Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Olen vasta mennyt naimisiin egyptiläisen miehen kanssa ja nyt mietin mahdollista sukunimen vaihtoa... Mutta ongelma on, että miehelläni ei ole varsinaista sukunimeä, vaan oman nimensä jälkeen isänsä nimi ja sen jälkeen isoisänsä nimi jne... Eli onko minun mahdollista ottaa yksi mieheni nimistä sukunimeksi vai pidänkö omani? Egyptissä kun ei ole tapana että nainen vaihtaa nimeään mentyään naimisiin. Kiitoksia jo etukäteen avusta!

ps. olisi kiva tutustua muihin suomi-egy-pareihin??

Kommentit (7)

kysyit sukunimestä....joko olet mennyt naimisiin?? itse olen naimisissa egyptiläisen miehen kanssa ja silloin ajattelin juuri samaa asiaa..!!!!Menettekö/menittekö naimisiin Suomessa vai Egyptissä?? Otin itse sukunimen vasta myöhemmin, pidin oman sukunimeni ja perään lisäsin miehen sukunimen....niillä kun on monta nimeä niin olin itsekkin sekaisin, että mikähän se sukunimi oikein on??? Noh, kysäisin sitä sitten suurlähetystöstä ja maistraatilta. Sukunimi on se joka on passissa viimeisenä nimenä.....joten otin sen nimen sukunimeni perään...ja sain hyvän nimen!!! :))))) PS: maksaa kylläkin kun ottaa jälkeen päin!!! Kannattaa vaihtaa heti, kun tehdään paperit..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tästä asiasta on monta mieltä, tässä oma näkökulmani. Miehelläni on sukunimi, joka on varmaan puolella vietnamilaisista, ja naisilla on tapana pitää oma sukunimensä avioituessaan. Itse ajattelen niin, että kun syntyy johonkin sukuun, sitä ei voi vaihtaa. Olen edelleen vanhempieni tytär. Olen myös mieheni vaimo, mutta sen siteen ei tarvitse näkyä nimessä, se on meidän kahden välinen sopimus, joka on virallisesti vahvistettu todistajien läsnäollessa. Se riittää mulle. Olemme sopineet liitosta, mutta en ole mieheni " omaisuutta" .

Usein Suomessa kuvitellaan, että miehen sukunimen ottaminen olisi jokin vanha perinne. Muistaakseni miehen sukunimen ottamisesta tuli pakko vasta 1930-luvulla. Sitä ennen oli yleisesti käytössä " omaa sukua" -tyyliset ilmaisut, jos naisella ylipäätään oli miehensä sukunimi.

Hei!

itse olen päätynyt samaan ajatukseen, eli otetaan se nimi, mikä miehellä on passissa ns. sukunimenä =)

Catharine2: en tunne kovinkaan monta joka olisi egyptiläisen kanssa naimisissa, olisi kiva vaihtaa ajatuksia. jos olet samaa mieltä, aitahan melilä osoitteeseen yahsi1979@hotmail.com

Hei!

Tarkoitan teidän tulevien mahdollisten lastenne kannalta. Mieheni maassa on samanlainen käytäntö ettei sukunimeä ole. Kuitenkin suomen nimilain mukaan hänelle sellainen määritellään.

Neuvoisin miettimään sukunimen ottoa ja sen muotoa sen mukaan minkä sukunimen haluaisitte tulevaisuudessa lapsillenne.

Jos Egyptissä lapset saavat isänsä ja isoisänsä nimen nimensä perään, sehän tarkoittaa sitä että miehesi isoisän nimi tippuisi pois teidän lapsiltanne. Kuitenkin jos maistraatti/lähetystö määrittelee miehesi sukunnimeksi viimeisen nimen niin teidän lapsenne eivät saa (suomessa syntyessään ja jos heidät tänne ensiksi rekisteröidään) sukunimekseen isänsä eikä isoisänsä nimeä vaan isoisoisänsä nimen.

Tämä saattaa kuullostaa sekavalta, mutta esim.

Miehesi nimi on Antti Jaakonpoika Otonpojanpoika

--> suomessa etunimi: antti jaakonpoika sukunimi: otonpojan....

--> te haluatte lapsellenne isän sukunimen ja etnimeksi heikki --> eli hänen nimekseen tulisi nimilain mukaan: Heikki Otonpojanpoika

--> eli niin antti kuin jaakonpoikakin heitetään vain roskiin!

Me teimme sukunimen oikaisun miehelleni jotta saimme lapsellemme nimen joka hänelle kuuluu. Täydellinen ei lopputulos ollut sillä maistraatti ei suostunut tiputtamaan turhaa isoisänisän nimeä pois lapsemme nimestä mutta ainakin hänen isoisänsä sai pitää oikean paikkansa nimessä. Toiseksi etunimeksi valitsimme isän nimen jotta systeemi säilyy ainakin tämän sukupolven.

Itselläni on mieheni sukunimi omani lisäksi joten ei meitä sisaruksiksi luulla.

Toivottavasti tämä auttaa sinua nimivalinnassasi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat