Seuraa 

Nimen omaan mua kiinnostaisi semmoinen kohta kun siinä kysytään (tai netissä kysyttiin ainakin) matkakustannuksia niin eihän siihen tarvi mitään kustannuksia laittaa jos TYÖNantaja ei maksa matkakustannuksista jotain vai?

Kommentit (5)

Samaa ihmettelin minä, mutta en sitten kuitenkaan kummemmin selvitellyt asiaa, kun totesin että haen äitiysrahaa vuoden 2004 tulojen perusteella. Ei ole siis noussut 20 % siitä vuodesta, se on varma. Tällöinhän koko kohtaa ei tarvitse täyttää, vaan Kela saa tiedot verottajalta.

Eli jos tienaat 30 000 euroa vuodessa ja maksat jäsenmaksuja vaikkapa 400 euroa/vuosi ja työmatkakulusi (verotuksessa ilmoitetut) ovat 2500 euroa, niin äitiyspäivärahan perusteena käytettävä työtulo on 30 000-400-2500= 27 100 euroa. Tämä siksi, että sinultahan ei äitiysloman aikana mene rahaa työmatkakuluihin eikä jäsenmaksuihin. Tai näin siis lainsäätäjä on asian katsonut parhaaksi.

Eli siinä työmatkakulut-kohdassa ilmoitetaan samat matkakulut, jotka olet verotukseen ilmoittanut. Esim. minulla on niin lyhyt työmatka, että matkakulut alittavat omavastuun (bussitaksalla), joten myöskään äitiyspäivärahaa hakiessani en mitään ko. kohtaan ilmoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse ne bensat pitää silti omasta tilistä maksaa? Sehän vähentää sun vuositulosta sen matkakustannus määrän ja sitten sun tulot on tavallaan huonommat? Tässähän syrjitään niitä jotka joutuu kulkemaan kauempana töissä?? Ihan kummallista....

mulla työnantaja täytti laput, eli en vaivautunutkovin tarkkaan tutkimaan, mutta mulle jäi sellanen kuva, että kun vähennykset verotuksessa (mm. matkakulut) siis pienentää maksettavaa verosummaa, niin itse asiassa samat vähennykset äitiyspäivärahaa laskettaessa lasketaan nimenomaan vähennykseksi vuosituloista ja sitten tästä lasketaan ä-raha, joka siis pienempi.

eli jos vuositulot 100 ja sitten esim. liiton jäsenmaksu 10, niin vuositulot onkin 90 ja sitten tästä lasketaan raha.

eli ei ehkä kannata laittaa mitään matkakustannusten kohdalle.

korjatkaa jos oon ihan väärässä ja myöskin jos tää ei ollenkaan vastannut kysymykseen.

... sitä lomaketta, johon täytetään tulot ja josta tulee pihalle päiväraha? Ne matkakulut on niitä, joita ilmoitat verottajalle, jos haluat matkakuluista vähennyksiä verotukseen.

wei

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat