Vierailija

Mulla on sellainen tilanne, että en ole vielä hankkimassa omaa asuntoa töistä ja elämäntilanteesta johtuen. ASP tili mulla onjonne siirtelen palkasta silloin tällöin pieniä summia. Nyt olis siis 9000 euroa johonkin laitettavaksi, ja haluaisin sijoittaa sen jotenkin vaikka rahastoon, mutta se pitäisi voida saada otettua pois vaikka sitä asuntoa varten myöhemmin. ASPillekaan ei viitsisi kaikkea laittaa kun se ei siellä kasva juurikaan korkoa niin mitä sitä rahaa siellä makuuttamaan.

Ehdotuksia?

Kommentit (9)

Minä olen vielä suht nuori ja siksikään en nyt viitsi ostaa omaa asuntoa kun seurustelen, katsellaan jos sitten tän seurustelukumppanin kanssa hiukan myöhemmin. Onko kukaan sijoittanut tuon kokoista summaa johonkin rahastoon? Mitkä riskit niissä on, paljonko kasvavat " korkoa" ? Saako irrotettua asuntoa varten myöhemmin?

ap

Tylsä standardi vastaus on että riippuu siitä kuinka pitkäksi aikaa ja millä riskillä. Jos haluat olla varma että sinulla on vuoden kuluttua edelleen vähintään 9000 niin vaihtoehdot ovat lähinnä määräaikaistalletukset tai korkorahastot. Tuotto on jotain 2.5-3.5% vuodessa eli ei sillä pääse rikastumaan, muuta on se tyhjää parempi ja rahat ovat turvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos laitat rahastoon, niin tarkista rahastojen palkkiotaso. Erityisesti korkorahastoissa pienetkin erot palkkioissa vaikuttavat rahaston tuottoon merkittävästi. 

Arvopaperivälittäjien sivuilta löytyy sijoittajien (ihan piensijoittajienkin) blogeja, joissa he kertovat mihin he sijoittavat ja miksi. Myös muualla netissä on vastaavia blogeja.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat