimet oman etunimen jatkoksi, mutta mitenkäs tyttölapsen kanssa. Tyttö varmasti kärsii Suomessa jos toisena ja kolmantena nimenä on miesten nimet. Toisaalta olen lapsuuden ystäviltäni kuullut, että jotkut joilla on vain yksi etunimi (Suomessa kuitenkin aika harvinaista) ovat voineet kärsiä siitäkin, kun muilla on ollut useampia etunimiä. Miten olette ratkaisseet vastaavat ongelmat?

Kommentit (14)

Ma en kans ole kuullut, et ulkomaalaisen etunimen sais antaa vain jos sukunimikin on ulkomaalainen. Ainakin meilla tuo saanto rikkoutuu:)

Kuten joku jo sanoi edella, mekin vaan paatettiin nimi ja ilmoitettiin rekisteriin.

Tyttaremme nimi koostui siis seuraavasti:

1. Etunimi siis " itsevalitsemamme" , kutsumanimi joka sopii kaikkien suuhun.

2. etunimi mun ja aitini toka nimi (koska kerran kunniakysymyksena antaa toisen isoaidin nimi, paatimme antaa myos mun suvun nimen)

3. etunimi on toisen mummon etunimi (olen aina nauranut michael jacksonin prince:ille, mutta pilkka kolahti omaan nilkkaan, princess...)

4. nimi on isan sukunimi. olisimme halunneet laittaa kaksiosaisen sukunimen, mutta ei ollut virallisesti omannimisiaan papereita ja sukunimen pitaa olla isan ja-tai aidin virallinen sukunimi niin yhdistimme tilapaisesti valiviivalla 3. nimeen.

Sukunimi on siis mun oma sukunimi.

Nyt on uuden pohdinnan aika, isa sai vihdoin paperit omalla nimellaan ja nyt siis voisimme vaihtaa sukunimen isan sukunimeksi. Toisaalta asun tyttaremme kanssa viela vuoden Suomessa, ja on helpompi jos meilla on sama sukunimi. Olemme ajatelleet siis vaihtaa vuoden paasta tyttarellemme kaksiosaisen sukunimen. Sukunimemme kertovat kahdesta taysin erilaisesta identiteetista ja olemme ajatelleet antaa molemmat, myohemmin saa tiputtaa toisen jos haluaa.

Juuri näin. Nimilain mukaan vaatimuksista voidaan poiketa, jos on hyvä syy. Mutta käsittääkseni lapsella pitää kuitenkin olla rekisterissä sama sukunimi kuin jommallakummalla vanhemmalla, mikä saattaa vähän mutkistaa näitä etunimi-isän nimi-isoisän nimi-jne. -kuvioita.

hayat77:

Lainaus:

Kyllä Suomessa on mahdollista antaa miehen nimi tytölle. Tyttäreni isän kotimaassa on käytäntönä isän nimi, joten annoimme tytölle kaksi etunimeä sitten isän nimen (miehen nimi) ja sukunimen. Maistraatissa sanoivat, että kulttuurisilla perusteilla se on mahdollista. En usko, että tyttöä siitä kiusataan, eihän koko nimeä kovin usein edes käytetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hello. Meidän suvussa on tapana antaa 3 nimeä, täällä skottilassa erit. yleistä yksi, max. 2 nimeä. Meillä annetaan " yhteisestä sopimuksesta" 3 nimeä, joista 1. tulee olemaan ihan oma nimi (ei kenenkään mukaan) ja joka taipuu molemmille kielille 2. tulee suomen suvusta ja 3. Skotlannin puolelta (pojalle ei kyllä olla vielä sitä löydetty, kun on vaan lemppari mummot eikä oikeita vaareja kummallakaan). Kyllä siinä aikansa kestää löytää se kivasti rimmaavaa rypäs josta ei sitten myöskään kiusattais :)

Eikö tytölle vois antaa sitten nais-versiota niiden iso-isien nimistä ?

Kun soitimme maistraattiin tytön nimestä ja toinen nimi on siis ulkomaalainen, maistraatissa kysyttiin, että onhan nimi naisen nimi. Jäin tämän perusteella sitten siihen uskoon, että miehen nimeä ei saa antaa.

Sellainen juttu minua jäi kummastuttamaan samaisen puhelun jälkeen, että kun kerroin nimen maistraattiin, työntekijä sanoi jotenkin, että " joo saa se toinen nimi olla ulkomaalainen jos tytölle tulee ulkomaalainen sukunimi. Etunimi ei saa olla ulkomaalainen." Olin vähän ihmeissäni tämän kanssa, sillä kastetaanhan Suomessa vaikka minkä nimisiä vauvoja vaikka olisi aivan suomalainenkin sukunimi! En kuitenkaan alkanut selvittää ymmärsinkön asian jotenkin väärin, sillä tytölle annoimme tosiaan nimen, joka on kansainvälinen/suomalainen.

Nollaneljä:

Lainaus:

koska maidemme käytännöt erilaiset.

Mieheni maassa annetaan vain yksi nimi ja seuraava nimi on isän nimi. Mutta koska asumme Suomessa, miehelleni oli ihan okei että annoimme pojalle kaksi nimeä ihan suomalaisen käytännön mukaan eikä isän nimeä ollenkaan. Ja sukunimi on meillä kaikilla isän sukunimi. Toki oltaisiin voitu antaa mieheni nimi toiseksi nimeksi mutta ei haluttu kuitenkaan:) Jos joskus poika rekisteröidään mieheni maassa, siellä hänen koko nimensä varmaan tulee muodostumaan myös isän nimestä mutta täällä hän on virallisissa papereissa näin.

Juuri tuo että ainakaan tytölle ei varmaan liene kovin kivaa jos toisena nimenä on miehen nimi:) Etenkään jos siis Suomessa on tarkoitus asua...Ja onko se muuten edes mahdollista, noin juridisesti?? Koska eihän naiselle saa antaa edes miehen nimeä, vai onko ulkomaisissa nimissä annettu poikkeuslupa? En tiedä...

Joku kertokoon jos tietää:)

Me emme onneksi kysyneet keneltäkään etukäteen, ilmoitimme vain nimen. Nimilaissa sanotaan, että etunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa.

Etunimeksi ei voida hyväksyä:

1) nimeä, joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen;

2) pojalle naisennimeä eikä tytölle miehennimeä;

3) sukunimeä, ellei kysymyksessä ole isän tai äidin etunimestä muodostettu poika- tai tytär- loppuinen nimi, jota käytetään muun etunimen jäljessä; eikä

4) nimeä, joka ennestään on sisaruksella tai puolisisaruksella, muutoin kuin toisen etunimen ohella.

Mutta:

Etunimi, joka ei vastaa näitä vaatimuksia, voidaan kuitenkin hyväksyä:

1) uskonnollisen tavan vuoksi;

2) jos henkilöllä kansalaisuutensa, perhesuhteidensa tai muun erityisen seikan perusteella on yhteys vieraaseen valtioon ja esitetty etunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä; tai

3) jos siihen harkitaan olevan muu pätevä syy.

Eli tytöllämme on vietnamilainen nimi, joka voi olla tytön tai pojan nimi, ja nimi saa olla kotimaisen nimikäytännön vastainen.

Kielo77:

Lainaus:

Sellainen juttu minua jäi kummastuttamaan samaisen puhelun jälkeen, että kun kerroin nimen maistraattiin, työntekijä sanoi jotenkin, että " joo saa se toinen nimi olla ulkomaalainen jos tytölle tulee ulkomaalainen sukunimi. Etunimi ei saa olla ulkomaalainen." Olin vähän ihmeissäni tämän kanssa, sillä kastetaanhan Suomessa vaikka minkä nimisiä vauvoja vaikka olisi aivan suomalainenkin sukunimi!.

Minunkin mieheni kotimaassa on tapana antaa joku etunimi ja toisena nimenä isän etunimi ja sukunimenä isoisän etunimi. Oli tyttö tai poika. Suomessa on kuitenkin nykyään kai vaatimus että perheen jäsenillä olisi sama sukunimi (koska muutenhan lapsilla olisi eri sukunimi kuin äidillä tai isällä). Joten meidän tyttömme nimi koostuu näin:

Etunimi (muslimitytön nimi), toinen nimi (suomalainen naisen nimi, joka on sama kuin minulla ja oli isoäitini ensimmäinen nimi, hän kuoli viisi päivää ennen tyttäreni syntymää), kolmas nimi (isän etunimi, eikä ole ollenkaan hassun kuuloinen suomalaisille koska ei ole mikään niin selkeä tai tuttu miehen nimi ja vaikka olisi niin antaisin silti :) ), sukunimi (isoisoisän etunimi, eli sama sukunimi kuin isällänsä). Olikohan sekavaa... No kiva nimi tuli tosta yhdistelmästä kuitenkin :)

koska maidemme käytännöt erilaiset.

Mieheni maassa annetaan vain yksi nimi ja seuraava nimi on isän nimi. Mutta koska asumme Suomessa, miehelleni oli ihan okei että annoimme pojalle kaksi nimeä ihan suomalaisen käytännön mukaan eikä isän nimeä ollenkaan. Ja sukunimi on meillä kaikilla isän sukunimi. Toki oltaisiin voitu antaa mieheni nimi toiseksi nimeksi mutta ei haluttu kuitenkaan:) Jos joskus poika rekisteröidään mieheni maassa, siellä hänen koko nimensä varmaan tulee muodostumaan myös isän nimestä mutta täällä hän on virallisissa papereissa näin.

Juuri tuo että ainakaan tytölle ei varmaan liene kovin kivaa jos toisena nimenä on miehen nimi:) Etenkään jos siis Suomessa on tarkoitus asua...Ja onko se muuten edes mahdollista, noin juridisesti?? Koska eihän naiselle saa antaa edes miehen nimeä, vai onko ulkomaisissa nimissä annettu poikkeuslupa? En tiedä...

Joku kertokoon jos tietää:)

Eli tytolla kaksi etunimea ja kaksi sukunimea (meidan molempien, isan ensin ja aidin seuraavaksi), ja pojalla kolme etunimea ja kaksi sukunimea kuten siskollaankin. Etunimet eivat olleet meille ongelma mutta halusimme ehdottomasti lapsille molempien sukunimet ja onneksi yksi lapsiemme kansallisuuksista (Kanadan) salli taman. Suomessahan (ja monessa muussa maassa) kaksoissukunimen antaminen lapselle ei ole sallittua, vaan hanelle pitaa tulla jomman kumman vanhemman sukunimi. Saimme sitten Kanadan viranomaisilta paperin jossa selitettiin maan nimikaytantoa (periaatteessa lahes kaikki kay) ja lapsillemme kaksi sukunimea.

eikä liittää mihinkään uskontokuntaan tai kasvattaakaan lainkaan jos pitää miettiä mistä kaikesta lapsi joutuukaan " kärsimään" tulevaisuudessa ;) Jos joku oikeasti kärsii siitä, että on vain yksi etunimi, niin ihan rehellisesti olen sitä mieltä että kärsikööt! Aika pientä kipua sen rinnalla mitä elämä mukanaan tuo.

Minua harmitti pienenä, kun nimeni on niin lyhyt. Lisäsin siihen itse kirjaimia. Vähän myöhemmin olisin halunnut hienon ulkomaalaisen nimen. Lopulta pidin omastani. Halusin myös barbie-talon kun kavereilla oli, mutten saanut. Olisin myös halunnut osata ruotsia, mutta molemmat vanhempani puhuivat minulle suomea. En myöskään päässyt Espanjaan lomalle, vaikka paras kaverini pääsi. Kamalaa kärsimystä koko lapsuus ;)

Me aiomme antaa lapsillemme sellaiset nimet joista pidämme ja jotka on helppo lausua sekä täällä että mieheni kotimaassa.

on kaksi nimea, jotka loytyy (erilailla kirjoitettuna tosin) molemmista maista! Isan etunimi nakyy vain TOSI virallisissa papereissa; esim. passit on kahdella ' normaalilla' nimella! Ja kun poikaa meille ei suotu, niin hanelle jo paatettiin etunimi ja seuraaviksi ' kahdeksi' nimiksi " isansa poika" ... eli rekisteroitaisiin hanet virallisesti silla nimella.

Tallainen pikakommentti vaan.

Tänä vuonna äitini täytti 78 vuotta. Hänellä on aina ollut vain yksi nimi. Hänellä on kuusi sisarta ja kaikilla muilla oli kaksi etunimeä. Tietääkseni nimestä ei ole koskaan ollut ongelmia:)

Hän tietysti vain yksi ihminen tässä viisimiljoonaisesa kansassa. Mutta itse en yleensäkään ole kuullut, että yhden nimen edustajilla olisi ollut ongelmia.

Kyllä Suomessa on mahdollista antaa miehen nimi tytölle. Tyttäreni isän kotimaassa on käytäntönä isän nimi, joten annoimme tytölle kaksi etunimeä sitten isän nimen (miehen nimi) ja sukunimen. Maistraatissa sanoivat, että kulttuurisilla perusteilla se on mahdollista. En usko, että tyttöä siitä kiusataan, eihän koko nimeä kovin usein edes käytetä.

Joo, jos lapsen kärsimyksiä ajattelee, parempi varmaan, ettei äiti olisi nainut ulkomaalaista, näin kyynisesti sanottuna. Monilla kansoilla on käytäntö, että etunimen jälkeen tulevat isän nimi ja isoisän nimi. Suomessa on tapauksia, että rekisteriin on merkitty naiselle toiseksi etunimeksi isän nimi ja sukunimeksi isoisän nimi. Vaikea sanoa, mikä olisi järkevintä.

Tytöllämme on isän sukunimi (mulla omani), isän välinimi, vietnamilainen etunimi ja suomalainen etunimi. Tuo välinimi on rekisteröity etunimenä, kun ei sellaista kategoriaa Suomessa ole, ja vietnamilainen nimi on kutsumanimi. Säännöistä kyllä joustetaan Suomessa. Esim. tyttömme etunimi voi olla sekä miehen että naisen nimi, riippuu paljon siitä välinimestä. Ja kirjoitusasu ei ole suomalainen, mutta isän tausta antaa syyn poiketa siitä vaatimuksesta. Kun ilmoitimme nimen väestörekisteriin, ei mitään perusteluja edes kysytty.

miehen nimellä.

En kuitenkaan missään tapauksessa halunnut laittaa tyttömme toiseksi nimeksi miehen nimeä. Jos poika tulee joskus tulevaisuudessa niin ihan mielellään voidaan antaa mieheni nimi toiseksi nimeksi.

Tytöllä on siis kolme " naisen" nimeä. Etunimi kansainvälinen, sopii suuhun missä päin maailmaa vain. Toinen nimi on intialainen ja kolmas suomalainen/kansainvälinen.

Itselläni on myös kolme nimeä enkä minä ole ikinä sen takia kärsinyt!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat