Seuraa 

Nyt alkaisi riittää. Olen ihan surkea kokki. Pyöritän noin 5-7 erilaista sapuskaa, vähemmästäkin alkaa kyllästyttämään.

Mistä saisi hyviä ruokalistoja ja ideoita? Tavallaan siis esim. viikoksi valmiin ruokalistan.

Mieluummin vielä sellaisen, missä ei kovin eksoottisia sapuskoja ole tyyliin " hanhenmaksapallerot ja höyrytettyjä rusinoita kookosmarinadissa" ;)

Ja mieluiten netistä ;)

Tiedän, että usein paikallislehdissä on esim. koulujen ruokalistat, mutta meille ei ilmaislehtiä tule.

Kommentit (10)

Valitsin 3 liha/jauheliha 2 kana 2 kala ja joka toinen viikko vähintään 1-2 kasvisateriaa. Pyrin siihen että olisi keittoa 2 kertaa viikossa ja laatikkoa.

Tutustu erilaisiin ruokiin ja kirjoita lista. Salaattia paljon ja lisukkeita.

Esim. vk1

Ma Kaalilaatikko Ti Lohta uunissa, muusia

Ke Jauhelihakeitto To Mureke

Pe kanankoipia La kesäkeitto

su Pihviä,uuniperuna ja kermaviiliä

vk2.

Ma lihapullia Ti lohilaatikko

ke lihakeitto/kalakeitto To italianpata

pe munakas la siskonmakkarakeitto

su lasagne

vk3.

ma Nuudelia ti lohimedaljonkeja

ke hernekeitto to makaroonilaatikko

pe tortilla la kanakeitto

su spagettia.

Eli tässä vain esimerkki. Vaihtelen itse spagetin kanssa kastekkeita. Löytyy 3. Samoin kanankoipien kanssa en ole laittantut välillä mitään. Teen sitä lisuketta miltä tuntuu. Välillä pelkkä salaatti riittää.

Niissä on aika paljon tavallisia ruokia.

Itse olen säilyttänyt ne kaikki ja lisäksi olen ottanut kaupoissa niitä ilmaisjakelu ruokaohjekirjoja.

Jotkut ohjeet ovat todella helppoja ja niitä voi soveltaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis opettelet ihan vaikka, miten tehdään " tavalliset" keitot (liha-, kala-, kanakeitto).

Sitten opettelet tavalliset suurustetut kastikkeet (valkoinen/ruskea).

Itse teen lukemattomia erilaisia keittoja ihan samalla kaavalla, muuntelen niitä sitten tosi paljon mausteiden avulla. Samasta kanakeitosta saa jo ihan eri makuisen, kun siihen lisää kookosmaitoa ja korianteria + chiliä (paprikaa), kuin että sen tarjoaa ilman em tuotteita!

Koskaan en tee pelkkää valkoista tai ruskeaa kastiketta, lisään aina joukkoon milloin mitäkin.

Samantyylisestä pohjasta voi tehdä sekä maitopohjaisen kastikkeen että vaikkapa pinaattikeiton.

Mä en oikeastaan ikinä katso reseptejä (paitsi jos pitää hyydyttää tai leipoa). Muuten muuntelen vain noita joskus lapsena oppimiani reseptejä. Tuoreet yrtit tekevät myös ihmeitä.

Sieltä ruokakirjahyllyltä valitset esim. kirjan " kotiruoka" . Löytyy varmaan joka kirjastosta tai sitten joku muu kotimainen teos, jossa perusruokaa. Sieltä sitten nappaat vaikka aluksi 10 mukavinta ohjetta ja opettelet tekeen.

Ne mitä tällä hetkellä pyöritän, ovat juuri erilaiset kastikkeet; liha-/kanasuikaleilla, jauhelihalla, tonnikalalla ja kirjolohisuikaleilla.

Lihapullat (teen itse).

Erilaiset pihvit ja niiden kera valmiskastike (kermakastike, mustapippurikastike ym.)

Makaronilaatikko.

Valmispadat (meksikonpata, italianpata).

Lisukkeina itselleni kasviksia, miehelle ja lapselle makaronia/riisiä/perunaa.

Keittojen kohdalla pitäisi tosiaan ryhdistäytyä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat