Seuraa 

Hei kaikille!

Löytyisiköhän täältä kohtalotoveria tai muuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta tietävää? Ja tyroksiinihoidon avulla raskaaksi tullutta?

Sain tänään kuulla, että mulla on moinen sairaus. Siskollani on sama juttu ja itselläni arvot ollut aiemmin jonkin verran koholla. Nyt THS-arvo oli 5.3 ja lääkäri sanoi että hän määrää lääkityksen yleensä jo 4.5 arvon kohdalla. Tarkistin vanhoja koetuloksia, ja helmikuussa 2005 TSH oli 4.2 ja joulukuussa 2002 puolestaan 2.84. Eli varsin nousujohteinen trendi... Periaatteessa jo viime vuonna olisi kyllä ollut mielestäni syytä lääkitykseen, sillä ymmärtääkseni raskauden aikana tai jo sitä ennen arvo ei saisi olla yli 2! Vajaatoimintahan voi aiheuttaa sikiölle aivovaurioita ja muita kasvuhäiriöitä.

Lapsettomuudesta olemme kärsineet nyt siis 2,5 vuotta ja nyt on aloitettu TAYS:issä tarkemmat tutkimukset. Muita ongelmia ei näissä testeissä ilmennyt. Olemme jo IVF-jonossa ja nyt syksyllä olisi tarkoitus tehdä pari inseminaatiota. Taustalla on kolme inssiä Väestöliiton puolella viime syksyllä, kaikki negoja. TAYS:in puolella inssissä käytetään eri lääkettä kuin clomifen, ja lääkärin mukaan onnistumisprosentti voisi meidän kohdalla parantua...

Aiemmin meidät on siis Väestöliitossa ja YTHS:llä tutkittu eikä lapsettomuuden syytä olla kummastakaan löydetty. llmeisesti ovuloin kyllä normaalisti kilpirauhasen vajaatoiminnasta huolimatta, sitä puoltavat myös progesteronitestit ja kiertojen säännöllisyys. Huomenna saan sitten lääkereseptin ja pääsen aloittamaan tyroksiinilääkityksen. Kyselisinkin, onko kukaan lapsettomuudesta kärsinyt saanut apua pelkällä tyroksiinihoidolla ja tullut raskaaksi ihan luomuna? Ja jos on, niin kuinka pian?

Selvitin tänään netistä tätä kilpirauhasasiaa ja luin, että vajaatoiminta voi mm. vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Itselläni on ollu epäilystä, että ongelmamme voisi johtua jostain tuollaisesta. Olenkin nyt todella helpottunut, että saan nyt tuon lääkityksen, sillä oireista, kuten väsymyksesta, masennuksesta, muistihäiriöistä, keskittymishäiriöistä, ummetuksesta yms. liittyvästä olen kärsinyt jo hyvän aikaa. Tähän asti vain kuvittelin, että kaikki liittyy lapsettomuuden aikaan saamaan tunnemyllerrykseen. Toivon todella paljon, että pelkkä lääkitys auttaisi tai ainakin parantaisi mahdollisuuksiamme näissä lapsettomuushoidossa. On tämä vain ollut niin rankkaa aikaa mutta ainakin nyt voimme tehdä asialle jotain!

Olisi ihanaa jos joku ehtisi vastailemaan tai kertomaan kokemuksiaan.

Lilium

Kommentit (8)

Sillä minullakin todettiin toukokuussa vajaatoiminta, ja kesäkuusta olen sitten pillereitä popsinut. Elokuussa menen tarkistuttamaan onko arvot jo normalisoituneet. Lähtötilanteeni oli paljon huonompi, TSH 28...heinäkuussa oli tippunut 5.1..ja elokuussa sitten uudestaan kokeisiin. Heinäkuussa lääkitystä siis nostettiin kun arvo oli vielä yli viiterajan. Vauvaa on meille toivottu vuoden verran.

Iisabell

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meiltä ei löytynyt kokeissa mitään muuta poikkeavaa, kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Joten lääkityksen alottamisen jälkeen pongailin itse pari kuukautta oviksia, ei tullut tulosta. Menimme inseminaatioon, jossa heti eka kerta tärppäs.

Meillä oli yritystä takana ennen vajaatoiminnan löytymistä n. 9kk. Nyt lääkitys vajaatoimintaan ollut käytössä n. 1,5 vuotta, josta ajasta reilun vuoden arvot ovat olleet kohdallaan. Minulla oli alkutilanteena TSH 10, T4V 17. Nyt TSH on muistaakseni 0,3. Alussa otin ½ tabl. Thyroxiinia, sitten nostettiin kokonaiseen ja sillä ollaan menty siitä asti. Äidilläni on myös vajaatoiminta ja hänelläkin pysynyt lääkitys vakiona - jo vuosia. Kaikilla ei ilmeisesti tule niitä heittoja arvoissa.

Eipä tuo kilpparivajaatoiminta ole elämääni vaikuttanut mitenkään - ovulaatio tapahtui normaalisti ja kierto oli säännöllinen, ennen lääkitystä oli kyllä hiusten katkeilua, painonnousua ja ainaista palelua, mutta eipä lääkityksen jälkeenkään tuota plussaa ole kuulunut. Kolme inseminaatiotakin on takana viime keväältä. Meillä suurin syy tähän mennessä löydettynä on heikohkot siittiöt.

Ainoastaan lääkityksen avulla olen saanut painoni tippumaan vuoden aikana 20 kiloa, muuta iloa en välttämättä näe - tai no, ovathan hiukset paremmassa kunnossa, eikä enää niin palelekaan, mutta ihan muuten elelen samaan tapaan kuin ennenkin.

Toivottavasti onnistaa vauva-asian kanssa pian!

... lääkitys ollut saman aikaa, arvot olleet ihan hyvät ja olotilakin suhtkoht hyvä, mutta ei meillä vauvaa siltikään vielä ole; tosin meillä on muitakin rankkoja ongelmia raskautumisen suhteen.

Niin, olen itsekin miettinyt sitä, kuinka paljon sitä tyroksiinia pitäisi vetää, jotta raskautuisi. Ei se taida ihan yksistään auttaa. Itse tiedän, että ovuloin ihan säännöllisesti, joten se, että kilpirauhasen vajaatoiminta hidastuttaa aineenvaihduntaa ja elintoimintoja, ei ole nähtävästi siihen vaikuttanut (kierrot säännölliset). Minulla on lääkitys ollut jo neljä vuotta. Välillä arvot heittelevät, erityisesti syksyä ja talvea kohti mentäessä tuntuu, että annosta pitäisi nostaa hitusen verran, ja taas kesää kohti sitä voisi laskea hitusen - varautukaa siihen, että tän vajiksen ja tyroksiinin kanssa elämä on ainaista tasapainottelua (jota tietysti auttaa säännölliset elämäntavat ja hyvä ruokavalio). Joissakin lähteissä sanotaan nimittäin, että tyroksiinin kanssa elämä helpottuu (kuin sormia napsauttamalla) ja vaikka se onkin lopunelämän lääkitys, se on vaivatonta - ei pidä paikkaansa suurimmalla osalla vajispotilaista ;)

Jossakin vaiheessa viime syksynä tunsin itseni hirveän väsyneeksi, enkä tietysti heti hoksannut, että vajiksestahan se johtuu ja että arvot on menneet taas huonoiksi (vaikka jo siinä vaiheessa minulla oli peräti kolmen vuoden kokemus sairaudesta...). Sitten vasta joulu-tammikuussa mulla oli seuraava kontrolli, jonka myötä annosta nostettiin hiukan. Sitten helmi-maaliskuussa, kun meillä oli edessä icsi-hoito (tampereen väestöliitossa muuten), päätin omapäisesti vielä vähän nostaa annosta, kun ajattelin, että jos se kiihdyttää kaikella tapaa elintoimintoja, aineenvaihduntaa ja siten solujenkin toimintaa, niin se saisi meidän alkiotkin selviytymään vähän reippaammin siirtoihin asti. No, ei auttanut sekään.

Koetan tällä siis sanoa, ettei se tyroksiini varmaankaan yksistään auta: Jos sattuu vaikka olemaan jollainlailla heikko- tai huonolaatuisia munasoluja tms. Jollain tasolla uskon, että aineenvaihdunnan saaminen tasapainoon totta kai auttaa, mutta ei se mikään taikatemppu kuitenkaan ole. En halua masentaa ketään, mutta vajiksen kanssa tää elämä nyt on vain tällaista tasapainottelua.

Tsemppiä teille kuitenkin vajiksen kanssa elämiseen, ja toivotan tietysti hirmuisesti onnea, että saisitte raskauden alkamaan!

-Hektikko

Tyroksiinin popsiminen vasrmasti auttaa jos syynä lapsettomuuteen on ollut oviksen puuttuminen ja pitkät kierrot (tavallisia oireita vajiksesta). Jos muuten ovuloit normaalisiti tyroksiini ei varmaankaan auta yhtä lailla, tosin kilpisrauhasarvot on oltava rajoissa jotta raskaus alkaisi tai ainakin silloin on todennäköisempää. Lapsi voi vaurioitua alhaisista arvoista, joten luonto siinä mielessä hoitaa sen ettei tule raskaaksi jos arvot eivät ole kohdallaan. Suositukset nykyään on että mieluumin T4v 16 tai enemmän ja TSH mielellään 2 tai alle koko raskauden ajan. Kun tulet raskaaksi muista tarkistaa arvot heti, usien joutuu nostamaan annosta.

Mene lukemaan lisää asiasta seuraavasta linkistä

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Enna

Heippa!

Kirjoitin joku aika sitten oman tarinani otsikolla " Vihdoin raskaana jälleen" .

Voit käydä lukemassa sen, joka nimenomaan liittyy aiheeseen.

Eli lyhyesti kerrottuna nyt kuitenkin.

Kun aloin syömään thyroxinia, tulin 2 kuukauden päästä raskaaksi.

Nyt vaan toivon että kaikki sujuisi hyvin loppuun saakka ja että lokakuussa meille syntyisi kaikin tavoin terve lapsi.

Kärsin alussa ympärivuorokautisesta pahoinvoinnista 5 kuukautta, sen jälkeen vähän helpotti, mutta olo ei ole oikeen ollut normaali, joka osittain johtuu myös kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttamasta anemiasta, hemoglobiini vaivaiset 118. Mutta kilpirauhasarvot ovat onneksi saatu heti hyviin lukemiin ja on pysyneet tasaisina koko odotusajan.

Itse epäilen pahoinvoinnin johtuneen kilpirauhasista.

Pidän teille kaikille peukkuja ja onnea yritykseen!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat